Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach można skorzystać z gwarancji na opony. Podpowiadamy, w przypadku których uszkodzeń producent ogumienia nie odpowiada.
W odpowiedzi na oczekiwania kierowców markowi producenci opon, tacy jak m.in. Continental, na swoje produkty obecnie udzielają nawet 7-letniej gwarancji. Co ciekawe, gwarancja rozpoczyna się od dnia zakupu ogumienia, a nie jak było wcześniej – od daty jego produkcji. Dzięki temu kierowcy bez obaw mogą kupować nowe opony wyprodukowane rok czy dwa lata wcześniej.
Temat gwarancji na opony budzi wciąż wśród kierowców wiele emocji. Jedni z nich nie kryją swojego niezadowolenia, gdy gwarancja nie zostanie uznana, inni zaś nie są świadomi, w jakiej sytuacji mogliby zareklamować swoje ogumienie. Wyjaśniamy, kto może skorzystać z gwarancji na opony, a jakie uszkodzenia dyskwalifikują je w ocenie producenta.
Jak rozpoznać zużyte opony? Kiedy ogumienie nadaje się do wyrzucenia?
Za co odpowiada producent opon?
Producenci opon udzielają gwarancji na wady powstałe w procesie produkcji lub w trakcie użytkowania będące konsekwencją defektów konstrukcyjnych, materiałowych lub produkcyjnych. Co to oznacza w praktyce? Nic innego jak to, że producent nie ponosi odpowiedzialności za usterki powstałe z winy użytkownika, a odpowiada jedynie za ukryte wady opon. Warto wiedzieć, że przy obecnym zaawansowaniu technologicznym produkcji oraz wyśrubowanych zasadach kontroli jakości, w przypadku produktów markowych koncernów tego typu wady w oponach dostępnych na rynku zdarzają się niezwykle rzadko. Defekty produkcyjne wychwytywane są jeszcze w fabryce, a wadliwa partia opon nie trafia do sprzedaży.
Czasem jednak może dojść do sytuacji, w której warto zareklamować ogumienie. Wady konstrukcyjne najczęściej objawiają się kłopotami z wyważeniem, problemami z zachowaniem prostoliniowego toru jazdy samochodu czy nadmiernym hałasem. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że podobne objawy mogą być też spowodowane usterkami leżącymi po stronie samochodu. Podejrzenia co do wadliwej konstrukcji opon można mieć, gdy nietypowe objawy wystąpią zaraz po zamontowaniu ogumienia. Wtedy opony należy reklamować.
Jak zmienić rozmiar felg, by nie popaść w konflikt z prawem?
W tych przypadkach reklamacja nie zostanie uznana
Warto zdawać sobie sprawę, że nawet w samochodzie osobowym opony pracują w bardzo ciężkich warunkach. Nie dość, że muszą przenosić duże siły związane z hamowaniem, przyspieszaniem czy pokonywaniem zakrętów, to dodatkowo są narażone na uszkodzenia. Przejeżdżanie przez nierówności, wjazd na krawężnik czy przebicie gwoździem to tylko niektóre z nich. I tu warto zauważyć, że uszkodzenia nie są wadami produkcyjnymi, na które producent udziela gwarancji. W przypadku stwierdzenia obecności uszkodzeń opon gwarancja na nie nie zostanie uznana. Do najczęstszych defektów powstałych z winy użytkownika należą m.in. nadmierne zużycie środkowej części bieżnika powstałe wskutek jazdy ze zbyt wysokim ciśnieniem lub nadmierne zużycie zewnętrznych części bieżnika będące konsekwencją niedopompowania opon. Do typowych usterek, za które nie odpowiada producent opon należy tzw. wyząbkowanie klocków bieżnika powstałe wskutek złej kondycji układu kierowniczego, zawieszenia czy hamulcowego samochodu. Koncerny oponiarskie nie odpowiadają także za uszkodzenia opon podczas przejeżdżania przez dziury czy krawężniki. Gwarancja nie zostanie uznana także w przypadku uszkodzeń powstałych podczas niewłaściwego montażu, przechowywania i transportu. Podobnie z nieregularnym zużyciem bieżnika wynikającym z forsownej jazdy czy uszkodzeniami opon spowodowanymi przeładowaniem pojazdu – takie usterki również nie podlegają reklamacji. Warto wiedzieć, że nie udziela się gwarancji na opony naprawiane oraz takie, w których nie da się odczytać kodu DOT.
Reklamowanie opon niesie za sobą dodatkowe uciążliwości m.in. w postaci unieruchomienia auta lub konieczności montażu drugiego kompletu opon oraz wymaga dostarczenia reklamowanego ogumienia do serwisu oponiarskiego lub Punktu Obsługi Gwarancyjnej. Aby uniknąć podobnych problemów, warto wybierać ogumienie markowych producentów, ponieważ w takim przypadku ryzyko wystąpienia wady fabrycznej jest minimalne. Ponadto przed podjęciem decyzji o reklamacji opon upewnijmy się w dobrym serwisie ogumienia, czy powstałe wady nie są spowodowane nieprawidłową eksploatacją lub złym stanem technicznym auta.
Zobacz, jak wygląda karta gwarancyjna na opony wydawana przez firmę Continental
Redakcja poleca również:
Czy warto kupować opony całoroczne?
Zawsze warto złożyć reklamację i czekać na wyniki ekspertyzy. Czasem może się okazać, że to faktycznie wina producenta. Wtedy w ramach gwarancji opony są wymieniane na nowe.
Padło i na mnie. Opony mają bicie powyżej 70N i tego nie kaceptuje BMW. Kupilem komplet, ale tylko 3 są wadliwe. Czy mogę żądać zwrotu gotówki za wszystkie 4 sztuki? Aby w ogóle podejść do procesu reklamacji potrzebuję kupić cały nowy komplet.
No tak, ale Jakie kroki warto podjąć przed złożeniem reklamacji opon, aby upewnić się, że ewentualne wady nie wynikają z nieprawidłowej eksploatacji lub złego stanu technicznego pojazdu?