UżywaneOpinieUżywany Volkswagen Phaeton (2002-2016) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Volkswagen Phaeton (2002-2016) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Phaeton to pierwsza i w zasadzie ostatnia próba stworzenia przez Volkswagena prawdziwie luksusowej limuzyny. Jakie są opinie o używanym Volkswagenie Phaetonie?

Volkswagen Phaeton to niesamowity, choć chyba jeden z najbardziej niedocenianych projektów w najnowszej historii motoryzacji. To pierwsza prawdziwa próba stworzenia przez Volkswagena naprawdę luksusowego samochodu. Pod względem technicznym i nowatorskim jest niemal idealna, ale pod względem prestiżu i tzw. magii znaczka okazała się sporą klapą. Phaeton jest naszpikowany technologią, jest niesamowicie wyrafinowany i ma do dyspozycji kilka świetnych silników, w tym imponująco mocne jednostki TDI. Nie jest to jednak najbardziej efektowny projekt – w rzeczywistości jest dość anonimowy i gwarantuje, że nie przyciągnie uwagi większości obserwujących, którzy nie są entuzjastami motoryzacji. Mówiąc wprost – większość może go nawet pomylić z Passatem. Jeśli ktoś chce podróżować w niesamowitym komforcie, ale anonimowo, to jeden z lepszych modeli stworzonych do tego celu. Jeśli jednak ktoś zna się na rzeczy, z pewnością rozpozna w tym modelu kunszt niemieckich inżynierów i odwagę właściciela. Dlaczego? Poznajmy bliżej Volkswagena Phaetona.

Volkswagen Phaeton tył
Fakt, można pomylić Phaetona z Passatem, ale jeśli ktoś jest spostrzegawczy i choć odrobinę zna się na motoryzacji, ten doceni stylistykę tego modelu.

Używany Volkswagen Phaeton – wymiary, nadwozie

Wielu niezaznajomionych z branżą uważa, że Volkswagen Phaeton jest po prostu większym i zdecydowanie droższym Passatem. To oczywiście bzdura, niewiedza i tylko powierzchowna ocena, bowiem równie dobrze możemy to samo powiedzieć o Audi A8 jako większym A4. Stylistyka i ogólny zamysł projektu zewnętrznego jest podobny, ale tak jest w przypadku wielu modeli różnych marek. Tak czy inaczej Phaeton prezentuje się rewelacyjnie i jest jednym z najładniejszych przedstawicieli tego segmentu w tamtych latach. Klasyczna, płynnie narysowana linia limuzyny o świetnych proporcjach, z ogromną dawką elegancji, ale w topowych wersjach również z nutą agresywnego, trochę „gangsterskiego” stylu. Podobnie było w przypadku Audi A8 w wyższych wersjach – wystarczyło wybrać czarny lakier, duże felgi z polerowanym wykończeniem, aby wszem i wobec prezentować swój status. Zresztą wystarczy odrobinę dłuższa obserwacja, aby zauważyć imponujące gabaryty. Volkswagen Phaeton mierzy 5055 mm długości (5175 mmm w wersji Long), 1903 mm szerokości i 1450 mm wysokości. Rozstaw osi to 2881 mm (3001 mm w wersji Long).

Volkswagen Phaeton tył
Klasyczna elegancja sprawia, że Phaeton nie rzuca się w oczy i cieszy głównie właściciela rewelacyjnym komfortem podróży.

Używany Volkswagen Phaeton – wnętrze, bagażnik

O wnętrzu i zastosowanych technologiach Phaetona można stworzyć odrębny, bardzo obszerny materiał, więc skupimy się na najważniejszych aspektach. Zresztą osoba, która planuje kupić to auto zapewne zapoznała się ze szczegółami, ciekawostkami i smaczkami tego modelu. Nie jest tajemnicą, że Phaeton został zaprojektowany z myślą o komforcie kierowcy, co jest raczej nietypowe w tym segmencie, który na piedestał stawia pasażera siedzącego z tyłu po prawej stronie. Duże skórzane fotele są regulowane w nieskończoność, a kierownica zapewnia szeroki zakres regulacji, dzięki czemu znalezienie idealnej pozycji za kierownicą jest łatwe i w zasadzie każdy będzie w stanie podróżować komfortowo i pewnie.

Volkswagen Phaeton kokpit przedlift
W początkowych latach produkcji wnętrze również było naszpikowane nowościami, choć w dość umiarkowany sposób.
Volkswagen Phaeton kokpit polift
Po pierwszym liftingu pojawił się między innymi większy ekran systemu, poprawiono także jakość materiałów.
Volkswagen Phaeton kokpit drugi lift
Ostatnia aktualizacja przyniosła do wnętrza Phaetona nieco więcej nowoczesnego stylu.

Niestety wnętrze nie jest tak przyjazne dla użytkownika, jak wygodne. Kabina jest zaśmiecona przyciskami – niektóre z nich nawet dublują zadania. Jest to również mylące i rozpraszające, gdy chcemy zmienić coś podczas jazdy. W przeciwieństwie do dzisiejszych aut, w których niemal wszystko zaszyte jest w dotykowych systemach, Phaeton to niemal świątynia pokręteł, przełączników i przycisków. Ma to oczywiście swój niepowtarzalny urok, ale początkowo może przytłaczać. Zaleca się przestudiowanie obszernej instrukcji obsługi i sprawdzenie wszystkiego na spokojnie, aby uniknąć irytujących sytuacji podczas podróży, bo ta oczywiście musi być na najwyższym możliwym poziomie komfortu.

A ten jest wręcz niebotyczny, a ilość nietypowych i wciąż imponujących rozwiązań jest gigantyczna. Przykładowo nawiewniki klimatyzacji są ukryte pod drewnianymi fornirami, które wysuwają się podczas korzystania z klimatyzacji. To schludny i elegancki akcent, choć jak to bywa – czasami jest zawodny, a naprawa do łatwych i tanich nie należy. Widoczność do tyłu nie jest świetna, ale doskonałe przednie i tylne czujniki parkowania pomagają ocenić odległości, a opcjonalne fotele z masażem koją plecy (i nerwy) podczas jazdy. Miejsca dla pasażera z przodu jest sporo, a obszerny, niemal salonowy, obficie tapicerowany skórzany fotel i indywidualna klimatyzacja dopełniają całości.

Volkswagen Phaeton fotele
Zakres regulacji foteli zachwyca nawet dziś i wiele nowoczesnych limuzyn tej klasy nie może się pochwalić takimi możliwościami.

Podobnie jest z tyłu, gdzie pasażerowie mogą mieć własne elementy sterujące klimatyzacją. Phaeton jest dostępny w wersji cztero- lub pięciomiejscowej. Wersje czteromiejscowe mają ogromną ilość miejsca z tyłu, podczas gdy modele z długim rozstawem osi mają niebotycznie dużo miejsca na nogi, aby podróżować niemal w pozycji półleżącej. Bagażnik w takim aucie wydaje się nieistotny, ale jak przystało na Volkswagena, miejsca nie brakuje nawet na dalekie wycieczki. Pojemność bagażnika to 500 litrów, a ze względu na charakter auta i zaawansowaną konstrukcję kanapy, przestrzeni nie możemy powiększyć poprzez złożenie oparć.

Volkswagen Phaeton kanapa
W wersji przedłużonej ilość miejsca jest wręcz przesadzona.

Używany Volkswagen Phaeton – silniki

Jak przystało na Volkswagena, wybór jednostek napędowych jest ogromny i każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Muszą być zawsze mocne i paliwożerne? Niekoniecznie, ale po kolei. Podstawą w ofercie jest silnik 3.2 V6 o mocy 241 KM i momencie obrotowym 315 Nm. Jeśli ktoś nie musi mieć najlepszych osiągów w dzielnicy i nie planuje bić rekordów prędkości na niemieckich autostradach, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,4 sekundy i 245 km/h prędkości maksymalnej powinno wystarczyć. Średnie spalanie? Wysokie – 11,4 l/100 km. Alternatywą jest silnik 3.6 V6, również z napędem 4Motion i skrzynią Tiptronic o mocy 280 KM i momencie obrotowym 370 Nm. Osiągi i spalanie są w zasadzie podobne.

Volkswagen Phaeton silnik W12
Prawdopodobnie najbardziej pożądany, ale i wymagający (głównie finansowo) silnik – 6.0 W12.

Bardzo przyjemnie spisuje się silnik 4.2 V8 40V o mocy 335 KM i momencie obrotowym 430 Nm. Tu już zaczyna robić się ciekawie, bowiem oprócz świetnego brzmienia są również bardzo dobre osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje przyzwoite 6,9 sekundy, prędkość maksymalna to 250 km/h, a średnie spalanie – około 13 l/100 km. Wyżej jest już tylko legendarne 6.0 W12 o mocy 450 KM (przed 2005 r. – 420 KM) i momencie obrotowym 560 Nm. Ten silnik jest przede wszystkim symbolem i zachcianką użytkownika, bowiem pod względem osiągów jest co prawda lepiej, ale bez drastycznego skoku – w 6,1 sekundy do setki. Oczywiście spalanie jest ogromne i średnio, przy spokojnej jeździe, powinno zmieścić się w 15 l/100 km, ale po mieście lub przy dynamicznej jeździe bez problemu przekroczy 20-25 l/100 km.

Volkswagen Phaeton sinik V6 TDI
Silnik 3.0 V6 TDI być może nie generuje takiego prestiżu jak W12, ale i spalanie jest zdecydowanie niższe.

Dla oszczędnych przygotowano świetne silniki wysokoprężne. W zasadzie przy silniku 3.0 TDI V6 o mocy od 225 do 240 KM (w zależności od rocznika) i momencie obrotowym do 500 Nm, sens zakupu bazowej wersji benzynowej praktycznie maleje do zera. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,3 sekundy, prędkość maksymalna to 237 km/h, a średnie spalanie to przyzwoite 8,5 l/100 km. W trasie bez problemu zejdziemy poniżej 7 l/100 km. Dla maniaków jest jeszcze jednostka 4.9 TDI V10 (określana też jako 5.0 TDI) o mocy 313 KM i momencie obrotowym aż 750 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje niecałe 7 sekund, prędkość maksymalna to 250 km/h, a średnie spalanie – 11,4 l/100 km.

Używany Volkswagen Phaeton – opinie użytkowników

 Zalety 

„Niesamowity komfort podróży, szczególnie na długich trasach”.

„Całe mnóstwo ciekawych rozwiązań i innowacyjnych (nawet dziś) gadżetów”.

„Spory wybór silników, w tym rewelacyjne 3.0 V6 TDI”.

„Jeśli ktoś chce mieć auto luksusowe, ale jednocześnie anonimowe, trudno o lepszy wybór”.

 Wady 

„Niektórym może doskwierać brak prestiżowego charakteru i łatka drogiego Passata”.

„Obsługa wszystkich funkcji i ilość przycisków może przytłaczać”.

„Stosunkowo niedrogi w zakupie, ale bardzo drogi w utrzymaniu”.

„Topowe silniki są bardzo drogie w eksploatacji (nie tylko wysokie spalanie)”.

Volkswagen Phaeton tył
Odmiana z W12 nie rzuca się w oczy, ale czarny lakier, polerowane felgi i cztery końcówki układu wydechowego dają co nieco do zrozumienia.
Volkswagen Phaeton bok
Nawet w standardowej wersji Phaeton z profilu imponuje rozmiarami.
Volkswagen Phaeton bok
Volkswagen Phaeton w wersji przedłużonej mierzy prawie 5,2 m i ma 3-metrowy rozstaw osi.

Używany Volkswagen Phaeton – awaryjność, typowe usterki

Volkswagen Phaeton miał być pokazem siły marki i kunsztu inżynierów. Tak było w istocie, ale niebotyczne skomplikowanie i natłok najróżniejszych technologii sprawiają, że po latach ilość usterek – mniejszy i większych – może być ogromna. Niektóre są bardzo trudne i drogie do usunięcia, są i takie, których wyeliminowanie jest niemal niemożliwe ze względu na brak części zamiennych. Auto jest stosunkowo tanie w zakupie, bowiem możemy znaleźć egzemplarze kosztujące 20-30 tysięcy złotych, ale utrzymanie go w sprawności (nie mówię o stanie kolekcjonerskim) jest bardzo kosztowne i problematyczne. Jakość wykończenia, spasowania, materiałów, szczególnie wersji z nieco późniejszych roczników (w których pozbyto się sporo problemów wieku dziecięcego) jest na najwyższym poziomie i jeśli uda się trafić na zadbany egzemplarz, może on posłużyć wiele lat. Jeśli jednak będzie to zaniedbana sztuka po wielu nieudolnych naprawach, może być skarbonką bez dna. Oczywiście topowe wersje z największą ilością dodatków i funkcji są potencjalnie najbardziej problematyczne. Decydując się na benzynową wersję W12 lub wysokoprężną V10 nie liczmy na niskie koszty przeglądów, ale taki jest urok tego segmentu.

Volkswagen Phaeton silnik W12
Silnik W12 generuje ogromne koszty – od kosztów paliwa po obsługę, wymianę oleju, rozrządu etc.

Używany Volkswagen Phaeton – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Volkswagenie Phaeton znajduje się na podszybiu w lewym dolnym rogu, widoczny przez szybę przednią, jak również na tabliczce znamionowej na słupku B po lewej i prawej stronie.

Używany Volkswagen Phaeton – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 50 ogłoszeń dotyczących używanego Volkswagena Phaetona. Przykładowo egzemplarz z 2010 roku w wersji przedłużonej z silnikiem 6.0 W12 o mocy 450 KM z przebiegiem 119 000 kilometrów to koszt około 120 000 złotych. Za około 30 000 złotych znajdziemy model z 2005 roku z przebiegiem około 280 000 kilometrów i silnikiem 3.0 V6 TDI o mocy 225 KM.

Volkswagen Phaeton przedlift
Volkswagen Phaeton przed liftingiem (2002-2006)
Volkswagen Phaeton pierwszy lift
Volkswagen Phaeton po pierwszym liftingu (2006-2010)
Volkswagen Phaeton drugi lift
Volkswagen Phaeton po drugim liftingu (2010-2016)

Używany Volkswagen Phaeton – podsumowanie

Ciężko opisać auto jednym wyrazem, ale w przypadku Volkswagena Phaetona byłoby to słowo „rewolucyjny”. Dla tej marki był to model przełomowy, ale i tragiczny zarazem, bowiem z jednej strony okazał się technicznym majstersztykiem, z drugiej zaś wizerunkową klapą, bowiem mimo jakościowej i technologicznej świetności, klienci woleli wybrać bardziej model bardziej prestiżowej marki. To aut jedyne w swoim rodzaju, więc posiadanie go w swoim garażu może być dla wielu kierowców warte więcej, niż rachunki na stacji i u mechanika.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych luksusowych limuzynach:

Używany Mercedes klasy S W221 (2005-2013) – opinie użytkowników

Używane BMW serii 7 E65 (2001-2008) – opinie użytkowników

Volkswagen Phaeton bok

Volkswagen Phaeton – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 506-518/190/145 cm
Rozstaw osi 288-300 cm
Pojemność bagażnika 500 l
Volkswagen Phaeton – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 3.2 V6 3.6 V6 4.2 V8 6.0 W12 3.0 V6 TDI 4.9 V10 TDI
Pojemność 3189 cm³ 3598 cm³ 4172 cm³ 5998 cm³ 2967 cm³ 4921 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 241 KM 280 KM 335 KM 450 KM 240 KM 313 KM
Maks. moment 315 Nm 370 Nm 430 Nm 560 Nm 500 Nm 750 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s 8,6 s 6,9 s 6,1 s 8,3 s 6,9 s
Prędkość maks. 245 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 237 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 11,4 l/100 km 11,4 l/100 km 6,9 l/100 km 14,5 l/100 km 8,5 l/100 km 11,4 l/100 km

Używany Volkswagen Phaeton – galeria

Volkswagen Phaeton przód
Volkswagen Phaeton przód
Volkswagen Phaeton tył
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton tyłVolkswagen Phaeton przód

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji