Używany Tucson to idealne auto dla osób mieszkających z dala od dobrych jakościowo dróg: jest niedrogi, ma duży prześwit i rozsądne wyposażenie. Właściciele cenią jego prostą i niezawodną konstrukcję, ale krytykują ograniczone możliwości przewozowe.
Hyundai Tucson pierwszej generacji to bliźniak konstrukcyjny Kii Sportage II: auta różnią się nadwoziem i wnętrzem, ale montowano w nich dokładnie te same jednostki napędowe i mają wspólne podwozie. Następcą Tucsona został w 2010 r. model ix35 (czytaj opinie), lecz Hyundai powrócił do starej nazwy w trzecim wcieleniu, którego debiut przypadł na rok 2015. Samochód może i nie porywa odstającym od europejskich konkurentów wyglądem, ale przez wzgląd na swoje kompaktowe rozmiary (433 cm długości) i pokaźny prześwit nadaje się zarówno do śmiałego pokonywania krawężników, jak i bezstresowej jazdy po drogach szutrowych. Eksploatacji w lekkim terenie zdecydowanie sprzyja fakt, że Tucson ma dosyć proste i tanie w naprawach zawieszenie, a napęd na wszystkie koła (a raczej – dołączany tylny) można spotkać w każdej wersji silnikowej. Ale uwaga: standardowo auta miały napędzaną przednią oś, a seryjnie 4×4 oferowano tylko z 2.7 V6. W ogłoszeniach ma go co czwarty Tucson.
Używany Hyundai Tucson I – wnętrze
Dosyć surowe wnętrze Tucsona nie zachwyci entuzjastów wysublimowanej stylistyki, ale pod względem ergonomii i jakości wykonania reprezentuje przyzwoity, nie tylko jak na „Koreańczyka”, poziom. W pierwszym rzędzie siedzeń siedzi się bardzo wysoko, i to pomimo obszernej regulacji fotela – wysokim osobom może to przeszkadzać. Fotelom nieco brakuje wyprofilowania, ale ich tapicerki łatwo utrzymać w czystości. Z tyłu wygodnie usiądzie nawet trójka pasażerów: miejsca na nogi nie zabiera tam bowiem tunel środkowy (po prostu go nie ma), a oparcie kanapy jest regulowane. Przejrzyste szyby i niezbyt grube słupki ułatwiają codzienne manewrowanie tym kompaktowym SUV-em na parkingu. Jedynie bagażnik mógłby być większy i bardziej ustawny. Maksymalnie zabierze na pokład 1390 l pakunków.
Używany Hyundai Tucson I – silniki
W Tucsonie nigdy nie było ich dużo, bo zaledwie cztery – dwa benzynowe i jeden diesel w dwóch wersjach mocy. Już bazowy 2.0 16V generuje przyzwoite 140 KM, ale i niski moment obrotowy (184 Nm), stąd dynamiczna jazda wymaga poruszania się w górnym zakresie obrotów, a to podwyższa spalanie. Receptą jest montaż instalacji gazowej, która w Hyundaiu sprawuje się doskonale. LPG z powodzeniem można również założyć do rzadszego 2.7 V6, lecz nie spodziewajmy się po nim o wiele lepszych osiągów. Diesla 2.0 CRDi z wtryskiem common rail opracowała włoska firm VM, ale nie ma on nic wspólnego z awaryjnym 2.5 znanym z Jeepów. Oferowano go w wersji 112- i 140-konnej (po liftingu z 2008 r. – 150 KM). Słabsza ma turbosprężarkę o stałej geometrii (trwalsza), mocniejsza – o zmiennej (droższa w regeneracji), i dodatkowo filtr DPF. Wszystkie silniki można było zestawić dołączanym napędem 4×4, lecz większość samochodów ma napędzaną wyłącznie przednią oś. Jedynie w 2.7 V6 stosowano go seryjnie.
Zobacz także: opinie o używanym Hyundaiu i20 (2009-2014)
Używany Hyundai Tucson I – opinie użytkowników
Zalety:
„Wysoki prześwit umożliwia podjeżdżanie pod krawężniki bez obaw, że coś urwiemy.”
„Fotele Tucsona są podgrzewane i mają regulację odcinka lędźwiowego. Dużo jak na tak tanie auto.”
„Pomimo, że to wysokie auto, w zakrętach nie ma się wrażenia, że Tucson zaraz się przewróci.”
„Kapitalna widoczność: duże szyby i lusterka, jeszcze ta wysoka pozycja za kierownicą. Wszystko widać.”
„Do 110 km/h w zasadzie nic nie słychać. Dopiero później trzeba podnieść głos, ale to i tak dobrze jak na uterenowione auto.”
Wady:
„Zdecydowanie za duży promień skrętu. Jeżdżę po mieście i to przeszkadza.”
„W 2.0 16V przy komplecie pasażerów brakuje mocy. Moment obrotowy dostępny w górnym zakresie obrotów.”
„Pierwszy bieg – bardzo krótki i mocny, zrywanie przyczepności na porządku dziennym. Trzeba przywyknąć. Na autostradzie brakuje za to szóstki.”
„Trochę dziwne umiejscowienie niektórych przycisków, np. świateł przeciwmgielnych w dwóch różnych miejscach.”
Używany Hyundai Tucson I – awaryjność, typowe usterki
W większości Tucsonów na nierównościach słychać nieprzyjemne odgłosy dochodzące z zawieszenia. Niestety, ten typ tak ma i problem nie zawsze ustaje nawet po wymianie jego podstawowych elementów, takich jak tuleje metalowo-gumowe, sworznie wahaczy czy łączniki stabilizatora. Korozja w większości SUV-ów Hyundaia atakuje połączenia gwintowe zawieszenia i układ wydechowy: nadwozie do tej pory przyzwoicie się jej opiera. Szkoda, że cienki lakier łatwo się rysuje i łuszczy. W silnikach Diesla najwięcej problemów (co nie znaczy, że często) sprawia filtr DPF. We wszystkich jednostkach pamiętajmy o terminowej wymianie paska rozrządu. Przyzwoicie wypada trwałość sprzęgła wielopłytkowego dołączanego napędu 4×4.
Redakcja poleca również: opinie o używanym Hyundaiu i30 II (2012-2017)
Używany Hyundai Tucson I – sytuacja rynkowa
Jedna czwarta wystawionych Tucsonów ma napęd na obie osie, a połowa z nich – silnik wysokoprężny. Bezwypadkowe egzemplarze startują od 13 tys. zł i już pośród nich trafiają się auta z 4×4. Za auta z ostatnich roczników (2008-10) właściciele rzadko chcą więcej niż 27 tys. zł. W wyższym przedziale cenowym (20-30 tys. zł) następuje dominacja zadbanych benzynowych Tucsonów, także z LPG. Takimi autami warto się zainteresować. Najlepiej ze skrzynią manualną.
Używany Hyundai Tucson I – PODSUMOWANIE
Tani w zakupie i naprawach, radzi sobie poza asfaltem, ma sporo miejsca w środku przy niewielkich rozmiarach zewnętrznych – czego chcieć więcej? Może większego bagażnika i nowocześniejszego wnętrza, ale osoby, którym na tym zależy, pewnie już sięgną po ix35. W tej cenie trudno o więcej samochodu!
Dł./szer./wys. | 433/180/168 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Pojemność bagażnika | 325-1390 l |
Silnik | 2.0 16V | 2.7 V6 | 2.0 CRDi | 2.0 CRDi |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1975 cm³ | 2657 cm³ | 1991 cm³ | 1991 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 140 KM | 173 KM | 112 KM | 140 KM |
Maks. moment | 184 Nm | 240 Nm | 255 Nm | 305 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,3 s | 10,5 s | 13,1 s | 11,1 s |
Prędkość maks. | 174 km/h | 180 km/h | 168 km/h | 179 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 8,2 l/100 km | 10,4 l/100 km | 7,1 l/100 km | 7,0 l/100 km |
Używany Hyundai Tucson I – oceny użytkowników
Ocena samochodu
[yasr_multiset setid=0]
Ocena eksploatacji
[yasr_multiset setid=1]
lepsze z koreańskich aut są ssangi po powrocie na rynek oferują auta znacznie lepsze jakościowo, a i te starsze wersje rextona solidnie wykonane no i te silniki 2.7 kozackie
Mam od niespełna roku. Samochód dla ludzi, którzy nie koniecznie potrzebują fajerwerków ale bezproblemowego auta do jeżdżenia. W moim egzemplarzu (rocznik 2010) jest wypas bo jest radio z BT i klimatronik! Do tego 6-biegowa skrzynia i silnik diesla 150KM. Ma jeździć i się nie psuć za często. A jak już się zepsuje to naprawa ma być szybka i niezbyt droga. I taki własnie jest ten samochód.