Skuteczność wycieraczek samochodowych jest ważna szczególnie zimą, kiedy zwiększa się ilość opadów. Oto porównanie 10 produktów w różnych przedziałach cenowych. Jakie wycieraczki wybrać?
Praca niesprawnych wycieraczek objawia się skrzypieniem, efektem „przeskakiwania” i pozostawianiem na szybie smug, irytujących zwłaszcza podczas jazdy po zmroku lub pod słońce.
Nie warto odkładać ich wymiany – za komplet najtańszych zapłacimy nawet ok. 20 złotych i nie będą to pieniądze wyrzucone w błoto. Priorytetową kwestią przed zakupem wycieraczek jest sprawdzenie ich długości w naszym samochodzie. Producenci markowych produktów ułatwiają nam zadanie, podając na tyle opakowania listę samochodów, do których jest przeznaczona dana wycieraczka. Warto dokładnie sprawdzać rocznik auta, bo czasami nawet lifting wymaga zastosowania innego rozmiaru wycieraczek lub będą one inaczej mocowane. Do tańszych produktów „dorzucane” są różne rodzaje adapterów. Zwykle pasują, ale ich wykonanie pozostawia wiele do życzenia.
Cztery rodzaje
W teście tygodnika „Motor” zmierzyło się ze sobą 10 produktów w różnych przedziałach cenowych. Pośród nich znalazło się sześć klasycznych (szkieletowych) wycieraczek, dwie typu płaskiego, jedna hybrydowa i jedna wymienna gumka. Autem testowym zostało używane Renault Megane, do którego pasują wycieraczki o długości 60 cm (po stronie kierowcy) i 45 cm (po stronie pasażera). Wszystkie wycieraczki sprawdzono na umytej szybie w identycznych warunkach atmosferycznych. Punkty przyznawano za skuteczność zbierania wody na postoju, oczyszczanie szyby podczas jazdy drogą ekspresową i w jeździe miejskiej po zmroku. Oceniono również łatwość montażu poszczególnych wycieraczek.
Bosch – wycieraczka idealna
Porównanie wygrały szkieletowe wycieraczki firmy Bosch, których komplet kosztuje 36 zł. Producent przewidział do niego tylko jedno złącze montażowe, zapewniające solidne osadzenie na ramieniu. Wycieraczka idealnie się spisała w każdych badanych warunkach. Nie piszczy podczas pracy na postoju i nie zostawia smug, szczególnie widocznych w nocy. Zapewnia płynną pracę bez efektu rozmazywania cieczy.
Ceny wycieraczek
Najwyższą notę otrzymały również dwa produkty firmy Valeo – wycieraczki szkieletowe First i hybrydowe First Hybrid. Pracują równie wzorowo jak Bosch, choć pozostawiają malutkie smugi na postoju (hybrydowa) i po zmroku (klasyczna). Co ciekawe, wcale nie są najdroższe – oprócz hybrydowej, łączącej skuteczność z estetyką. Pozostałe wycieraczki nie są złe, choć normą w nich są niewielkie smugi (zwykle szybko zanikające) lub ciche popiskiwanie. Najtańsze rozwiązanie, czyli wymiana samej gumki wycieraczki, wymaga jedynie wprawy podczas montażu. Skuteczność działania wypada na podobnym poziomie co wymiana całych piór.
Wyniki testu 10 wycieraczek
Nazwa | Typ | Cena/ komplet | Montaż | Skutecz. w dzień na postoju | Skutecz. w dzień podczas jazdy | Skutecz. po zmroku podczas jazdy | Ocena łączna |
alca | gumka | 20 zł | ** | **** | **** | *** | 3,5 |
alca Special | szkielet. | 22 zł | ***** | ***** | ***** | **** | 4,5 |
alca Super Flat | płaska | 32 zł | **** | **** | ***** | **** | 4,5 |
Bosch Eco | szkielet. | 36 zł | ***** | ***** | ***** | ***** | 5 |
MaxMaster XM | szkielet. | 27 zł | *** | *** | *** | ** | 3 |
MotguM Spoiler | szkielet. | 41 zł | **** | *** | **** | **** | 4 |
Norauto | szkielet. | 63 zł | ***** | *** | **** | **** | 4 |
SRline | płaska | 39 zł | ***** | **** | ***** | **** | 4,5 |
Valeo First | szkielet. | 30 zł | ***** | ***** | ***** | **** | 5 |
Valeo First Hybrid | hybryd. | 65 zł | ***** | **** | ***** | ***** | 5 |