Mercedes CLA

Baby CLS, mini-CLS – druga generacja Mercedesa CLA jeszcze bardziej niż pierwsza wzoruje się na większym bracie i protoplaście segmentu czterodrzwiowych coupe, modelu CLS. A przy okazji wzbogaca się o wszystkie nowinki z nowej klasy A, takie jak inteligentne sterowanie głosowe.

Pierwszy Mercedes CLA (w wersji sedan, zwanej przez Mercedesa „Coupe”, oraz kombi o nazwie Shooting Brake) debiutował 6 lat temu i odniósł spory sukces rynkowy – znalazł 750 tys. nabywców. Przy okazji zrobił to, na czym zależało producentowi: przyciągnął do salonów młodszych nabywców, którzy częstokroć wymieniali później swojego CLA na inny model Mercedesa.

Druga odsłona CLA jest technicznie spokrewniona z nową klasą A i, co ciekawe, będzie funkcjonować w gamie Mercedesa obok klasy A Limuzyna (więcej informacji). Oba samochody znacząco różnią się jednak wyprofilowaniem przedniego pasa (CLA ma „rekini nos”), przebiegiem linii dachu (w CLA – bardziej łukowatego) oraz wzornictwem tylnej partii nadwozia (CLA przywodzi na myśl coupe Mercedesa).

Mercedes CLA

Podobnie jak poprzednik, najnowsze wcielenie CLA ma boczne szyby pozbawione ramek i wyróżnia się znakomitą aerodynamiką (współczynnik oporu powietrza Cx = 0,23). Mercedes przyznaje, że to m.in. efekt zastosowania mocniejszych komputerów i szerszego wykorzystania symulacji, które pozwalają badać przepływy w przypadku różnie wyprofilowanych profili bez konieczności budowania fizycznych modeli.

Jak na kompakt nowy CLA nie jest małym autem – mierzy 469 cm długości (+5 cm względem poprzednika), 183 cm szerokości (+5 cm), 144 cm wysokości (bez zmian), a jego rozstaw osi wynosi 273 cm (+3 cm). Pojemność bagażnika zmniejszyła się co prawda z 470 do 460 l, wzrosła jednak szerokość przestrzeni ładunkowej oraz otworu powstałego po uniesieniu tylnej pokrywy.

 

Mercedes CLA
Kokpit CLA wygląda jak ten z klasy A. A to oznacza, że względem poprzednika reprezentuje znaczny awans pod względem jakości wykończenia.

Poszerzono także rozstaw kół (o ponad 6 cm z przodu, do 161 cm, i o 5,5 cm z tyłu, do 160 cm), co przynosi zarówno korzyści w zakresie estetyki, jak i prowadzenia. Wszystkie wersje CLA mają z tyłu wielowahaczowe zawieszenie (przód: kolumny MacPhersona z hydromocowaniami). Na życzenie dostępne jest tłumienie adaptacyjne. Mercedes deklaruje, że CLA będzie najbardziej sportowo zestrojonym z kompaktów z gwiazdą.

Nowy Mercedes CLA wzbogacił się oczywiście o wszystkie nowinki znane już z klasy A, w tym zaawansowane systemy wspomagające przejęte z większych limuzyn (np. aktywna zmiana pasa czy matrycowe reflektory LED). Są i nowości: pierwsza z nich to „trener” ENERGIZING COACH, który sugeruje różne programy poprawiające samopoczucie, korzystające z oświetlenia kabiny, wentylacji, podgrzewania i wentylacji siedzeń oraz nagłośnienia. System może współpracować z inteligentnym zegarkiem Garmin i mierzyć fizyczną kondycję użytkownika.

Mercedes CLA

Drugą nowością jest rozbudowany asystent głosowy aktywowany hasłem „Hej Mercedes”. Nie reaguje on już na komendy pasażerów („uczy się”, kto wydawał polecenia po raz ostatni) i – początkowo na amerykańskim rynku – potrafi odpowiadać na złożone zapytania z różnych dziedzin, takich jak sport („Hej Mercedes, jak grali San Francisco 49-ers?”), giełda („Jak cena akcji Apple’a wypadała na tle Microsoftu?”), obliczenia („Ile wynosi pierwiastek kwadratowy z 3?”) czy wiedza ogólna („Jak duży jest Teksas?”, „Ile tłuszczu ma awokado?”).

Ostatnia innowacja to znany już z GLE asystent wnętrza MBUX, który śledzi ruchy rąk kierowcy i pasażera z przodu i na podstawie gestów aktywuje różne funkcje (np. zapala lampkę po wyciągnięciu dłoni w kierunku lusterka wstecznego albo pustego fotela pasażera).

Mercedes CLA

Na razie model zaprezentowano w wersji 250, z benzynowym silnikiem 2.0 turbo o mocy 225 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego, standardowo łączonym z dwusprzęgłową skrzynią 7G-DCT o 7 przełożeniach. Do chwili rynkowego debiutu modelu w maju br. ujawniona zostanie „ciąg dalszy” gamy silnikowej, obejmującej jednostki benzynowe i wysokoprężne, współpracujące ze skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi, w tym czteronapędowe odmiany 4MATIC.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here