Dzięki wprowadzeniu do oferty hybrydy, Fiat Tipo jest jednym z niewielu kompaktów dostępnym z aż trzema rodzajami napędu. Jak jeździ nowy Fiat Tipo Hybrid? Oto nasze wrażenia.
Dla każdego coś miłego – tak najkrócej można określić gamę silnikową Fiata Tipo, która trafia w preferencje odbiorców zainteresowanych nie tylko samochodem kompaktowym w rozsądnie skalkulowanej cenie. Aktualnie sam fakt oferowania silnika wysokoprężnego jest czymś nieoczywistym, a takowy znajduje się w Tipo (1.6 MultiJet/130 KM). Oprócz tego dostępna jest jednostka benzynowa (1.0 T3/100 KM). Niedawno dołączyła do nich hybryda. Pojawienie się takiego napędu w Tipo wpisuje się w koncepcję Fiata zakładającą systematyczną elektryfikację palety modelowej, aby w 2027 r. każdy samochód włoskiej marki był już pojazdem bezemisyjnym.
Fiat Tipo Hybrid – jak wygląda napęd hybrydowy?
Fiat Tipo Hybrid, choć nazwa by na to wskazywała, nie do końca jest pełnoprawnym autem hybrydowym. To raczej udoskonalona mikrohybryda z genami pełnoprawnej hybrydy. Serce napędu stanowi 4-cylindrowa, benzynowa jednostka 1.5 FireFly (130 KM) z turbosprężarką. Kooperuje z 48-woltowym silnikiem elektrycznym (BSG) o mocy 15 kW (ok. 20 KM).
W odróżnieniu od innych konstrukcji mild-hybrid, układ Fiata wyposażono w szereg funkcji mających za zadanie maksymalnie zwiększyć udział pracy jednostki elektrycznej podczas jazdy i wykonywania manewrów. Według producenta z Włoch Tipo Hybrid przejedzie ok. połowę trasy w trybie bezemisyjnym: 47% w cyklu mieszanym lub aż 62% po mieście (wg WLTP). W tym celu w samochodzie zainstalowano kilka funkcji zarządzających pracą jednostki „na prąd” i nieustannie czuwających nad utrzymywaniem optymalnego poziomu naładowania baterii. Tryb e-creeping wprowadza auto w ruch bez angażowania (do pewnego momentu) silnika spalinowego, zaś e-launch stara się kontynuować jazdę w trybie elektrycznym. Autem można też bezemisyjnie pełzać w korku (e-queueing) lub wykonywać manewry parkingowe (e-parking; na pierwszym i wstecznym biegu).
I faktycznie, Tipo Hybrid potrafi samodzielnie ruszyć, wykorzystując do tego celu wyłącznie silnik elektryczny. Trzeba jednak definitywnie porzucić agresywny styl jazdy i wyrobić sobie nawyk łagodnego „głaskania” pedału przyspieszenia. Układ momentalnie angażuje bowiem spalinową część napędu i trzeba przyznać, że robi to niemal niezauważalnie (bez wibracji i sugerujących to dźwięków). Przy dość dynamicznym stylu jazdy panującym na polskich drogach trudno będzie zatem bezszelestnie ruszyć. Natomiast w korku powinien już zdać egzamin, jak i podczas parkowania.
Za hybrydowym Tipo zdecydowanie przemawiają wrażenia z jazdy. Silnik spalinowy to gładko i cicho pracująca konstrukcja 4-cylindrowa, która wraz z dwusprzęgłową skrzynią biegów o 7 przełożeniach tworzy żwawą mieszankę do tego kompaktowego modelu. Z uwagi na jej sprawną pracę i odczuwalny „kopniak” mocy z silnika elektrycznego, samochód zdaje się lepiej przyspieszać niż ma w katalogu (lekko ponad 9 sekund do 100 km/h). Lepiej jednak nie przesadzać z gwałtownym wciskaniem gazu, bo wtedy skrzynia nie zawsze odpowiednio dobiera przełożenia i zbyt gwałtownie wyrywa auto do przodu. Poza tym agresywnej jeździe nie sprzyja tu dość miękkie zawieszenie i spory prześwit Tipo. Jednocześnie kierowca nie musi się zmagać z odczuwalną w turbodieslach (a zwłaszcza w oferowanym w Tipo 1.6 MultiJet) turbodziurą.
Fiat Tipo Hybrid – wnętrze
Zelektryfikowanie Fiata Tipo ani trochę nie naruszyło jego dotychczasowych zalet, mianowicie intuicyjnej obsługi kokpitu i przestronności w środku. Ledwie detale wyróżniają model hybrydowy od w pełni spalinowych, mianowicie wskaźniki z kontrolkami READY i EV oraz… przycisk dezaktywacji trybu hybrydowego (w panelu nad pokrętłami klimatyzacji). Kierowca ma również do dyspozycji przejrzyste grafiki obrazujące użycie napędu elektrycznego i spalinowego (wyświetlane na 10,25-calowym ekranie dostępnym obecnie w najbogatszej wersji wyposażeniowej Garmin).
Nie zmieniło się natomiast nic odnośnie ilości miejsca w środku. Również w Tipo Hybrid można się wygodnie rozsiąść, nie odczuwając ciasnoty w obrębie żadnej części ciała. Drobne zastrzeżenia mogą płynąć w stronę wyprofilowania bocznego foteli, jak ich przesadnej twardości. Bagażniki zmieszczą dokładnie tyle samo co w innych odmianach – 440 l (hatchback) lub 550 l (kombi) w konfiguracjach 5-osobowych.
Fiat Tipo Hybrid – cena
Hybrydowy Tipo dostępny jest jako hatchback i kombi (SW), lecz nie można go kupić w podstawowej wersji wyposażenia, nazwanej po prostu Tipo. Punkt wyjścia stanowi wariant City Cross (hatchback), wyceniony na 110 700 zł. Najtańsze kombi to odmiana City Life za 116 400 zł. Wersje Cross (z efektownymi nakładkami na błotniki i obudowami progów) kosztują ok. 115-120 tys. zł, natomiast seria specjalna RED – ok. 120-125 tys. zł. Wzięła ona nazwę nie od koloru nadwozia (choć rzeczywiście jest to tylko i wyłącznie czerwony), ale od organizacji walczącej z pandemią, z którą Fiat podjął współpracę. Poza dedykowanym lakierem otrzymała ona filtr kabinowy nasączony biobójczą substancją i powłokę antybakteryjną na tapicerce foteli i kierownicy. Nowość stanowi wariant Garmin z montowanym w standardzie topowym zestawem multimedialnym z nawigacją. Tipo Hybrid w tej wersji oznacza koszt ok. 115-120 tys. zł.
Fiat Tipo Hybrid – podsumowanie
Dotychczas nastawiony na prostotę Fiat Tipo otrzymał dość zaawansowany układ napędowy plasujący go gdzieś pomiędzy mikrohybrydą a pełnoprawnym układem hybrydowym. W efekcie powstał samochód dynamiczny i przyjemnie prowadzący się, ale w trochę zbyt małym stopniu angażujący elektryczną część napędu. Takie wrażenia towarzyszyły nam podczas pierwszych jazd tym autem. Bardziej miarodajną ocenę dadzą pełne testy Tipo Hybrid w polskich warunkach.
Fiat Tipo Hybrid – plusy i minusy
ZALETY
+ dobre osiągi i elastyczność
+ cicha praca jednostki spalinowej
+ płynne oddawanie mocy
+ szybka praca skrzyni biegów
+ przestronne wnętrze i duże bagażniki obu wersji nadwoziowych
WADY
– realnie niewielki udział pracy na silniku elektrycznym
– wysoka cena względem odmian spalinowych
– wyraźnie wyższe spalanie niż w turbodieslu
Fiat Tipo Hybrid – dane techniczne, osiągi, zużycie paliwa
Silnik benzynowy (R4, 16V, 1469 cm³), moc maksymalna 130 KM, maksymalny moment obrotowy 240 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h 9,2-9,4 s, prędkość maksymalna 199-206 km/h, średnie zużycie paliwa 5,1-5,3 l/100 km (WLTP)
DANE TECHNICZNE | Fiat Tipo Hybrid | Fiat Tipo SW Hybrid | |||
---|---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo | |||
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/1469 cm³ | R4/16/1469 cm³ | |||
Moc maksymalna | 130 KM/5250 | 130 KM/5250 | |||
Maks. moment obrotowy | 240 Nm/1500 | 240 Nm/1500 | |||
Napęd | przedni | przedni | |||
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa | aut./7-biegowa | |||
Długość/szerokość/wysokość | 4,39/1,82/1,56 m | 4,57-458/1,79-1,82/1,51-1,55 m | |||
Rozstaw osi | 2,64 m | 2,64 m | |||
Masa własna | 1425 kg | 1435-1455 kg | |||
Ładowność | 500 kg | 500-550 kg | |||
Poj. bagażnika (min./maks.) | 440 l | 550 l | |||
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) | 50 l (Pb 95) | |||
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | |||||
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 199-206 km/h | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 9,2-9,4 s | |||
Średnie zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 5,1-5,3 l/100 km | |||
CENA | |||||
Cena wersji podstawowej (bez wyposażenia dodatkowego) | 110 700 zł (City Cross) | 116 400 zł (City Life) |