BMW 730Ld E66 FL 3.0d R6 231KM 6AT WI8743F 09-2007

Z kaprysami „Siódemek” z początku produkcji trzeba jakoś żyć, natomiast poliftowe auta są już zdecydowanie bardziej dopracowane. Oto opinie o używanym BMW serii 7 (E65).

Czwarte wcielenie flagowej limuzyny BMW dokonało niemałego przełomu w historii bawarskiej marki. Z jednej strony imponowało muskularną sylwetką z kontrowersyjną przednią częścią nadwozia, dzięki której zyskało przydomek „Lord Vader”. Z drugiej seria 7 typoszeregu E65 wyszła kilka lat do przodu w dziedzinie zaawansowania technicznego. BMW nie stosowało półśrodków, wyposażając samochód we wszystko, co wówczas miało najlepsze. I tak do debiutującego 20 lat temu auta trafił system multimedialny, którego można uznać za prekursora spopularyzowanego później w innych (też mniejszych) modelach iDrive: z wielkim, kolorowym ekranem oraz pokrętłem sterującym. Tak naprawdę nie sposób zliczyć wszystkich opcji dostępnych w serii 7 (E65). Część użytkowników zapewne nawet nie zdołała wszystkich przetestować albo dowiedziała się o nich… po awarii zasygnalizowanej kontrolką na desce rozdzielczej. Faktem jest, że w przedliftowych samochodach takowe nie należały do rzadkości: do tego stopnia, że elektronika regularnie zawieszała się, a nawet blokowała drzwi czy szyby w pozycji zamkniętej. Z czasem placówki wyspecjalizowane w BMW rozpracowały i ten model, w związku z czym naprawiały je od ręki względnie niedrogim kosztem. Niestety, koszty utrzymania największego wówczas BMW i tak są dalekie od optymalnych, zwłaszcza że te auta mają już co najmniej kilkanaście lat.

BMW 730Ld E66 FL 3.0d R6 231KM 6AT WI8743F 09-2007
Świetne właściwości jezdne ważącej 1,8-2,1 tony serii 7 (E65) wynikają m.in. z zastosowania aktywnych stabilizatorów przedniego i tylnego zawieszenia, tzw. Dynamic Drive. Przed zakupem warto go obejrzeć pod kątem wycieków, ponieważ często dochodzi do rozszczelnienia układu.

Rozważanie zakupu używanego BMW serii 7 (E65) to proszenie się o kłopoty czy okazja do czerpania przyjemności z jazdy niebywale komfortowym autem? Wiele zależy od rocznika konkretnego samochodu, a zatem od jego ceny. Ile trzeba przeznaczyć na godną zainteresowania „Siódemkę”, która nie będzie stała ciągle w serwisie? Popatrzmy, co o tym modelu sądzą użytkownicy.

BMW 730Ld E66 FL 3.0d R6 231KM 6AT WI8743F 09-2007
Kodem E65 oznaczono serię 7 w standardowej wersji rozstawu osi (299 cm), natomiast przedłużoną (313 cm; fot.) – E66. Stosowano jeszcze oznaczenie E67 dla wariantu opancerzonego.

Używane BMW serii 7 (E65) – wnętrze

Centrum dowodzenia tą limuzyną robi nie mniejsze wrażenie jak sylwetka nadwozia. Większość instrumentów skupiono na bardzo szerokiej, lecz tym razem nie zwróconej do kierowcy konsoli środkowej. Ponad nią ulokowano równie pokaźny ekran, który grafiką przypomina o leciwym wieku tej konstrukcji. 20 lat temu był to jednak szczyt nowoczesności, co nie oznacza, że przyjemnie się z niego korzystało. Kierowcy gubili się w rozległym menu (można było wyświetlić aż 700 funkcji!), intuicyjnością obsługi nie grzeszył też kontroler sterujący przy podłokietniku. Inna sprawa, że system zwyczajnie się zawieszał i już na gwarancji sprawiał niemałe problemy. Seria 7 (E65) nie ma tradycyjnego lewarka biegów z dwóch powodów: raz że nie oferowano jej ze skrzyniami ręcznymi, dwa – ustawienia „automatu” zmienia się manetką przy kierownicy. Wyjątkowy detal stanowią dwa przyciski w jej górnej części, służące do… ręcznej zmiany przełożeń. Co by nie mówić o tej desce, wyrazy najwyższego uznania należy skierować w stronę materiałów wykończeniowych i ich zmontowania.

BMW serii 7 E65 deska rozdzielcza
BMW E65 nie należy do grona aut, w których od razu wiadomo „gdzie co jest”. Sprawdzenie sprawności wszystkich opcji wyposażenia z pewnością pochłonie trochę czasu.

Samochody luksusowe mają to do siebie, że chce się nimi jeździć, ale i od czasu do czasu zostać przewiezionym na przepastnej kanapie. Nie inaczej jest w BMW serii 7. Kierowca ma do dyspozycji wielki fotel z rozbudowanym panelem elektrycznej regulacji (opcjonalnie też wentylacji i masażu) i dopasowującymi się do kształtu głowy zagłówkami. Już standardowemu BMW E65 niczego nie brakuje w dziedzinie przestronności z tyłu, natomiast w przedłużonym Langu (E66) miejsca jest wręcz absurdalnie dużo. W zalecanej konfiguracji 4-osobowej pasażerowie mają do dyspozycji wielki podłokietnik z podobnym systemem regulacji ustawień kanapy jak z przodu. Według danych katalogowych bagażnik mieści typowe w tym segmencie 500 l. W rzeczywistości nie jest zbyt funkcjonalny z uwagi na masywne ściany i wysoko poprowadzony próg załadunkowy.

Używane BMW serii 7 (E65) – silniki

Motywem przewodnim w gamie silnikowej flagowego BMW były jednostki z 6 cylindrami w układzie rzędowym (3.0) i cała plejada widlastych „ósemek”: obydwa występowały jako benzynowe oraz diesle, różne montowano w autach przed- i poliftowych. Benzynową część otwierają 3.0 R6 (730i) o mocy najpierw 231 KM (M54), potem 258 KM (N52). Do 2005 r. montowano warianty V8 o pojemności 3.6 (272 KM; 735i) i 4.4 (333 KM; 745i), później natomiast 4.0 (306 KM; 740i) oraz 4.8 (367 KM; 750i). Na szczycie znalazł się jedyny 12-cylindrowy silnik w ofercie, czyli 6.0/445 KM oferowany od początku do końca produkcji jako 760i. Jeśli komuś nadal mało, musi rozglądać się za Alpiną B7 rozwijającą 500 KM z 4.4 V8 doładowanego sprężarką mechaniczną. Turbodiesle dzielimy na znane z serii 5 3.0 R6 (218/231 KM; 730d) oraz przedliftowego 3.9 V8 (258 KM; 740d), którego potem zastąpił 4.4 V8 (329 KM; 745d). Decydując się na ten model trzeba zaakceptować obecność automatycznych skrzyń biegów o 6 przełożeniach. Do BMW E65 nigdy nie oferowano natomiast napędu 4×4.

BMW serii 7 E65 silnik (2)
Pośród benzynowych serii 7 przeważają wersje V8, ale rozsądne koszty utrzymania zapewnią jedynie rzędowe „szóstki”.
BMW serii 7 E65 silnik (2)
Z turbodieslami jest podobnie, ale od biedy można rozważyć wprowadzonego po liftingu 4.4 V8/329 KM. Wcześniejsze 3.9 V8 nie imponują osiągami na tle wyraźnie oszczędniejszych 3.0 R6.

Używane BMW serii 7 (E65) – opinie użytkowników

 Zalety 

„Siedząc za kierownicą mam wrażenie, że prowadzę o wiele mniejsze i lżejsze auto”

„Wysokoprężny 4.4 V8 to istna poezja – pancerny i stworzony do pokonywania długich tras”

„Manetka automatu jest bardzo wygodna w obsłudze. Szkoda, że zrezygnowano z niej w nowszych BMW”

„To auto niczego nie udaje. W środku prawdziwe drewno i skóra”

 Wady 

„Do tej pory niełatwo znaleźć serwis, który rzetelnie naprawiłby E65. Pierwszy lepszy mechanik zazwyczaj rozłoży ręce”

„Skrzynia sama w sobie twardo zmienia biegi. Po 250 tys. km u mnie wymagała remontu”

„Nieustannie wyświetlają się jakieś błędy. Przestałem już się nimi przejmować”

„Wszelkie zaniedbania w wymianie części pociągają za sobą kolejne awarie”

Używane BMW serii 7 (E65) – awaryjność, typowe usterki

W tak skomplikowanym modelu ma się co zepsuć. Zaczniemy od silników. Najmniej ryzykowny wybór stanowią jednostki 6-cylindrowe, nękane głównie wyciekami oleju albo urywającymi klapkami w kolektorach ssących 3-litrowych turbodiesli. Odmiany V8 wiążą się z większym ryzykiem z uwagi na rozbudowany osprzęt, obejmujący w silnikach wysokoprężnych m.in. dwie turbosprężarki. Poza tym szwankują w nich pompy paliwowe, a benzynowe 4.8 pobierają znaczne ilości oleju (zużyte uszczelniacze zaworowe) lub ucieka z nich płyn chłodniczy (także 3.6/4.0/4.4). W nowszych wersjach niewykluczone są usterki systemu Valvetronic (zmienny wznios zaworów). Newralgiczne punkty tego modelu to stukające przekładnie kierownicze, awaryjny sterownik automatycznej skrzyni biegów, szwankujące układy Dynamic Drive czy rozszczelniająca się „pneumatyka”. Dochodzi do tego cała lista niedziałającego lub nieprawidłowo pracującego wyposażenia. Przeważnie zawodzą skrętne światła mijania, ekran systemu multimedialnego, centralny zamek czy układ klimatyzacji. Nie mamy natomiast zastrzeżeń do jakości zabezpieczenia antykorozyjnego i trwałości tradycyjnego, mechanicznego zawieszenia.

BMW 730Ld E66 FL 3.0d R6 231KM 6AT WI8743F 09-2007
Skazani na automatyczne skrzynie biegów użytkownicy winni przed zakupem sprawdzić ją pod kątem szarpnięć i innych podejrzanych zachowań. Najczęściej zawodzi w nich elektronika sterująca.

Używane BMW serii 7 (E65) – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się w pobliżu gniazda osadzenia prawego amortyzatora.

BMW 740d E65 3.9d V8 258KM 6AT WI80442 12-2003

Używane BMW serii 7 (E65) – sytuacja rynkowa

Da się kupić bezwypadkowe BMW E65 za mniej niż 25 tys. zł, ale prawdopodobnie trzeba będzie doinwestować w nie kolejną pięciocyfrową kwotę. Ciekawe auta zaczynają się od 30 tys. zł, zaś optymalny budżet mieści się w granicach 35-45 tys. zł: za tyle swobodnie kupimy „polifta” w dowolnej wersji silnikowej. Ostatnie roczniki lub odmiany V12 podchodzą nawet pod 80 tys. zł. Przeważają benzynowe BMW, zazwyczaj V8, czasami z LPG.

Używane BMW serii 7 (E65) – podsumowanie

Mimo 20 lat „na karku” ta generacja serii 7 do dzisiaj budzi pożądanie. Z jednej strony będzie wymagała nieustannych, zazwyczaj kosztownych inwestycji, z drugiej jej ceny wyhamowały i być może niebawem zaczną rosnąć, dlatego utrzymanie BMW E65 w dobrym stanie zaprocentuje w przyszłości. Do jazdy codziennej optymalne będą 3-litrowe diesle.

Przeczytaj także opinie o innych używanych BMW:

Używane BMW serii 5 (E60; 2003-2010) – opinie użytkowników

Używane BMW X5 (E70; 2006-2013) – opinie użytkowników

BMW 730Ld E66 FL 3.0d R6 231KM 6AT WI8743F 09-2007

BMW serii 7 (E65) – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.504-518/190/149 cm
Rozstaw osi299-313 cm
Pojemność bagażnika500 l
BMW serii 7 (E65) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik3.0 R6 (730i)3.0 R6 (730i)3.6 V8 (735i)4.0 V8 (740i)4.4 V8 (745i)4.8 V8 (750i)
Pojemność2979 cm³2996 cm³3600 cm³4000 cm³4398 cm³4799 cm³
Paliwobenz.benz.benz.benz.benz.benz.
Maks. moc231 KM258 KM272 KM306 KM333 KM367 KM
Maks. moment300 Nm300 Nm360 Nm390 Nm450 Nm490 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h8,1 s7,8 s7,5 s6,8 s6,3 s5,9 s
Prędkość maks.237 km/h244 km/h250 km/h250 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa10,7 l/100 km10,1 l/100 km10,7 l/100 km11,2 l/100 km10,9 l/100 km11,4 l/100 km
BMW serii 7 (E65) – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla i pozostałe)
Silnik4.4 V8 (Alpina B7)6.0 V12 (760i)3.0 R6 (730d)3.0 R6 (730d)3.9 V8 (740d)4.4 V8 (745d)
Pojemność4398 cm³5972 cm³2993 cm³2993 cm³3901 cm³4423 cm³
Paliwobenz., kompr.benz.turbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Maks. moc500 KM445 KM218 KM231 KM258 KM329 KM
Maks. moment700 Nm600 Nm500 Nm520 Nm600 Nm750 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s5,5 s8,0 s7,8 s7,4 s6,6 s
Prędkość maks.300 km/h250 km/h235 km/h238 km/h250 km/h250 km/h
Śr. zużycie paliwa12,8 l/100 km13,6 l/100 km8,6 l/100 km7,9 l/100 km9,8 l/100 km9,0 l/100 km

Używane BMW serii 7 (E65) – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here