UżywaneOpinieUżywane Mitsubishi Outlander III (od 2012 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używane Mitsubishi Outlander III (od 2012 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Outlander, jako jeden z niewielu SUV-ów, przekłada względy praktyczne ponad wyrazisty charakter. Jak sprawują się auta z drugiej ręki? Oto opinie o używanym Mitsubishi Outlanderze III.

Minęło 9 lat od debiutu rynkowego Mitsubishi Outlandera 3. generacji i choć w USA wprowadzono już następcę, na razie nie zanosi się na zmiany w europejskiej gamie modelowej, przynajmniej w kontekście opisywanego SUV-a. W mocno obsadzonym segmencie uterenowionych samochodów klasy średniej Outlander poniekąd stanowi indywidualną propozycję. Rekomendujemy go raczej kierowcom o spokojnym stylu jazdy, nie oczekującym (nawet od SUV-a) nadzwyczajnych właściwości jezdnych czy „szałowego” designu. Mitsubishi ewidentnie postawiło w nim na walory praktyczne, wydzielając obszerną kabinę pasażerską z trzema rzędami siedzeń (ostatni tylko w droższych wersjach). Outlander III zaskakuje dobrym przeszkleniem karoserii, które idealnie współgra z wysoką pozycją za kierownicą, czyniąc go autem zaskakująco poręcznym w mieście. Między innymi pod tego typu eksploatację opracowano wariant hybrydowy plug-in (PHEV), wykorzystujący silnik spalinowy (2.0 lub 2.4) kooperujący z dwoma elektrycznymi odpowiedzialnymi za napędzanie poszczególnych osi. W kwestii tradycyjnych źródeł napędu nie pokuszono się o innowacje i przejęto jednostki napędowe z poprzednika (benzynowy 2.0 i turbodiesel 2.2 DI-D).

Mitsubishi Outlander III 19
Napęd 4×4 trafiał do wszystkich wersji silnikowych, ale seryjnie oferowano go tylko w Outlanderze PHEV. Prześwit spalinowych odmian ustalono na 19 cm.

Podobnie jak mniejszy ASX, Mitsubishi Outlander III na przestrzeni lat przeszedł dwie istotne modernizacje. Pierwsza (2015 r.) objęła głównie wygląd zewnętrzny, czyli dodanie chromowanych akcentów na przednim pasie. Druga, przeprowadzona 3 lata później, przyniosła odświeżone wnętrze i zauważalne zmiany w mechanice – producent poprawił m.in. hamulce i poziom wyciszenia. Czy Mitsubishi w końcu udało się doprowadzić Outlandera do perfekcji? Za jakimi samochodami warto rozglądać się z drugiej ręki? Zobaczmy, co o tym samochodzie sądzą użytkownicy.

Mitsubishi Outlander III 19
Po pierwszym liftingu (2015 r.) przód Outlandera nabrał wyrazistości. Już wtedy wstępne poprawiono sztywność nadwozia i uzupełniono braki w wygłuszeniu wnętrza. Producent na tym nie poprzestał i w 2018 r. zamontował wydajniejszy układ hamulcowy z tarczami o powiększonej średnicy.

Używane Mitsubishi Outlander III – wnętrze

Można powiedzieć, że na przestrzeni lat kokpit Outlandera ewoluował w podobnym stopniu co nadwozie. Najpierw była to zachowawcza deska pozbawiona szeregu ozdobników, ale zmieniło się to w 2015 r. po dodaniu błyszczących elementów lakierowanych na czarno. Niestety, pokryto nimi także dół kierownicy, co na dłuższą metę nie jest zbyt komfortowe. W ramach ostatniej modernizacji gruntownie przeprojektowano konsolę środkową, by umieścić na niej większy ekran multimediów. Jego obsługa od początku trochę „kulała” w tym modelu, podobnie zresztą jak ergonomia kokpitu: lokalizacje niektórych przycisków nie mają logicznego uzasadnienia, niemniej po chwili przyzwyczajenia wszystko staje się jasne. Materiały wykończeniowe opierają się w dużej mierze na twardych plastikach, ale górne partie kokpitu wykończono już miękkimi tworzywami. Ilość schowków i uchwytów na napoje mieści się w akceptowalnym zakresie.

As w rękawie Outlandera III z pewnością stanowi jego przedział pasażerski. Mimo względnie skromnego rozstawu osi (267 cm) udało się stworzyć warunki do komfortowego przewozu czterech dorosłych osób słusznego wzrostu. Piąta siedzi na delikatnym podwyższeniu kanapy, ale ma za to gdzie położyć stopy z uwagi na niewielką wysokość tunelu środkowego. Kanapa posiada funkcję wzdłużnego przesuwania w imponującym zakresie (można nią dojechać nawet do przednich foteli) oraz osobno regulowane, dzielone oparcie. W ten sposób pasażerowie z tyłu dzielą się przestrzenią z podróżującymi na dodatkowych fotelach w bagażniku, szczególnie że nie ma tam za dużo miejsca. Jeśli komuś nie zależy na trzecim rzędzie foteli, niech poszuka 5-osobowego Outlandera z głębszym bagażnikiem: w tym modelu zrezygnowano z patentu poprzednika, gdzie niewielka ławeczka sprytnie chowała się w podłogę. Przestrzeń bagażowa przy 5 podróżnych mieści wtedy 477 l, po złożeniu kanapy z kolei 1591 l.

Używane Mitsubishi Outlander III – silniki

Outlandery na polski rynek dostępne były w dwóch w pełni spalinowych wersjach – jednej benzynowej i jednej wysokoprężnej. Co ciekawe, obydwie rozwijają 150 KM. Po stronie jednostek z zapłonem iskrowym umieszczono wolnossącego 2.0 z wielopunktowym wtryskiem paliwa, autorskim systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC i łańcuchowym napędem rozrządu. Taki sam posiada również japoński turbodiesel 2.2 DI-D, wyposażony w zaawansowany układ wtryskowy common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. W 2014 r. ofertę uzupełnił Outlander PHEV, czyli odmiana hybrydowa z możliwością podładowania elektrycznej części napędu (plug-in). Mitsubishi opracowało tą wersję w oparciu o silnik spalinowy (najpierw 2.0, a od 2018 r. 2.4) wspomagany dwoma elektrycznymi, po jednym na każdą oś. Oznacza to, że każdy Outlander PHEV posiada napęd 4×4, co nie jest oczywistą konfiguracją w przypadku 2.0/2.2 DI-D. Hybrydę zawsze zestawiano też z „automatem” CVT. Co ciekawe, bezstopniowa skrzynia trafiała jako opcja do benzynowego 2.0, podczas gdy turbodiesel łączył się z automatyczną przekładnią 6-biegową. W ramach ciekawostki wspomnimy, że Outlandery z rynków pozaeuropejskich otrzymywały mocniejsze wersje benzynowe 2.4 (163 KM) i 3.0 V6 (227 KM).

Mitsubishi Outlander III silnik (2)
Dynamika i ekonomika nie są mocnymi stronami jednostki benzynowej, ale przynajmniej jej trwałość można uznać za wzorową.
Mitsubishi Outlander III silnik (2)
Turbodiesel Mitsubishi też punktuje niezawodnością, co nie znaczy, że jego utrzymanie niewiele kosztuje – elementy osprzętu bywają bardzo drogie.

Używane Mitsubishi Outlander III – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo przestronny samochód. Czterem osobom zawsze będzie w nim wygodnie”

„Niby młody SUV, ale nieskomplikowany konstrukcyjnie Mam nadzieję, że długo pojeździ bez awarii.”

„Outlanderem PHEV częściowo jeżdżę w trybie elektrycznym i nocami ładuję go z gniazdka. Wygodne i tanie”

„Nawet jazda autostradą nie wymaga podniesienia głosu. Dobry poziom wyciszenia”

 Wady 

„Brak 6. biegu w 150-konnym silniku uważam za nieporozumienie. Słychać go w trasie”

„Fotele obito materiałem skóropodobnym, który łatwo się wyciera i pęka”

„Irytuje obsługa systemu multimedialnego. Wymaga zagłębiania się w odmęty kolorowego ekranu”

„Outlander ma zaledwie kilka lat, a lakier już prosi się o porządną polerkę”

Używane Mitsubishi Outlander III – awaryjność, typowe usterki

Do tej pory nie słychać o poważnych awariach silników Outlandera III. Jak już coś zawodzi, to filtry cząstek stałych (zapychają się) i koła dwumasowe w turbodieslach: tu bardziej chodzi o eksploatacyjne zużycie, ale nowy element kosztuje w okolicach 3 tys. zł. Z niektórych benzynowych 2.0 sporadycznie wycieka olej. Odnośnie hybryd część użytkowników spotkała się z wymuszeniem przez elektronikę sterującą pracy na trybie spalinowym zamiast na elektrycznym. To nic innego jak procedura wypalenia starego paliwa, uruchamiana w autach eksploatowanych wyłącznie „na prądzie”. Problem rozwiąże zwykłe dolanie paliwa. W SUV-ach Mitsubishi trwałością nie grzeszy lakier karoseryjny, układ hamulcowy (w autach z początku produkcji dodatkowo mało wydajny) i klimatyzacja – zawodzi chłodnica, układ się rozszczelnia. Na skrzypienie dochodzące z tylnego zawieszenia istnieje metoda polegająca na przesmarowaniu jego elementów gumowych, ale nie zawsze daje ona długotrwały skutek.

Mitsubishi Outlander III skrzynia biegów
W Outlanderze III montowano klasyczne skrzynie automatyczne (w turbodieslach) i bezstopniowe przekładnie CVT (w benzynowych i hybrydach). Żywotność obydwu zasługuje na dobrą ocenę.

Używane Mitsubishi Outlander III – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN wybito na ścianie grodziowej lekko po prawej stronie. Jest również na tabliczce w słupku środkowym prawym.

Mitsubishi Outlander III numer VIN

Używane Mitsubishi Outlander III – sytuacja rynkowa

Rynek wtórny już daje pewne pole manewru (skromne, ale zawsze) w budżecie 40-50 tys. zł. Największy wybór aut daje kwota 60-80 tys. zł: za tyle kupimy nawet auto poliftowe lub Outlandera PHEV. Auta najwyżej kilkuletnie z minimalnymi przebiegami swobodnie przekraczają barierę 100 tys. zł. Najłatwiej o benzynowe Mitsubishi, najmniej jest hybryd (ale tylko niewiele względem diesli). W większości samochodów spotkamy automatyczną skrzynię biegów.

Używane Mitsubishi Outlander III – podsumowanie

Outlandera z czystym sumieniem można polecić rodzinom poszukującym samochodu „do wszystkiego”: nie tylko z uwagi na funkcjonalne wnętrze, ale i wysoki poziom wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Model też pozytywnie zdał egzamin z niezawodności. Popularność Outlandera III na rynku wtórnym zapewne wzrośnie, gdy do salonów wjedzie następca. Na razie musimy się zadowolić tym co jest.

Przeczytaj także opinie o innych używanych Mitsubishi:

Używane Mitsubishi Outlander II i Mitsubishi Outlander III – którą generację wybrać?

Używane Mitsubishi ASX (od 2010 r.) – opinie użytkowników

Używane Mitsubishi Outlander II (2006-2012) – opinie użytkowników

Mitsubishi Outlander III 22

Mitsubishi Outlander III – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 469/181/171 cm
Rozstaw osi 267 cm
Pojemność bagażnika 145/477 (PHEV: 451 l)/1591 l
Mitsubishi Outlander III – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 2.0 MIVEC 2.4 MIVEC 3.0 V6 MIVEC 2.0 PHEV 2.4 PHEV 2.2 DI-D
Pojemność 1998 cm³ 2360 cm³ 2998 cm³ 1998 cm³ 2360 cm³ 2268 cm³
Paliwo benz. benz. benz. benz. + 2x elektr. benz. + 2x elektr. turbodiesel
Maks. moc (łączna) 150 KM 167 KM 227 KM 121 KM + 2x 82 KM (203 KM) 135 KM + 82 KM + 95 KM (224 KM) 150 KM
Maks. moment (łączny) 195 Nm 222 Nm 291 Nm 190 Nm + 137 Nm + 195 Nm (332 Nm) 211 Nm + 195 Nm + 137 Nm (332 Nm) 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 10,5 s 8,7 s 11,0 s 10,5 s 10,0 s
Prędkość maks. 190 km/h 198 km/h 205 km/h 170 km/h 170 km/h 200 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,7 l/100 km 7,7 l/100 km 8,9 l/100 km 1,7 l/100 km 1,8 l/100 km 5,1 l/100 km

Używane Mitsubishi Outlander III – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji