Hyundai Tucson III TL 21

Tucson III ledwo się pojawił, a już ustąpił miejsca następcy. Jak sprawują się auta z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Hyundaiu Tucson III (TL).

Polscy odbiorcy najprawdopodobniej jeszcze pamiętają oferowanego w latach 2004-2010 pierwszego Tucsona, ale problem pojawia się ze znalezieniem drugiej generacji. Oficjalnie jest nią samochód, który w Europie sprzedawano jako Hyundai ix35, stąd małe zamieszanie w nazewnictwie. Opisywany Tucson III wrócił do dawnego „imienia”, ale wykonał znaczny krok naprzód. Stał się naprawdę wyrazistym, ale nie „przesadzonym” stylistycznie SUV-em z najnowszymi nowinkami technologicznymi zarezerwowanymi dla bogatszych wersji (m.in. adaptacyjny tempomat, możliwość wyboru trybu jazdy i systemy wspierające kierowcę). Jednocześnie postawiono na miks sterowania dotykowego z tradycyjnymi przyciskami, dzięki czemu obsługa Tucsona nie wymaga długiego przyzwyczajenia. Cieszy fakt, że podzielono gamę silnikową na oszczędne odmiany o mocy ok. 115/135 KM i dynamiczniejsze, generujące ok. 180 KM. Polityka Hyundaia początkowo przewidywała konfigurację z napędem 4×4 (dołączanym) tylko w przypadku tych mocniejszych, ale po liftingu (2018 r.) przedstawiono 136-konnego turbodiesla 1.6 CRDi, który opcjonalnie mógł mieć napędzane wszystkie koła. Zmodernizowane Tucsony doczekały się odmiany N-Line z przestylizowaną przednią częścią nadwozia i „wyostrzonym” układem kierowniczym.

Hyundai Tucson III TL
W Tucsonach zawieszenie opiera się na przednich kolumnach McPhersona i konstrukcji wielowahaczowej z tyłu. Auto na zakrętach zachowuje wymagane rezerwy bezpieczeństwa, ale mimo wszystko lepiej nim nie „szaleć”.

Hyundai Tucson III był w Polsce prawdziwym hitem, regularnie goszcząc w listach najchętniej kupowanych nowych samochodów. Teraz, po niedawnym debiucie następcy, jego ceny powinny systematycznie maleć, choć już jego poprzednik – ix35 – odznaczał się niską utratą wartości. Czy warto już kupić używanego Hyundaia Tucsona (TL)? Zobaczmy, co o nim sądzą użytkownicy często jeżdżący nim od nowości.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV (2021) – nasz test

Hyundai Tucson III TL
19-calowe alufelgi z efektownym wzorem były wizytówką najbogatszych wersji wyposażeniowych. Nie warto ich na siłę szukać, bo odczuwa się na nich więcej drogowych ubytków, w dodatku łatwo o ich uszkodzenie na krawężniku.

Używany Hyundai Tucson III (TL) – wnętrze

Hyundai stworzył kokpit nastawiony na poręczność obsługi. Dotykowe, kolorowe ekrany są w tym przypadku dodatkiem, ale uwaga – nie występują we wszystkich autach, bo uboższe Tucsony mają niewielki wyświetlacz, który trochę nie przystoi tak nowoczesnemu samochodowi. Koncepcja uległa przeobrażeniom po liftingu. Wyświetlacz stał się większy i został wyżej umiejscowiony, w formie wystającego tableta. Mimo wszystko, jak na tak młody samochód, Tucsona obsługuje się intuicyjnie i bez niepotrzebnej nerwówki spowodowanej nieustannym stukaniem w ekran. Nie brakuje schowków i wnęk, a także paneli z gniazdami do ładowania urządzeń. Plastiki nie pochodzą z najwyższej półki, ale koreański producent nadrobił ten fakt przystępnym montażem. Do przodu i na boki widoczność pozostaje niezła, natomiast to tyłu bez wątpienia przyda się kamera cofania.

Kabina pasażerska nie zapewnia tyle miejsca co minivany, ale jak na te rozmiary i segment auta jest bardzo dobrze. Fotele z przodu drażnią słabym wyprofilowaniem, ale mają optymalną twardość i rozmiary. Kanapę wyprofilowano pod dwie osoby. Trzy pojadą we względnym komforcie, pod warunkiem że mowa o niedługich dystansach. Plus za niski tunel biegnący pośrodku podłogi, minus za za skromne przeszklenie tylnej części nadwozia. Do 513-litrowego bagażnika prowadzi wysoko ustalony próg załadunkowy. Jest on dość płytki za sprawą wygospodarowania pod nim miejsca na koło zapasowe lub praktyczny organizer z zestawem naprawczym. Pojemność można regulować, zmieniając kąt nachylenia oparcia kanapy lub składając ją (do 1503 l). Szkoda, że boki bagażnika wykończono rysującymi się od byle czego plastikami.

Używany Hyundai Tucson III (TL) – silniki

Chętni na benzynowego Tucsona musieli zadowolić się 4-cylindrowym silnikiem 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDI) i systemem zmiennych faz rozrządu. W wolnossącej odmianie generuje 132 KM, w turbodoładowanej (T-GDI) – 177 KM. Pierwszą rekomendujemy kierowcom o spokojnym stylu jazdy, zwłaszcza że przy łagodnym traktowaniu 1.6 GDI potrafi spalić niewiele paliwa. Bezpośredni wtrysk nie wyklucza, ale utrudnia montaż w obydwu instalacji gazowych. Montowane do 2018 r. turbodiesle przejęto wprost z Hyundaia ix35. Należy do nich 1.7 CRDi (116/141 KM) i 2.0 CRDi (136/185 KM). Po modernizacji pozostał tylko najmocniejszy z nich, a rolę bazowego przejął 1.6 CRDi (116/136 KM). We wszystkich uświadczymy już nowoczesny osprzęt w postaci koła dwumasowego, turbosprężarki ze zmienną geometrią i filtra cząstek stałych. Na szczęście rozrządy wszystkich silników oparto na żywotnym łańcuchu. W Tucsonie nowość stanowiła dwusprzęgłowa skrzynia biegów 7DCT, łączona z 1.6/1.7 CRDi i 1.6 T-GDI. Do 2.0 CRDi trafiały z kolei „automaty” mające 6 lub 8 biegów. Nie montowano innych skrzyń ręcznych niż 6-biegowe. Napęd 4×4 zarezerwowano wyłącznie dla 1.6 T-GDI, 1.6 CRDi/136 KM oraz 2.0 CRDi.

Hyundai Tucson III TL silnik
Tucson T-GDI potrafi sporo spalić w mieście, ale pozwala na o wiele sprawniejsze wyprzedzanie niż odpowiednik z 1.6 GDI.
Hyundai Tucson III TL silnik
Koreańskie turbodiesle od lat cieszą się dobrymi opiniami. Nie inaczej jest w przypadku Tucsona.

Używany Hyundai Tucson III (TL) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Większość funkcji ma przypisane fizyczne przyciski. To nie takie oczywiste w młodym aucie”

„Mimo słusznej wagi Tucson prowadzi się bezpiecznie i w zakrętach nie wypada z toru jazdy”

„Bardzo długi szósty bieg. Skrzynia dobrze współpracuje z tempomatem”

„Z przodu wystarczająco miejsca nawet dla 2-metrowców. Za mną jeszcze swobodnie usiądzie wysoka osoba”

 Wady 

„Silnik 1.6 GDI nie zapewnia sprawnego wyprzedzania. Każdy taki manewr trzeba zaplanować”

„Po kilku latach eksploatacji plastikowe ścianki bagażnika wyglądają tragicznie i szpecą”

„Spodziewałem się lepszego wyciszenia w nowoczesnym SUV-ie”

„Czuć budżetowe wykonanie Tucsona. Tworzywa już trzeszczą, a drzwiami trzeba mocno trzaskać”

HYUNDAI Tucson III FL N-Line 1.6GDI 132KM 6MT FWD WE736YH 08-2020
Hyundai Tucson N-Line zadebiutował po liftingu (2018 r.) i otrzymał pas przedni ze zmienionym grillem i zderzakiem. Producent delikatnie obniżył w nim zawieszenie i usztywnił sprężyny. Zmiany objęły także układ kierowniczy.

Używany Hyundai Tucson III (TL) – awaryjność, typowe usterki

Systematycznie spływają kolejne zażalenia właścicieli odnośnie nietrwałych ręcznych skrzyń biegów. Pojawiają się trudności z wrzucaniem kolejnych przełożeń, przekładnie potrafią też hałasować i nierzadko sączy się z nich olej. Niektóre naprawy gwarancyjne kończyły się wymianą całej skrzyni biegów. Pod tym względem, przynajmniej na razie, lepiej sprawują się „automaty”. Drugi newralgiczny punkt Tucsona to amortyzatory – również drażnią je wycieki (przy niewielkich przebiegach), w dodatku rozwulkanizowują się ich tuleje. Jeśli samochód z silnikiem Diesla traci moc, a w końcu gaśnie i nie chce odpalić, najprawdopodobniej trzeba oczyścić sitko przed filtrem paliwa lub zajrzeć do pompy wysokociśnieniowej. Z trzeszczącymi tworzywami i delikatnym lakierem zmaga się wiele całkiem nowych aut, nie tylko Tucson. Jak na razie elektronika „nie płata wielu figli”, choć zdarzają się awarie czujników deszczu i mechanizmów składania lusterek. Czas pokaże, co będzie za parę lat.

Hyundai Tucson III TL skrzynia ręczna
Problemy ze skrzyniami biegów najprędzej dopadły użytkowników Tucsonów 1.6 GDI. Potem stały się faktem także w 1.6 T-GDI i 1.7 CRDi.

Używany Hyundai Tucson III (TL) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN odczytamy z wnęki w desce rozdzielczej (fot.), z naklejki w słupku środkowym prawym (przy fotelu kierowcy) oraz z podłogi przed fotelem pasażera.

Hyundai Tucson III TL numer VIN

Używany Hyundai Tucson III (TL) – sytuacja rynkowa

Ceny topnieją wyjątkowo powoli: do tej pory minimalny budżet na Tucsona III mieści się w granicach 55-60 tys. zł, i raczej nie ma co liczyć na inne silniki niż 1.6 GDI/1.7 CRDi. Odmiany T-GDI i 2.0 CRDi trafiają się bliżej 70 tys. zł i właśnie taką kwotę najlepiej zarezerwować sobie na ten samochód. Na auto poliftowe musimy przeznaczyć ponad 80 tys. zł. Wciąż nie brakuje ofert od dealerów, dotyczących ok. rocznych Tucsonów z przebiegami kilkunastu tys. km. Kosztują jednak grubo ponad 100 tys. zł. Rozkład aut benzynowych i Diesli jest równomierny, ale nie tak łatwo znaleźć Hyundaia w mocniejszej wersji silnikowej, podobnie jak z napędem 4×4.

Używany Hyundai Tucson III (TL) – podsumowanie

Tucson powinien przypaść do gustu nawet osobom sceptycznie nastawionym do współczesnych „inteligentnych” samochodów. Po 6 latach wyszło na jaw kilka bolączek, lecz ich liczba mieści się w spodziewanym zakresie. Kariera tego modelu na rynku wtórnym dopiero się rozkręca, dlatego warto cierpliwie poczekać na spadek cen do akceptowalnych wartości.

Polecamy także opinie o innych używanych Hyundaiach:

Używany Hyundai Tucson I (2004-2010) – opinie

Używany Hyundai ix35 (2010-2016) – opinie

Hyundai Tucson III TL

Hyundai Tucson III (TL) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.448/185/165 cm
Rozstaw osi267 cm
Pojemność bagażnika513-1503 l
Hyundai Tucson III (TL) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik1.6 GDI1.6 T-GDI1.6 T-GDI (4×4)
Pojemność1591 cm³1591 cm³1591 cm³
Paliwobenz.benz., turbobenz., turbo
Maks. moc132 KM177 KM177 KM
Maks. moment161 Nm265 Nm265 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,5 s9,2 s9,5 s
Prędkość maks.182 km/h205 km/h202 km/h
Śr. zużycie paliwa6,3 l/100 km7,3 l/100 km7,6 l/100 km
Hyundai Tucson III (TL) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik1.6 CRDi1.6 CRDi1.7 CRDi1.7 CRDi2.0 CRDi2.0 CRDi
Pojemność1598 cm³1598 cm³1685 cm³1685 cm³1995 cm³1995 cm³
Paliwoturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc116 KM136 KM116 KM141 KM136 KM185 KM
Maks. moment280 Nm320 Nm280 Nm340 Nm373 Nm400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,8 s11,2 s13,7 s11,5 s10,6 s9,9 s
Prędkość maks.175 km/h180 km/h176 km/h185 km/h186 km/h201 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km5,0 l/100 km4,6 l/100 km4,9 l/100 km4,8 l/100 km5,9 l/100 km

Używany Hyundai Tucson III (TL) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here