Fiat Qubo to mało znany, ale niezwykle funkcjonalny samochód rodzinny, który nie afiszuje się swoim wyglądem, ale nadrabia wszelkie zaległości imponującą ergonomią i wygodą. Jakie są opinie o Fiacie Qubo?
Czy minivan na bazie auta dostawczego może być w jakikolwiek sposób fajny? Brzmi to nieprawdopodobnie, ale jeśli jakikolwiek pojazd może sobie z tym poradzić, to być może jest to właśnie Qubo od Fiata. Nie tylko wygląda bardziej modnie i zdecydowanie „fajniej”, niż większość z tego segmentu, jest również mniejszy i bardziej zwrotny, niż można by przypuszczać. Kompaktowe, ale wszechstronne małe samochody na bazie vanów są dostępne na rynku już od jakiegoś czasu, ale przed pojawieniem się tego modelu w 2008 roku, trudno było znaleźć coś równie ciekawego. Co prawda Qubo nie doczekało się kontynuacji, a rolę popularnych, miejskich samochodów rodzinnych (nie do końca słusznie) przejęły crossovery z segmentu B i C, ale mimo to, jeśli ktoś szuka naprawdę sporej funkcjonalności w kompaktowych wymiarach, trudno o lepszą propozycję.

Używany Fiat Qubo – wymiary, nadwozie
W wielkim skrócie Fiat Qubo to niewielkie auto pięciomiejscowe o znacznie podwyższonej linii dachu, z ogromnym bagażnikiem i nieco wyższą pozycją za kierownicą. Wygląda jak niewielkie auto dostawcze z oknami i jest w tym sporo prawdy, bowiem podobieństwa np. do Fiata Fiorino są nieprzypadkowe. Tak, można go było postrzegać jako furgonetkę, ale ten pojazd z kolei był oparty na bardzo popularnym modelu Fiata – Grande Punto. Przestańmy więc etykietować ten samochód i zamiast tego zobaczmy, czym jest. W zasadzie to bardzo kompaktowy samochód rodzinny dla czterech do pięciu osób, na tyle mały i zwinny, że poradzi sobie w najciaśniejszych parkingach przy supermarketach, a jednocześnie wystarczająco duży, aby być solidnym towarzyszem przeciętnych rodzinnych wakacji – to dość trudne zadanie do spełnienia. To wszystko opakowane w sympatyczne, bardzo estetyczne nadwozie z przyjemną stylistyką, kilkoma ciekawymi elementami i rozwiązaniami. W odpowiednim kolorze Fiat Qubo budzi bardzo pozytywne emocje. Krótka maska, wysoki dach i spora powierzchnia przeszklona nie czynią z tego auta sportowego łobuza, ale jeśli ktoś szuka rodzinnego samochodu, to świetnie trafił. Auto mierzy 3959 mm długości, 1716 mm szerokości i 1735 mm wysokości. Rozstaw osi to 2513 mm.

Używany Fiat Qubo – wnętrze, bagażnik
Przestrzeń i praktyczność to najmocniejsze atuty Fiata Qubo. Jest w nim miejsce dla czterech osób dorosłych (pasażer w środku będzie miał dość ciasno), a dostępna przestrzeń bagażowa o pojemności do 2500 litrów zadowoli nawet wybrednych. Aranżacja przestrzeni wewnątrz również nie jest trudna, dzięki elastycznemu systemowi siedzeń, pozwalającemu przesunąć kanapę do przodu. Tylne siedzenia można również złożyć lub całkowicie zdemontować, co zamienia Qubo w małą furgonetkę. Jeśli chcemy w pełni skorzystać ze wszystkich miejsc i przesuniemy kanapę maksymalnie do tyłu maksymalizując miejsce na nogi, Qubo zapewnia użyteczną przestrzeń bagażową o pojemności 330 litrów i wygodnie pomieści cztery dorosłe osoby. Wysokie i wyprostowane siedzenia zapewniają niezłe wsparcie pleców. Wsiadanie i wysiadanie z samochodu jest również łatwe, a podwójne drzwi przesuwne zapewniają szeroki dostęp. Drzwi przesuwne ułatwiają także wsiadanie i wysiadanie dzieci np. na zastawionych parkingach przy szkołach bez obawy, że drzwi uderzą w sąsiedni samochód lub ścianę.
Deska rozdzielcza Qubo przypomina tę z Fiata Fiorino i choć jest czytelna, ma prosty układ, to jest pokryta dość nieprzyjemną warstwą taniego i szorstkiego plastiku. Jednakże wszystkie przyciski i pokrętła są łatwe do znalezienia, widoczność jest ogólnie dobra, a podwyższone siedzenia zapewniają szeroki widok na drogę. Kierownica posiada regulację zasięgu i pochylenia, natomiast regulacja odcinka lędźwiowego i środkowy podłokietnik sprawiają, że Qubo jest wygodne nawet podczas dłuższych podróży. Standardowe wyposażenie Qubo jest skromne, co oznacza brak klimatyzacji, łączności DAB i Bluetooth. Tylne szyby nie otwierają się całkowicie, przez co w ciepłe dni w tylnej części jest gorąco i duszno, co może sprawić, że pasażerowie podczas długich podróży mogą czuć spory dyskomfort. Warto szukać egzemplarzy z wyższym poziomem wyposażenia.
Używany Fiat Qubo – silniki
Fiat Qubo nie jest samochodem, który kupuje się ze względu na osiągi. Jest za to tani w eksploatacji i dla większości nabywców tylko to będzie się liczyło. W rezultacie Qubo jest oferowane tylko z dwoma silnikami – silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 73 KM (po 2016 roku – 77 KM) lub silnikiem wysokoprężnym 1.3 Multijet o mocy 75, 80 lub 95 KM (w zależności od rocznika). Wszystkie silniki są połączone z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, chociaż w przypadku silnika wysokoprężnego o mocy 80 KM dostępna jest opcjonalnie zautomatyzowana skrzynia biegów Dualogic. Najlepiej radzi sobie silnik wysokoprężny 1.3 Multijet o mocy 95 KM, dysponujący momentem obrotowym 200 Nm, który zapewnia wystarczające przyspieszenie, aby wygodnie wjeżdżać na ruchliwe autostrady lub uciekać z ciasnych skrzyżowań. Zużycie paliwa również jest bardzo sensowne – średnio 4,3 l/100 km. Nie ma opcji napędu na cztery koła, ale w modelach Trekking dostępny jest system Traction+. Wariant ten wyposażony jest w elektroniczny mechanizm różnicowy, który zapobiega poślizgowi koła, przekierowując moc na koło o największej przyczepności. Jeśli ktoś planuje dojazdy na działkę lub na piknik za miastem, powinien rozejrzeć się właśnie za taką odmianą.

Używany Fiat Qubo – opinie użytkowników
Zalety
„Świetny komfort, przemyślane wnętrze i sporo przestrzeni”.
„Całkiem niezły bagażnik, a po wyjęciu kanapy oferuje ponad 2500 litrów”.
„Bardzo oszczędne silniki Diesla, szczególnie wersja 95-konna”.
„Przyjemna dla oka stylistyka, szczególnie w żywym kolorze.
Wady
„Zaniedbania w serwisie (olej, łańcuch rozrządu) szybko prowadzą do usterek”.
„Silniki nie są zbyt dynamiczne, silniki Diesla są dość hałaśliwe”.
„Jakość wykończenia wnętrza, materiały i wyposażenie są kiepskie”.
„Prowadzenie pozostawia sporo do życzenia”.
Używany Fiat Qubo – awaryjność, typowe usterki
Fiat Qubo jest zaskakująco niezawodny i nie sprawia poważnych problemów, choć jakość niektórych elementów nie jest najlepsza. Mocno wyeksploatowane egzemplarze (w końcu do auto rodzinne) mogą nosić znaczne ślady zużycia, a zaniedbane silniki będą wymagały sporych nakładów pracy. Mimo to auto jest proste i tanie w eksploatacji, a wiele części zamiennych, znanych między innymi z Fiata Grande Punto, dostaniemy bez problemu zarówno w wersji oryginalnej, jak i w postaci zamienników.

Używany Fiat Qubo – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Fiacie Qubo znajduje się w przed fotelem pasażera pod plastikową klapką, jak również pod maską, na przegrodzie czołowej (za miarką poziomu oleju).
Używany Fiat Qubo – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 40 ogłoszeń dotyczących używanego Fiata Qubo. Przykładowo egzemplarz z 2013 roku z silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 73 KM i z przebiegiem 150 000 kilometrów to koszt około 20 000 złotych. Za około 27 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2016 roku z silnikiem 1.3 Multijet o mocy 95 KM i z przebiegiem 120 000 kilometrów.
Używany Fiat Qubo – podsumowanie
Fiat Qubo to propozycja dla tych, którzy szukają praktycznego, pojemnego i bardzo funkcjonalnego auta dla rodziny, która często porusza się po mieście, po ciasnych osiedlach, parkingach etc. Propozycji jest niewiele, ale można znaleźć ciekawe i zadbane egzemplarze w rozsądnych cenach.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fiatach:
Używany Fiat Punto III (2005-2018) – opinie użytkowników
Używany Fiat Panda II (2003-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 395/171/173 cm |
Rozstaw osi | 251 cm |
Pojemność bagażnika | 330-2500 l |
Silnik | 1.4 | 1.4 | 1.3 Multijet | 1.3 Multijet | 1.3 Multijet |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1360 cm³ | 1360 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ | 1248 cm³ |
Paliwo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 73 KM | 77 KM | 75 KM | 80 KM | 95 KM |
Maks. moment | 118 Nm | 115 Nm | 190 Nm | 190 Nm | 200 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 16,2 s | 14,7 s | 16,5 s | 17,7 s | 12,2 s |
Prędkość maks. | 155 km/h | 155 km/h | 155 km/h | 155 km/h | 170 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 6,9 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,1 l/100 km | 4,3 l/100 km |