Citroen C3 Aircross, Renault Captur

Kolejna nowość w klasie miejskich crossoverów, Citroen C3 Aircross, staje naprzeciw lidera segmentu, Renault Captura. Oto porównanie tych dwóch modeli przygotowane przez tygodnik „Motor”.

Wysyp nowości w segmencie miejskich crossoverów sprawił, że w ciągu bieżącego roku liczba aut tej klasy wzrośnie niemal dwukrotnie (z 6 do 11). Do najważniejszych premier należy Citroen C3 Aircross. Ten ciekawie stylizowany model ma szanse namieszać na rynku – wszak przy zakupie tego typu samochodów wygląd ma o wiele większe znaczenie niż w innych segmentach.

Zobacz też: Opinie światowej prasy o Citroenie C3

Ale interesujący design nie wystarczy, bo konkurencja jest bardzo wymagająca. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, jak nowy Citroen wypada na jej tle. Wybraliśmy Renault Captura. Mimo że od jego debiutu minęły już 4 lata, w Europie wciąż jest najchętniej kupowanym autem tej klasy. W Polsce ustępuje tylko Suzuki Vitarze.

Rozmiary nie decydują

Jak przystało na miejskie crossovery, oba auta mają nadwozia, których długość o kilkanaście centymetrów przekracza 4 m. Citroen nieco przerasta Renault – jest o 3,2 cm dłuższy, o 4,6 cm szerszy i o 3,1 cm wyższy (z relingami o 7,1 cm). Za to rozstawem osi wygrywa Captur – ale tylko o 2 mm.

Większe rozmiary Citroena nie zapewniają mu jednak lepszej przestronności. Z przodu ilość miejsca w obu crossoverach jest bardzo podobna (rozbieżności nie przekraczają 2 cm). Jednak w drugim rzędzie zdecydowanie lepiej wypada Renault – jego pasażerowie znajdą tam aż o 10 cm większą przestrzeń na nogi. A to już ogromna różnica.

Citroen C3 Aircross - wymiary
Citroen C3 Aircross – wymiary

Za to porównanie bagażników wygrywa Citroen. Ma o 33 l większą pojemność i o 7 cm niżej położony próg. A do tego o 75 kg większą ładowność.

Zawieszenie Renault skuteczniej tłumi wstrząsy i nawet w testowanym aucie z 17-calowymi kołami (o cal więcej niż w Citroenie) zapewnia wyższy komfort jazdy. C3 Aircross jest za to zwinniejszy, stabilniejszy i w przeciwieństwie do rywala nie pozwala sobie na bujanie przy gwałtownych manewrach.

Więcej nie znaczy lepiej

Oba samochody w porównaniu mają benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1,2 l. Ta w Citroenie rozwija 110 KM mocy, Renault ma o 8 KM mocniejszą. W obydwu maksymalny moment obrotowy wynosi 205 Nm, ale C3 Aircross osiąga go przy 1500 obr./min, a Captur dopiero przy 2000 obrotów.

Silnik 1.2 w Citroenie ma tylko 3 cylindry, ale pozbawiony jest wielu wad tego typu konstrukcji. Odczuwalne wibracje występują tylko po mocnym dodaniu gazu przy najniższych obrotach, a odgłos pracy (choć warkotliwy i dość głośny) może się podobać. Podobnie jak reakcja na dodanie gazu – po wciśnięciu prawego pedału Citroen bez żadnej zwłoki zaczyna się rozpędzać. Nawet jeśli wskazówka obrotomierza pokazuje „1”. Wyraźne przyspieszenie zaczyna się w okolicy 1400 obr./min i nie ustaje aż do maksymalnych 6300 obrotów. Szkoda, że skrzynia ma tylko 5 biegów, a jej drążek – duże skoki.

Renault Captur - wymiary
Renault Captur – wymiary

W Renault poniżej 2000-2100 obr./min niewiele się dzieje. Sprawne przyspieszanie zaczyna się dopiero przy wyższych obrotach. Choć podczas pomiarów testowych Captur osiągał 100 km/h o niecałą sekundę wolniej niż słabszy rywal, w rzeczywistości trudno wyczuć różnice w dynamice obu aut. Renault „zawdzięcza” gorszy wynik dwusprzęgłowemu automatowi (do niedawna 118-konny silnik łączono tylko z tą skrzynią, teraz można go mieć również z ręczną), który nie pozwala na dynamiczny start z miejsca. Jednak na co dzień ważniejsze jest to, że dobrze dobiera jeden z 6 biegów i szybko je zmienia.

Choć dane katalogowe sugerują, że Citroen zużywa więcej paliwa niż Renault, podczas testu okazał się oszczędniejszy – zwłaszcza w mieście.

Dwie wizje bogactwa

C3 Aircross w topowej odmianie Shine przekonuje do siebie bogactwem elementów czyniących jazdę bezpieczniejszą. Seryjnie ma m.in. airbagi kurtynowe, asystenta pasa ruchu czy kamerę rozpoznającą znaki, a za dopłatą także układ pomagający zapobiec najechaniu na poprzedzający pojazd.

Captur nawet w najbogatszej wersji Initiale Paris nie ma tych elementów. Ale wyposażeniem i tak wygrywa z konkurentem. Bez dopłaty oferuje monitorowanie martwych pól, kamerę cofania, asystenta parkowania z czujnikami także w przednim zderzaku, światła Full LED, system dostępu bezkluczykowego i felgi 17′. Ale w testowanej odmianie najważniejsze jest wykończenie kabiny, w której skórą pokryto nie tylko siedzenia, lecz także spore fragmenty deski rozdzielczej i drzwi. Dzięki temu wnętrze Renault robi o wiele szlachetniejsze wrażenie niż to w Citroenie. Pozostaje tylko pytanie, czy jakiekolwiek wykończenie usprawiedliwia cenę na poziomie 92 400 zł, o 20 tys. wyższą niż u rywala…

Podsumowanie

Citroen C3 Aircross, Renault Captur (2)Renault Captur nawet w drogiej topowej wersji Initiale Paris nie jest w stanie dorównać nowemu rywalowi spod znaku Citroena. C3 Aircross przekonuje do siebie przede wszystkim ciekawym wyglądem, świetnym silnikiem oraz bardzo rozsądnie skalkulowaną ceną.

Dane techniczne

Citroen C3 AircrossRenault Captur
Silnikbenz., turbobenz., turbo
Pojemność skokowa1199 cm31197 cm3
Układ cylindrów/zaworyR3/12R4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Moc maksymalna110 KM/5500118 KM/5000
Maks. moment obrotowy205 Nm/1500205 Nm/2000
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówman./5-biegowaaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarcz.tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość415/182/164 cm412/178/157 cm
Rozstaw osi260 cm261 cm
Średnica zawracania10,8 m10,4 m
Masa/ładowność1159/621 kg1180/546 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)410/1289 l377/1235 l
Poj. zbiornika paliwa45 l (Pb 95)45 l (Pb 95)
Opony205/60 R16205/55 R17

Osiągi (dane producenta)

Citroen C3 AircrossRenault Captur
Prędkość maksymalna185 km/h192 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,2 s10,6 s
Zużycie paliwa5,9/4,6/6,07,0/4,7/5,5
Zasięg900 km810 km

Dane testowe

Citroen C3 AircrossRenault Captur
Przyspieszenie 0-50 km/h3,1 s4,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,6 s11,4 s
Elastyczność 60-100 km/h9,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h14,1 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,2 m36,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,7 m36,3 m
Poziom hałasu przy 50 km/h60,8 dB59,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h66,5 dB65,5 dB
Rzeczywista prędkość96 km/h97 km/h
Liczba obrotów kierownicą3,12,5
Testowe zużycie paliwa8,1/5,5/6,88,9/5,9/7,4
Rzeczywisty zasięg660 km600 km

Wyniki testu

Maks. liczba pktCitroen C3 AircrossRenault Captur
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza401621
Wykończenie i ergonomia201515
Wyciszenie1056
Bagażnik2087
Suma904449
Układ napędowy
Osiągi201413
Praca silnika1088
Skrzynia biegów/napęd1078
Zużycie paliwa201716
Suma604645
Właściwości jezdne
Trzymanie się drogi201413
Komfort jazdy201213
Układ kierowniczy1076
Suma503332
Bezpieczeństwo
Wyposażenie z zakr. bezp.20126
Hamulce1058
Suma301714
Suma (bez kosztów)230140140
Miejsca 11
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu402815
Poziom wyposażenia20918
Wyposażenie dodatkowe1052
Suma704235
Razem300182175
MIEJSCA12