Honda od zawsze „lubiła” projektować małe samochody, choć nie wszystkie zdecydowała się sprzedawać w Europie. Oto 6 najciekawszych miniaut japońskiego producenta.
W przyszłym roku ma rozpocząć się ofensywa Hondy na rynku aut elektrycznych. Znamy już koncepcyjną wersję pierwszego całkowicie elektrycznego modelu Urban EV. Będzie niedużym, 3-drzwiowym hatchbackiem, stylem wyraźnie nawiązującym do miejskich Hond sprzed kilkudziesięciu lat. Od takich małych modeli producent z Japonii rozpoczynał swoją przygodę z samochodami – pierwszą seryjną Hondą był lekki dostawczak T360. Później przyszedł czas na niewielkie auta sportowe (S500), miejskie (N360) i kompaktowe (Civic). Honda do tej pory produkuje kilkanaście tzw. kei-carów, ale nie oferuje ich w Europie, stąd u nas jest kojarzona przede wszystkim z większymi modelami.
Przedstawiamy 6 najciekawszych małych Hond, z których większość trudno spotkać nie tylko w Polsce, ale i w Europie.
Honda S500 (1963 r.)
Malutki, 3,3-metrowy roadster z silnikiem o pojemności 531 ccm i mocy 44 KM. Napęd na tylne koła był przenoszony za pomocą łańcucha. To pierwsze seryjne sportowe auto Hondy. Przez dwa lata zbudowano 1363 egzemplarze.
Honda N360 (1966 r.)
Miniauto o długości niecałych 3 metrów. Do napędu użyto 2-cylindrowej jednostki generującej 27 KM, a moc trafiła na tylne koła. Na jego bazie w 1970 roku powstała sportowa Honda Z GT.
Honda Insight (1999 r.)
Odpowiedź Hondy na Toyotę Prius. Hybrydowy zespół napędowy (silnik 1.0 R3 + elektryczny) łącznie osiągał 76 KM, a akumulatory ładowały się podczas hamowania silnikiem. Auto dwumiejscowe będące pierwszą hybrydą oferowaną w Stanach Zjednoczonych.
Honda FCX (2002 r.)
Czteroosobowy samochód o długości 417 cm, napędzany ogniwami paliwowymi. Zespół napędowy osiągał 109 KM. Niewielką serię oddano w leasing niektórym japońskim podmiotom.
Honda N-One (2012 r.)
Współczesny kei-car oferowany w Japonii również z napędem na obie osie. 0,66-litrowy silnik osiąga od 58 do 64 KM. Karoseria o długości 340 cm nawiązuje do modeli z serii N.
Honda S660 (2015 r.)
Wskrzeszenie dawnych modeli S500/S600/S800. Trzycylindrowy, 0,66-litrowy silnik turbo (64 KM) umieszczono między kabiną i tylną osią. Masa własna: 800 kg.
Zdjęcia samochodów pochodzą ze strony www.autowp.ru