Uniwersalny crossover, którego polubią osoby mieszkające z dala od dobrych jakościowo dróg lub w terenach górzystych. Poznajmy opinie na temat używanego Suzuki SX4.
Debiut Suzuki SX4 i identycznego pod względem konstrukcyjnym Fiata Sedici rozwiał wszelkie wątpliwości kierowców pragnących uterenowionego auta, ale nie tak drogiego jak pełnoprawny SUV. Długością ponad 4 metrów samochód plasuje się pomiędzy segmentem miejskim i kompaktowym, ma jednak znaczący prześwit (17,5 cm) i opcjonalnie zestawiano go z wydajnym napędem na 4 koła. Na popularność crossovera Suzuki złożyły się też stosunkowo mocne silniki, znikoma awaryjność i funkcjonalne (choć przeciętne pod względem przestronności) wnętrze. Samochód doceniają zwłaszcza osoby mieszkające na terenach górzystych albo poruszające się w dużej części słabymi jakościowo drogami. Choć od debiutu minęło już 14 lat, używane Suzuki SX4 korodują w mniejszym stopniu niż można by się tego spodziewać i nadal są bardzo przewidywalne w eksploatacji. W 2013 r. Suzuki zastąpiło SX4 modelem Vitara, a nowego SX4 S-Crossa pozycjonowało segment wyżej.
Popularność opisywanych crossoverów w ciągu ostatnich lat nieco opadła, lecz na pewno nie można mówić o braku interesujących ofert. Pod względem popularności Suzuki wyraźnie przewyższa Fiata, ale to właśnie Sedici częściej jest wyposażony w napęd na 4 koła. Włoskiego odpowiednika nie sprzedawano jednak z tyloma silnikami co SX4, choć z drugiej strony na rynku wtórnym i tak „rządzą” jednostki montowane w obu modelach. Co o używanych Suzuki SX4 sądzą ich właściciele?
Używane Suzuki SX4 – wnętrze
Kokpity obu aut różnią się tylko… logiem na kierownicy. Deski w obrębie jednego modelu mogą mieć jednak odmienne konsole środkowe, wyposażone albo w radio z monochromatycznym wyświetlaczem, albo w kolorowy ekran nawigacji. Jak na dzisiejsze standardy design kokpitu nie zachwyca, ale całość sprawia pozytywne wrażenie, jeśli spojrzymy na nią pod kątem spasowania materiałów wykończeniowych (zresztą przeciętnej jakości). Na uwagę zasługuje również przyzwoite wyposażenie, przynajmniej jak na samochód miejski. SX4 w standardzie otrzymywały klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę oraz elektryczne sterowane szyby przednie i tylne. Dodatkowe okienko między przednią a boczną szybą poprawia widoczność z miejsca kierowcy.
Po nieco ponad 4-metrowym samochodzie ciężko spodziewać się naprawdę przestronnej kabiny. Najlepiej jest, rzecz jasna, z przodu, choć kierowca i pasażer mają do dyspozycji fotele z krótkim siedziskiem i zaledwie skokową regulacją oparcia. Po kilkunastu latach eksploatacji mogą już wydawać lekkie poskrzypywania, natomiast tapicerka zazwyczaj „trzyma się nieźle”. Gdy z przodu jadą dość wysokie osoby, na kanapie wygodnie będzie jedynie dzieciom, co najwyżej nastolatkom. Przy odpowiednim rozporządzeniu odległości pomiędzy wszystkimi miejscami uda się jednak stworzyć przyzwoite warunki podróżowania dla kompletu pasażerów. Bagażnik mieści 270 l, czyli tyle co większość samochodów miejskich. O wiele lepiej sytuacja wygląda w sedanie – tam na pokład zabierzemy 515 l. Trzeba tylko takiego znaleźć!
Używane Suzuki SX4 – silniki
Najpopularniejszy silnik benzynowy to wolnossący 1.6 16V ze zmiennymi fazami rozrządu, napędzanego trwałym łańcuchem. Generuje 107 KM (120 KM po liftingu), dysponuje sporym wigorem i optymalnie współpracuje z napędem na wszystkie koła. Do osiągów rzadko kto ma pretensje, natomiast do spalania – już tak (nawet 10 l/100 km w mieście). Co gorsza, przeciętnie znosi LPG, ponieważ posiada mechaniczną regulację luzu zaworowego. Suzuki przewidziało możliwość zestawienia swojego modelu z dwoma innymi silnikami: 1.5 16V (100 KM, tylko 2WD) oraz 2.0 16V (146-152 KM). To jednak prawdziwe „białe kruki” na rynku wtórnym, gdyż w Polsce miały bardzo krótki epizod i trafiają się zazwyczaj w sprowadzonych autach. Bazowy, wprowadzony zresztą po liftingu turbodiesel (1.6 DDiS/90 KM, tylko napęd na przód) zapożyczano od koncernu PSA, natomiast mocniejsze warianty 1.9 DDiS i 2.0 DDiS (120 KM i 135 KM) pochodzą od Fiata (u niego nazywają się MultiJet). Najsłabszy z nich nigdy nie trafił pod maskę Fiata Sedici, natomiast nawet w najmocniejszych wariantach napęd 4×4 stanowił wyposażenie opcjonalne. SX4 z włoskimi jednostkami to przy tym naprawdę dynamiczne crossovery, których osiągi nie okupowane są tak wysokim spalaniem jak w benzynowym 1.6. Niestety, mają kilka swoich bolączek, na szczęście nie aż tak poważnych jak u niektórych konkurentów. Chętnych na SX4 z dieslem z pewnością ucieszy bogata oferta wersji 1.9 i 2.0 DDiS.
Używane Suzuki SX4 – opinie użytkowników
Zalety
„Bardzo prosty i bezawaryjny silnik 1.6. Mimo tylko 107 KM jestem zadowolony z osiągów, jakie gwarantuje”
„Wybrałem wersję z automatem i nie żałuję. W mieście sprawuje się świetnie i nie wpływa na spalanie”
„Napęd 4×4 przydał się już kilka razy. Zimą jeżdżę bez obaw że się gdzieś zakopię. Polecam na górzyste tereny”
„Wentylacja i ogrzewanie na wysokim poziomie. Dobrze, że mam też podgrzewanie foteli”
Wady:
„Szkoda, że nie ma hydraulicznej regulacji zaworów. Muszę przez to co chwila jeździć na ich ustawianie (1.6 benzyna)”
„Od 110 km/h w środku jest naprawdę głośno. To wina słabego wygłuszenia i zestopniowania skrzyni biegów”
„W środku jeden wielki plastik. Oczekiwałem lepszego wykończenia”
„Słaba jakość lakieru. Auto wygląda na kilka lat starsze niż jest w rzeczywistości”
Używane Suzuki SX4 – awaryjność, typowe usterki
Poza koniecznością regulowania luzów zaworowych silniki benzynowe są w zasadzie bezobsługowe (poza oczywistą wymianą płynów eksploatacyjnych). Trochę gorzej jest z dieslami. Za najlepszy uchodzi 1.9 DDiS, ponieważ w 1.6 DDiS zdarzają się wycieki oleju, a w 2.0 DDiS psują się klapy wirowe w układzie dolotowym i dochodzi do utraty smarowania wskutek twardnienia uszczelki smoka pompy olejowej, a w skrajnych przypadkach do zniszczenia turbosprężarki lub zatarcia silnika. Typową awarią modelu jest urwanie kabla odpowiedzialnego za sterowanie sprzęgłem wielopłytkowym napędu 4×4 (jest pod spodem i łatwo o niego zahaczyć) i postukujące przekładnie kierownicze, włącznie z eksploatacyjnym zużyciem zawieszenia (kolumny McPhersona i belka skrętna z tyłu). W większości samochodów wysokoprężnych z napędem na wszystkie koła interwencji może też wymagać sprzęgło. Użytkownicy zgłaszają ponadto awarie alternatorów i katalizatorów.
Używane Suzuki SX4 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN znajduje się w centralnym miejscu przegrody czołowej i na tabliczce przy wzmocnieniu bocznym prawym.
Używane Suzuki SX4 – sytuacja rynkowa
Ceny Suzuki SX4 startują od 12 tys. zł, ok. 20 tys. zł trzeba przeznaczyć na model poliftowy. Optymalny budżet na zakup SX4 to 20-25 tys. zł. Ostatnie roczniki i przebiegi poniżej 100 tys. zł oznaczają już kwotę z „trójką” na przedzie. Diesle stanowią propozycje drugoplanowe, ale więcej aut ma napęd 4×4. Spośród ponad 200 wystawionych Suzuki SX4 tylko kilkanaście jest sedanami.
Używane Suzuki SX4 – podsumowanie
Samochód godny polecenia z wielu względów: jest niezawodny, posiada wiele przydatnych na co dzień rozwiązań (wyższy prześwit, napęd 4×4), cechuje się prostą budową i tanimi częściami zamiennymi oraz przyzwoitą jakością oferty rynkowej z drugiej ręki. To, czy wybrać Suzuki czy Fiata, należy argumentować wyłącznie walorami estetycznymi albo przywiązaniem do konkretnego silnika (w Suzuki było ich więcej). Uważajmy na zaniedbane samochody z instalacjami LPG – prawdopodobnie wymagają remontu głowicy.
Redakcja poleca inne artykuły o używanych Suzuki:
Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – którego wybrać?
Używane Suzuki SX4 S-Cross (2013-2021) – opinie użytkowników
Używane Suzuki Grand Vitara II (2005-2014) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 414-449/173/160 cm |
Rozstaw osi | 250 cm |
Pojemność bagażnika | htb 270-1045 l, sed 515 l |
Silnik | 1.5 16V | 1.6 16V | 1.6 16V | 2.0 16V |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1490 cm³ | 1586 cm³ | 1586 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | benz. |
Maks. moc | 100 KM | 107 KM | 120 KM | 152 KM |
Maks. moment | 133 Nm | 145 Nm | 156 Nm | 190 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 10,7 s | 10,1 s | b.d. |
Prędkość maks. | 175 km/h | 180 km/h | 185 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Silnik | 1.6 DDiS | 1.9 DDiS | 2.0 DDiS |
---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1910 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 90 KM | 120 KM | 135 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 10,5 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 190 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |