Seat Leon od początku produkcji korzysta z najnowszych zdobyczy techniki. Szczególnie istotna jest ewolucja w oświetleniu. Dowiedz się więcej na ten temat.

Historia kompaktowego Seata to już ponad 20 lat innowacji w zakresie oświetlenia. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii na przestrzeni dwóch dekad udało się m.in. zwiększyć zasięg świateł mijania z 50 do 70 metrów. Kolejne zmiany i ulepszenia pozwoliły na zwiększenie komfortu podróżowania, jak również na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Od momentu swojej premiery w 1999 roku Seat Leon 1. generacji był wyposażony w mocne reflektory halogenowe oraz system regulacji świateł, co pozwalało uzyskać jak największy zasięg bez oślepiania innych kierowców. W drugiej odsłonie hiszpańskiego kompaktu zadebiutowały reflektory ksenonowe. To rozwiązanie zapewniło większą jasność (850 Lumenów zamiast 500 Lumenów w przypadku halogenu), a także o 35% mniejsze zużycie świateł. Co więcej, bielszy kolor (o temperaturze barwowej 4000 K) znacząco ograniczył ryzyko zmęczenia oczu podczas długich podróży.

Dzięki wysiłkom specjalistów z Centrum Technicznego Seata w latach 2005-2012 udało się wdrożyć następne innowacyjne funkcje, takie jak np. automatyczne włączanie świateł podczas wjazdu do tunelu lub na parking podziemny. Ponadto to właśnie w tym okresie po raz pierwszy pojawiły się światła do jazdy dziennej oraz tylne światła LED.

Kompaktowy Seat w swoim trzecim wydaniu jako pierwszy model w segmencie oferował pełne reflektory LED. Wraz z premierą tej generacji Leona wprowadzono charakterystyczne dla hiszpańskiej marki światło w kształcie trójkąta oraz nowoczesne systemy wspomagające, w tym m.in. automatyczne przełączanie między światłami mijania i drogowymi. Kolejną nowością było urządzenie, które za pomocą kamery umieszczonej przy górnej krawędzi przedniej szyby, wykrywało inne pojazdy na drodze i dostosowało reflektory tak, aby nie oślepiały pozostałych uczestników ruchu.

„Inżynierowie Seata zawsze przykładali dużą wagę do tego, aby Leon był wyposażony w jak najbardziej wydajne i mocne źródła światła. Priorytetem w projektowaniu oświetlenia Leona było dla nas zagwarantowanie bezpiecznej jazdy nocą” – wyjaśnia Magnolia Paredes, kierownik Działu Rozwoju i Weryfikacji Elektroniki w Dziale Oświetlenia Seata.

Najnowszy Seat Leon jest najbardziej zaawansowanym technologicznie samochodem marki. Oferuje dwa poziomy oświetlenia: Eco LED, który w trybie świateł mijania zapewnia jasność do 550 Lumenów i zasięg 60 metrów, oraz Full LED o mocy do 900 Lumenów i zasięgu 70 metrów. Bielsza barwa pozwala lepiej rozróżnić kształty i kolory obiektów, co jest kluczowym czynnikiem podczas jazdy nocą.

Dioda LED odpowiada o 150 milisekund szybciej niż zwykła żarówka, co sprawia, że przy prędkości 120 km/h kierowca jadący z tyłu ma szansę zareagować na światło hamowania 5 metrów wcześniej. Ponadto inżynierowie Seata zastosowali diody także przy innych funkcjach oświetlenia, jak np. wewnętrzna linia świetlna LED wokół kabiny, która ostrzega, jeśli drzwi są nieprawidłowo zamknięte lub gdy inny pojazd zbliża się podczas wysiadania kierowcy z samochodu.

„Dzięki bardziej energooszczędnej technologii LED czwarta generacja Leona stanowi wielki krok naprzód. Zapewnia większy zasięg i szerokość oświetlenia niż poprzednia generacja” – mówi Magnolia Paredes. – „Jesteśmy teraz w trakcie wdrożenia kolejnych innowacji. Jednym z projektów jest zwiększanie intensywności oświetlenia w miarę przyspieszania samochodu, aby kierowcę był bardziej świadomy prędkości. Innym rozwiązaniem jest system sygnalizacji kierowcy o próbie otwierania drzwi przez najmłodszych pasażerów w sytuacji blokady tylnych drzwi.”

Sprawdź aktualny cennik Seata Leona:

Seat Leon (2021) – opis wersji i cennik

1 KOMENTARZ

  1. skoro tak bardzo są innowacyjni to dlaczego nowy leon / formentor / ateca nie mają matrixów nawet tych podstawowych nieskrętnych znanych ze skody octavii / superb / kodiaqa?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here