NowościRozrywka7 najsłynniejszych kombi w historii Volvo

7 najsłynniejszych kombi w historii Volvo

Solidne, pojemne i kanciaste – to cechy nieodłącznie kojarzone z samochodami szwedzkiej marki. Przedstawiamy 7 najbardziej znanych modeli kombi od Volvo.

Produkcja rodzinnych kombi to specjalność Volvo – szwedzka firma ma już ponad 65 lat doświadczenia w tym zakresie. Auta tej marki zdobyły uznanie klientów za sprawą ponadprzeciętnej trwałości, niebywale pakownego bagażnika oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Ze względu na swój charakterystyczny, kanciasty kształt szwedzkie kombi przez miłośników marki są nazywane „cegłami” (dotyczy to przede wszystkim modeli serii 200/700/900). Choć współcześnie oferowane Volvo V60 i V90 mają zdecydowanie bardziej opływowe sylwetki, to w ich projekcie także można dostrzec pewne nawiązania do stylistyki kultowych poprzedników. Poniżej prezentujemy 7 najsłynniejszych kombi szwedzkiego producenta.

1 Volvo Duett (1953 r.)

Model Duett bazuje na Volvo serii PV, ale w przeciwieństwie do niego, w konstrukcji tego auta wykorzystano ramę nośną. To ostatnie osobowe Volvo, w którym zastosowano takie rozwiązanie. W 1997 roku Duett został uwieczniony na szwedzkim znaczku pocztowym.

Volvo Duett

2 Volvo Amazon (1962 r.)

Volvo P221 (oficjalna nazwa modelu Amazon z nadwoziem kombi) zadebiutowało aż 6 lat po wersji sedan (1956 rok). Wyróżnikiem tego auta jest dzielona pokrywa bagażnika. Jej dolna część się opuszcza, a górna – podnosi. Szwedzki producent powrócił do tego pomysłu dopiero 40 lat później, wraz z premierą pierwszego Volvo XC90. W gamie Amazona kombi można było znaleźć także wzmocnioną odmianę S, którą napędzał 115-konny silnik. Samochód z tą jednostką zapewniał w owym czasie niemal sportowe osiągi.

Volvo 221 Amazon

3 Volvo 145 (1967 r.)

Od modelu 145 rozpoczyna się historia kultowych, kanciastych kombi Volvo. Cyfra 4 w nazwie oznacza liczbę cylindrów, a 5 – liczbę drzwi (142 – dwudrzwiowy sedan, 144 – czterodrzwiowy sedan). Ciekawostkę stanowi wersja 145 Express z podwyższonym dachem, najczęściej wykorzystywana w roli karetki lub taksówki.

4 Volvo P1800 ES (1971 r.)

Model P1800 przez wielu uznawany jest za najładniejsze Volvo w historii. Pod koniec okresu produkcji tego auta do oferty wprowadzono stylowe, dwudrzwiowe kombi (tzw. shooting brake). Cechą charakterystyczną Volvo P1800 ES jest całkowicie szklana tylna klapa, co w latach 70. było wręcz szokującym rozwiązaniem. Powstało zaledwie nieco ponad 8000 egzemplarzy tego modelu.

Volvo 1800 ES

5 Volvo 245 (1974 r.)

Następca modelu 145 i prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalne Volvo w historii – aż do dziś ten samochód zaskakująco często „występuje” w filmach i serialach. Do 1982 r. oferowany pod nazwą 245, później szwedzki producent ujednolicił nazewnictwo i wszystkie wersje nadwoziowe otrzymały oznaczenie 240. Ten model został uznany przez amerykański instytut IIHS za najbezpieczniejsze auto w 1991 roku. Volvo 240 utrzymało się w produkcji przez prawie 20 lat, w tym czasie powstało 994 000 sztuk tego auta.

Volvo 245 Turbo

6 Volvo 940/960 (1990 r.)

Ostatnie tylnonapędowe kombi od Volvo, następca serii 700, która z kolei zastąpiła 240. Środkowa cyfra w oznaczeniu modelu nadal określa liczbę cylindrów. W 1996 r. szwedzki producent zmienił nazwę na S90 (sedan) i V90 (kombi).

Volvo 960

7 Volvo 850 (1993 r.)

Pierwsze przednionapędowe kombi spod znaku Volvo dodatkowo wyróżnia się pionowymi światłami na tylnym słupku. Najmocniejsza wersja T5-R otrzymała turbodoładowany silnik o pojemności 2,3 l i potrzebowała jedynie 6,9 s, aby przyspieszyć od 0 do 100 km/h. Produkcja tej odmiany była ściśle limitowana, a auta były dostępne tylko w trzech kolorach: żółtym, czarnym i zielonym. Na rok modelowy 1997 zmieniono nazwę na S70 (sedan) i V70 (kombi).

Volvo 850 T-5R
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji