TestyPorównanieSkoda Superb Combi kontra Skoda Kodiaq Scout – PORÓWNANIE

Skoda Superb Combi kontra Skoda Kodiaq Scout – PORÓWNANIE

Lepsze jest wrogiem dobrego, a wyższe – niższego. Które auto ma więcej zalet: Skoda Superb Combi czy uterenowiony Kodiaq?

W przypadku tej dwójki więzi rodzinne są bardzo bliskie. Oba auta w testowanych odmianach dzielą ze sobą liczne podzespoły, jak platformę, konstrukcję zawieszenia, silniki czy elementy w kabinie. Superb ma jednak dłuższe o 15 cm nadwozie i większy o 5 cm rozstaw osi. SUV Skody jest z kolei wyższy aż o 20 i szerszy o 2 cm.

Porównanie Superb Kodiaq - wspólne

Mimo tego większą kabiną wyróżnia się Superb Combi, które na nogi pasażerów 2. rzędu oferuje tak dużą przestrzeń, że wręcz absurdalną. Ale i w Kodiaqu jest mnóstwo miejsca, a na dodatek kanapę można przesuwać i zmieniać pochylenia jej oparcia. Czeski SUV przebija Superba również dostępnością rozkładanych zagłówków (900 zł), seryjnymi osłonami krawędzi drzwi i przede wszystkim trzecim rzędem siedzeń (4000 zł). Zmieszczą się w nich nawet wysokie osoby, które jednak będą musiały pogodzić się z mało wygodnymi warunkami. Z kolei właściciel auta – z ograniczoną przestrzenią bagażową (z 650-2065 do 560-2005 l).

Skoda Superb Combi - kanapa
Kabina Superba jest o 3 cm węższa i ma wyższy tunel środkowy niż w Kodiaqu. Olbrzymia przestrzeń na nogi.

Nieco większą dysponuje Superb (660-1950 l), który, podobnie jak konkurent, oferuje liczne udogodnienia: schowki, siatki czy podwójną podłogę. Kodiaq dorzuca do tego jeszcze wyjmowaną lampkę oraz wnękę na roletę.

Skoda Kodiaq Scout - bagażnik
Na zdjęciu bagażnik odmiany 7-osobowej Kodiaqa: ma pojemność 560-2005 l.

Sześć czy siedem?

Choć do napędu obu modeli służą identyczne silniki, a moment obrotowy trafia do 4 kół, dwusprzęgłowa przekładnia Kodiaqa ma o 1 przełożenie więcej. Niższa masa oraz mniejsze opory czołowe w starciu na sekundy wyraźnie przemawiają jednak za kombi. Do 100 km/h przyspiesza ono poniżej 8 s, SUV – prawie w 9 s. Nie ma nic dziwnego także w tym, że w każdych warunkach Kodiaq zużywa więcej paliwa – pomiędzy 0,5 a 1 l/100 km.

Zza kierownicy to jednak SUV ze swoim 7-biegowym DSG sprawia lepsze wrażenie. O ile wyższe biegi obie przekładnie wrzucają równie szybko, o tyle reakcją na kickdown czy sposobem współpracy z kierowcą automat Kodiaqa przebija ten w Superbie. Co więcej, działa płynniej i nie zdarza mu się szarpać. A tego nie sposób powiedzieć o 6-stopniowym DSG.

Porównanie Superb Kodiaq - wspólne

Wyżej położony środek ciężkości na krętej drodze nie pozostaje bez echa. Trzeba sobie to jednak powiedzieć otwarcie – zarówno Superb, jak i Kodiaq prowadzą się bezpiecznie, stabilnie i przewidywalnie. Kombi jest bardziej zwarte, niezależnie od ustawienia opcjonalnego adaptacyjnego zawieszenia, i wykazuje większe chęci do zmiany kierunku. Precyzja prowadzenia, a nawet sposób pracy układu kierowniczego o dobrze dobranej progresji są tutaj bardzo zbliżone.

Wysoki komfort

Komfort jazdy stanowi największe zaskoczenie tego porównania. Otóż Superb poruszający się na 18-calowych kołach z oponami 235/45 (seryjne mają 17”) nieco odstaje od Kodiaqa, który w tym zestawieniu występuje w bardziej terenowej odmianie Scout. Wyróżnia się więc prześwitem wynoszącym 18,7 cm (14,8 cm w Superbie) i aż 19-calowymi obręczami. Tyle że nałożono na nie ogumienie o rozmiarze 235/50, a więc z większą niż w kombi „ilością gumy” między asfaltem i obręczą. W rezultacie Kodiaq (także z adaptacyjnymi amortyzatorami) okazuje się zaskakująco wygodny. Szczególnie w ustawieniu Comfort, w którym wręcz koncertowo tłumi pojedyncze nierówności, a większe wyboje zamienia w delikatne bujanie. Co istotne, nie ma tutaj tendencji do dobijania czy hałasowania.

Skoda Kodiaq Scout - dynamiczne
Kodiaq w odmianie Scout ma prześwit wynoszący aż 18,7 cm i porusza się na 19-calowych obręczach.

Zawieszenie Superba pracuje w podobny sposób. Czyli pozwala sobie na niewielkie kołysanie i przeważnie zapewnia wysoki komfort. Aczkolwiek musi uznać niewielką przewagę rywala. Czeskie kombi musi też zaakceptować fakt, że to kabina Kodiaq została lepiej odizolowana od świata zewnętrznego. Przy 100 km/h różnica na jego niekorzyść wynosi 1 dB – 64 wobec 63 dB.

Skoda Superb Combi - dynamiczne
Superb okazał się gorzej wyciszonym autem od Kodiaqa, ale na jezdni zachowuje się równie komfortowo jak SUV.

Kodiaq w prezentowanej wersji Scout kosztuje o 10 750 zł więcej niż Superb Style. W bliższej mu odmianie (również Style) różnica wynosi już zaledwie 1650 zł (cena: 154 250 zł). I to właśnie byłby nasz typ, gdyby taki samochód wziął udział w  tym porównaniu. A tak – Superb górą.

Porównanie Skoda Superb Combi & Skoda Kodiaq Scout – PODSUMOWANIE

Superb jest lepiej wyceniony, a także oszczędniejszy i ma większą kabinę. Kodiaq przekonuje komfortem i uniwersalnością, ale w tej wersji musi uznać wyższość kombi.

Porównanie Superb Kodiaq - punktacja

Porównanie Skoda Superb Combi & Skoda Kodiaq Scout – dane techniczne

Skoda Superb Combi Skoda Kodiaq Scout
Silnik turbodiesel turbodiesel
Pojemność skokowa 1968 cm³ 1968 cm³
Układ cylindrów/zawory R4/16 R4/16
Moc maksymalna 190 KM/3500 190 KM/3500
Maks. moment obrotowy 400 Nm/1750 400 Nm/1750
Napęd 4×4 4×4
Skrzynia biegów aut./6-biegowa aut./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 486/186/148 cm 471/188/168 cm
Rozstaw osi 284 cm 279 cm
Średnica zawracania 11,1 m 11,6 m
Masa/ładowność 1605/715 kg 1677/767 kg
Pojemność bagażnika 660/1950 l 650/2065 l
Poj. zbiornika paliwa 66 l (ON) 60 l (ON)
Opony 215/55 R17 235/50 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 228 km/h 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s 8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 6,3/4,7/5,3 6,6/5,3/5,7
Zasięg 1240 km 1050 km

Porównanie Skoda Superb Combi & Skoda Kodiaq Scout – dane testowe

Skoda Superb Combi Skoda Kodiaq Scout
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 2,4/7,8 s 2,6/8,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 36,1/35,8 m 37,0/36,8 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 59,0/64,0 dB 57,8/63,0 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 95 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 7,4/5,3/6,4 8,0/6,0/7,0
Rzeczywisty zasięg 1030 km 850 km

Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4×4 DSG – galeria

Skoda Kodiaq Scout 2.0 TDI 190 4×4 DSG – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji