Kiedyś Mercedes GL kosztował krocie, ale teraz marzący o tym modelu mogą sobie na niego pozwolić i cieszyć się niesamowitym komfortem. Jakie są opinie o Mercedesie GL pierwszej generacji?
Mercedes GL to samochód, na który niektórzy kupujący mogli czekać wiele lat. To luksusowy pojazd z napędem 4×4 i praktycznością siedmiu miejsc, a mimo to jego wnętrze pasuje do wszystkich limuzyn niemieckiej marki pod względem komfortu i stylu. Jest znacznie większy niż wiele jego alternatyw – takich jak Porsche Cayenne, Range Rover i Audi Q7 – ale ma taką samą szerokość jak mniejszy ML, na której jest oparty. Oznacza to, że chociaż poruszanie się po mieście nie należy do łatwych, to można przynajmniej ze względnym komfortem pokonywać wąskie uliczki. Podobnie jak większość produktów Mercedesa, ten model również nie był i wciąż nie jest tani, ale jakość wykonania i wyrafinowanie są na najwyższym poziomie. ML jest wystarczająco duży dla większości, ale jeśli potrzebujemy jeszcze więcej miejsca, GL będzie dobrym wyborem.
Używany Mercedes GL I – wymiary, nadwozie
Mercedes-Benz Klasy GL może sprawiać wrażenie dużego i ociężałego, zwłaszcza podczas przejeżdżania przez centra miast w godzinach szczytu. Naturalnie miejskie otoczenie nie jest mocną stroną GL-a, ale z drugiej strony auto wyróżnia się w roli dużego i bardzo komfortowego auta rodzinnego, które radzi sobie również w lekkim terenie. Jeśli ktoś lubi charakter dużych, trochę ostentacyjnych niemieckich SUV-ów, ta propozycja w pełni zaspokoi jego wymagania. Nawet bazowe konfiguracje zwracają na siebie uwagę, a jeśli wybierzemy wersję z mocniejszym silnikiem, z dodatkami z pakietu AMG w srebrnym lub czarnym kolorze, mamy gwarancję szacunku i respektu na ulicy. W końcu do wielkie auto, które mierzy 5099 mm długości, 1920 mm szerokości i 1840 mm wysokości. Rozstaw osi to 3075 mm.
Używany Mercedes GL I – wnętrze, bagażnik
Obszerna, przyjazna dla użytkownika i ekskluzywna kabina jest podobna do tej z ML-a i Klasy R. Nie jest to jednak zaskoczeniem, ponieważ wszystkie trzy samochody pod względem technicznym (platforma, zawieszenie etc.) są bardzo podobne. Swego czasu były nawet produkowane obok siebie w tej samej fabryce. Jest mnóstwo chromu i skóry (dostępna jest również skóra syntetyczna), przemyślany kokpit i układ przycisków, a przede wszystkim (za czym wielu fanów marki obecnie tęskni) nacisk na jakość, z subtelnymi detalami i atrakcyjnymi akcentami. Minusy? Jak można się spodziewać po samochodzie tej wielkości, widoczność nie jest zbyt dobra. Chociaż dominująca pozycja za kierownicą zapewnia dobry widok na drogę przed sobą, grube słupki z tyłu samochodu ograniczają widoczność do tyłu. Na szczęście w standardzie otrzymujemy doskonały system czujników parkowania Parktronic.
Komfort Mercedesa GL jest imponujący. Producent zadbał o to, aby cała siódemka na pokładzie podróżowała komfortowo, zapewniając doskonałą przestrzeń nad głową i na szerokość ramion, jak również wystarczającą ilość miejsca na nogi. W drugim rzędzie jest dużo miejsca, natomiast dwa siedzenia najbardziej wysunięte do tyłu są odpowiednie dla dzieci i akceptowalne dla dorosłych na krótszych podróżach. Wszystkie modele są wyposażone w klimatyzację, choć w wyższych modelach jest ona dostępna również z tyłu. Płynna jazda oraz minimalny hałas silnika i wiatru sprawiają, że jest to relaksujący samochód na długich dystansach. Pojemność bagażnika? W konfiguracji 5-osobowej jest to przyzwoite 620 litrów, a po złożeniu oparć pojemność bagażnika wzrasta do imponujących 2300 litrów.
Używany Mercedes GL I – silniki
Oferta silnikowa Mercedesa GL I nie jest specjalnie obszerna, ale oferowane jednostki napędowe zostały poprawnie dobrane do możliwości, gabarytów i przeznaczenia samochodu. Do wyboru są dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne. Wersja benzynowa 450 4MATIC obejmuje silnik V8 o pojemności 4663 cm³ o mocy 340 KM i momencie obrotowym 460 Nm. Już tutaj nie można narzekać na osiągi, bowiem ten olbrzymi i ciężki samochód jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w czasie 7,2 sekundy. Średnie spalanie jest oczywiście wysokie i wynosi w cyklu mieszanym około 13,3 l/100 km. Alternatywa jest jeszcze mocniejsza, bowiem wersja 500 4MATIC posiada silnik V8 o pojemności 5461 cm³. Moc 388 KM i moment obrotowy 530 Nm przekładają się na jeszcze lepsze osiągi – 6,5 sekundy do setki i 241 km/h prędkości maksymalnej. Średnie spalanie – 13,8 l/100 km.
Dla lubiących dalekie podróże i nieco niższe zużycie paliwa przygotowano dwie propozycje z silnikami wysokoprężnymi. Pierwsza o oznaczeniu 300 CDI 4MATIC posiada silnik V6 o pojemności 2987 cm³, mocy 224 KM i momencie obrotowym 510 Nm. Osiągi są skromniejsze, bowiem od 0 do 100 km/h przyspieszymy w 9,5 sekundy, osiągniemy 209 km/h prędkości maksymalnej, ale przy średnim spalaniu na poziomie 9,5 l/100 km. Jest jeszcze wersja 450 CDI 4MATIC z silnikiem V8 o pojemności 3996 cm³. Moc 306 KM oraz moment obrotowy aż 700 NM to wartości, które pozwalają na przyspieszenie do setki w 7,2 sekundy przy średnim spalaniu około 11,6 l/100 km. Prędkość maksymalna dochodzi do 230 km/h. Po liftingu pojawiła się również odmiana 350 z silnikiem V6 o pojemności 2987 cm³ i mocy 211, 224 i 265 KM.
Używany Mercedes GL I – opinie użytkowników
Zalety
„Mnóstwo przestrzeni i komfortu podroży w różnych wariantach”.
„Bardzo ładna stylistyka, świetne wykończenie i dobre materiały we wnętrzu”.
„Same topowe i bardzo dynamiczne silniki – aż trzy jednostki V8 i jedna V6”.
„Auto swoimi gabarytami i wyglądem wzbudza szacunek i zwraca na siebie uwagę”.
Wady
„Imponujące gabaryty zapewniają komfort, ale mocno utrudniają jazdę po mieście”.
„Silniki benzynowe zapewniają dobre osiągi, ale mają ogromny apetyt na paliwo”.
„Wnętrze jest dobrej jakości, ale stylistyka może wydawać się przestarzała”.
„Koszty serwisu i utrzymania są bardzo wysokie”.
Używany Mercedes GL I – awaryjność, typowe usterki
Mercedes GL I, mimo imponujących rozmiarów, dość często jest samochodem miejskim i rodzinnym, użytkowanym na ciasnych parkingach w centrum miasta, dlatego warto sprawdzić karoserię pod kątem drobnych zarysowań. Należy również dokładnie sprawdzić felgi aluminiowe pod kątem uszkodzeń od krawężników. Oprócz tego warto sprawdzić wnętrze pod katem nadmiernego zużycia, zaplamienia etc. Silniki benzynowe pozbawione są problematycznego osprzętu, ale wymiana rozrządu, świec, a nawet podstawowy serwis eksploatacyjny, ze względu na duże pojemności i układ V8, będzie kosztowny. Dla oszczędnych przygotowano wersję wysokoprężną z V6, ale tutaj warto pamiętać o typowych bolączkach jednostek Diesla. Mimo to, auto cechuje się dobrymi opiniami kierowców, a ogromny, aż 100-litrowy bak oznacza spore wydatki przy dystrybutorze, ale w zamian mamy zasięg ponad 1000 kilometrów w trasie.
Używany Mercedes GL I – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Mercedesie GL I można znaleźć pod plastikową osłoną w okolicach zawiasów drzwi pasażera (od wewnętrznej strony), jak również na tabliczce znamionowej umieszczonej na słupku B pod drzwiami pasażera.
Używany Mercedes GL I – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 70 ogłoszeń dotyczących używanego Mercedesa GL I. Przykładowo egzemplarz z 2011 roku w wersji 350 BlueTEC 4MATIC o mocy 211 KM i z przebiegiem 225 000 kilometrów to koszt około 80 000 złotych. Za około 90 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2012 roku z silnikiem 350 CDI o mocy 265 KM i z przebiegiem 345 000 kilometrów.
Używany Mercedes GL I – podsumowanie
Mercedes GL to jeden z ciekawszych modeli w tym segmencie, który wciąż prezentuje się atrakcyjnie i elegancko. Oferuje mnóstwo przestrzeni, świetne wyposażenie, rewelacyjny komfort i silniki, ale oznacza również wysokie koszty eksploatacji i serwisu. Jeśli jednak ktoś jest na to gotowy i chce poczuć luksus tej niemieckiej marki w jeszcze klasycznym wydaniu, powinien poszukać zadbanego egzemplarza.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mercedesach:
Używany Mercedes CLS C218 (2010-2018) – opinie użytkowników
Używany Mercedes ML W166 (2011-2015) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 509/192/184 cm |
Rozstaw osi | 307 cm |
Pojemność bagażnika | 300-620-2300 l |
Silnik | 4.7 V8 (GL 450) | 5.5 V8 (GL 500) | 3.0 V6 (GL 350 CDI) | 3.0 V6 (GL 350 CDI) | 4.0 V8 (GL 350 CDI) |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 4663 cm³ | 5461 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 3996 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 340 KM | 388 KM | 211 KM | 265 KM | 306 KM |
Maks. moment | 460 Nm | 530 Nm | 540 Nm | 620 Nm | 700 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,2 s | 6,5 s | 9,6 s | 7,9 s | 7,6 s |
Prędkość maks. | 235 km/h | 240 km/h | 210 km/h | 225 km/h | 230 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 13,4 l/100 km | 13,6 l/100 km | 9 l/100 km | 8,9 l/100 km | 11,6 l/100 km |