Czwarta generacja Focusa pojawia się niemal dokładnie 20 lat po pierwszej. Przedstawione w 1998 r. auto wzbudziło ogromną sensację, stając się jednym z najbardziej awangardowo wyglądających kompaktów lat 90. Czym zaskakuje nowy Ford Focus?

Nadwozie najnowszego Focusa projektował Domenico Tonello, związany z Fordem od blisko 30 lat. Wcześniej współtworzył design m.in. Fordów Mondeo II i III, obecnego S-Maxa oraz aktualnej Fiesty. Czwarta generacja Focusa jest dłuższa od trzeciej: o blisko 2 cm w przypadku hatchbacka i o niemal 11 cm w wersji kombi. Rozstaw osi wzrósł aż o 5,3 cm. Proporcje karoserii poprawiły się nie tylko dzięki większemu rozstawowi osi i skróceniu zderzaków – auto ma też o blisko 10 cm dłuższą maskę. Pierwszy raz w historii Focusa tylne światła hatchbacka i kombi są identyczne. Ma to poprawić rozpoznawalność modelu.

Nowy Ford Focus – wnętrze

Znaczne wydłużenie rozstawu osi sprawiło, że ilość miejsca wewnątrz jest ponadprzeciętnie duża. Powiększył się też bagażnik: jego maksymalna pojemność w wersji kombi wzrosła z 1516 do 1653 l. Ford zadbał nie tylko o funkcjonalność auta, ale również o przyjemność z jazdy, z którą Focus utożsamiany jest od pierwszej generacji. Aby zwiększyć poczucie zespolenia kierowcy z samochodem, przednie fotele zamocowano o 1,5 cm niżej niż we wcześniejszym Focusie.

Tylne zawieszenie słabszych odmian będzie się opierać na belce skrętnej, mocniejsze skorzystają z konstrukcji wielowahaczowej. Auto będzie dostępne także z aktywnym zawieszeniem, które potrafi zmienić charakterystykę tłumienia w ciągu dwóch tysięcznych części sekundy. Sposób pracy amortyzatorów, jak również czułość pedału gazu, siła wspomagania układu kierowniczego oraz strategia zmiany biegów będą uzależnione od trybu jazdy – Normal, Sport i Eco, a w Focusach z adaptacyjnym zawieszeniem także Comfort i Eco-Comfort.

Wyposażenie i systemy wspierające kierowcę

System rozpoznawania znaków został wzbogacony o funkcję ostrzegania o wjeżdżaniu pod prąd na autostradę. Będzie ona oparta o informacje czerpane z nawigacji oraz kamery umieszczonej za przednią szybą. Kolejna nowinka to skrętne reflektory, których praca nie będzie jedynie sprzężona z układem kierowniczym. Droga na 65 m przed maską będzie obserwowana przez kamerę i na jej podstawie sterownik systemu podejmie decyzję o skręceniu światła rzucanego przez reflektory.

Focus będzie pierwszym oferowanym w Europie Fordem z wyświetlaczem head-up. Panel klimatyzacji pochodzi z Fiesty, ale został udoskonalony. Auto może mieć nadmuchiwane tylne pasy bezpieczeństwa, które w razie wypadku pięć razy lepiej rozproszą siły działające na ciało pasażera.

Ford Focus IV – wersje silnikowe

W gamie początkowo znajdą się silniki o mocy od 85 do 182 KM. Paletę jednostek benzynowych będą tworzyły trzycylindrowe 1.0 Ecoboost (85, 100 i 125 KM) oraz czterocylindrowe 1.5 EcoBoost (150 i 182 KM). Do wyboru będą też turbodiesle 1.5 EcoBlue (95 i 120 KM) oraz 2.0 EcoBlue (150 KM). Opcją dla silników rozwijających 120-150 KM będzie ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia – w wersjach z taką przekładnią tradycyjny lewarek ustąpił miejsca pokrętłu. Pojawienie się w ciągu najbliższych dwóch-trzech lat wersji elektrycznej jest praktycznie przesądzone.

Hatchback i kombi będą oferowane m.in. w wersjach Active (stylizowana na SUV-a, ze zwiększonym o ponad 3 cm prześwitem), ST-Line (usportowiona, obniżona o 1 cm) i Vignale (prestiżowa). Zamówienia ruszą w Polsce jeszcze w kwietniu, a pierwsze samochody zostaną dostarczone klientom w lipcu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here