NowościAktualnościCupra staje się osobną marką

Cupra staje się osobną marką

Dotychczas nazwą Cupra określane były sportowe modele Seata. Niebawem Cupra stanie się nową marką i zaprezentuje swój pierwszy samochód. Będzie nim 300-konny SUV Cupra Ateca.

Słowo „Cupra” przyprawia o szybsze bicie serca nie tylko fanów Seata. Od ponad 20 lat tą nazwą sygnowane były trzy usportowione modele hiszpańskiego producenta: Ibiza, Leon i Cordoba. Już pierwsze auto Cupra (Ibiza II z 1996 roku) osiągało 100 km/h w niecałe 8,5 sekundy, na co pozwalał zamontowany w nim dwulitrowy silnik o mocy 150 KM. Później już było tylko lepiej – współczesny Leon Cupra w topowej wersji R ma aż 300 KM i można go kupić nawet w praktycznej odmianie kombi (ST). I właśnie ten samochód będzie ostatnim, który będzie nosił logo Seata. Od tego roku Cupra staje się bowiem oddzielną marką sygnowaną własnym logiem.

Seat Leon III Cupra R ST
Seat Leon III Cupra R ST – ostatnie auto z „Cupra” w nazwie i logiem Seata na grillu.

Modelem przełomowym zarówno dla Seata, jak i Cupry, jest kompaktowy SUV Ateca. Dzięki niemu Seat wkroczył w do tej pory niedostępne dla niego rejony i wraz z premierą kolejnego auta (Arony) szybko stał się istotnym graczem w segmencie uterenowionych aut. Biorąc pod uwagę popularność SUV-ów i rosnące oczekiwania klientów, Seat nie mógł nie wpaść na pomysł stworzenia usportowionej wersji Ateki. I takowa rzeczywiście trafi na rynek, tyle że już z nowym logiem. Cuprę Atecę będzie napędzał 300-konny silnik 2.0 TSI połączony z siedmiobiegową skrzynią DSG. Producent zapewnia, że auto osiągnie pierwsze 100 km/h w 5,4 s oraz rozpędzi się do imponujących 245 km/h. Z zewnątrz Cuprę wyróżnią czarne zaciski hamulcowe, cztery rury wydechowe i 19-calowe obręcze ze stopów cyklu. Auto ma trafić do specjalnych stref Cupry w salonach Seata jeszcze w tym roku. Później przyjdzie czas na kolejne nowości Cupry – Ibizę i Aronę, a także specjalny model, dedykowany tylko dla tego producenta.

Cupra Ateca
300-konna Ateca niebawem trafi także do naszego kraju.

Cupra nie tylko zajmie się „podkręcaniem” Seatów. Obejmie również cały dział sportów wyścigowych, do tej pory należący do SEAT Sport i wystawi nowy wóz do zawodów w klasie eTCR w 2018 roku – Cuprę eRacer. Ten elektryczny bolid rozpędza się do 100 km/h w 3,2 s i jest w stanie osiągnąć 270 km/h prędkości maksymalnej. Jednocześnie będzie on pierwszym elektrycznym samochodem wyścigowym klasy turystycznej na świecie.

7 najważniejszych modeli z nazwą Cupra

Zarząd Seata liczy, że marce Cupra uda się podwoić sprzedaż już w ciągu 4-5 lat. Biorąc pod uwagę ambitne plany producenta (nowe modele, nawiązywanie współpracy z innymi producentami), przyszłość Cupry rysuje się w jasnych barwach. Zanim ją poznamy, cofnijmy się o 22 lata i prześledźmy najważniejsze modele Seata sygnowane nazwą Cupra.

1. Seat Ibiza II Cupra (1996 r.)

Najmocniejsza Ibiza drugiej generacji nazywała się 2.0 GTI Cupra. 150-konny silnik pozwalał jej rozpędzić się do 216 km/h i mieć pierwszą „setkę” już po upływie 8,3 s. Samochód powstał, by uhonorować sportowe sukcesy Ibizy Kit Car.

Seat Ibiza II Cupra GTI
Seat Ibiza II Cupra GTI

2. Seat Ibiza II Cupra FL (2000 r.)

Po liftingu Ibiza Cupra otrzymała turbodoładowany, 1,8-litrowy silnik o mocy 156 KM lub 180 KM w Cuprze R. Udało się osiągnąć przyspieszenie do 100 km/h w mniej niż 8 sekund (odpowiednio 7,8 i 7,2 s). Prędkość maksymalna: 218 lub 225 km/h. Słabsza wersja występowała również jako sedan (Cordoba).

3. Seat Leon I Cupra (2000 r.)

Topowy Leon z początku miał 180 KM (1.8 Turbo) lub 204 KM generowane przez 2,8-litrowy silnik VR6. Później ofertę wzbogacono o kolejne warianty jednostki 1.8 T, nazwane Cupra R. Miały 210 i 225 KM. Osiągi tej ostatniej obejmowały m.in. 6,9 s do 100 km/h i prędkość maksymalną 242 km/h. Obie występowały z napędem na przód (4×4 w Cuprze z VR6).

4. Seat Ibiza III Cupra (2004 r.)

Trzecie wcielenie Ibizy miało aż 4 usportowione wersje: dwie FR (1.8 T 150 KM i 1.9 TDI 130 KM) oraz dwie Cupry. W benzynowej odmianie moc silnika podniesiono do 180 KM, a moment obrotowy do 245 Nm – Ibiza rozpędzała się wtedy do 230 km/h i pierwsze 100 km/h osiągała po 7,3 s. Ten model był pierwszą Cuprą z silnikiem wysokoprężnym (1.9 TDI 160 KM). Osiągi: 7,6 s do 100 km/h i 220 km/h prędkości maksymalnej.

Seat Ibiza III Cupra
Seat Ibiza III Cupra

5. Seat Leon II Cupra (2006 r.)

Kolejny skok w mocy silnika – podstawowa Cupra z 2.0 TSI generuje 240 KM i osiąga 250 km/h (6,4 s do 100 km/h). Mocniejsza Cupra R (265 KM) pojedzie tyle samo, ale „setkę” ma o 0,2 s szybciej. Powstała również wersja limitowana R310 WCE.

6. Seat Ibiza IV Cupra (2009 r.)

W „czwartej” Ibizie Cupra zastosowano 1,4-litrową jednostkę w technologii downsizingu (180 KM, 7,2 s do 100 km/h, v max 225 km/h). Po liftingu z 2015 roku powrócono do pojemności 1,8 l, tym razem ze 192-konnym silnikiem TSI. Osiągi poprawiły się o 0,5 s (przyspieszenie) i 10 km/h (v max).

7. Seat Leon III Cupra (2014 r.)

Silnik 2.0 TSI, aż cztery wersje mocy wersji Cupra: 265, 280 (Cupra) 290 (po 2016 r.) i 300 KM (Cupra 300 i Cupra R). Dostępny w trzech wersjach nadwoziowych: hatchback 3d, 5d i po raz pierwszy kombi (ST). Napęd na przód lub 4×4.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji