UżywaneUżywane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross - którego wybrać?

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – którego wybrać?

Łączy je nazwa, ale wbrew pozorom to dwa różne auta. Ale czy nowszy SX4 S-Cross przewyższa poprzednika pod każdym względem? Porównajmy obie generacje Suzuki SX4.

Suzuki SX4, wraz z bliźniaczym Fiatem Sedici, w 2006 r. wnieśli sporo świeżości do segmentu miejskich crossoverów. Na długość tylko niewiele różnili się od aut klasy B (414 cm długości), punktowali za to pokaźną wysokością (160 cm), zwiększonym do 17,5 cm prześwitem i opcjonalnym napędem na 4 koła, opartym na sprzęgle wielopłytkowym załączającym w razie potrzeby tylną oś. SX4 przypadło do gustu wielu grupom użytkowników: potrzebujących auta wyłącznie do miasta, mieszkających z dala od dobrych jakościowo dróg, pragnących namiastki „terenówki” w cenie samochodu kompaktowego. Nic dziwnego, że Suzuki SX4 wraz z Fiatem Sedici dość często byli widywani na polskich drogach.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 04
Prześwit Suzuki SX4 wynosi 17,5 cm. Tyle wystarczy, by sprawnie pokonywać wysokie krawężniki i w jak najmniejszym stopniu uszkodzić podwozie na słabych jakościowo drogach.

W 2013 r. świat ujrzał nowego Suzuki SX4 z dodatkiem „S-Cross”. Pomimo wiążącej oba modele nazwy, nowszy samochód to zgoła inna konstrukcja. Wymiarami zbliżyła się do kompaktowych SUV-ów (430 cm długości), stała się niższa i bardziej proporcjonalna. Obszerniejsze wnętrze S-Crossa wykończono z większą pieczołowitością niż w poprzedniku, na plus wypada ocenić jego bagażnik (430 l względem wcześniejszych 270 l). Ten samochód z powodzeniem pełni rolę pojazdu rodzinnego. Nie zdołał się jednak przebić przez silnie obstawioną konkurencję, pośród której nie zabrakło prawdziwych rynkowych hitów. Czy warto go rozważać jako zakup z drugiej ręki? Zestawmy S-Crossa ze „zwykłym” SX4 i wybierzmy ciekawszą opcję z rynku wtórnego.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 19
Suzuki SX4 S-Cross nie został oficjalnym następcą SX4 – „pałeczkę” po nim przejęła nowa Vitara (od 2015 r.). S-Crossa pozycjonowano o segment wyżej: do kompaktowych SUV-ów, podczas gdy poprzedni SX4 był miejskim crossoverem.

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – deska rozdzielcza

W obydwu Suzuki SX4 można liczyć na poprawne rozmieszczenie wszelkich instrumentów i niezłą widoczność z miejsca kierowcy. Obsługa nie nastręcza problemów, a czytelność można uznać za wzorową. W starszym SX4 pewne zastrzeżenia płyną w kierunku spasowania przeciętnych jakościowo tworzyw. W S-Crossie pod tym względem wykonano postęp, ale nadal nie jest idealnie. Z reguły można liczyć na przystępne wyposażenie, obejmujące klimatyzację oraz wielofunkcyjną kierownicę. Uboższe specyfikacje posiadają niewielki, dwukolorowy wyświetlacz radia, bogatsze – duży, kolorowy wyświetlacz z multimediami i nawigacją.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 01
Dodatkowe okienko między przednią a boczną szybą daje świetny ogląd na otoczenie samochodu.
Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 01
SX4 S-Cross to jeden z niewielu nowoczesnych samochodów, za którego sterami właściwie od razu można się odnaleźć.

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – przestrzeń w środku

Z przodu panują co najmniej przyzwoite warunki podróżowania. Miejsca jest sporo, szczególnie w obrębie głów. Pewne zastrzeżenia płyną w kierunku wyprofilowania foteli starszego SX4: w S-Crossie postarano się o dobór bardziej komfortowych siedzisk. Wyraźna różnica panuje z tyłu, bowiem nowszy model posiada wydłużony od 9 cm rozstaw osi i sam jest o 16 cm dłuższy. Bez większych problemów wygodnie ulokują się tam dwójka wysokich pasażerów, co nie jest takie oczywiste w przypadku starszego SX4 (kolanami obijają o oparcia przednich foteli).

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – bagażniki

Suzuki SX4 z lat 2006-2014 dysponuje niewielkim, bo zaledwie 270-litrowym, skromnie wykończonym bagażnikiem. Pochwalić należy z kolei dość regularny kształt i szeroki otwór załadunkowy. Dzięki opcji pochylenia całej kanapy do przodu można w nim przewieźć naprawdę spore przedmioty, mimo że maksymalna pojemność wynosi tylko 1045 l. S-Cross zabierze na pokład 430 l, czyli tyle co większość kompaktowych SUV-ów. Złożenie tylnych oparć tworzy idealnie płaską powierzchnię o pojemności 1269 l. Niestety, również w nim poskromiono na wykończeniu: boki pokryto sprawiającym kiepskie wrażenie plastikiem.

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – silniki

W odróżnieniu od Fiata Sedici, do Suzuki SX4 trafiały aż trzy jednostki benzynowe wolnossące: 1.5 (100 KM), 1.6 (107/120 KM) i 2.0 (146/152 KM). Dwie skrajne wyjątkowo rzadko pojawiają się na rynku wtórnym, dlatego trzeba się nastawić na niezbyt dynamicznego, ale trwałego 1.6. Trafił on również do S-Crossa (w wersji 120-konnej), ale w 2016 r. ustąpił miejsca turbodoładowanym jednostkom Boosterjet: 1.0 (111 KM) i 1.4 (130-140 KM). Jeśli chodzi o turbodiesle, Suzuki najpierw „pożyczało” je od koncernu PSA (1.6 DDiS/90 KM) oraz Fiata (1.9 DDiS/120 KM i 2.0 DDiS/135 KM). Pod maskami SX4 S-Crossów ulokowano już tylko jeden silnik wysokoprężny – 1.6 DDiS/120 KM, którego również skonstruował Fiat (tam nazywał się MultiJet). Zdecydowaną większość odmian, poza 1.5 w SX4 i 1.0 Boosterjet w S-Crossie, można było zestawić z napędem 4×4.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 08
Włoskie turbodiesle 1.9 i 2.0 doskonale pasują do SX4. Możliwe usterki rekompensuje obeznanie mechaników w tych silnikach i świetna dostępność zamienników.
Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 05
Wolnossący 1.6 w SX4 i SX4 S-Crossie ma pośredni wtrysk paliwa otwierający furtkę do montażu instalacji gazowej. Wiąże się to z częstą kontrolą luzu zaworowego (reguluje się go mechanicznie).

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – co się w nich psuje?

Spory staż rynkowy Suzuki SX4 ujawnił kilka defektów silników wysokoprężnych. Z francuskich 1.6 DDiS systematycznie wycieka olej, włoskie 2.0 DDiS cierpią z kolei na awarie tzw. klapek w kolektorze dolotowym (urywają się i wpadają do cylindrów) i twardnieje w nich uszczelka smoka olejowego, ograniczając smarowanie i w skrajnych przypadkach doprowadzając do zatarcia jednostki napędowej. Problemowi zaradzi kontrola uszczelki i jej profilaktyczna wymiana. Usterki silnikowe na razie nie dopadają SX4 S-Crossa, ale już odzywają się pierwsze niedomagania układu kierowniczego (postukuje) i szybko rysuje się lakier. Te przypadłości dotykają zresztą i starszy model. W nim dodatkowo trzeba się nastawić na wymianę sprzęgła oraz diagnostykę niedziałającego napędu 4×4: najczęściej winny jest kabel odpowiedzialny za sterowanie sprzęgłem wielopłytkowym.

FIAT Sedici I 1.9MultiJet 120KM 6MT 4x4 SB89057 06-2009
Fiat Sedici występuje rzadziej w ogłoszeniach, ale częściej konfigurowano go z napędem na 4 koła. Montowano w nim tylko część jednostek napędowych z Suzuki SX4.

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – za ile można go kupić?

W przypadku SX4 można mówić o jasnym podziale: poniżej 10 tys. zł za auto do doinwestowania, ok. 20 tys. zł za zadbany egzemplarz, powyżej 30 tys. zł za samochód z końcówki produkcji i niewielkim przebiegiem. Wystarczy mieć 35 tys. zł, by stać się właścicielem SX4 S-Crossa, lecz dopiero budżet przekraczający 40 tys. zł pozwoli rozejrzeć się wśród szerszym spektrum egzemplarzy. Jednocześnie to absolutne maksimum na starszego SX4.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 11
Lifting z 2016 r. objął głównie przednią część nadwozia SX4 S-Crossa. Pojawiły się także zupełnie nowe silniki Boosterjet (1.0 i 1.4).

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – którego wybrać?

Obydwa są solidne, poręczne i użyteczne w mieście oraz poza nim. Nie trzeba za wszelką cenę dopłacać do S-Crossa, choć powinny to zrobić osoby poszukujące nowoczesnego i jednocześnie nieskomplikowanego auta dla rodziny. Starszego SX4 docenią mieszkańcy terenów górzystych i kierowcy sporadycznie wykorzystujący samochód do pracy. W takim wypadku koniecznie trzeba poszukać wariantu z napędem na 4 koła.

Suzuki SX4 – plusy i minusy

 +  znikoma awaryjność, skuteczny napęd 4×4, paleta udanych jednostek napędowych
 –  ciasny drugi rząd siedzeń, niewielki bagażnik, niedoróbki wykończeniowe

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 02

Suzuki SX4 S-Cross – plusy i minusy

 +  wystarczające wnętrze dla 4 dorosłych osób, nowoczesne wyposażenie, ogólna solidność konstrukcji
 –  skromna na tle rywali gama silników, auto poza zasięgiem finansowym wielu osób, przeciętne prowadzenie

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 17

Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – podstawowe dane techniczne
Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross
Lata produkcji 2006-2014 Od 2013 r.
Dł./szer./wys. 414-449/173/160 cm 430/177/158 cm
Rozstaw osi 250 cm 260 cm
Pojemność bagażnika htb 270-1045 l, sed 515 l 430-1269 l
Silniki benzynowe 1.5-2.0 (100-152 KM) 1.0-1.6 (110-140 KM)
Silniki Diesla 1.6-2.0 (90-135 KM) 1.6 (120 KM)
Suzuki SX4 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik 1.5 16V 1.6 16V 1.6 16V 1.9 DDiS 2.0 DDiS
Pojemność 1490 cm³ 1586 cm³ 1586 cm³ 1910 cm³ 1956 cm³
Paliwo benz. benz. benz. turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 100 KM 107 KM 120 KM 120 KM 135 KM
Maks. moment 133 Nm 145 Nm 156 Nm 280 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 10,7 s 10,1 s 10,5 s 10,1 s
Prędkość maks. 175 km/h 180 km/h 185 km/h 190 km/h 195 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,8 l/100 km 6,2 l/100 km 6,8 l/100 km 5,3 l/100 km 5,9 l/100 km
Suzuki SX4 S-Cross – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.0 Boosterjet 1.4 Boosterjet 1.4 Boosterjet 1.6 1.6 DDiS
Pojemność 998 cm³ 1373 cm³ 1373 cm³ 1586 cm³ 1598 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo benz., turbo benz. turbodiesel
Maks. moc 110 KM 130 KM 140 KM 120 KM 120 KM
Maks. moment 170 Nm 235 Nm 220 Nm 156 Nm 320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 9,5 s 9,5 s 11,0 s 13,0 s
Prędkość maks. 180 km/h 190 km/h 200 km/h 180 km/h 180 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,2 l/100 km 4,6 l/100 km 5,4 l/100 km 5,4 l/100 km 4,3 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat Suzuki SX4/SX4 S-Cross, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używany Suzuki SX4 (2006-2014) – opinie użytkowników

Porównanie Suzuki SX4 S-Crossa z Renault Kadjarem

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji