DACIA Logan I FL 1.5dCi 5MT WE2987P 01-2009

To ostatni dzwonek na kupno używanego Logana I w dobrym stanie – większość populacji zdążyła już wyeliminować korozja. Poznajmy opinie o Dacii Logan I z drugiej ręki.

Pojawienie się Dacii Logan wywołało poruszenie na całym świecie. Ten budżetowy model, przeznaczony do eksploatacji w krajach rozwijających się, zdobył ogromną popularność również na zachodzie Europy. Nie przeszkodziła w tym nawet nieprzychylna opinie o marce Dacia, która kojarzyła się wtedy z przestarzałymi modelami 1300/1310, będącymi kolejnymi stadiami rozwojowymi Renault 12 z lat 60. Zupełnie nowy model rumuńskiej marki w zamyśle miał kosztować ok. 5 tys. euro. Tej obietnicy nie spełniono, niemniej samochód i tak oferował bardzo wiele w swojej bezkonkurencyjnej cenie. Był ok. 4,2-metrowym sedanem ze stosunkowo obszernym wnętrzem i pojemnym, 510-litrowym bagażnikiem. Już po dwóch latach ofertę rozszerzono o wyjątkowo pakowne kombi (MCV), dostępne w konfiguracji 7-osobowej lub dostawczej (Logan Express), a dla drobnych przedsiębiorstwo zaproponowano nawet pick-upa. Koncern Renault sprzedawał Logana na całym globie pod wieloma swoimi markami, w tym… pod własną (Renault Logan). Do pozostałych nazw zaliczają się m.in. Łada Largus, Nissan Aprio, Mahindra Verito i Saipa Logan.

DACIA Logan I 1.5dCi 5MT WE0896G 04-2006
By obniżyć koszty produkcji, w Loganie zastosowano technikę ze starszych modeli Renault (np. zawieszenie pochodzi z debiutującego w 1998 roku Clio II). Z leciwych francuskich aut zaadoptowano również niektóre elementy wnętrza.

Dopóki Logan był nowy (albo najwyżej kilkuletni), rzadko dawał powody do narzekań, tym bardziej gdy przypomniano sobie, ile kosztował. Kilkunastoletni staż na rynku dogłębnie obnażył budżetowy charakter tych samochodów: wnętrze niszczyło się w zastraszającym tempie, z nowymi ogniskami korozji coraz trudniej było walczyć, przestawały działać kolejne elementy wyposażenia (o ile w ogóle jakiekolwiek było). Nie można jednak zaprzeczyć, że od strony mechanicznej Dacie spisywały się dość dzielnie, a każdą usterkę „załatwiało” się od ręki w najbliższym warsztacie za przysłowiowe grosze. W dzisiejszych czasach takie samochody są już na wymarciu. Czy warto wobec tego kupić leciwego Logana i na bieżąco naprawiać? Poznajmy opinie właścicieli.

Dacia Logan I 01
Bez wątpienia nie istniała tańsza 7-osobowa propozycja od Dacii Logan MCV. Mało tego: wszystkie miejsca można uznać za pełnowymiarowe i jeszcze zostanie prawie 200 l bagażnika.

Używana Dacia Logan I – wnętrze

Poprawna deska rozdzielcza Logana jest intuicyjna w obsłudze oraz czytelna. Niektóre rozwiązania okazują się archaiczne, m.in. sterowanie elektrycznymi szybami z konsoli środkowej czy skromna regulacja kierunku nawiewów. Minioną epokę czuć również w wykończeniu. Twarde, podatne na zarysowania plastiki bardzo szybko niszczeją i wydają przykry zapach podczas upalnych dni. Przyzwoite (jeśli nie powiedzieć – odpowiadające absolutnemu standardowi auta z XXI wieku) wyposażenie znajdziemy dopiero w najbogatszych wersjach, czyli Laureate. Podstawowe Access z czarnymi zderzakami nie mają elektrycznych szyb i airbagu pasażera, o klimatyzacji nie wspominając. Dzięki świetnemu przeszkleniu manewrowanie Dacią na parkingu nie nastręcza problemów.

DACIA Logan I FL 1.5dCi 5MT WE2987P 11-2008
Kokpit po liftingu (fot.) otrzymał nową kierownicę i przemodelowaną konsolę środkową. Nie zlikwidowano jednak surowego wykończenia.

Dacia Logan oficjalnie plasuje się w segmencie samochodów miejskich, tyle że bazową wersją nadwoziową został sedan. Hatchbacka pod nazwą Sandero zaprezentowano dopiero w 2008 roku. Mierzy niemal równo 4 metry, podczas gdy Logan – po doliczeniu bagażnika – już ponad 4,2 m. Jeśli dodać do tego znaczną wysokość (minimum 153 cm), otrzymujemy obraz zgrabnego i jednocześnie przestronnego auta. Fotele i kanapa Dacii nie pozwolą jednak odczuć podróżnym zbytniego komfortu. Przednie miejsca cechują wyjątkowo krótkie siedziska, kanapa zaś praktycznie nie ma wyprofilowania bocznego. Zarzuty spływają ku trwałości i jakości tapicerek, fotele po latach miewają tendencje do skrzypienia. Część wad rekompensuje wielki, 510-litrowy bagażnik, ale i w nim natrafimy na nieprzyjemne niespodzianki (brak pochylanego oparcia kanapy, „gołe” śruby, wielkie zawiasy klapy wnikające do środka).

Używana Dacia Logan I – silniki

Na przestrzeni lat pod maskę Logana trafiały różne jednostki napędowe od Renault. Prym wiodą uproszczone konstrukcje 8-zaworowe z wielopunktowym wtryskiem paliwa: 1.4 MPI (75 KM) oraz 1.6 MPI (87 KM). Ofertę uzupełniały dwa silniki 16V: 1.2 (75 KM) i 1.6 (105 KM). Można powiedzieć, że wszystkie wręcz stworzono pod zasilanie LPG, czego dowód mogą stanowić fabryczne instalacje firmy Landi Renzo. Wielu użytkowników montowało „gaz” na własną rękę, i trudno im się dziwić – te silniki starej daty nie należą do oszczędnych, ani tym bardziej dynamicznych. Nieco żwawiej radzą sobie francuskie turbodiesle 1.5 dCi. W Dacii montowano jego mniej skomplikowane, a co za tym idzie, słabsze odmiany (od 65 do 86 KM). Tylko w najmocniejszej uświadczymy elementy mogące podnieść koszty wykonywanych napraw, m.in. turbosprężarkę o zmiennej geometrii czy intercooler. Z kolei odmiany z momentem obrotowym nieprzekraczającym 160 Nm (czyli 65/68 KM) posiadają inne skrzynie biegów od tych z większymi wartościami.

DACIA Logan I 1.4MPI 75KM 5MT WE8686A 11-2004
75-konny 1.4 MPI radzi sobie tylko z napędzaniem sedana: w MCV, zwłaszcza mocno obciążonym, łapie wyraźną „zadyszkę”.
DACIA Logan I FL 1.5dCi 5MT WE2987P 11-2008
Turbodiesle montowane w Daciach zazwyczaj mają uproszczoną budowę, co jednak nie oznacza, że są bezawaryjne.

Używana Dacia Logan I – opinie użytkowników

 Zalety 

„Wszystko dobrze widać w każdym kierunku. Czasami mam wrażenie, że szyby są wręcz zbyt duże”

„Jeśli chodzi o możliwości przewozowe, kombi jest bezkonkurencyjne. Można ładować i ładować, a wciąż zostaje miejsca”

„Za świetną cenę otrzymujemy proste i wytrzymałe auto na lata. Jestem z Dacii zadowolony”

„Śmieszne koszty utrzymania, nawet jeśli wybiera się części renomowanych firm”

 Wady 

„Kompletny brak wyprofilowania siedzeń. Długie trasy wymagają częstych postojów”

„Samochód bardzo tandetny. Gdzie się nie spojrzy, tu schodzi lakier, tu połamany plastik, tu korozja”

„Fatalny lakier, miękkie blachy. Dacia wygląda, jakby przejechała dwa razy więcej niż w rzeczywistości”

„Tylko do 120 km/h da się normalnie rozmawiać z pasażerami. Później trzeba podnosić głos”

Używana Dacia Logan I – awaryjność, typowe usterki

Benzynowe wersje są długowieczne, o ile przestrzegane są terminy wymiany oleju i paska rozrządu. Przy sześciocyfrowych przebiegach zdarzają się awarie cewek zapłonowych i alternatorów, coraz intensywnie zaczyna również wyciekać olej. Podobnie jak w modelach Renault, także w Daciach istnieje ryzyko awarii panewek i układu wtryskowego, ale ich skala nie przybrała aż takich rozmiarów (wszystko dzięki montażu do tych samochodów uproszczonych, niewysilonych wersji). Analogicznie do bliźniaczego Sandero, trwałością nie grzeszą montowane w Loganach skrzynie biegów (uszkodzenia synchronizatorów i łożysk), wnętrze zaś „rozpada się w oczach” i emituje niepożądane hałasy (stuki i skrzypienia z okolic przednich foteli). W zasadzie każda opisywana Dacia Logan ma już za sobą kilka wymian podstawowych elementów zawieszenia: trwałość tej konstrukcji prezentuje się przeciętnie, ale z serwisowaniem nie ma większych problemów, także jeśli chodzi o ceny wykonywanych usług. Reasumując: zlecając co jakiś czas naprawy wynikające z budżetowego wykonania tego samochodu da się go utrzymać w dobrej kondycji na długie lata. Gorzej, jeśli zdążyła się na nim rozwinąć korozja: w Daciach Renault mocno przyoszczędziło na zabezpieczeniu antykorozyjnym.

Używana Dacia Logan I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN w Dacii Logan znajduje się w okolicach gniazda osadzenia prawego amortyzatora (fot.) oraz na naklejce przy słupku środkowym prawym (przy fotelu pasażera).

DACIA Logan I FL 1.5dCi 5MT WE2987P 11-2008

Używana Dacia Logan I – sytuacja rynkowa

W chwili obecnej ciężko już uświadczyć Dacię Logan I na polskich drogach. W ogłoszeniach figuruje zaledwie kilkanaście samochodów z deklarowaną bezwypadkową przeszłością. Ceny rozpoczynają się od 4 tys. zł. Dopłacając drugie tyle można śmiało rozglądać się za Loganem po liftingu. Za więcej wystawiane są tylko dobrze utrzymane wersje MCV. O wiele łatwiej trafić samochód z silnikiem benzynowym. Częściej spotyka się odmiany przedłużone.

Używana Dacia Logan I – podsumowanie

Wiekowego już Logana należy rozpatrywać w kategorii możliwie jak najtańszego samochodu na dojazdy do pracy. Przy wyborze zadbanego turbodiesla lub auta z LPG można pilnować wydatków na paliwo, a w kwestii kosztów utrzymania trudno o prostszy samochód, chyba że pochodzący z ubiegłego tysiąclecia. Komu nie zależy na prestiżu ani na estetyce, nie powinien się zawieść.

Polecamy uwadze nasze artykuły o innych używanych Daciach:

Używana Dacia Sandero I (2008-2012) – opinie użytkowników

Używana Dacia Duster I (2010-2018) – opinie użytkowników

10 używanych modeli Dacii

DACIA Logan I FL 1.5dCi 5MT WE2987P 01-2009

Dacia Logan I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.429-447174/153-164 cm
Rozstaw osi263-290 cm
Pojemność bagażnikased 510 l, kmb 198/700/2350 l
Dacia Logan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.2 16V1.4 8V1.6 8V1.6 16V
Pojemność1149 cm³1390 cm³1598 cm³1598 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.
Maks. moc75 KM75 KM87 KM105 KM
Maks. moment107 Nm112 Nm128 Nm148 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h13,6 s13,0 s11,5 s10,2 s
Prędkość maks.162 km/h162 km/h175 km/h183 km/h
Śr. zużycie paliwa5,9 l/100 km6,9 l/100 km7,3 l/100 km7,1 l/100 km
Dacia Logan I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi1.5 dCi
Pojemność1461 cm³1461 cm³1461 cm³1461 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc65 KM68 KM75 KM86 KM
Maks. moment160 Nm160 Nm180 Nm200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h15,5 s15,0 s14,2 s13,0 s
Prędkość maks.155 km/h158 km/h162 km/h167 km/h
Śr. zużycie paliwa4,8 l/100 km4,7 l/100 km4,1 l/100 km4,1 l/100 km

Używana Dacia Logan I – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here