Hyundai Tucson I - otwierające

Używany Tucson to idealne auto dla osób mieszkających z dala od dobrych jakościowo dróg: jest niedrogi, ma duży prześwit i rozsądne wyposażenie. Właściciele cenią jego prostą i niezawodną konstrukcję, ale krytykują ograniczone możliwości przewozowe.

Hyundai Tucson pierwszej generacji to bliźniak konstrukcyjny Kii Sportage II: auta różnią się nadwoziem i wnętrzem, ale montowano w nich dokładnie te same jednostki napędowe i mają wspólne podwozie. Następcą Tucsona został w 2010 r. model ix35 (czytaj opinie), lecz Hyundai powrócił do starej nazwy w trzecim wcieleniu, którego debiut przypadł na rok 2015. Samochód może i nie porywa odstającym od europejskich konkurentów wyglądem, ale przez wzgląd na swoje kompaktowe rozmiary (433 cm długości) i pokaźny prześwit nadaje się zarówno do śmiałego pokonywania krawężników, jak i bezstresowej jazdy po drogach szutrowych. Eksploatacji w lekkim terenie zdecydowanie sprzyja fakt, że Tucson ma dosyć proste i tanie w naprawach zawieszenie, a napęd na wszystkie koła (a raczej – dołączany tylny) można spotkać w każdej wersji silnikowej. Ale uwaga: standardowo auta miały napędzaną przednią oś, a seryjnie 4×4 oferowano tylko z 2.7 V6. W ogłoszeniach ma go co czwarty Tucson.

Hyundai Tucson I - bok
Plastikowe nakładki dodają Tucsonowi bojowego charakteru i rzeczywiście przydają się podczas użytkowania auta poza gładkim asfaltem.
Hyundai Tucson I - przód
W Tucsonie 4WD napęd na koła tylne jest przenoszony poprzez sprzęgło wielopłytkowe. Układ sprawuje się bezawaryjnie, ale nie czyni z koreańskiego SUV-a pełnoprawnej terenówki.

Używany Hyundai Tucson I – wnętrze

Dosyć surowe wnętrze Tucsona nie zachwyci entuzjastów wysublimowanej stylistyki, ale pod względem ergonomii i jakości wykonania reprezentuje przyzwoity, nie tylko jak na „Koreańczyka”, poziom. W pierwszym rzędzie siedzeń siedzi się bardzo wysoko, i to pomimo obszernej regulacji fotela – wysokim osobom może to przeszkadzać. Fotelom nieco brakuje wyprofilowania, ale ich tapicerki łatwo utrzymać w czystości. Z tyłu wygodnie usiądzie nawet trójka pasażerów: miejsca na nogi nie zabiera tam bowiem tunel środkowy (po prostu go nie ma), a oparcie kanapy jest regulowane. Przejrzyste szyby i niezbyt grube słupki ułatwiają codzienne manewrowanie tym kompaktowym SUV-em na parkingu. Jedynie bagażnik mógłby być większy i bardziej ustawny. Maksymalnie zabierze na pokład 1390 l pakunków.

Hyundai Tucson I - deska rozdzielcza
Uporządkowany i przyzwoicie wykonany kokpit. Co prawda Tucsona oferowano z automatyczną skrzynią biegów, ale nie polecamy jej, bo obniża osiągi. I trudno ją znaleźć.
Hyundai Tucson I - podnoszona szyba
Dostęp do bagażnika można szybko uzyskać, podnosząc tylną szybę.

Używany Hyundai Tucson I – silniki

W Tucsonie nigdy nie było ich dużo, bo zaledwie cztery – dwa benzynowe i jeden diesel w dwóch wersjach mocy. Już bazowy 2.0 16V generuje przyzwoite 140 KM, ale i niski moment obrotowy (184 Nm), stąd dynamiczna jazda wymaga poruszania się w górnym zakresie obrotów, a to podwyższa spalanie. Receptą jest montaż instalacji gazowej, która w Hyundaiu sprawuje się doskonale. LPG z powodzeniem można również założyć do rzadszego 2.7 V6, lecz nie spodziewajmy się po nim o wiele lepszych osiągów. Diesla 2.0 CRDi z wtryskiem common rail opracowała włoska firm VM, ale nie ma on nic wspólnego z awaryjnym 2.5 znanym z Jeepów. Oferowano go w wersji 112- i 140-konnej (po liftingu z 2008 r. – 150 KM). Słabsza ma turbosprężarkę o stałej geometrii (trwalsza), mocniejsza – o zmiennej (droższa w regeneracji), i dodatkowo filtr DPF. Wszystkie silniki można było zestawić dołączanym napędem 4×4, lecz większość samochodów ma napędzaną wyłącznie przednią oś. Jedynie w 2.7 V6 stosowano go seryjnie.

Hyundai Tucson I - silnik benzynowy
Benzynowe Tucsony nie są mistrzami oszczędności, ale dobrze znoszą LPG i się nie psują. Widać to po wyższych cenach wystawianych aut.

Zobacz także: opinie o używanym Hyundaiu i20 (2009-2014)

Używany Hyundai Tucson I – opinie użytkowników

 Zalety: 

„Wysoki prześwit umożliwia podjeżdżanie pod krawężniki bez obaw, że coś urwiemy.”

„Fotele Tucsona są podgrzewane i mają regulację odcinka lędźwiowego. Dużo jak na tak tanie auto.”

„Pomimo, że to wysokie auto, w zakrętach nie ma się wrażenia, że Tucson zaraz się przewróci.”

„Kapitalna widoczność: duże szyby i lusterka, jeszcze ta wysoka pozycja za kierownicą. Wszystko widać.”

„Do 110 km/h w zasadzie nic nie słychać. Dopiero później trzeba podnieść głos, ale to i tak dobrze jak na uterenowione auto.”

 Wady: 

„Zdecydowanie za duży promień skrętu. Jeżdżę po mieście i to przeszkadza.”

„W 2.0 16V przy komplecie pasażerów brakuje mocy. Moment obrotowy dostępny w górnym zakresie obrotów.”

„Pierwszy bieg – bardzo krótki i mocny, zrywanie przyczepności na porządku dziennym. Trzeba przywyknąć. Na autostradzie brakuje za to szóstki.”

„Trochę dziwne umiejscowienie niektórych przycisków, np. świateł przeciwmgielnych w dwóch różnych miejscach.”

Kia Sportage II
Bliźniacza konstrukcyjnie Kia Sportage II w środku jest odrobinę przestronniejsza od Tucsona.

Używany Hyundai Tucson I – awaryjność, typowe usterki

W większości Tucsonów na nierównościach słychać nieprzyjemne odgłosy dochodzące z zawieszenia. Niestety, ten typ tak ma i problem nie zawsze ustaje nawet po wymianie jego podstawowych elementów, takich jak tuleje metalowo-gumowe, sworznie wahaczy czy łączniki stabilizatora. Korozja w większości SUV-ów Hyundaia atakuje połączenia gwintowe zawieszenia i układ wydechowy: nadwozie do tej pory przyzwoicie się jej opiera. Szkoda, że cienki lakier łatwo się rysuje i łuszczy. W silnikach Diesla najwięcej problemów (co nie znaczy, że często) sprawia filtr DPF. We wszystkich jednostkach pamiętajmy o terminowej wymianie paska rozrządu. Przyzwoicie wypada trwałość sprzęgła wielopłytkowego dołączanego napędu 4×4.

Hyundai Tucson I - blokada sprzęgła
Przyciskiem „4WD LOCK” wymuszamy częściową blokadę centralnego sprzęgła.

Redakcja poleca również: opinie o używanym Hyundaiu i30 II (2012-2017)

Używany Hyundai Tucson I – sytuacja rynkowa

Jedna czwarta wystawionych Tucsonów ma napęd na obie osie, a połowa z nich – silnik wysokoprężny. Bezwypadkowe egzemplarze startują od 13 tys. zł i już pośród nich trafiają się auta z 4×4. Za auta z ostatnich roczników (2008-10) właściciele rzadko chcą więcej niż 27 tys. zł. W wyższym przedziale cenowym (20-30 tys. zł) następuje dominacja zadbanych benzynowych Tucsonów, także z LPG. Takimi autami warto się zainteresować. Najlepiej ze skrzynią manualną.

Hyundai Tucson I - terenowe

Używany Hyundai Tucson I – PODSUMOWANIE

Tani w zakupie i naprawach, radzi sobie poza asfaltem, ma sporo miejsca w środku przy niewielkich rozmiarach zewnętrznych – czego chcieć więcej? Może większego bagażnika i nowocześniejszego wnętrza, ale osoby, którym na tym zależy, pewnie już sięgną po ix35. W tej cenie trudno o więcej samochodu!

Używany Hyundai Tucson I – dane techniczne

Używany Hyundai Tucson I – wymiary
Dł./szer./wys. 433/180/168 cm
Rozstaw osi 263 cm
Pojemność bagażnika 325-1390 l
Używany Hyundai Tucson I – silniki
Silnik 2.0 16V 2.7 V6 2.0 CRDi 2.0 CRDi
Pojemność 1975 cm³ 2657 cm³ 1991 cm³ 1991 cm³
Paliwo benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 140 KM 173 KM 112 KM 140 KM
Maks. moment 184 Nm 240 Nm 255 Nm 305 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,3 s 10,5 s 13,1 s 11,1 s
Prędkość maks. 174 km/h 180 km/h 168 km/h 179 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,2 l/100 km 10,4 l/100 km 7,1 l/100 km 7,0 l/100 km

Używany Hyundai Tucson I – oceny użytkowników

Ocena samochodu

Przestronność wnętrza
Pojemność bagażnika
Jakość materiałów
Wyposażenie
Komfort jazdy, hałas
Osiągi
Wygląd, styl
 

Ocena eksploatacji

Cena zakupu
Zużycie paliwa
Ceny części
Dostępność części
Koszty serwisu
Dostępność serwisu
Awaryjność
 

Używany Hyundai Tucson I – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

1 KOMENTARZ

  1. lepsze z koreańskich aut są ssangi po powrocie na rynek oferują auta znacznie lepsze jakościowo, a i te starsze wersje rextona solidnie wykonane no i te silniki 2.7 kozackie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here