LogotypyLogo Alfa Romeo: jak wygląda i co przedstawia logo tej włoskiej marki?

Logo Alfa Romeo: jak wygląda i co przedstawia logo tej włoskiej marki?

Alfa Romeo zapisała się w historii wieloma niezwykłymi modelami. Logo tej marki zmieniało się na przestrzeni lat wiele razy. Jak teraz wygląda logo Alfa Romeo?

Krótka historia marki Alfa Romeo

Alfa Romeo ma już ponad 110 lat i w tym czasie odniosła wiele sukcesów, stworzyła niesamowite modele i wyróżniła się niekonwencjonalnym podejściem do motoryzacji. Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, czyli w skrócie ALFA została założona 24 czerwca 1910 roku, a wkrótce potem wybrała logo, które wygląda niemal tak samo, jak obecnie. Skąd więc te wszystkie zmiany? O tym za chwilę. Na początek warto wspomnieć, że marka powstała, gdy grupa przedsiębiorców przejęła warsztaty Darracq – upadającego włoskiego oddziału francuskiego producenta samochodów.

Jak wygląda logo Alfa Romeo?

Wszystkie zmiany logo od samego początku aż po dzisiejsze są niemal kosmetyczne. Początki są dość nietypowe. Otóż pomysł na logo pojawił się w głowie projektanta Romano Cattaneo na Piazza Castello w centrum Mediolanu, gdy ten czekał na tramwaj. Wysoko na ścianie wieży Filarete znajdowało się kilka heraldycznych interpretacji Biscione Visconteo, herbu miasta Mediolan i rodziny Visconti, która rządziła nim w średniowieczu. Biscione to słowo, które w wolnym tłumaczeniu oznacza „zaskroniec”. Skojarzenie ikony z Mediolanem może również wynikać z brązowej pamiątki węża przywiezionej do miasta z Konstantynopola przez Arnolfa II z Arsago, który służył jako arcybiskup Mediolanu w latach 998-1018. Istnieje też wersja, według której  Ottone Visconti wśród swoich zasług wojennych zapisał pokonanie niewiernego, na którego tarczy widniał właśnie wąż pożerający człowieka. Ten obraz, plus reprezentacja oficjalnej flagi Mediolanu – czerwony krzyż na białym tle – to elementy, które zdefiniowały logo tej włoskiej marki.

Logo Alfa Romeo (1910-1915)

Już w pierwszej wersji logo, która obowiązywała w latach 1910-1915 widać wspomnianego zaskrońca, który pożera człowieka. Jedna z legend głosi, że przodek rodziny Viscontich, książę Umberto, miał otrzymać we władanie  całe Księstwo Mediolanu, jeśli będzie w stanie zabić smoka bądź węża, który pożera lokalnych mieszkańców. To niezwykle trudne zadanie powiodło się, a wąż pożerający człowieka trafił do herbu jego rodu. Legend i wersji jest sporo i trudno ocenić, która jest w pełni prawdziwa. Słowa ALFA na górze i MILANO na dole są oddzielone dwoma węzłami sabaudzkimi, symbolem królewskiego Domu Sabaudzkiego, którego gałąź zjednoczyła Włochy w 1861 roku.

Logo Alfa Romeo (1918-1925)

Gdy wybuchała I Wojna Światowa, banki posiadające dług A.L.F.A. powierzyły prowadzenie firmy Nicoli Romeo, przedsiębiorcy z Neapolu. Fabryka firmy Portello (ex-Darracq) produkowała sprężarki, amunicję i silniki lotnicze. Po wznowieniu produkcji motoryzacyjnej firma została przemianowana na Alfa-Romeo, a logo zostało odpowiednio zaktualizowane i z bardziej liniową czcionką.

Logo Alfa Romeo (1925-1945)

W latach 1925-1945 logo zostało zaktualizowane. Umieszczono je w złotej koronie laurowej, aby uczcić zwycięstwo Alfy P2 w Grand Prix.

Logo Alfa Romeo (1946-1950)

Wraz z upadkiem monarchii włoskiej węzły cesarskie zostały zamienione na dwie faliste linie. Ale bardziej znaczący dla tej rewizji jest fakt, że bombardowania wojenne poważnie uszkodziły całą włoską bazę przemysłową, w tym dostawcę wielokolorowych plakietek z logo Alfy. Ta znacznie uproszczona konstrukcja była łatwiejsza do wyprodukowania w dwukolorowym wersji – złoto pokryte czerwoną farbą, z mniej wyszukaną złotą ramą wieńca laurowego i grubszym, gładszym wężem z mniejszą liczbą detali. Osoba, którą pożera, również została ustawiona pod kątem. Ta najbardziej zdecydowana modyfikacja logo w historii Alfy była również najkrócej obowiązującą wersją.

Logo Alfa Romeo (1950-1960)

Kolorowe logo powróciło ze srebrnym obramowaniem w roku, w którym Alfa Romeo zdobyła inauguracyjny tytuł Mistrza Świata Formuły 1, a Giuseppe „Nino” Farina zdobył tytuł w Tipo 158, znanym również jako „Alfetta”. Alfa wygrała ponownie w 1951 roku z Juanem Manuelem Fangio w Tipo 159 napędzanym 1,5-litrowym 425-konnym doładowanym silnikiem ośmiocylindrowym (rzędowym) zdolnym do osiągnięcia prędkości ponad 300 km/h. Alfa wycofała się z Formuły 1 w 1952 roku, aby skoncentrować się na dochodowej produkcji seryjnych samochodów.

Logo Alfa Romeo (1960-1972)

Kolejna wersja logo powstała w 1960 roku. To uproszczenie projektu zachowało złote zarysy wszystkich liter oraz krzyża i węża, ale wyszukana tekstura sylwetki węża, muskulatura człowieka, falista tekstura w niebieskim otoczeniu i pionowa tekstura linii w czerwonym krzyżu zostały wygładzone.

Logo Alfa Romeo (1972-1982)

W kolejnej wersji logo sporo się zmieniło, bowiem porzucono faliste linie oraz słowo „Milano” z okręgu. Miało to na celu pokazanie, że marka rozwinęła się znacznie poza granice Mediolanu. W Pomigliano d’Arco niedaleko Neapolu zbudowano nowy zakład produkcyjny, z taśm którego zjeżdżał m.in. nowy model kompaktowy Alfasud, natomiast w Balocco w regionie Piemontu zbudowany tor testowy.

Logo Alfa Romeo (1982-2014)

Wersja obowiązująca w latach 1982-2014 kontynuowała trend w kierunku graficznego uproszczenia projektu, który rozpoczął się od poprzedniej wersji, tracąc jeden węzeł węża pod człowiekiem i jeden zygzak mniej w ułożeniu ciała. Tym razem usunięto resztki ramki wieńca laurowego, a krój pisma zmieniono na prostszą czcionkę Futura. To najdłużej obowiązująca wariacja logo Alfy Romeo.

Logo Alfa Romeo (2015-obecnie)

W 2015 roku pojawiła się ostatnia i nadal obowiązująca wersja emblematu. To ostateczne przeprojektowanie przez Robilant Associati z Mediolanu ponownie poprawia czcionkę i eliminuje pasek podziału oddzielający krzyż od węża zjadającego człowieka. Wąż jest grubszy i ma o jeden zygzak mniej, a dawne niebiesko-białe tło ustępuje miejsca jednemu srebrnemu teksturowanemu polu.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji