Dacia Sandero

Sandero nigdy nie będzie reprezentacyjnym autem, ale oferuje sporo miejsca i przyzwoitą trwałość w atrakcyjnej cenie. Porównajmy Dacię Sandero I z Sandero II i wybierzmy ciekawszą propozycję z drugiej ręki.

Dacia Sandero powstała w 2008 roku na fali popularności Logana – niewielkiego sedana, który przyczynił się do swoistego odrodzenia marki (już pod skrzydłami Renault i Nissana). W odróżnieniu od Logana, Sandero jest 5-drzwiowym hatchbackiem z odrobinę przestylizowaną przednią częścią nadwozia. Sprzedawano go z tymi samymi silnikami z zachowaniem wszelkich zasad typowych dla Dacii, czyli – ma być jak najtaniej. W Sandero ujrzymy zatem toporne, plastikowe wnętrze z niewygodnymi fotelami, z kolei poziom wyciszenia i zabezpieczenia antykorozyjnego można uznać za zaliczony w stopniu warunkowym. Po stronie zalet warto postawić przyzwoitą przestronność i pokaźny prześwit ułatwiający eksploatację po gorszych jakościowo drogach. Planując jeździć Sandero w takich warunkach, warto rozważyć wprowadzoną w 2009 r. odmianę Stepway – bez 4×4, ale z 20-centymetrową odległością od ziemi do podwozia.

DACIA Sandero I 1.6MPI 87KM 5MT WE2385P 06-2009
Mimo iż „cięcia kosztów” w Sandero widać na każdym kroku, producent oferował go w podnoszących atrakcyjność pakietach stylistycznych z nakładkami progów i powiększonymi zderzakami. W Sandero Stepway pojawiły się plastikowe nakładki na nadkola.

W 2012 r. Dacia jednym „rzutem” przedstawiła nowe wcielenia Dacii Logan i Sandero, już ze wspólną przednią częścią nadwozia. Auto stało się bardziej wyraziste i ładniejsze w środku, ale pozostało mizernie wykonane. Nie poprawiono też foteli z krótkimi siedziskami ani też innych aspektów, przez które poprzednik wyglądał na starszego niż był w rzeczywistości. Co ciekawe, w nowym Sandero postawiono na downsizing, czyli małe silniki z turbodoładowaniem (głównie 3-cylindrowe 0.9). Czy Sandero II jest interesującą propozycją z drugiej ręki? A może warto jeszcze kupić Sandero I?

Nowa Dacia Sandero (2021) – opis wersji i cennik

DACIA Sandero II Stepway Laureate 1.5dCi 90KM 5MT WE002HC 07-2014
Sandero II od początku było dostępne również jako Stepway. Wymiary zewnętrzne nowszego modelu pozostały niemal niezmienione, rozstaw osi jest z kolei identyczny jak w poprzedniku. Wycofano z niego stare, benzynowe silniki ze starszych Renault (1.4/1.6 MPI).

Używana Dacia Sandero I i Dacia Sandero II – deska rozdzielcza

O ile design kokpitu Sandero jeszcze się broni, o tyle trudno zaakceptować niewykorzystane połacie plastiku, pomalowanego zresztą w widoczny z daleka kolor. Potrafiły one skrzypieć i stukać już w nowych Daciach, zatem w tych mających ponad 10 lat sytuacja bywa już irytująca. Nic tu nie jest przyjemne w dotyku, nawet guma z której wykonano kierownicę. Tu i ówdzie farba schodzi albo nabiera rys. Czytelność nie budzi zastrzeżeń, ale ergonomia już tak, np. z uwagi na sterowanie szybami z poziomu konsoli środkowej. Tego przestarzałego rozwiązania nie zlikwidowano nawet w Sandero II, który otrzymał ciekawiej stylizowaną, ale nadal topornie zmontowaną deskę rozdzielczą. Pewną dozę nowoczesności daje dotykowy ekran, stosowany w bogatszych wersjach wyposażenia. Uwaga: nie tak trudno znaleźć Dacię bez elektrycznych szyb, radia i klimatyzacji.

DACIA Sandero I Stepway 1.5dCi 90KM 5MT WE9552S 10-2009
Kokpit Sandero to absolutny minimalizm z dziedziny ulokowania przełączników i jakości wykonania. Rozjaśniające wstawki niewiele tu pomagają.
DACIA Sandero II Stepway Laureate 1.5dCi 90KM 5MT WE609EW 01-2013
Lepiej skonfigurowane Dacie otrzymywały takie gadżety jak przełącznik radia za kierownicą, klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę i kolorowy ekran w konsoli środkowej. Ale i w nich zastosowano tanie plastiki.

Używana Dacia Sandero I i Dacia Sandero II – przestrzeń w środku

Jedno trzeba oddać: Sandero, na tle innych samochodów miejskich, ma całkiem obszerny przedział pasażerski. Nie jest to poziom kompaktów, a typowy dla ok. 4-metrowych aut. Fotele i kanapę umieszczono dosyć wysoko, dzięki czemu komfortowo się zajmuje w nich miejsce. Gdy się już trochę na nich przejedzie, doskwiera bardzo krótkie siedzisko foteli i znikome wyprofilowanie ich boków (a także kanapy). Świetnie prezentuje się widoczność, poza szerokim słupkiem tylnym utrudniającym manewry cofania. Po tanim Sandero lepiej nie spodziewać się uprzyjemniających podróż podłokietników czy rozległych zakresów regulacji. Z biegiem lat wyrabiają się mocowania foteli (zaczynają się bujać) i przeciera ich tapicerka.

Używana Dacia Sandero I i Dacia Sandero II – bagażniki

Trudno przeoczyć fakt, że bagażniki obydwu Sandero zmieszczą dokładnie tyle samo – od 320 do 1200 l, czyli porównywalnie do niezbyt pakownych samochodów kompaktowych. Z punktu widzenia użytkownika, większe możliwości daje bagażnik starszego modelu: ma bowiem szerszy otwór załadunkowy. W obydwu Daciach dość wysoko zawieszono próg, w dodatku nie pokrytą go chociażby plastikową nakładką. Ewidentnie brakuje uchwytów na torby lub niedużych wnęk na drobiazgi, a w bazowych odmianach Sandero – dzielenia kanapy!

Używana Dacia Sandero I i Dacia Sandero II – silniki

Do Sandero I trafiły wiekowe jednostki benzynowe Renault z Logana I – 1.4 MPI (75 KM) i 1.6 MPI (84/87/105 KM). Słabszego w 2009 r. wyparł z gamy 16-zaworowy 1.2 (75 KM), który znalazł zastosowanie również w Sandero II. Tam oferowano go równolegle z 3-cylindrowym, 90-konnym 0.9 TCe, zaś w 2017 r. zastąpił go 1.0 SCe (73 KM, również R3). Pod koniec produkcji, czyli zaledwie rok temu, wprowadzono jego turbodoładowaną odmianę rozwijającą 101 KM (1.0 TCe). Wszystkie silniki, poza SCe/TCe, Dacia opcjonalnie wyposażała w instalację gazową zakładaną w fabryce. Gamę turbodiesli w całości oparto na słabszych wariantach 1.5 dCi o mocy 68/75/86/88 KM w Sandero I i 75/90/95 KM w nowszym modelu. Ich cechę charakterystyczną stanowi brak zastosowania dwumasowego koła zamachowego i wyposażenie w prostą turbosprężarkę bez zmiennej geometrii łopatek. Filtr cząstek stałych trafiał do wszystkich wysokoprężnych Sandero II i odmian 75/88 KM w Sandero I (od 2010 r.).

DACIA Sandero I Laureate 1.6MPI 87KM 5MT WE3356P 09-2008
Jednostki MPI z Sandero I reprezentują starą szkołę tworzenia silników: duża pojemność, mała moc, niewielki zapas momentu obrotowego, a zatem przeciętne osiągi okupione sporym zużyciem paliwa. Plus: dobrze znoszą LPG.
DACIA Sandero II Stepway Laureate 1.5dCi 90KM 5MT WE609EW 01-2013
Z reguły im słabsze 1.5 dCi, tym mniej awaryjne. A właśnie ich niewysilone odmiany spotkamy w Daciach Sandero.

Używana Dacia Sandero I i Dacia Sandero II – co się w nich psuje?

Wolnossące, benzynowe silniki Sandero potrafią spalać olej silnikowy i najczęściej sprawiają problemy z cewkami zapłonowymi i alternatorami. Nierzadko ich eksploatacji towarzyszą wycieki oleju. Wysilony 0.9 TCe pozytywnie zaskakuje niezawodnością, ale nie jeździ się nim zbyt przyjemnie z uwagi na źle zestopniowaną skrzynię biegów i odczuwalną turbodziurę. Przekładnia jest poza tym nieprecyzyjna i wrażliwa na agresywne użytkowanie (wyrabiają się mechanizmy wybierania biegów i łożyska skrzyni). Kłopoty z zatarciami panewek 1.5 dCi w Daciach mają wymiar sporadyczny: raz że te silniki nie są w nich tak popularne jak w Renault/Nissanach, dwa – do Sandero trafiały słabsze, a zatem ich uproszczone wersje. Więcej problemów wynika z fatalnego wykończenia wnętrza Dacii (pękają plastiki, luzują fotele, odpadają przełączniki) i skromnego zabezpieczenia antykorozyjnego: korozja szybko rozwija się nawet w stosunkowo młodych Sandero II (głównie w miejscach uderzeń kamieni; w Sandero I już na progach). Lakier karoseryjny zazwyczaj już „woła” o porządny detailing.

DACIA Logan I FL 1.5dCi 5MT WE2987P 01-2009
Pierwowzór Sandero, czyli sedan o nazwie Logan (2004-2012). Ma odrobinę przestronniejsze wnętrze i aż 510-litrowy bagażnik.

Używana Dacia Sandero I i Dacia Sandero II – za ile można ją kupić?

Dacię Sandero I da się kupić za mniej niż 10 tys. zł: zważywszy na rocznik (2008-2010) to kusząca oferta, ale taki samochód praktycznie nie będzie miał wyposażenia i potem nikt go nie odkupi. Ciekawsze auta zaczynają się od 12 tys. zł, zaś Sandero Stepway – od 15 tys. zł. Jednocześnie tylko one przekraczają zarezerwowaną dla nowszego modelu barierę kwoty 20 tys. zł. W przypadku Sandero II nie ma już takiego zróżnicowania cen aut „zwykłych” i uterenowionych. Typowy budżet na nowszy model: 25-30 tys. zł, z czego da się za tyle znaleźć nawet „polifta” (rok 2017 lub wzwyż).

DACIA Sandero II FL 1.0SCe 70KM 5MT WE551PG 05-2017
Kilkuletnie, poliftowe Sandero II (fot.) w średnich wersjach wyposażenia wystawiane są od 25 tys. zł. Na Stepwaya można liczyć dopiero dysponując kwotą przekraczającą 35 tys. zł.

Używana Dacia Sandero I i Dacia Sandero II – którą generację wybrać?

Będące w wieku kilkunastoletnim Sandero I zazwyczaj nie sprawiają już najlepszego wrażenia: mimo możliwych niewielkich przebiegów są zniszczone w środku, korodują i mają „zmęczony życiem” lakier. Po nowszym modelu nie widać zbytniego przełomu w dziedzinie jakości wykonania, dlatego warto go kupić póki jeszcze „w miarę” się prezentuje. W obydwu przypadkach polecamy wersje Stepway, które nieźle odnajdują się w każdych warunkach eksploatacyjnych i zawsze dysponują akceptowalnym wyposażeniem (i mocniejszymi silnikami).

Dacia Sandero I – plusy i minusy

 +  sporo miejsca w środku, wystarczająca paleta silników, niedrogie części zamienne (pasują ze starszych Renault)
 –  słabe wyciszenie kabiny, zaskakujące braki w wyposażeniu, niska jakość tworzyw i ich montażu

DACIA Sandero I 1.6MPI 87KM 5MT WE2385P 06-2009

Dacia Sandero II – plusy i minusy

 +  użyteczność odmiany Stepway, całkiem pojemny i ustawny bagażnik, atrakcyjny wygląd karoserii
 –  brak polecanego mocniejszego silnika benzynowego, wciąż niewygodne fotele i jakość wykonania daleka nawet od akceptowalnej

DACIA Sandero II Stepway Laureate 1.5dCi 90KM 5MT WE002HC 07-2014

Dacia Sandero I i Dacia Sandero II – podstawowe dane techniczne
Dacia Sandero IDacia Sandero II
Lata produkcji2008-20122012-2020
Dł./szer./wys.402/174/153 cm406-408/173-175/152-162 cm
Rozstaw osi259 cm259 cm
Pojemność bagażnika320-1200 l320-1200 l
Silniki benzynowe1.2-1.6 (75-105 KM)0.9-1.2 (73-101 KM)
Silniki Diesla1.5 (68-86 KM)1.5 (90-95 KM)
Dacia Sandero I – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.2 16V1.4 8V1.6 8V1.6 16V1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1149 cm³1390 cm³1598 cm³1598 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc75 KM75 KM87 KM105 KM68 KM86 KM
Maks. moment107 Nm112 Nm128 Nm148 Nm160 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,6 s13,0 s11,5 s10,2 s15,0 s13,0 s
Prędkość maks.161 km/h161 km/h174 km/h183 km/h157 km/h167 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km7,0 l/100 km7,2 l/100 km7,1 l/100 km4,5 l/100 km4,6 l/100 km
Dacia Sandero II – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik0.9 TCe1.0 SCe1.0 TCe1.2 16V1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność898 cm³999 cm³999 cm³1149 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwobenz., turbobenz.benz., turbobenz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc90 KM73 KM101 KM75 KM75 KM90 KM
Maks. moment140 Nm97 Nm160 Nm107 Nm200 Nm220 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,1 s14,2 s11,7 s14,5 s14,6 s11,8 s
Prędkość maks.175 km/h158 km/h181 km/h164 km/h164 km/h173 km/h
Śr. zużycie paliwa4,9 l/100 km5,2 l/100 km5,1 l/100 km6,0 l/100 km3,5 l/100 km3,5 l/100 km
Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Daciach:

Używana Dacia Logan I (2004-2012) – opinie użytkowników

Używana Dacia Sandero I (2008-2012) – opinie użytkowników

10 używanych modeli Dacii

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here