Miejski crossover to jedna z najpopularniejszych potraw na motoryzacyjnym stole. Sprawdziliśmy, czy lepiej smakuje przyrządzony po francusku, czy po hiszpańsku. Oto porównanie Citroena C3 Aircross i Seata Arony przeprowadzone przez tygodnik Motor.
Ubiegły rok obfitował w nowości na rynku miejskich crossoverów, dzięki którym segment ten urósł dwukrotnie w ciągu zaledwie 12 miesięcy. Porównaliśmy dwóch z tych debiutantów: Citroena C3 Aircross i Seata Aronę – „uterenowionych” odpowiedników C3 i Ibizy.
Wykorzystać przestrzeń
Oba mają typową dla tej klasy długość nadwozia – Citroen 415, Seat 414 cm. Ten pierwszy otrzymał oryginalniejszą stylizację, drugi jest o 6 cm niższy i ma bardziej dynamiczny design, ale mniej wyróżnia się z tłumu.
Zobacz też: Opinie światowej prasy o Citroenie C3
Choć obydwa auta zajmują podobną przestrzeń na drodze, Seat o wiele lepiej ją wykorzystuje. Arona ma największą kabinę wśród miejskich crossoverów, C3 Aircross plasuje się w ogonie stawki.
Odczują to zwłaszcza jadący na kanapie – w Seacie mają oni do dyspozycji aż o 7 cm większą przestrzeń na nogi oraz o 3 cm więcej miejsca nad głowami. Tylna część kabiny Arony jest też o 3 cm szersza, co powinno czynić ją bardziej przyjazną dla trójki pasażerów. Siedzącemu pośrodku nie wynagrodzi to jednak dyskomfortu spowodowanego przez wysoki tunel środkowy. W C3 Aircross ledwo wystaje on ponad podłogę.
Kwestia funkcjonalności
Oba bagażniki mają zbliżoną pojemność (Citroen 410-1289 l, Seat 400-1280 l) i próg załadunkowy na niemal tej samej wysokości – 68 cm nad ziemią w Seacie, u rywala o 1 cm niżej.
Ale gdy właściciel Arony chce powiększyć bagażnik, może jedynie położyć mniejszą lub większą część oparcia kanapy, ewentualnie obie naraz. I tyle. Tymczasem kanapę C3 Aircross da się przesunąć aż do 15 cm w przód, można też zmienić kąt pochylenia jej oparcia. A jeśli zajdzie potrzeba przetransportowania czegoś dłuższego, tylko w Citroenie jest możliwość złożenia środkowej części tylnego oparcia – tak, by w kabinie nadal mogły wygodnie siedzieć cztery osoby. A gdy i to nie wystarczy, można też złożyć oparcie prawego fotela – wtedy auto zmieści np. ponad 2-metrową półkę.
Więcej mocy w cenie
Testowana Arona to środkowa z 3 dostępnych w tym modelu wersji benzynowych – i zarazem optymalna dla auta ważącego raptem 1,1 tony. Napędza ją zaledwie litrowy silnik o 3 cylindrach, rozwijający moc 115 KM.
Odpowiednikiem w gamie C3 Aircross jest 3-cylindrowa jednostka 1.2 o mocy 110 KM. Jednak w cenie Arony u Citroena dostaje się mocniejszą, 131-konną wersję tego silnika – i właśnie taka wzięła udział w naszym porównaniu.
Obie turbodoładowane jednostki mają bardzo mocny „dół” – równie chętnie rozpędzają testowane samochody już od 1500 obr./min. Ale „górę” lepszą ma Citroen, który nie traci animuszu aż do maksymalnych 6200 obrotów. U Seata da się zapędzić wskazówkę obrotomierza nieco dalej, do 6500 obr./min, jednak biegi warto zmieniać już przy 5500 – później silnik wyraźnie traci zapał.
Dobrze, że dźwignia skrzyni biegów Arony ma nieco mniejszy skok i – w przeciwieństwie do tej u konkurenta – nie zdarza jej się haczenie przy ostrym traktowaniu. Pomaga to przyspieszyć Seatem od 0 do 100 km/h w niezłe 10 s. C3 Aircross jest o 16 KM mocniejszy i ma o 30 Nm większy moment obrotowy. Dlatego, choć waży o 76 kg więcej, prędkość 100 km/h osiąga w 9,4 s, o 0,6 s szybciej niż Seat. A powyżej „setki” jego przewaga jest jeszcze większa. C3 Aircross może się też pochwalić lepszą elastycznością – na 6. biegu rozpędza się od 80 do 120 km/h w 13,7 s. Arona potrzebuje o 1,5 s więcej.
Ceną żwawszego silnika Citroena jest nieco wyższe zapotrzebowanie na benzynę. W trasie, przy prędkości nieprzekraczającej 90-100 km/h, oba modele zużyły w czasie testu tyle samo paliwa – 5,6 l na 100 km. Jednak w ruchu miejskim, podczas w miarę spokojnej jazdy, Seatowi wystarczało 7,4 l/100 km, podczas gdy konkurent potrzebował aż o 1,2 l więcej.
Zbliżony charakter
Szkoda, że układ jezdny Citroena nie pozwala w pełni wykorzystać temperamentu jego silnika. C3 Aircross ma sztywne zawieszenie i nie przechyla się przesadnie w zakrętach, ale wykazuje sporą podsterowność (dobrze, że elektronika – choć wkracza wcześnie – nie działa brutalnie). Seat ma mniejszą skłonność do wyjeżdżania przodem z łuku i chętniej reaguje na ruchy kierownicy, ale nie jest to duża różnica.
Bardzo porównywalny jest też komfort jazdy obydwoma autami. Zawieszenie C3 Aircross pracuje nieco głośniej, Citroenowi nieco częściej zdarza się też „galopowanie” na poprzecznych nierównościach. Za to na większych wybojach to jego pasażerowie są lepiej chronieni przed wstrząsami.
Podobne, ale nie jednakowe
Gdy porównuje się auta z opisywanymi silnikami, Citroen w wersji wyposażeniowej Shine kosztuje niemal tyle samo co Seat w odmianie Xcellence. I jest podobnie wyposażony – ale nie tak samo.
C3 Aircross oferuje więcej systemów bezpieczeństwa – seryjnie ma m.in. asystentów pasa ruchu i znaków oraz system przypominający o przerwach w podróży, za dopłatą może mieć także asystenta martwego pola, automatyczne światła drogowe i system pomagający uniknąć najechania na poprzedzający pojazd. Rywal z tego wszystkiego ma tylko układ zapobiegający najechaniom i wykrywanie zmęczenia kierowcy (seryjnie) oraz asystenta martwego pola (za dopłatą).
Citroen seryjnie ma też nawigację oraz niedostępne u rywala chłodzony schowek i przesuwaną kanapę. Ale Seat też standardowo ma kilka elementów niedostępnych u konkurenta, m.in. światła Full LED, oświetlenie nastrojowe na drzwiach, 2-strefową klimatyzację, szuflady pod fotelami czy regulację wysokości tego po prawej.
Tylko do Citroena można dokupić wyświetlacz przezierny, okno dachowe oraz układ Grip Control, pozwalający wybrać jeden z 5 trybów pracy kontroli trakcji (2660 zł w zestawie z asystentem zjazdu i oponami wielosezonowymi). Za to Seat ma dwukrotnie dłuższą, 4-letnią gwarancję.
Podsumowanie
Mimo że należą do tego samego segmentu i mają zbliżone rozmiary, C3 Aircross i Arona to zupełnie różne samochody. Atutami Seata są większa kabina i oszczędniejszy silnik. Ale Citroen ma więcej mocnych stron, jak oryginalny wygląd, funkcjonalne wnętrze, dobre osiągi i dużo systemów podnoszących bezpieczeństwo. Francuskie danie okazało się smaczniejsze.
Dane techniczne
Citroen C3 Aircross | Seat Arona | |
Silnik | benzynowy, turbo | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 | R3/12 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 131 KM/5500 | 115 KM/5000 |
Maks. moment obrotowy | 230 Nm/1750 | 200 Nm/2000 |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 415/182/160 cm | 414/178/154 cm |
Rozstaw osi | 260 cm | 257 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m | 10,6 m |
Masa/ładowność | 1188/607 kg | 1112/548 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 410/1289 l | 400/1280 l |
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) | 40 l (Pb 95) |
Opony | 205/60 R16 | 205/60 R16 |
Osiągi (dane producenta)
Citroen C3 Aircross | Seat Arona | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 9,8 s |
Zużycie paliwa | 6,3/4,7/5,3 | 5,9/4,3/4,9 |
Zasięg | 840 km | 810 km |
Dane testowe
Citroen C3 Aircross | Seat Arona | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,4 s | 10,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,1 s (4. bieg) | 7,9 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 13,7 s (6. bieg) | 15,2 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 42,0 m | 41,6 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 42,2 m | 41,5 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 60,8 dB | 59,3 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,5 dB | 65,8 dB |
Rzeczywista prędkość | 96 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,1 | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa | 8,6/5,6/7,1 | 7,4/5,6/6,5 |
Rzeczywisty zasięg | 630 km | 610 km |
Punktacja – segment: auta miejskie
maks. liczba pkt | Citroen C3 Aircross | Seat Arona | |
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 30 | 17 | 27 |
Wykończenie i ergonomia | 20 | 16 | 15 |
Wyciszenie | 10 | 5 | 6 |
Bagażnik | 10 | 8 | 8 |
Suma | 70 | 46 | 56 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 20 | 15 | 14 |
Praca silnika | 10 | 8 | 7 |
Skrzynia biegów | 10 | 7 | 8 |
Zużycie paliwa | 20 | 17 | 18 |
Suma | 60 | 47 | 47 |
Właściwości jezdne | |||
Trzymanie się drogi | 20 | 15 | 15 |
Komfort jazdy | 10 | 8 | 8 |
Układ kierowniczy | 10 | 8 | 8 |
Suma | 40 | 31 | 31 |
Bezpieczeństwo | |||
Wyposażenie z zakr. bezp. | 20 | 18 | 8 |
Hamulce | 10 | 6 | 6 |
Suma | 30 | 24 | 14 |
Suma (bez kosztów) | 200 | 148 | 148 |
Miejsca | 1 | 1 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 60 | 25 | 24 |
Poziom wyposażenia | 30 | 13 | 13 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 6 | 3 |
Suma | 100 | 44 | 40 |
Razem | 300 | 192 | 188 |
MIEJSCA | 1 | 2 |