Sprawdziliśmy 100 aut pod kątem przyczepności podczas hamowania i przyspieszania. Które auto zapewnia najwyższe przeciążenia? Oto nasz ranking przeciążeń.
Podczas jazdy na samochód działa czysta fizyka. Jeśli poruszamy się po zakrętach lub nagle przyspieszymy lub zahamujemy, pojawia się tzw. przeciążenie boczne lub wzdłużne, inaczej – reakcja na przyspieszenie. Wyrażamy je w krotności przyspieszenia ziemskiego „g” (1g = 9,81 m/s²). Jest to najbardziej obiektywna metoda, ponieważ dla każdego przedmiotu wartość przyspieszenia pod wpływem grawitacji jest taka sama.
Bezwładność decyduje o wszystkim
W zależności od warunków przeciążenie może przybierać różne wartości. Gdy nagle nabierzemy prędkości, przeciążenie będzie dodatnie, ale pojawi się siła bezwładności, która nas „wciśnie” w fotel do tyłu. Podczas hamowania jest na odwrót – wartość przeciążenia jest ujemna, a naturalna siła bezwładności „popchnie” nas do przodu, na szybę auta. Jeśli natomiast weźmiemy pod uwagę zachowanie na zakrętach, pojawi się także siła odśrodkowa, działająca na nas odwrotnie do kierunku jazdy. Inaczej – utrzymując stałą prędkość na zakręcie w prawo, będzie ona na nas działać w lewo. Podczas hamowania na zakręcie dodatkowo dochodzi wspomniana wcześniej siła bezwładności. Obie te siły się krzyżują, zatem przeciążenie będzie oddziaływać skośnie do kierunku jazdy.
Pomiary profesjonalną aparaturą
Producenci podczas fabrycznych testów przyspieszania i hamowania korzystają z urządzeń opartych na systemie GPS. Potrafią one monitorować pozycję auta z częstotliwością od 10 do 100 razy na sekundę, a podane wyniki wyrazić w krotności przyspieszenia ziemskiego „g”. Przeciążenia sprawdzono na podstawie testów hamowania ze 100 km/h i przyspieszenia do 100 km/h.
Auta sportowe przyspieszają z takim przeciążeniem, z jakim hamują auta miejskie
Spośród badanych aut znalazły się samochody sportowe, oprócz bardzo dobrych osiągów mające także przyczepne opony, nisko zestrojone zawieszenie i nisko położony środek ciężkości. Z tego też względu współczynnik „g” jest w nich najwyższy, czyli wykazują największe przeciążenia. Średni samochód potrafi przyspieszyć na poziomie 0,25 g, natomiast w mocniejszych SUV-ach i „sportowcach” przeciążenie sięga nawet 0,70 g. Rekordzista – Audi R8, ma już 0,98 g. Czołowe supersportowe auta potrafią nawet przekroczyć barierę 1 g.
O ile wartości przyspieszeń różnią się nawet kilkakrotnie, o tyle w parametrach dróg hamowania nie ma już takiej „przepaści’. Typowe auta miejskie i kompaktowe wyhamowują za 100 km/h w ok. 37/38 metrów, co przekłada się na wartość przeciążenia 1 g. Auta mające na pokładzie lepsze hamulce przekroczą tą wartość, ale nie aż tyle jak w przypadku pomiaru przyspieszenia.
Ranking przeciążeń – tabela
Model | 0-100 km/h czas | 0-100 km/h g | 100-0 km/h droga | 100-0 km/h g |
---|---|---|---|---|
Alfa Romeo 159 2.0 JTDm | 8,8 s | 0,32 g | 37,8 m | 1,04 g |
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB TCT | 8,6 s | 0,33 g | 38,4 m | 1,02 g |
Aston Martin V12 Vantage S | 4,2 s | 0,67 g | 33,7 m | 1,17 g |
Audi A1 1.4 TFSI S tronic | 9,2 s | 0,31 g | 35,0 m | 1,12 g |
Audi A1 Sportb. 1.6 TDI S tronic | 10,0 s | 0,28 g | 37,5 m | 1,05 g |
Audi A3 1.8 TFSI S tronic | 7,4 s | 0,38 g | 36,0 m | 1,09 g |
Audi A4 2.0 TDI | 8,4 s | 0,34 g | 34,9 m | 1,13 g |
Audi A4 All. 2.0 TFSI S tronic | 7,2 s | 0,39 g | 35,5 m | 1,11 g |
Audi A7 3.0 TDI quattro | 5,8 s | 0,49 g | 35,2 m | 1,12 g |
Audi Q5 2.0 TDI S tronic | 10,3 s | 0,27 g | 37,9 m | 1,04 g |
Audi Q5 hybrid | 7,1 s | 0,40 g | 36,9 m | 1,07 g |
Audi R8 2015 V10 plus | 2,9 s | 0,98 g | 34,0 m | 1,16 g |
Audi RS 5 | 4,2 s | 0,67 g | 32,5 m | 1,21 g |
Audi RS 7 | 3,6 s | 0,79 g | 34,5 m | 1,14 g |
BMW 1M | 4,9 s | 0,58 g | 34,4 m | 1,14 g |
BMW 650i Cabrio | 5,2 s | 0,54 g | 36,1 m | 1,09 g |
BMW 650i Gran Coupe xDrive | 4,4 s | 0,64 g | 36,5 m | 1,08 g |
BMW 750d | 5,3 s | 0,53 g | 35,0 m | 1,12 g |
BMW i8 | 4,3 s | 0,66 g | 35,4 m | 1,11 g |
BMW X6M | 4,7 s | 0,60 g | 37,0 m | 1,06 g |
Citroen Berlingo XTR 1.6 HDI | 13,3 s | 0,21 g | 37,7 m | 1,04 g |
Citroen Gr. C4 Picasso 2.0 B.HDI | 11,1 s | 0,26 g | 38,0 m | 1,03 g |
Dacia Duster 1.5 dCi | 13,3 s | 0,21 g | 41,9 m | 0,94 g |
Fiat 500 1.3 JTD | 11,0 s | 0,26 g | 38,0 m | 1,03 g |
Fiat Panda 1.2 | 14,9 s | 0,19 g | 41,3 m | 0,95 g |
Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir | 11,4 s | 0,25 g | 38,1 m | 1,03 g |
Ford Fiesta ST | 7,2 s | 0,39 g | 36,7 m | 1,07 g |
Ford Mondeo Kombi 1.5 EB | 9,9 s | 0,29 g | 37,8 m | 1,04 g |
Ford Mustang Conv. 2.3 EB | 6,4 s | 0,44 g | 36,3 m | 1,08 g |
Ford Ranger 2.2 | 13,5 s | 0,21 g | 42,1 m | 0,93 g |
Honda Civic 1.8 | 9,2 s | 0,31 g | 38,9 m | 1,01 g |
Honda Civic Type R | 5,7 s | 0,50 g | 35,0 m | 1,12 g |
Honda CR-V 1.6 i-DTEC | 11,3 s | 0,25 g | 36,9 m | 1,07 g |
Honda CR-Z | 9,4 s | 0,30 g | 38,5 m | 1,02 g |
Jaguar F-Type Coupe R | 3,8 s | 0,75 g | 34,0 m | 1,16 g |
Jeep Grand Cherokee SRT8 | 4,9 s | 0,58 g | 35,3 m | 1,11 g |
Jeep Wrangler 2.8 CRD | 9,3 s | 0,30 g | 45,7 m | 0,86 g |
Kia Picanto 1.0 | 14,2 s | 0,20 g | 41,0 m | 0,96 g |
Kia Soul EV | 11,3 s | 0,25 g | 44,2 m | 0,89 g |
Mazda 3 MPS | 6,6 s | 0,43 g | 36,7 m | 1,07 g |
Mercedes C 180 Kombi | 9,1 s | 0,31 g | 36,0 m | 1,09 g |
Mercedes CLS 350 CDI | 6,1 s | 0,46 g | 37,5 m | 1,05 g |
Mercedes CLS 63 AMG | 4,3 s | 0,66 g | 36,0 m | 1,09 g |
Mercedes G 500 | 6,4 s | 0,44 g | 40,2 m | 0,98 g |
Mercedes SLS | 3,9 s | 0,73 g | 35,5 m | 1,11 g |
Mercedes V 250 BlueTEC | 10,2 s | 0,28 g | 35,9 m | 1,10 g |
Mini Cooper S | 6,2 s | 0,46 g | 35,7 m | 1,10 g |
Mitsubishi Lancer 1.6 | 10,2 s | 0,28 g | 42,3 m | 0,93 g |
Mitsubishi Lancer Evo X | 5,5 s | 0,51 g | 34,3 m | 1,15 g |
Mitsubishi Pajero Sport A/T | 11,5 s | 0,25 g | 44,2 m | 0,89 g |
Nissan 370Z Nismo | 5,6 s | 0,51 g | 36,7 m | 1,07 g |
Nissan Juke 1.6 | 7,2 s | 0,39 g | 40,2 m | 0,98 g |
Opel Corsa 1.3 CDTi | 15,5 s | 0,18 g | 39,7 m | 0,99 g |
Opel Corsa OPC | 7,1 s | 0,40 g | 36,5 m | 1,08 g |
Opel Insignia 5d 1.6 SIDI | 10,2 s | 0,28 g | 36,5 m | 1,08 g |
Peugeot 208 1.4 | 11,3 s | 0,25 g | 36,9 m | 1,07 g |
Peugeot 208 GTI | 6,8 s | 0,42 g | 37,2 m | 1,06 g |
Peugeot 308 1.2 e-THP | 9,7 s | 0,29 g | 36,5 m | 1,08 g |
Peugeot 508 1.6 THP | 8,6 s | 0,33 g | 35,4 m | 1,11 g |
Porsche 911 Carrera 4S PDK | 4,6 s | 0,62 g | 34,3 m | 1,15 g |
Porsche Cayenne Turbo | 4,5 s | 0,63 g | 34,5 m | 1,14 g |
Range Rover Sport SVR | 4,9 s | 0,58 g | 37,0 m | 1,06 g |
Renault Captur 1.2 TCe EDC | 11,4 s | 0,25 g | 36,5 m | 1,08 g |
Renault Clio RS | 7,0 s | 0,40 g | 35,0 m | 1,12 g |
Renault Megane 1.4 TCe | 10,1 s | 0,28 g | 37,7 m | 1,04 g |
Renault Megane RS Trophy | 6,0 s | 0,47 g | 34,6 m | 1,14 g |
Seat Leon 1.4 TSI | 9,4 s | 0,30 g | 36,3 m | 1,08 g |
Seat Leon Cupra R | 6,5 s | 0,44 g | 36,5 m | 1,08 g |
Skoda Citigo 1.0 | 15,0 s | 0,19 g | 37,6 m | 1,05 g |
Skoda Fabia 1.2 TSI | 11,8 s | 0,24 g | 38,1 m | 1,03 g |
Skoda Octavia 1.4 TSI | 9,7 s | 0,29 g | 37,8 m | 1,04 g |
Skoda Octavia RS | 7,7 s | 0,37 g | 38,5 m | 1,02 g |
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (140 KM) | 12,1 s | 0,23 g | 37,2 m | 1,06 g |
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 (177 KM) | 8,4 s | 0,34 g | 36,0 m | 1,09 g |
Subaru BRZ | 7,8 s | 0,36 g | 39,9 m | 0,99 g |
Subaru Forester 2.0 | 10,5 s | 0,27 g | 41,2 m | 0,95 g |
Subaru Forester 2.5T | 6,7 s | 0,42 g | 43,2 m | 0,91 g |
Subaru Levorg 1.6T CVT | 8,5 s | 0,33 g | 39,1 m | 1,01 g |
Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS | 13,0 s | 0,22 g | 44,6 m | 0,88 g |
Tata Indica Vista 1.4 | 14,5 s | 0,20 g | 41,4 m | 0,95 g |
Toyota Auris 1.2T | 10,2 s | 0,28 g | 37,0 m | 1,06 g |
Toyota Avensis 2.2 D-4D | 10,2 s | 0,28 g | 40,5 m | 0,97 g |
Toyota Aygo 1.0 | 13,9 s | 0,20 g | 38,8 m | 1,01 g |
Toyota GT 86 | 7,7 s | 0,37 g | 39,6 m | 0,99 g |
Toyota RAV4 2.2 D-4D | 11,5 s | 0,25 g | 40,0 m | 0,98 g |
Toyota Yaris 1.33 | 11,8 s | 0,24 g | 39,7 m | 0,99 g |
Volvo S60 D3 | 10,1 s | 0,28 g | 37,0 m | 1,06 g |
Volvo V40 D3 | 9,3 s | 0,30 g | 37,2 m | 1,06 g |
Volvo V40 T3 | 8,1 s | 0,35 g | 39,9 m | 0,99 g |
Volvo XC60 D5 | 8,9 s | 0,32 g | 37,7 m | 1,04 g |
VW Golf VII GTD | 7,5 s | 0,38 g | 35,5 m | 1,11 g |
VW Golf VII GTI Performance | 6,3 s | 0,45 g | 35,1 m | 1,12 g |
VW Golf VII R | 5,0 s | 0,57 g | 34,9 m | 1,13 g |
VW Multivan T6 2.0 BiTDI | 10,8 s | 0,26 g | 37,9 m | 1,04 g |
VW Passat All. 2.0 TDI DSG | 9,1 s | 0,31 g | 36,6 m | 1,07 g |
VW Scirocco R | 5,9 s | 0,48 g | 36,0 m | 1,09 g |
VW Sharan 2010 2.0 TDI DSG | 12,4 s | 0,23 g | 37,4 m | 1,05 g |
VW Tiguan 2.0 TDI | 10,2 s | 0,28 g | 36,6 m | 1,07 g |
VW Touareg 3.0 TDI | 7,5 s | 0,38 g | 38,5 m | 1,02 g |
VW Touran 2015 1.4 TSI DSG | 9,6 s | 0,29 g | 36,7 m | 1,07 g |