Mercedes 190 E Elektro

Dziś Mercedes W201 jest w Polsce całkiem popularnym youngtimerem. Jednak czy wiedzieliście, że 30 lat temu powstała „190-tka” z napędem elektrycznym?

Mercedesa można uznać za jednego z pionierów elektromobilności. W ostatnich latach koncern ze Stuttgartu stale rozwija gamę zelektryfikowanych modeli EQ Power, która obejmuje hybrydy plug-in oraz „miękkie hybrydy”, a w ubiegłym roku do sprzedaży trafił pierwszy w pełni elektryczny SUV marki – EQC. Nie należy jednak zapominać, że prace nad alternatywnymi źródłami napędu Mercedes prowadził już kilkadziesiąt lat temu.

Mercedes 190 E Elektro

W maju 1990 r. na targach w Hanowerze, Mercedes zaprezentował model W201 przerobiony na napęd elektryczny. Niewielka seria „190-tek” służyła do testowania różnych konfiguracji napędu i akumulatorów. W tamtych czasach korzystano głównie z ogniw sodowo-niklowo-chlorkowych lub sodowo-siarkowych, których gęstość energii była znacznie wyższa w porównaniu z typowymi bateriami ołowiowymi. Stosowane akumulatory miały przy tym istotną wadę – temperatura ich pracy wynosiła około 300 stopni Celsjusza.

Niecały rok później, podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 1991 r., Mercedes przedstawił kolejną ewolucję elektrycznego W201. Przy tylnej osi zamontowano dwa, 22-konne silniki elektryczne (po jednym dla każdego koła), a energia do ich zasilania była magazynowa w sodowo-chlorkowo-niklowym akumulatorze. „190-tka” na prąd została wyposażona także w układ hamowania regeneracyjnego. Co istotne, tak zmodyfikowany Mercedes W201 był jedynie o 200 kg cięższy od seryjnego auta z silnikiem spalinowym.

Mercedes 190 E Elektro
Elektryczna „190-tka” przed zamkiem myśliwskim Granitz na wyspie Rugia.

Wkrótce niemiecki rząd rozpoczął specjalny projekt o wartości 60 milionów marek, którego celem było przetestowanie samochodów elektrycznych w warunkach codziennej eksploatacji. Do tej inicjatywy dołączyło kilku producentów, w tym właśnie Mercedes. W latach 1992-1996 na niemieckiej wyspie Rugia testy przechodziło 10 egzemplarzy elektrycznej „190-tki”, każdy w nieco innej konfiguracji układu napędowego i akumulatorów.

Mercedes 190 E Elektro
Jeden z prototypów był wyjątkowo intensywnie eksploatowany i w ciągu roku pokonał 100 000 km.

Za sterami prototypowych Mercedesów W201 siadali różni kierowcy, w tym także taksówkarze. Te samochody nie miały łatwego życia, pomimo to podczas testów na Rugii nie odnotowano żadnych problemów. Rekordowy egzemplarz w ciągu roku przejechał aż 100 000 km i przez cały ten czas pozostawał niezawodny.

Zobacz również:

Mercedes W201 z silnikiem V12 pod maską

Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here