Nie wszystkie części do samochodu muszą pochodzić od markowych producentów. Na niektórych elementach można zaoszczędzić, stosując równie trwałe zamienniki.
Większość kierowców wierzy, że kupowanie markowych części zamiennych do swojego samochodu zapewni bezpieczeństwo jazdy i bezstresową eksploatację. Niestety, czynnikiem powstrzymującym przed ich zakupem jest przeważnie cena, nawet kilkakrotnie wyższa od produktów z najniższej półki. Wtedy decydują się na wybór tanich zamienników, sądząc, że sporo zaoszczędzili. To tylko pozory. Jakość wykonania najtańszych podzespołów często pozostawia wiele do życzenia, dlatego okres ich wymiany przypadnie nawet kilka lat wcześniej niż markowego produktu. Problemy mogą pojawić się już przy montażu, bo okaże się, że część przeznaczoną do konkretnego modelu trudno w nim zamontować, a to wydłuża czas robocizny. W przypadku produktów z górnej półki nie powinno być problemów z montażem i w zasadzie gwarantują długotrwałą bezawaryjność.
Na których częściach lepiej nie oszczędzać?
Od jakości wielu elementów auta zależy komfort jazdy, jego niezawodność i bezpieczeństwo podróżowania, dlatego oszczędności na ich tle nie są wskazane. Kupując tanie elementy otrzymamy „zwrot oszczędności” w przyszłości, kiedy po krótkim okresie będą znów wymagać wymiany, w skrajnych przypadkach wymagającej rozebrania lub wyjęcia silnika. Bezpieczeństwo zależy od komponentów zawieszenia i hamulców. W ich przypadku różnice między najtańszym a najdroższym idą co najwyżej w setki, nie tysiące złotych. Tym bardziej wybór tanich np. klocków hamulcowych jest przesadny oszczędzaniem. Oto 6 elementów, które najlepiej wybrać z górnej półki.
1 Filtry silnika
Dobry filtr odpowiednio dba o czystość oleju, a to przekłada się na żywotność m.in. turbosprężarki lub elementów układu wtryskowego. Warto wybrać markowy, szczególnie do dość nowego samochodu.
2 Klocki hamulcowe
Markowe klocki nie tylko wytrzymają więcej kilometrów, ale i zapewnią lepszą skuteczność hamowania, nie niszcząc tarcz. Różnice w cenach klocków do popularnych modeli nie są znaczące.
3 Sprzęgło
Sama wymiana sprzęgła kosztuje nawet tyle, co jego cały zestaw, dlatego lepiej zapłacić „raz, a porządnie”, niż potem częściej ponosić koszty robocizny.
4 Końcówka drążka kierowniczego
Zważywszy na jakość sporej części polskich dróg, najtańsze elementy zawieszenia będą często wymagać wymiany. Ten okres wydłuży kupowanie części uznanych firm.
5 Napęd rozrządu
Koszt zakupu i wymiany paska rozrządu (nawet najdroższego) nie jest przesadnie wysoki, a pozwoli uniknąć poważnej usterki silnika. Naprawy lepiej nie przeciągać i na niej nie oszczędzać.
6 Świece żarowe
Mają trudne zadanie, do którego wykonania potrzebna jest precyzja i jakość wykonania. Najtańsze świece nie zagwarantują prawidłowej pracy.
Gdzie zastosować zamienniki?
W przypadku elementów o prostej budowie lub mających drugoplanowe znaczenie w samochodzie można pokusić się o dobór tanich zamienników. Zaoszczędzimy dzięki temu pieniądze, nie tracąc jakości i względów bezpieczeństwa. W kwestii niektórych części bardziej od firmy liczy się częstotliwość wymiany – tak jest np. przy filtrach. Z kolei nieskomplikowana konstrukcja innych komponentów sprawia, że z jego wykonaniem radzą sobie nawet mniej uznani producenci, stąd wybór produktów z dolnej półki cenowej będzie korzystniejszym wyjściem nie tylko pod względem finansowym. Przedstawiamy 5 takich części.
1 Łącznik stabilizatora
Stukanie w zawieszeniu najczęściej oznacza zużycie łącznika stabilizatora. To łatwy w wymianie i prosty element, nie mający zbytniego wpływu na bezpieczeństwo. Tańszy zamiennik w zupełności wystarczy.
2 Sprężarka klimatyzacji
Za produkcję sprężarki nie bierze się każda przypadkowa firma, zatem na niezłą jakość wykonania można liczyć też w przypadku najtańszych produktów.
3 Tarcze hamulcowe
Według testów tygodnika „Motor” drogie tarcze wcale nie poprawiają skuteczności hamowania. Nie ma sensu na nich przepłacać.
4 Wahacz
Na dobrą sprawę to kawałek metalu i nawet wahacz z dolnej półki zda egzamin. Najlepiej jeśli da się w nim osobno wymienić sworznie i tuleje.
5 Akumulator
Najdroższe baterie na pewno nie wytrzymają kilka razy dłużej od najtańszych, a trzeba za nie zapłacić nawet kilka razy więcej. Lepiej kupić tańszy z dwuletnią gwarancją.
Oszczędności w sklepach motoryzacyjnych
Tygodnik „Motor” przygotował zestawienie trzech zestawów niezbędnych części do samochodów. Ich ceny określił na podstawie oferty InterCars – wiodącej internetowej hurtowni części zamiennych. W pierwszym koszyku znalazły się produkty pochodzące wyłącznie od uznanych producentów, a co za tym idzie – najdroższe. Do drugiego koszyka trafiły najtańsze komponenty, wykonane m.in. przez producentów z Chin. W trzecim, optymalnym koszyku dokonano selekcji. Istotne dla eksploatacji i bezpieczeństwa części wybrano z górnej półki, natomiast mniej istotne – jako tanie zamienniki. Zestawienie przygotowano dla 9 popularnych modeli. Po zsumowaniu wszystkich cen wyliczono zysk wynikający z odpowiedniego doboru części bez utraty jakości. Wyniki przedstawiamy poniżej.
Części wchodzące w skład optymalnego koszyka
Audi A4 1.9 TDI (B6) 130 KM (2000-2004)
Części markowe | Części najtańsze | |
Filtr powietrza | 60 zł | 39 zł |
Filtr oleju | 26 zł | 18 zł |
Filtr paliwa | 71 zł | 44 zł |
Filtr kabinowy | 48 zł | 26 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 370 zł | 200 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 299 zł | 110 zł |
Klocki hamulcowe przód | 207 zł | 92 zł |
Klocki hamulcowe tył | 110 zł | 63 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 109 zł | 60 zł |
Amortyzator przód | 415 zł | 159 zł |
Końcówka drążka kier. | 105 zł | 52 zł |
Wahacz przedni | 1 560 zł | 789 zł |
Sprzęgło komplet | 2 036 zł | 1 310 zł |
Napęd rozrządu | 648 zł | 450 zł |
Pompa wody | 239 zł | 126 zł |
Świece żarowe komplet | 180 zł | 152 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 1 286 zł | 838 zł |
Chłodnica | 495 zł | 339 zł |
Akumulator | 530 zł | 301 zł |
Koszyk części markowych | 8 794 zł | |
Koszyk części najtańszych | 5 168 zł | |
Optymalny koszyk części | 6 760 zł | |
Zysk bez straty na jakości | 23% |
BMW 320d (E90) 163 KM (2004-2011)
Części markowe | Części najtańsze | |
Filtr powietrza | 100 zł | 60 zł |
Filtr oleju | 48 zł | 31 zł |
Filtr paliwa | 110 zł | 80 zł |
Filtr kabinowy | 89 zł | 62 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 420 zł | 326 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 430 zł | 322 zł |
Klocki hamulcowe przód | 251 zł | 142 zł |
Klocki hamulcowe tył | 192 zł | 96 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 88 zł | 62 zł |
Amortyzator przód | 357 zł | 219 zł |
Końcówka drążka kier. | 120 zł | 67 zł |
Wahacz przedni | 525 zł | 430 zł |
Sprzęgło komplet | 830 zł | 830 zł |
Napęd rozrządu | 425 zł | 425 zł |
Pompa wody | 460 zł | 303 zł |
Świece żarowe komplet | 260 zł | 196 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 1 661 zł | 1 000 zł |
Chłodnica | 610 zł | 385 zł |
Akumulator | 451 zł | 302 zł |
Koszyk części markowych | 7 427 zł | |
Koszyk części najtańszych | 5 168 zł | |
Optymalny koszyk części | 6 042 zł | |
Zysk bez straty na jakości | 19% |
Citroen C4 Picasso 1.6 HDi 110 KM (2006-2013)
Części markowe | Części najtańsze | |
Filtr powietrza | 69 zł | 39 zł |
Filtr oleju | 40 zł | 29 zł |
Filtr paliwa | 140 zł | 92 zł |
Filtr kabinowy | 84 zł | 39 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 456 zł | 258 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 934 zł | 540 zł |
Klocki hamulcowe przód | 228 zł | 129 zł |
Klocki hamulcowe tył | 227 zł | 112 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 65 zł | 38 zł |
Amortyzator przód | 294 zł | 294 zł |
Końcówka drążka kier. | 82 zł | 82 zł |
Wahacz przedni | 380 zł | 233 zł |
Sprzęgło komplet | 1 057 zł | 1 057 zł |
Napęd rozrządu | 320 zł | 320 zł |
Pompa wody | 240 zł | 160 zł |
Świece żarowe komplet | 360 zł | 256 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 1 240 zł | 1 120 zł |
Chłodnica | 620 zł | 315 zł |
Akumulator | 415 zł | 240 zł |
Koszyk części markowych | 7 251 zł | |
Koszyk części najtańszych | 5 353 zł | |
Optymalny koszyk części | 5 840 zł | |
Zysk bez straty na jakości | 19% |
Ford Focus II 1.6 TDCi 109 KM (2004-2011)
Części markowe | Części najtańsze | |
Filtr powietrza | 59 zł | 23 zł |
Filtr oleju | 39 zł | 22 zł |
Filtr paliwa | 210 zł | 174 zł |
Filtr kabinowy | 74 zł | 43 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 402 zł | 242 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 270 zł | 170 zł |
Klocki hamulcowe przód | 200 zł | 103 zł |
Klocki hamlcowe tył | 182 zł | 88 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 100 zł | 42 zł |
Amortyzator przód | 270 zł | 190 zł |
Końcówka drążka kier. | 60 zł | 46 zł |
Wahacz przedni | 491 zł | 298 zł |
Sprzęgło komplet | 1 244 zł | 1 244 zł |
Napęd rozrządu | 346 zł | 318 zł |
Pompa wody | 255 zł | 180 zł |
Świece żarowe komplet | 270 zł | 240 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 1 281 zł | 1 088 zł |
Chłodnica | 378 zł | 272 zł |
Akumulator | 457 zł | 302 zł |
Koszyk części markowych | 6 588 zł | |
Koszyk części najtańszych | 5 085 zł | |
Optymalny koszyk części | 5 592 zł | |
Zysk bez straty na jakości | 15% |
Mercedes E 320 CDI (W211) 204 KM (2002-2008)
Części markowe | Części najtańsze | |
Filtr powietrza | 80 zł | 63 zł |
Filtr oleju | 32 zł | 22 zł |
Filtr paliwa | 73 zł | 47 zł |
Filtr kabinowy | 83 zł | 37 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 550 zł | 400 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 398 zł | 270 zł |
Klocki hamulcowe przód | 300 zł | 251 zł |
Klocki hamulcowe tył | 184 zł | 176 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 113 zł | 73 zł |
Amortyzator przód | 430 zł | 430 zł |
Końcówka drążka kier. | 162 zł | 66 zł |
Wahacz przedni | 1 623 zł | 1 048 zł |
Sprzęgło komplet | 0 zł | 0 zł |
Napęd rozrządu | 799 zł | 616 zł |
Pompa wody | 640 zł | 338 zł |
Świece żarowe komplet | 378 zł | 318 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 2 570 zł | 1 210 zł |
Chłodnica | 1 730 zł | 1 256 zł |
Akumulator | 935 zł | 235 zł |
Koszyk części markowych | 11 080 zł | |
Koszyk części najtańszych | 6 856 zł | |
Optymalny koszyk części | 7 607 zł | |
Zysk bez straty na jakości | 31% |
Opel Insignia 2.0 CDTI 110 KM (2008-2017)
Części markowe | Części najtańsze | |
Filtr powietrza | 83 zł | 42 zł |
Filtr oleju | 82 zł | 28 zł |
Filtr paliwa | 120 zł | 96 zł |
Filtr kabinowy | 58 zł | 29 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 615 zł | 368 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 500 zł | 366 zł |
Klocki hamulcowe przód | 272 zł | 132 zł |
Klocki hamulcowe tył | 173 zł | 104 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 95 zł | 69 zł |
Amortyzator przód | 302 zł | 302 zł |
Końcówka drążka kier. | 211 zł | 69 zł |
Wahacz przedni | 620 zł | 443 zł |
Sprzęgło komplet | 1 372 zł | 1 372 zł |
Napęd rozrządu | 649 zł | 373 zł |
Pompa wody | 270 zł | 174 zł |
Świece żarowe komplet | 310 zł | 248 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 2 017 zł | 1 495 zł |
Chłodnica | 780 zł | 480 zł |
Akumulator | 493 zł | 303 zł |
Koszyk części markowych | 9 022 zł | |
Koszyk części najtańszych | 6 493 zł | |
Optymalny koszyk części | 7 397 zł | |
Zysk bez straty na jakości | 18% |
Renault Espace IV 2.0 dCi 150 KM (2002-2014)
Części markowe | Części najtańsze | |
Filtr powietrza | 57 zł | 51 zł |
Filtr oleju | 40 zł | 23 zł |
Filtr paliwa | 40 zł | 18 zł |
Filtr kabinowy | 121 zł | 42 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 676 zł | 490 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 932 zł | 589 zł |
Klocki hamulcowe przód | 209 zł | 116 zł |
Klocki hamulcowe tył | 151 zł | 80 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 88 zł | 40 zł |
Amortyzator przód | 399 zł | 304 zł |
Końcówka drążka kier. | 112 zł | 44 zł |
Wahacz przedni | 380 zł | 231 zł |
Sprzęgło komplet | 1 360 zł | 1 082 zł |
Napęd rozrządu | 894 zł | 620 zł |
Pompa wody | 252 zł | 132 zł |
Świece żarowe komplet | 444 zł | 420 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 1 600 zł | 1 303 zł |
Chłodnica | 1 520 zł | 1 205 zł |
Akumulator | 451 zł | 325 zł |
Koszyk części markowych | 9 726 zł | |
Koszyk części najtańszych | 7 115 zł | |
Optymalny koszyk części | 8 183 zł | |
Zysk bez straty na jakości | 16% |
VW Golf V 1.9 TDI 105 KM (2003-2008)
Części markowe | Części najtańsze | |
Filtr powietrza | 44 zł | 31 zł |
Filtr oleju | 27 zł | 24 zł |
Filtr paliwa | 104 zł | 60 zł |
Filtr kabinowy | 41 zł | 30 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 446 zł | 326 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 290 zł | 166 zł |
Klocki hamulcowe przód | 150 zł | 90 zł |
Klocki hamulcowe tył | 110 zł | 67 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 81 zł | 40 zł |
Amortyzator przód | 231 zł | 180 zł |
Końcówka drążka kier. | 91 zł | 42 zł |
Wahacz przedni | 377 zł | 217 zł |
Sprzęgło komplet | 1 809 zł | 1 080 zł |
Napęd rozrządu | 420 zł | 385 zł |
Pompa wody | 192 zł | 146 zł |
Świece żarowe komplet | 240 zł | 216 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 1 182 zł | 1 060 zł |
Chłodnica | 438 zł | 329 zł |
Akumulator | 520 zł | 301 zł |
Koszyk części markowych | 6 793 zł | |
Koszyk części najtańszych | 4 790 zł | |
Optymalny koszyk części | 5 887 zł | |
Zysk bez straty na jakości | 13% |
Volvo XC60 2.0 D4 163 KM (2010-2014)
Części markowe | Części najtańsze | |
Filtr powietrza | 98 zł | 46 zł |
Filtr oleju | 59 zł | 25 zł |
Filtr paliwa | 135 zł | 60 zł |
Filtr kabinowy | 96 zł | 40 zł |
Tarcze hamulcowe przód | 682 zł | 490 zł |
Tarcze hamulcowe tył | 490 zł | 358 zł |
Klocki hamulcowe przód | 318 zł | 157 zł |
Klocki hamulcowe tył | 212 zł | 97 zł |
Łącznik stabilizatora przód | 100 zł | 52 zł |
Amortyzator przód | 324 zł | 324 zł |
Końcówka drążka kier. | 120 zł | 49 zł |
Wahacz przedni | 598 zł | 458 zł |
Sprzęgło komplet | 998 zł | 998 zł |
Napęd rozrządu | 405 zł | 371 zł |
Pompa wody | 194 zł | 174 zł |
Świece żarowe komplet | 348 zł | 340 zł |
Sprężarka klimatyzacji | 1 938 zł | 1 534 zł |
Chłodnica | 735 zł | 449 zł |
Akumulator | 687 zł | 325 zł |
Koszyk części markowych | 8 537 zł | |
Koszyk części najtańszych | 6 347 zł | |
Optymalny koszyk części | 6 917 zł | |
Zysk bez straty na jakości | 19% |
Dobieraj części z głową
Jak widać, właściwie rozplanowanie wydatków na części do samochodu pozwoli zaoszczędzić setki złotych przy takim samym efekcie, jaki by nastąpił przy kupowaniu wyłącznie produktów markowych. Nawet jeśli skomplikowany element (np. sprzęgło) jest bardzo drogi, zakup tańszego zamiennika przyniesie tylko chwilowy spokój finansowy. Niektóre elementy natomiast nie są drogie nawet jako markowe (np. klocki hamulcowe), a korzyść będzie znacznie większa.