Moda na crossovery zaszła tak daleko, że niektórzy producenci postanowili odkurzyć historyczne nazwy modeli. Przykładem jest Mitsubishi Eclipse Cross. Jakie są opinie o tym modelu?
Wątpię, aby miłośnicy tej marki sprzed kilkunastu lat wciąż przeglądali aktualne katalogi z wypiekami na twarzy. Nie ma śladu po takich autach jak Eclipse, Lancer, GTO, 3000GT itp. Dziś w ofercie znajdziemy Clio ze zmienionymi znaczkami i nazwą Colt, Captura z plakietką ASX czy też niewielkiego, ale już mocno przestarzałego Space Stara. Jedynym ciekawym modelem jest nowy Outlander, natomiast Eclipse Cross bazuje na sentymentach sprzed lat, ale w zupełnie innym wymiarze, który dopasowano do obowiązujących trendów. Zatem zamiast emocjonującego coupe, obiektu westchnień wielu młodych kierowców, dostajemy miejskiego, kompaktowego crossovera o niezbyt porywającym charakterze. Czym charakteryzuje się to auto?
Używane Mitsubishi Eclipse Cross – wymiary, nadwozie
Aby wyróżnić się na zatłoczonym rynku kompaktowych crossoverów, trzeba zaoferować coś innego, nietypowego, być może ekscentrycznego. Mitsubishi Eclipse Cross to ma i co prawda nie każdemu musi się podobać, to trudno odmówić mu ciekawego wyglądu, śmiałych elementów i stylistycznych dodatków. Najwięcej dzieje się z przodu. Tutaj styliści starali się wpleść elementy z nazwy (cross = krzyż). Faktycznie spoglądając od frontu widać literę X zaznaczoną przez dwa chromowane elementy, które łączą główne, strzeliste klosze lamp ze światłami przeciwmgielnymi w zderzaku. W centralnej części mamy czarną blendę, którą w górnej części podkreśla prosty grill z tradycyjnym logo. Linia boczna poprowadzona jest dość wysoko, a szyby boczne z przodu charakteryzują się dość dużą powierzchnią poprawiającą widoczność. Na uwagę zasługuje wyraźne przetłoczenie na wysokości klamek oraz łagodnie opadająca linia dachu oraz klapa bagażnika narysowana pod dużym kątem. Tył z kolei to przede wszystkim światła zachodzące na słupki C oraz szeroka listwa dzieląca tylną szybę. Podobne rozwiązanie znajdziemy np. w Citroenie C4. Całości dopełniają liczne nakładki na nadkolach, progach etc. Mitsubishi Eclipse Cross mierzy 4405 mm długości, 1805 mm szerokości i 1685 mm wysokości. Rozstaw osi to 2670 mm.
Używane Mitsubishi Eclipse Cross – wnętrze, bagażnik
Wnętrze idealnie pasuje do większości modeli z Japonii. Mnóstwo przycisków najróżniejszej maści, sporo połyskującego plastiku, różne kształty i faktury, a wszystko to przyozdobione różnymi odcieniami szarości. Tutaj liczy się przede wszystkim ergonomia i prostota, choć spoglądając na najróżniejsze przyciski, panele, przełączniki itp. można odnieść wrażenie, że jest zupełnie inaczej. Na szczycie deski rozdzielczej mamy niewielki ekran, który wystaje ponad jej obrys i nie oferuje zbyt dobrej jakości i rozdzielczości. Niżej mamy nawiewy, panel klimatyzacji i sporo przycisków do sterowania podgrzewaniem kierownicy, foteli itp. Są porty USB, przycisk do sterowania napędem oraz gładzik z kilkoma przyciskami do sterowania systemem, kojarzący się np. z Lexusami. Niestety nie działa to najlepiej i obsługa systemu info-rozrywki nie należy do przyjemnych czynności.
Na ilość miejsca nie można narzekać, z przodu jest wygodnie, przestrzeni nie brakuje, a fotele są dość wygodne, choć brakuje im trzymania bocznego. Z tyłu również jest wygodnie, nad głową miejsca jest wystarczająco, a przesuwana wzdłużnie kanapa pozwala na dostosowanie miejsca według potrzeb. Jakość materiałów jest dostateczna, choć ilość połyskujących tworzyw w newralgicznych miejscach może trochę przeszkadzać, zbierać kurz i odciski palców, a po czasie również rys. Na pochwałę zasługuje bagażnik z niemal płaską powierzchnią po złożeniu oparć kanapy. Jego pojemność to od 378 do 1159 litrów.
Używane Mitsubishi Eclipse Cross – silniki
Sporą zaletą Mitsubishi Eclipse Cross jest oferta silnikowa. Nie jest obszerna i emocjonująca, ale obejmuje trzy ciekawe zestawy. Zacznijmy od silnika benzynowego 1.5 T o mocy 163 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Silnik ten może być łączony zarówno ze skrzynią manualną, jak i bezstopniową CVT. Co więcej, możemy wybrać standardowy napęd na przednią oś, jak i napęd na cztery koła. W tym przypadku sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 sekundy, prędkość maksymalna to 200 km/h a średnie spalanie wynosi około 9 l/100 km. Do wyboru jest jeszcze silnik wysokoprężny 2.2 DiD o mocy 150 KM i momencie obrotowym 400 Nm. W połączeniu z 8-biegowym automatem i napędem na wszystkie koła sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 10,7 sekundy, prędkość maksymalna to 195 km/h, a średnie spalanie to przyzwoite 5,5 l/100 km.
Po 2021 ofertę stanowi odświeżony model, w którym pojawił się układ hybrydowy plug-in. Bazuje on na silniku benzynowym 2.4 i oferuje moc systemową aż 188 KM. Tutaj również mamy napęd na cztery koła, przekładnię CVT, a to wszystko pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 10,9 sekundy. Bateria o pojemności 13 kWh pozwala pokonać do 45 kilometrów bezemisyjnie.
Używane Mitsubishi Eclipse Cross – opinie użytkowników
Zalety
„Prostota obsługi wnętrza i przyciski niemal od każdej funkcji”.
„Rozsądna oferta napędowa wraz z ciekawą hybrydą plug-in”.
„Bardzo sprawny i przydatny napęd na cztery koła”.
„Niedroga eksploatacja i wysoka niezawodność”.
Wady
„Wnętrze jest przestarzałe i mało ciekawe”.
„Bardzo dużo połyskujących elementów, które się rysują i brudzą”.
„Specyficzna stylistyka i kiepska widoczność przez dzieloną szybę tylną”.
„Nieintuicyjny i przestarzały system info-rozrywki”.
Używane Mitsubishi Eclipse Cross – awaryjność, typowe usterki
Modele z bazowym wyposażeniem mogą być pozbawione czujników parkowania, a to z kolei mogło doprowadzić do drobnych uszkodzeń parkingowych. Wnętrze jest dość wytrzymałe, ale liczne twarde i połyskujące plastiki mogą nosić ślady użytkowania lub braku odpowiedniej pielęgnacji. W bagażniku również jest sporo elementów z tworzywa, które może być w kiepskim stanie, jeśli poprzedni właściciel często przewoził twarde i ciężkie przedmioty. Auto zazwyczaj wyjeżdżało z fabryki na kołach z oponami o sporym profilu, więc uszkodzenie felgi mogło być skutkiem mocnego uderzenia. Warto także sprawdzić system info-rozrywki i działanie panelu dotykowego, który nie jest zbyt wygodny w obsłudze.
Używane Mitsubishi Eclipse Cross – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Mitsubishi Eclipse Cross znajduje się pod maską, w okolicy ściany grodziowej, w górnej części po prawej stronie. Oprócz tego numer VIN znajdziemy na słupku B po lewej stronie na naklejce pod drzwiami, jak również w lewym dolnym rogu pod szybą czołową.
Używane Mitsubishi Eclipse Cross – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 100 ogłoszeń dotyczących Mitsubishi Eclipse Cross. Przykładowo model z 2019 roku z przebiegiem 60 000 kilometrów i silnikiem 1.5 T to koszt około 90 000 złotych. Za około 160 000 złotych kupimy egzemplarz z 2022 roku z przebiegiem 15 000 kilometrów i napędem hybrydowym plug-in.
Używane Mitsubishi Eclipse Cross – podsumowanie
Mitsubishi Eclipse Cross to świetna propozycja dla kierowcy, który nie szuka sportowych emocji, ale solidności i klasyki w ciekawym wydaniu. Napęd na cztery koła z pewnością przyda się podczas dojazdów np. na piknik, natomiast opcja napędu hybrydowego plug-in pozwoli dojechać do pracy na napędzie elektrycznym.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mitsubishi:
Używane Mitsubishi ASX I (2010-2022) – opinie użytkowników
Używane Mitsubishi Outlander III (2012-2022) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 440/180/168 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Pojemność bagażnika | 378-1159 l |
Silnik | 1.5 T | 2.2 DiD | 2.4 PHEV |
---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 2268 cm³ | 2360 cm³ |
Paliwo | PB | ON | PB + EV |
Maks. moc | 163 KM | 150 KM | 188 KM |
Maks. moment | 250 Nm | 400 Nm | 193 Nm (silnik spalinowy) |
0-100 km/h | 10,4 s | 10,7 s | 10,9 s |
Prędkość maks. | 200 km/h | 195 km/h | 162 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,1 l/100 km | 5,5 l/100 km | 2,0 l/100 km |