Renault Kadjar trafił na rynek praktycznie w szczycie popularności kompaktowych SUV-ów. Ogromna konkurencja sprawiła, że został niemal niezauważony. Jak dziś wygląda rynek wtórny i jakie są opinie o używanym Renault Kadjar?
Renault miało niezwykle trudne zadanie, któremu chyba nie do końca podołało, bowiem Kadjar, który zadebiutował w 2015 roku, nie zrobił na nikim większego wrażenia. Nic dziwnego, na rynku co rusz pojawiały się nowe odmiany takich modeli jak Hyundai Tucson, Kia Sportage, Nissan Qashqai itp. Zresztą na tym ostatnim Kadjar bazuje i nawet starania Francuzów, aby w 2018 roku odświeżyć Kadjara, na niewiele się zdały. Ale czy to dziwne, skoro w ofercie pozostał tylko jeden silnik benzynowy, a jednostki wysokoprężne całkowicie opuściły obecną ofertę, podczas gdy konkurencja zaczęła oferować napędy hybrydowe w różnych odmianach, a nawet elektryczne? Trochę szkoda, bowiem Kadjar miał spory potencjał, który możemy docenić dopiero teraz, szukając egzemplarza z drugiej ręki.
Auto prezentuje się bardzo dobrze i mocno przypomina inne, lubiane modele w portfolio Renault, tj. Clio czy Captur. Łagodne, płynne i zaokrąglone linie praktycznie bez żadnych ostrych załamań czy skosów, w połączeniu z niebieskim lub czerwonym lakierem, tworzą bardzo ładnie wyglądające auto. Na pierwszy rzut oka sylwetka wydaje się mniejsza, niż jest w rzeczywistości. Renault Kadjar mierzy 4489 mm długości, 1836 mm szerokości, 1613 mm wysokości i ma 2646 mm rozstawu osi. W oczy rzucają się przede wszystkim spore nakładki z tworzywa, szczególnie w okolicach progów. Wizualnie podnosi to auto dodając mu terenowego charakteru, ale ma również walory funkcjonalne – nakładki pozwalają ochronić auto np. podczas przejazdów przez głębsze kałuże, chronią również przed otarciami na parkingach.
Używane Renault Kadjar – wnętrze, bagażnik
Wnętrze, jak na dzisiejsze standardy, może wydać się nieco staromodne i niewiele w tej kwestii zmienił lifting z 2018 roku, który dodał przede wszystkim wizualnie większy ekran (szersza czarna ramka z dotykowymi przyciskami). Jeśli jednak ktoś ceni funkcjonalność, a nie gadżeciarski wygląd, nie będzie mu to przeszkadzało. Układ deski rozdzielczej jest łatwy do zrozumienia, a fizyczne obrotowe elementy sterujące klimatyzacją są szczególnie przyjazne dla użytkownika. Przyciski tempomatu są jednak ukryte w konsoli środkowej, co jest nieco mylące dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z Renault. Warto docenić wygodę. Bez względu na poziom wykończenia, fotel kierowcy w Renault Kadjar jest szeroki i dość wygodny, z regulowaną wysokością i podparciem lędźwiowym w standardzie. Do tego dochodzi duża regulacja kierownicy i komfortowy środkowy podłokietnik, dzięki czemu kierowca i pasażer z przodu mogą czuć się komfortowo.
Widoczność do przodu w Renault Kadjar jest dobra. Masywne lusterka zewnętrzne rzadko zasłaniają widok na skrzyżowaniach, a wysoko ustawiona pozycja za kierownicą i wysokie okna zapewniają wyraźny widok na boki. Nieco gorzej jest z widocznością do tyłu, ponieważ opadająca linia dachu i masywne tylne słupki tworzą spory martwy punkt, chociaż nie jest tak źle, jak w np. w Toyocie C-HR. A jak jest z przestrzenią? Nawet wysocy użytkownicy będą czuć się komfortowo na przednich siedzeniach. Jest dużo miejsca na nogi i głowę, a także przyzwoita ilość miejsca na łokcie między kierowcą a pasażerem. Z tyłu również jest nieźle. Dwie osoby dorosłe będą stosunkowo wygodnie podróżować na tylnych siedzeniach. Jest tam sporo przestrzeni i dotyczy to zarówno miejsca na nogi, jak i na głowę. Gorzej jest z zajęciem miejsca z tyłu, bowiem otwór drzwiowy jest stosunkowo wąski. Dzięki tylnym siedzeniom, które są dzielone w proporcjach 60:40 i składane praktycznie na płasko, Kadjar jest bardzo praktyczny i pojemny. Pojemność bagażnika to przyzwoite 527 litrów (z zestawem naprawczym), a po złożeniu oparć dostajemy 1478 litrów.
Używane Renault Kadjar – silniki
Silniki, które złożyły się na gamę Renault Kadjar, są zapożyczone z Nissana Qashqaia II, który jest dawcą wielu podzespołów we francuskim crossoverze. Po 2018 roku w gamie był również dostępny silnik Diesla – 1.7 Blue dCi o mocy 150 KM z napędem na cztery koła. Może to być więc ciekawy okaz, o ile uda się znaleźć zadbany egzemplarz. Niestety nie było ich wiele. Wracając do silników benzynowych, od początku w ofercie był silnik 1.2 Energy TCe o mocy 130 KM oraz 1.6 TCe o mocy 163 KM. Ten mocniejszy oferował 240 Nm momentu obrotowego i sprawiał, że Kadjar był dość żwawym autem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy oraz prędkość 207 km/h to niezłe wartości. Po 2018 roku w ofercie są tylko silniki 1.3 TCe o mocy 140 lub 160 KM. Ten mocniejszy oferuje troszkę lepszą dynamikę – niecałe 10 sekund od 0 do 100 km/h.
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, od początku w ofercie była jednostka 1.5 dCi o mocy 110 KM oraz 1.6 dCi o mocy 130 KM. Po 2018 oferta się zmieniła. Pozostał silnik 1.5 Blue dCi o mocy 115 KM, a po 2019 do oferty wszedł wspomniany 1.7 Blue dCi o mocy 150 KM i momencie obrotowym 340 Nm. Z opcjonalnym napędem na cztery koła i manualną skrzynią biegów nie był zbyt żwawy – 11,2 sekundy od 0 do 100 km/h – ale zapewniał świetną mobilność, a kierowcy doceniali go za poczucie bezpieczeństwa np. zimą lub podczas przejażdżek polnymi drogami po deszczu. Niestety nie zagościł on długo w ofercie.
Używane Renault Kadjar – opinie użytkowników
Zalety
„Ładne, typowo francuskie i dynamicznie narysowane nadwozie.”
„Sporo wersji z dobrym wyposażeniem. Bardzo wygodne fotele!”
„Przestronne wnętrze, sporo miejsca nad głową i duży, ustawny bagażnik.”
„Dość tani w utrzymaniu, a silniki Diesla są bardzo oszczędne.”
Wady
„Przeciętna niezawodność i sporo problemów z elektroniką.”
„Topowe egzemplarze są rzadko spotykane i dość drogie.”
„Jakość wykończenia wnętrza i stylistyka – raczej przeciętne.”
„Lepiej unikać bazowych i bardzo skromnie wyposażonych wersji.”
Używane Renault Kadjar – awaryjność, typowe usterki
Z niezawodnością Renault Kadjar bywa różnie i jeśli weźmiemy pod uwagę typowe dla francuskich aut problemy z elektroniką, elektryką i zawodnością niektórych systemów pokładowych, Kadjar jest pod tym względem autem dość przeciętnym. Najbardziej kosztowne problemy dotykały skrzynie biegów. Pierwsze awarie pojawiały się już w początkowych latach eksploatacji, więc wybierając model z automatem, zdecydowanie warto sprawdzić dokumentację i książkę serwisową. Jeśli sprzedający jej nie ma lub unika odpowiedzi na trudne pytania, lepiej odpuścić zakup. Zresztą Kadjar został objęty pięcioletnią gwarancją bez limitu kilometrów na pierwsze dwa lata – warto sprawdzić, co było naprawiane w tym czasie.
Używane Renault Kadjar – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Renault Kadjar znajduje się na podszybiu, pod wycieraczką po lewej stronie, widoczny z zewnątrz. Numer VIN znajdziemy również na naklejce umieszczonej pod drzwiami po stronie kierowcy, jak również pod maską, pod uszczelką na przegrodzie czołowej.
Używane Renault Kadjar – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl było blisko 500 ogłoszeń sprzedaży Renault Kadjar. Za model z 2015 roku z przebiegiem nieco ponad 100 000 kilometrów, z silnikiem 1.6 dCi o mocy 130 KM z napędem 4×4 i wyposażeniem Intens trzeba zapłacić około 70 000 złotych. Nieco tańszy, bo za około 60 000 złotych będzie egzemplarz z 2016 roku z silnikiem 1.5 dCi i wyposażeniem Zen. Kolejne 10 000 złotych mniej zapłacimy za odmianę z silnikiem 1.2 TCe o mocy 130 KM z 2016 roku i z przebiegiem 100 000 kilometrów.
Używane Renault Kadjar – podsumowanie
Renault Kadjar to bardzo ciekawa propozycja dla poszukujących auta przestronnego, nowoczesnego, ciekawego stylistycznie, ale niekoniecznie napakowanego najnowszymi gadżetami. Zdarzają się problemy z elektroniką, elektryką i działaniem systemu info-rozrywki, ale jeśli ktoś jest w stanie się z tym pogodzić, za dość rozsądną cenę dostanie samochód komfortowy i przestronny, który wciąż wygląda bardzo świeżo.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Renault:
Używane Renault Captur I (2013-2019) – opinie użytkowników
Używane Renault Talisman (od 2015 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 448/183/161 cm |
Rozstaw osi | 264 cm |
Pojemność bagażnika | 527-1478 l |
Silnik | 1.2 TCe | 1.6 TCe | 1.3 TCe | 1.3 TCe | 1.5 Blue dCi | 1.6 Blue dCi | 1.7 Blue dCi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1197 cm³ | 1618 cm³ | 1332 cm³ | 1332 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1749 cm³ |
Paliwo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 130 KM | 163 KM | 140 KM | 160 KM | 110 KM | 130 KM | 150 KM |
Maks. moment | 205 Nm | 240 Nm | 240 Nm | 260 Nm | 260 Nm | 320 Nm | 340 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s | 9,2 s | 10.4 s | 9,9 s | 11,9 s | 9,9 s | 11,2 s |
Prędkość maks. | 192 km/h | 207 km/h | 203 km/h | 210 km/h | 182 km/h | 190 km/h | 197 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,8 l/100km | 6,2 l/100km | 6,1 l/100 km | 5,1 l/100 km | 3,9 l/100km | 4,1 l/100 km | 4,7 l/100 km |