7 kombi Volvo - otwierające

Długie, kanciaste i niebywale pakowne: charakterystyczne samochody kombi spod znaku Volvo zna niemal cały świat. Oto 7 najciekawszych tego typu modeli od szwedzkiej marki.

Kombi to szczególny wariant nadwozia dla marki Volvo. Ciężko sobie wyobrazić, jak potoczyłaby się historia szwedzkiego producenta, gdyby nie obecność tej, można powiedzieć tradycyjnej wersji nadwoziowej większości produkowanych modeli. Szwedzkie auta tego typu zasłynęły nie tylko ponadprzeciętną trwałością i solidnością znaną z jednocześnie produkowanych sedanów, ale i rozległą i doskonale dostępną przestrzenią bagażową. Kombi od Volvo poznamy po charakterystycznym, kanciastym kształcie z wydłużonym tyłem, przez który wielu użytkowników nazywało je „cegłami”. Lekkie nawiązanie do tego trendu widać również w najnowszych propozycjach od Volvo, czyli w V90 i V60, lecz oczywiście z zastosowaniem wszelkich chwytów z zakresu aerodynamiki.

Jednak „cegły” to nie jedyne Volvo z najbardziej pakownym typem nadwozia. Przyjrzyjmy się 7 najsłynniejszym kombi szwedzkiego producenta.

Volvo Duett/P210 (1953 r.)

Kombi lub furgon bazujące na Volvo serii PV, jednak w przeciwieństwie do niego oparty na ramie nośnej (ostatnie osobowe Volvo o takiej konstrukcji). Napędzany silnikami o mocy 44-70 KM. Uchodzi za legendę Szwecji: w 1997 roku Duett trafił na tamtejszy znaczek pocztowy.

Volvo P210 Duett
Volvo P210 Duett

Volvo P220/P221 (1962 r.)

W odróżnieniu do typowo użytkowego Duetta, P220 zaprojektowano już jako kombi dla rodzin. Zadebiutował aż 6 lat po sedanie i, w przeciwieństwie do niego, nigdy nie nosił nazwy Amazon. Tylną klapę podzielono na dwie części: górną (z szybą) i opuszczaną dolną. Wyprodukowano ponad 73 tys. sztuk, co daje mu miano najmniej popularnego typu nadwozia Amazona.

Volvo P220
Volvo P220

Volvo 145 (1967 r.)

Pierwsze kombi Volvo o charakterystycznym, kanciastym kształcie. Czwórka w nazwie oznacza liczbę cylindrów, piątka – liczbę drzwi (142 to coupe, 144 – sedan). Oferowano też odmianę z podwyższonym dachem w wersji osobowej lub dostawczej, czyli 145 Express.

Volvo P1800 ES (1971 r.)

Dwudrzwiowe kombi oparte na sportowym coupe P1800 miało całkowicie szklaną tylną klapę. Produkowano je tylko dwa lata (1971-73), ponieważ koszty przystosowano go do norm w USA były poza zasięgiem finansowym producenta. Powstało ponad 8 tys. aut.

Volvo P1800 ES
Volvo P1800 ES

Volvo 245/240 (1974 r.)

Następca Volvo 145. Wykorzystywał podobny system nazewnictwa aż do ujednolicenia w 1982 r. do nazwy 240 dla wszystkich typów nadwozia. Według instytutu AIIHS najbezpieczniejsze auto w 1991 r. w USA. Mierzyło 490 cm i zabierało na pokład maksymalnie 2150 l bagażu. Przez 19 lat wyprodukowano 994 tys. sztuk, w ofercie odmiana Turbo (2.1/155 KM, 8,9 s do 100 km/h).

Volvo 940/960 (1990 r.)

Następca 740/760, który z kolei zastąpił 240. Środkowa litera w nazwie oznacza liczbę cylindrów. Długość 486 cm, maksymalna pojemność bagażnika: 2130 l. W 1996 r. Volvo zmieniło nazwę na S90 (sedan) i V90 (kombi). To ostatnie tylnonapędowe kombi w historii marki.

Volvo 960
Volvo 960

Volvo 850 (1993 r.)

Pierwsze szwedzkie kombi ze światłami umieszczonymi na tylnym słupku. W 1997 r. zmieniono nazwę na S70 (sedan) i V70 (kombi). Najmocniejsza odmiana to T5-R z 240-konnym silnikiem 2.3 T. Powstało po 2500 takich aut w kolorach: żółtym, czarnym i zielonym.

Volvo 850
Volvo 850
Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here