DACIA Sandero II Stepway Laureate 0.9TCe 90KM 5AT Easy-R WE057LV 04-2016

Do salonów niedawno wjechała trzecia generacja Sandero. Jak spisuje się jej poprzedniczka? Oto opinie o używanej Dacii Sandero II.

Dacia Sandero zadebiutowała w 2008 roku jako wersja nadwoziowa (5-drzwiowy hatchback) modelu Logan. Podobną konwencję utrzymano w drugich wcieleniach obydwu aut, które weszły na rynek cztery lata później. W ubiegłym roku przedstawiono trzecią już generację Sandero/Logana, co powinno żywnie zainteresować chętnych na Dacię z drugiej ręki. Sandero II oficjalnie pozostaje samochodem miejskim, ale wymiarami wyprzedza swoich konkurentów, dając użytkownikom do dyspozycji ponad 4-metrowe nadwozie. Atrakcyjna stylizacja pasa przedniego kłóci się trochę z archaicznymi klamkami z widocznym zamkiem. Właściciele chwalą z kolei widoczność Dacii za sprawą dużej powierzchni wszystkich szyb. Sandero postawiono wysoko nad ziemią, umożliwiając bezkolizyjne podjazdy pod naprawdę pokaźne krawężniki. W jeszcze lepszej sytuacji będą użytkownicy uterenowionej wersji Stepway, w której prześwit zwiększono o kolejne 4 centymetry. Poza tym oferowano ją z mocniejszymi silnikami i zazwyczaj z długą listą wyposażenia standardowego, dlatego też ta odmiana najlepiej trzyma ceny na rynku wtórnym. W ubogich Access (nowe kosztowały 30 tys. zł!) braki w wyposażeniu są niedopuszczalne jak na pojazd z ubiegłej dekady: nie ma co liczyć na klimatyzację i elektryczne szyby, a nawet… zderzaki w kolorze nadwozia.

DACIA Sandero II FL 1.0SCe 70KM 5MT WE551PG 05-2017
Sandero II zaprojektowano w oparciu o platformę M0 stosowaną w innych modelach Dacii. Powiązań z równolegle produkowanym miejskim Renault – Clio IV – należy szukać przede wszystkim w układach napędowych (głównie samych silnikach).

Nowa Dacia Sandero często bywa stawiana jako realna alternatywa dla używanego samochodu klasy premium – obydwa auta mieszczą się w jednym zakresie cenowym. Po aucie z salonu, nawet tym tanim, nikt nie ma prawa spodziewać się usterek. A jak jest w już prawie 10-letnich miejskich Daciach? Zobaczmy, na co najczęściej narzekają ich właściciele.

Nowa Dacia Sandero (2021) – opis wersji i cennik

Dacia Sandero II
W Sandero Stepway można liczyć nie tylko na „pakiet terenowy” obejmujący nakładki na błotnikach i podwyższony prześwit. Te auta zwykle mają też bogatsze wyposażenie, a pod maską – mocniejszy silnik. Dlatego kosztują nawet 2 razy więcej od najtańszych używanych Sandero w bazowych wersjach.

Używana Dacia Sandero II – wnętrze

Wzornictwem kierownicy i wielkimi, okrągłymi nawiewami deska Sandero II przypomina tą z poprzedniczki. W opisywanym modelu ładniej urządzono konsolę środkową i zastosowano bardziej „dzisiejsze” wskaźniki. Nowość stanowi dotykowy ekran ze stonowaną grafiką: z jego poziomu można obsługiwać m.in. radio, połączenie telefoniczne oraz nawigację. Ustawienia klimatyzacji w całości powierzono tradycyjnemu panelowi. Obydwie opcje spotkamy w bogatszych specyfikacjach Sandero. Niestety, jakość wykonania robi pozytywne wrażenie tylko w porównaniu do poprzedniczki: to wciąż niedbale zmontowany kokpit z mnóstwem twardych, podatnych na zarysowania plastików. Nie brakuje nieprzemyślanych rozwiązań, m.in. przycisków uchylania szyb w konsoli środkowej albo pokrętła regulacji poziomu świateł przy lewym kolanie kierowcy. Trudno zaakceptować tego typu wpadki ergonomiczne w samochodzie debiutującym w 2012 roku.

Wnętrze Sandero II dysponuje wystarczającą ilością miejsca dla 4 dorosłych osób, dodatkowo potęgowaną przez wielkie szyby. Największe zastrzeżenia płyną w stronę przednich foteli, ale to już tradycja w Dacii: także w Sandero II mają bardzo krótkie siedzisko i minimalistyczny, skokowy zakres regulacji na wysokość. Utrudnia to zajęcie dogodnej pozycji, zwłaszcza że kierownicę można ustawić tylko w pionie (i to w lepiej wyposażonych wersjach). Na kanapie siedzi się wysoko i dopóki przewozimy tam dwie osoby, nikomu nie będzie ciasno. Nie radzimy na siłę szukać aut z elektrycznymi tylnymi szybami, bo uchylenie ich wiąże się z sięgnięciem do przycisków ulokowanych niemal przy samej podłodze. Głęboki i ustawny bagażnik zmieści niezłe 320 l z możliwością powiększenia do 1200 l (niestety, z progiem powstałym po złożeniu kanapy). Przydałoby się więcej udogodnień do przewozu bagażu.

Używana Dacia Sandero II – silniki

W Sandero II po części postawiono na downsizing, diametralnie obniżając pojemności silników (do ok. 1 litra) i dodając w niektórych turbosprężarkę. Z poprzednika przejęto jedynie 75-konnego 1.2 16V, ale po liftingu ustąpił on miejsca 3-cylindrowemu 1.0 SCe (73 KM). W 2020 roku zadebiutowała jego turbodoładowana odmiana (TCe) o mocy 101 KM, stając się flagową jednostką napędową w Sandero. Wcześniej tę rolę dzierżyła najmniejsza jednostka, czyli 0.9 TCe (90 KM). Co istotne, we wszystkich silnikach benzynowych uświadczymy pośredni wtrysk paliwa. Na bezpośredni common rail postawiono rzecz jasna w turbodieslu 1.5 dCi, rozwijającym w Sandero II 75, 90 lub 95 KM. Dwie mocniejsze odmiany najlepiej sprawdzają się w wyjazdach na drogi szybkiego ruchu, oferując przystępną elastyczność do wyprzedzania ciężarówek. Nawet w nich nie uświadczymy dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią, ale już wszystkie wysokoprężne Dacie Sandero II wyposażano w filtry cząstek stałych. Żadnej wersji silnikowej nie konfigurowaną z 6-biegową skrzynią biegów (tylko 5-biegowe), zaś 0.9 TCe opcjonalnie łączył się z 5-biegową przekładnią zautomatyzowaną.

Dacia Sandero II silnik
By wykrzesać z 0.9 TCe niezłe osiągi, trzeba nim umiejętnie jeździć (ma dużą turbodziurę i kiepsko dobrane przełożenia skrzyni biegów). Na wyśrubowane spalanie nie ma co liczyć…
Dacia Sandero II silnik
… w przeciwieństwie do superoszczędnego 1.5 dCi. W Sandero II już mało kto decydował się na wybór odmiany wysokoprężnej.

Używana Dacia Sandero II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Podczas jazd próbnych jeździłem wieloma autami miejskimi i Sandero miało najwięcej miejsca w środku”

„Samochód tani w zakupie i w utrzymaniu. W dodatku nie psuje się zbyt często”

„Dobre przeszklenie nadwozia i duże lusterka ułatwiają manewrowanie Dacią na parkingu”

„Diesel w 90-konnej wersji daje radę na autostradzie. A w mieście niedużo pali”

 Wady 

„Nie mogę znaleźć dogodnej pozycji za kierownicą. Wszystko przez skromny zakres regulacji fotela”

„Dużo wpadek ergonomicznych: za małe uchwyty na napoje, przyciski szyb tylnych w tragicznym miejscu”

„Oszczędności widać po jakości wykładziny i nieosłoniętych śrubach we wnętrzu”

„Oryginalny system audio gra przeciętnie: im głośniej, tym gorzej”

Używana Dacia Sandero II – awaryjność, typowe usterki

Na silniki montowane do Sandero II nie płynie zbyt wiele zażaleń. Diesle 1.5 dCi pochodzą z wielokrotnie modernizowanych serii niemal wolnych od problemów z panewkami i układem wtryskowym, jednostki TCe z kolei okazują się solidne, ale zbyt paliwożerne. Analogicznie jak w starszych modelach Renault, w Sandero 1.2 16V trzeba raz na jakiś czas wyczyścić przepustnicę albo wymienić cewki zapłonowe. Sporo zastrzeżeń użytkownicy kierują w stronę ręcznych skrzyń biegów, w których wyrabiają się mechanizmy wybierania przełożeń i łożyska. Drobne przypadłości trapią układ elektryczny, ale to zazwyczaj wina zaśniedziałych przewodów. Lakier i zabezpieczenie antykorozyjne nie zasługują na pochwałę, bo wystarczy drobny kamyk, by wytworzyć mało estetyczny odprysk, który szybko zamieni się w rdzawą plamę. Na trzeszczące plastiki i nietrwałe tapicerki nic się nie poradzi. Zawieszenie Dacii przystosowano do eksploatacji po słabych jakościowo drogach. Zużywa się w zwyczajnym tempie, a w razie czego części dostępne są w formie bardzo tanich zamienników (np. 150 zł za wahacz). W autach z LPG (niektóre Sandero mają fabryczną instalację gazową) zwróćmy uwagę na poszarpywania silnika połączone z nierównomiernym oddawaniem mocy: po stwierdzeniu takich objawów musimy udać się do gazownika na wyregulowanie instalacji.

Dacia Sandero II lewarek biegów
Ani precyzyjne, ani trwałe: użytkownicy Sandero prędzej czy później będą musieli naprawić coś w skrzyni biegów. Zautomatyzowane przekładnie trafiają się bardzo rzadko.

Używana Dacia Sandero II – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN jest w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

DACIA Sandero II numer VIN

Używana Dacia Sandero II – sytuacja rynkowa

Przedliftowe Dacie w ubogich wersjach wyposażeniowych kosztują 15-20 tys. zł. Przedział 20-25 tys. zł wystarczy nawet na auto po modernizacji, ale na Stepwaya lub kilkuletnie Sandero trzeba przeznaczyć minimum 30 tys. zł. Dysponując budżetem 35-45 tys. zł swobodnie kupimy roczną/dwuletnią Dacię z przebiegiem najwyżej kilkunastu tys. km. Przeważają samochody benzynowe, z czego co czwarty posiada instalację gazową. Niełatwo znaleźć diesla i Dacię z zautomatyzowaną skrzynią biegów.

Używana Dacia Sandero II – podsumowanie

W przypadku Dacii niedrogi zakup wiąże się też z umiarkowanymi kosztami późniejszego utrzymania. Może nie jest to samochód porządnie wykonany i dostatecznie wyciszony, ale za to dość solidny od strony mechanicznej i, jeśli tylko wybierzemy odpowiednią wersję, optymalnie wyposażony. A odmiana Stepway idealnie i bez żadnych wyrzeczeń wpasowuje się w trendy wyznaczone przez SUV-y.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Daciach:

Używana Dacia Sandero I (2008-2012) – opinie

Używana Dacia Logan I (2004-2012) – opinie

Używana Dacia Sandero I i Dacia Sandero II – którą generację wybrać?

Dacia Sandero II

Dacia Sandero II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.406-408/173-175/152-162 cm
Rozstaw osi259 cm
Pojemność bagażnika320-1200 l
Dacia Sandero II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik0.9 TCe1.0 SCe1.0 TCe1.2 16V
Pojemność898 cm³999 cm³999 cm³1149 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz.
Maks. moc90 KM73 KM101 KM75 KM
Maks. moment140 Nm97 Nm160 Nm107 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s14,2 s11,7 s14,5 s
Prędkość maks.175 km/h158 km/h181 km/h164 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,2 l/100 km5,1 l/100 km6,0 l/100 km
Dacia Sandero II – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM90 KM95 KM
Maks. moment200 Nm220 Nm220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h14,6 s11,8 s12,1 s
Prędkość maks.164 km/h173 km/h179 km/h
Śr. zużycie paliwa3,5 l/100 km3,5 l/100 km3,6 l/100 km

Używana Dacia Sandero II – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here