TestyTestAudi SQ8 – TEST

Audi SQ8 – TEST

Audi Q8 zadebiutowało w ubiegłym roku i stanowi ukoronowanie rodziny SUV-ów tej marki. Jest konstrukcyjnie spokrewnione z Audi Q7 i Volkswagenem Touaregiem, ale ma zdecydowanie bardziej sportowy charakter. Trudno się więc dziwić, że jego gamę szybko uzupełniono o mocną wersję. W teście Audi SQ8.

Zdziwienie może budzić za to fakt, że pod jego maską umieszczono 4-litrowe… TDI. W czasach, kiedy tylu producentów wycofuje się z silników Diesla lub ogranicza ich znaczenie w gamie, Audi idzie pod prąd. To szaleństwo czy słuszna koncepcja? Bez względu na słuszność tej strategii, widać tu konsekwencję w działaniu. Silnik 4.0 V8 TDI wykorzystywany jest też w topowych odmianach wspomnianych wcześniej Audi Q7 (czyli SQ7) i Touarega (V8). Największe SUV-y grupy VW w swoich topowych wersjach napędzane są właśnie tą jednostką. Co prawda jest jeszcze RS Q8, ale to już inna kategoria zarówno mocy (600 KM), rozsądku, jak i ceny wyjściowej (od 625 tys. zł).

Audi SQ8 TDI przód
Ponad 5 metrów długości i blisko 2,5 tony masy własnej sprawiają, że Audi SQ8 doskonale czuje się poza miastem. Manewrowanie na zatłoczonych parkingach nie jest jego mocną stroną.

Audi SQ8 – nadwozie

Dziś, kiedy na rynku jest już obecna trzecia generacja BMW X6, Mercedes oferuje GLE w wersji coupe, a w salonach Porsche wzrok przyciąga Cayenne Coupe, Audi SQ8 nie wzbudza wielkiej sensacji. Trzeba jednak przyznać, że długa na 5 metrów, masywna bryła Audi SQ8 robi wrażenie. Podobnie jak jego szerokość, która sięga 2 metrów. SQ8 nie grzeszy więc lekkością, zarówno w przenośni, jak i dosłownie. Masa własna tego SUV-a to blisko 2,5 tony, co w połączeniu z 435-konnym silnikiem 4.0 V8 TDI zdaje się uzasadniać obecność opcjonalnych hamulców ceramicznych. Trzeba jednak przyznać, że SQ8 może się podobać – nie jest po prostu topornym wielkim SUV-em, a opadająca linia dachu sprawia, że przypomina hot hatcha w rozmiarze XL, który ma bezramkowe drzwi i porusza się na ogromnych kołach. Te seryjne mają średnicę 21 cali, ale jeśli to za mało, Audi przewidziało także o cal większe. W bryle SQ8 można doszukać się też nawiązań do legendarnego Audi quattro.

Audi SQ8 TDI przód
Matrycowe światła wyglądają efektownie, ale jeszcze większe wrażenie robi ich fenomenalna skuteczność po zmroku.

Charakterystyczne dla Audi SQ8 są tylne światła połączone listwą LED – po zmroku robią piorunujące wrażenie. Na pierwszy rzut oka to samo można powiedzieć o czterech końcówkach wydechu zgrabnie wkomponowanych w zderzak, szkoda tylko, że w rzeczywistości tylko dwie z nich są faktycznie elementami układu wydechowego, bo dwie pozostałe to po prostu atrapy.

Audi SQ8 TDI wydech
Z daleka podwójne końcówki wydechu prezentują się imponująco. Szkoda, że z bliska nie jest już tak dobrze – te zewnętrzne to tylko atrapy.

Audi SQ8 – wnętrze, przestronność, bagażnik

Przy wspomnianych wcześniej wymiarach, zagadnienie przestronności można zakończyć na twierdzeniu „więcej niż wystarczająca”. Rozstaw osi Audi SQ8 wynosi niemal 300 cm i bez względu na to, czy siada się z przodu, czy z tyłu, prawie nigdy nie zabraknie przestrzeni. Prawie, bo szeroki i wysoki tunel środkowy w połączeniu z węższym miejscem „dla tego piątego” czyni z SQ8 samochód typu 4+1. Nawet opadająca linia dachu nie stanowi problemu. Miejsca nad głowami zostaje jeszcze całkiem sporo. Ponadto kanapa jest przesuwana, a kąt oparcia regulowany – znalezienie odpowiedniej i wygodnej pozycji nie stanowi najmniejszego problemu.

Bagażnik SQ8 jest duży (od 605 do 1755 l) i ma bardzo foremne kształty ułatwiające pakowanie. Ma też niestety słabe strony. Po pierwsze, próg załadunku umieszczono wysoko (82 cm nad ziemią), po drugie – bagażnik jest głęboki. W efekcie niższe osoby mają problem z sięgnięciem jego końca. Dobrze, że Audi przewidziało system szyn i siatek do montażu przedmiotów transportowanych w bagażniku. Podobnie jak reszta wnętrza, kufer SQ8 wykończony jest bardzo starannie i materiałami wysokiej jakości.

Audi SQ8 TDI wnętrze
Minimalistyczny styl i maksymalny poziom jakości wykonania. Kokpit zdominowały 3 ekrany, których obsługa wymaga od kierowcy sporo uwagi. Spłaszczona u dołu kierownica to dodatek za 670 zł. Standardowa jest równie poręczna i świetnie leży w dłoniach.
Audi SQ8 TDI fotel kierowcy
Opcjonalne fotele S sport zapewniają stabilną pozycję za kierownicą, ale nie obniżają komfortu podróżowania. Mają szeroki zakres regulacji, w tym długości siedziska, i rozbudowany zestaw programów masażu.

 

Audi SQ8 TDI tylna kanapa
Doskonałe warunki podróży, ale dla dwóch osób. Przesuwana kanapa, regulowany kąt oparcia, niezależna klimatyzacja i bardzo dużo przestrzeni. Środkowe miejsce jest dużo węższe, a masywny tunel sprawia, że trudniej zmieścić tu nogi.
Audi SQ8 TDI bagażnik
Obszerny i doskonale wykończony bagażnik Audi SQ8. Na plus także system mocowania bagażu, na minus wysoki próg załadunku. Ładowność wynosi niezłe 660 kg.

Kokpit reprezentuje najnowszy i przy okazji najwyższy jakościowo standard Audi. Zdominowany jest przez trzy ekrany. Pierwszy to ten, który zastępuje tradycyjne zegary. Ma przekątną 12,3 cala. Daje mnóstwo możliwości i ustawień, od minimalistycznego po taki, który wyświetla mapę nawigacji. Co ważne, jego konfigurowanie jest proste, podobnie jak obsługa większości funkcji za pomocą przycisków i pokręteł na kierownicy. Dwa kolejne ekrany (tym razem dotykowe) dominują na konsoli środkowej. Wyróżniają się wysoką rozdzielczością wyświetlania i odpowiadają za sterowanie większością funkcji auta (górny) i wentylacją (dolny). Działają bez zwłoki, świetnie reagują na dotyk, a ten umieszczony niżej może ponadto służyć jako gładzik. Rozpoznawanie pisma jest w zasadzie bezbłędne. Podobnie jak integracja systemu Audi ze smartfonami, czego najlepszym przykładem jest bezprzewodowe działanie Apple CarPlay. Idea tego „multiekranowego” kokpitu jest z pewnością przemyślana i dopracowana przez inżynierów Audi do perfekcji, w praktyce jej działanie można określić jako doskonałe. Pod warunkiem że sterowanie bardziej złożonymi funkcjami wykonujemy na postoju. Obsługa nie jest może wyjątkowo intuicyjna, choć nie można jej odmówić logiki. Niestety, w czasie jazdy staje się absorbująca i wymaga od kierowcy wyjątkowej podzielności uwagi. SQ8 nie jest samochodem autonomicznym (mimo licznych systemów wsparcia) i np. wybór trybu masażu podczas jazdy staje się zbyt dekoncentrujący. Irytować może też fakt, że ekrany pokrywają się błyskawicznie odciskami palców i kurzem. Na szczęście Audi nie zrezygnowało z pokrętła głośności.

Audi SQ8 – silnik i skrzynia biegów

SQ8 to modelowy przykład tego, jak pogodzić ogień z wodą. Receptę umieszczono pod maską. Zamiast wysilonego benzynowego biturbo pracuje to wspomniane 4.0 V8 spod znaku TDI. Owszem, też jest wspomagane dwiema sprężarkami, co więcej, mają one do pomocy dodatkowy elektryczny kompresor, zasilany za pomocą 48-woltowej instalacji elektrycznej. Jakby tego było mało, napędzany paskiem alternator zintegrowany z rozrusznikiem generuje dodatkowe 140 Nm.

Audi SQ8 TDI silnik
Duży diesel, czyli w dzisiejszych czasach przykład wymierającego gatunku. Szkoda, bo 4.0 V8 TDI pracujące pod maską SQ8 ma same zalety. To, że jest dynamiczne nie dziwi, ale potrafi też być zaskakująco oszczędne. Ma przy tym szlachetne i mocne brzmienie.

W efekcie pod maską SQ8 drzemie 435 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 900 Nm i jest dostępny już od 1250 obr./min. Takie wartości robią wrażenie już w teorii, ale w praktyce wzbudzają jeszcze większy entuzjazm. Nie chodzi tu nawet o przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5 sekund, ale o to, jak błyskawicznie Audi reaguje na ruch prawej stopy. Robi to płynnie, ale w zdecydowany sposób. Bez chwili zwłoki ani szarpania. Nawet delikatne dodanie gazu oznacza błyskawiczną reakcję. Swój udział ma w tym 8-biegowa skrzynia automatyczna, która wykazuje się szybkimi reakcjami i płynnością pracy. Kierowca ma do dyspozycji tryb ręcznej zmiany biegów, ale można traktować go jako gadżet, bo „automat” doskonale wywiązuje się ze swojego zadania. Nie trzeba się też obawiać o jakość „ścieżki dźwiękowej”. Jak na V8 brzmienie silnika jest stosunkowo dyskretne, ale ma szlachetny, niedieslowski charakter.

Audi SQ8 – osiągi, zużycie paliwa, hałas

Co nie powinno być zaskoczeniem, flagowy SUV Audi imponuje osiągami. Nasze pomiary wykazały, że do prędkości 100 km/h rozpędza się w 5 sekund (według Audi 4,8 s), kolejne 5 sekund potrzebne jest do umieszczenia wskazówki prędkościomierza na poziomie 150 km/h. Przyspieszenie 0-200 km/h trwa równo 19 sekund. Taki wynik pokazuje, że SQ8 faktycznie zasługuje na S w nazwie.

Większym zaskoczeniem jest wyjątkowo niski poziom hałasu, jaki zarejestrowaliśmy podczas redakcyjnych pomiarów. Przy prędkości 100 km/h wynosi on zaledwie 60,1 dB, co jest bliższe limuzynom klasy wyższej niż wielkiemu SUV-owi. Pod względem akustyki i tłumienia hałasu Audi świetnie wywiązuje się ze swoich zadań. Nie jest to takie oczywiste w aucie, w którym zastosowano bezramkowe szyby w drzwiach. Owszem, pracę silnika słychać przy wszystkich zakresach obrotów, jednak brzmi on na tyle przyjemnie, że trudno to uznać za wadę.

Audi SQ8 TDI wnętrze
Sportowy akcent, czyli bezramkowe szyby. Wyglądają dobrze, i co ważne, nie wpływają negatywnie na poziom hałasu w kabinie. Ten parametr jest mocną stroną SQ8. Elektrycznie wysuwane rolety przeciwsłoneczne to wyposażenie dodatkowe.

Kolejną zaletą zastosowania silnika Diesla jest zużycie paliwa. W ruchu miejskim trzeba liczyć się ze spalaniem na poziomie 11 l/100 km. Jazda autostradowa przynosi wynik 10 l, a pozamiejska – nawet 8 l/100 km. Przy 85-litrowym zbiorniku paliwa można liczyć na 1000 km zasięgu na jednym tankowaniu. Podczas jazdy ze stałą prędkością Audi korzysta z funkcji żeglowania.

Audi SQ8 – właściwości jezdne

Jest wielkie i ciężkie, ale zaskakuje lekkością prowadzenia. Zza kierownicy SQ8 wydaje się mniejsze i lżejsze. System Audi drive select potrafi zmieniać naturę tego SUV-a. Parę kliknięć wystarczy, żeby przemienić SQ8 z majestatycznego, komfortowego kolosa w przyklejone do asfaltu auto o sportowym charakterze, które w ciasnych łukach zdaje się zaprzeczać prawom fizyki. To zasługa kilku zastosowanych przez Audi rozwiązań. Po pierwsze, opcjonalnej skrętnej tylnej osi i aktywnych stabilizatorów. Po drugie, pneumatycznego zawieszenia, które doskonale rozprawia się z niedoskonałościami nawierzchni przy wyższych prędkościach, ale także z dala od asfaltu. A po trzecie, napędu quattro ze sportowym dyferancjałem.

Audi-SQ8-TDI-bok
Wielkie i ciężkie, a mimo to zaskakująco skuteczne z dala od asfaltu. To zasługa stałego napędu na obie osie, pneumatycznego zawieszenia i potężnego momentu obrotowego. Kierowcę wspierają też tryby jazdy „offroad” i „allroad” skonfigurowane z myślą o gorszych warunkach drogowych.

SQ8 nie jest bulwarowym SUV-em i zaskakująco dobrze radzi sobie z dala od utwardzonych dróg. Trzykomorowe zawieszenie pneumatyczne pozwala regulować prześwit w zakresie 16,4-25,4 cm. Ten maksymalny jest możliwy tylko przy jeździe z prędkością do 30 km/h. W lekkim terenie nie przeszkadza nawet wysoka masa – Audi radzi sobie tu zaskakująco swobodnie, a napęd gwarantuje skuteczną trakcję i płynnie rozdziela moment obrotowy. To zasługa centralnego, samoblokującego się mechanizmu różnicowego Torsen. Standardowo zapewnia on rozdział w proporcji 40:60 (przód:tył), ale maksymalnie może przesłać do 70% niutonometrów na przednie koła oraz do 85% na tylną oś.

Są jednak sytuacje, kiedy SQ8 wykazuje naturalne ograniczenia. Dzieje się tak podczas jazdy pasem o zmniejszonej szerokości. Przebudowy dróg ekspresowych i autostrad ze zwężeniami w zasadzie skazują kierowcę na jazdę prawym pasem. Wyprzedzanie ciężarówki i przeciskanie się między nią a słupkami ograniczającymi lewy pas do szerokości 2 metrów lepiej sobie darować.

Zdolność łączenia różnych charakterów to jedna z mocniejszych stron SQ8. Jest szybkie i ciche na autostradzie, dynamiczne na krętej drodze i skuteczne, kiedy opuści asfaltową drogę. Trudno znaleźć słabe punkty tej konstrukcji, a jeśli można mieć do czegoś uwagi, to będą to hamulce ceramiczne. Są dyskusyjne z dwóch powodów – ceny (dopłata 48 890 zł) i skuteczności. Próby hamowania z prędkości 100 km/h dały rezultat 42 metrów. Nie jest to najgorszy wynik, biorąc pod uwagę to, że uzyskany na oponach zimowych, które mają dłuższą drogę hamowania niż letnie, ale można było spodziewać się lepszych rezultatów.

Audi SQ8 TDI hamulce
Lista opcji jest długa i nie brakuje na niej kosztownych pozycji. Wśród nich znajdują się hamulce ceramiczne za 48 890 zł i 22-calowe felgi (dopłata 10 080 zł). Oba te dodatki można sobie darować. Standardowy układ hamulcowy i 21-calowe koła wystarczająco dobrze wywiązują się ze swoich zadań.

Audi SQ8 – wyposażenie, koszty

Trudno oczekiwać, że SQ8 będzie cenową okazją. Audi za tego kompletnego SUV-a wystawia słony rachunek, na którym widnieje kwota 502 900 zł. Nie licząc wyposażenia dodatkowego. Już najtańszy lakier metaliczny kosztuje 6040 zł, a te dostępne w palecie Audi exclusive oznaczają wydatek minimum 20 140 zł. 22-calowe felgi to kolejne 8350 zł dopłaty, a „dojazdówka” 1440 zł. Opcji jest zresztą cała masa, wśród nich są takie, które zdecydowanie warto dokupić (np. doskonałe reflektory HD Matrix LED) i te, które bez problemu można sobie darować (wspomniane wcześniej hamulce ceramiczne). Jak przystało na markę premium, wymarzony egzemplarz można skonfigurować na miarę potrzeb, zarówno jeśli chodzi o nagłośnienie (m.in. Bang&Olufsen Advanced Sound System 3D za 37 100 zł) czy systemy wsparcia (np. asystent jazdy nocnej w cenie 12 370 zł), jak też wykończenie i kolorystykę kabiny. Tanio nie jest, ale co do jakości nie można mieć uwag. Główny konkurent SQ8 to BMW X6 M50d. Jest nieco słabsze (400 KM) i napędzane 6-cylindrowym silnikiem, ale z pewnością nie brak mu charakteru i wigoru. Jest też nieco tańsze, kosztuje bowiem 461 900 zł.

Audi SQ8 – PODSUMOWANIE

Flagowy SUV Audi to taki uniwersalny „hot hatch gigant” o wielu twarzach. Od sportowej, która angażuje kierowcę w każdym zakręcie, przez zrelaksowaną, stworzoną do pokonywania długich tras w stylu gran turismo, po uterenowioną, pozwalającą na bezproblemowe zjechanie z asfaltu. Jedynym środowiskiem, w którym SQ8 nie czuje się najlepiej jest ruch miejski, choć trzeba przyznać, że cała gwardia systemów wsparcia stara się jak może, by to ukryć. Poza tym Audi zapewnia najwyższą jakość, ale w równie wysokiej cenie.

Audi SQ8 TDI tył
Audi SQ8 dostępne jest w szerokie gamie kolorystycznej. Wśród dostępnych lakierów wyróżnia się ten widoczny na zdjęciu (czerwony Matador). Poza tym dostępna jest paleta Audi exclusive, a dla najbardziej wymagających – spersonalizowany lakier dobrany na życzenie klienta.

Audi SQ8 – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze
 +  najwyższa jakość wykonania, przestronna kabina, duży bagażnik, rozbudowane multimedia, doskonałe wyciszenie wnętrza
 –  przeciętna widoczność z miejsca kierowcy, utrudniony dostęp do bagażnika

Układ napędowy
 +  sportowe osiągi, rozsądne zużycie paliwa i duży zasięg na jednym tankowaniu, płynne rozwijanie mocy, błyskawiczna reakcja na dodanie gazu
 –  zbyt dyskretne brzmienie silnika

Właściwości jezdne
 +  precyzja prowadzenia, doskonałe tłumienie nierówności, skuteczny napęd 4×4, wzorowa trakcja, wyraźne różnice w pracy trybów jazdy
 –  przeciętna skuteczność układu hamulcowego, duża średnica zawracania

Wyposażenie i cena
 +  stosunkowo wysoki poziom wyposażenia standardowego, dostępność zaawansowanych systemów z zakresu bezpieczeństwa, komfortu i rozrywki
 –  wysoka cena zakupu, kosztowne opcje

 

Audi SQ8 – dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Audi SQ8
Silnik biturbodiesel
Układ cyl./zaw./poj. V8/32/3956 cm³
Moc maksymalna 435 KM/3750
Maks. moment obrotowy 900 Nm/1250
Napęd 4×4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 5,01/2,00/1,71 m
Rozstaw osi 3,00 m
Średnica zawracania 13,3 m
Masa/ładowność 2440/660 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 605/1755 l
Poj. zbiornika paliwa 85 l (ON)
Opony 285/45 R21
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 s
Średnie zużycie paliwa 7,8 l/100 km
DANE TESTOWE (OPONY ZIMOWE)
0-100 km/h 5,0 s
100-0 km/h (zimne/ciepłe) 42,5/42,0 m
Hałas przy 50/100 km/h 54,4/60,1 dB
Liczba obrotów kierownicą 2,3
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie) 11,2/9,2/10,2 l/100 km
CENA
Wersja SQ8
Cena 502 900 zł

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji