Łączy je nazwa, ale wbrew pozorom to dwa różne auta. Ale czy nowszy SX4 S-Cross przewyższa poprzednika pod każdym względem? Porównajmy obie generacje Suzuki SX4.
Suzuki SX4, wraz z bliźniaczym Fiatem Sedici, w 2006 r. wnieśli sporo świeżości do segmentu miejskich crossoverów. Na długość tylko niewiele różnili się od aut klasy B (414 cm długości), punktowali za to pokaźną wysokością (160 cm), zwiększonym do 17,5 cm prześwitem i opcjonalnym napędem na 4 koła, opartym na sprzęgle wielopłytkowym załączającym w razie potrzeby tylną oś. SX4 przypadło do gustu wielu grupom użytkowników: potrzebujących auta wyłącznie do miasta, mieszkających z dala od dobrych jakościowo dróg, pragnących namiastki „terenówki” w cenie samochodu kompaktowego. Nic dziwnego, że Suzuki SX4 wraz z Fiatem Sedici dość często byli widywani na polskich drogach.
W 2013 r. świat ujrzał nowego Suzuki SX4 z dodatkiem „S-Cross”. Pomimo wiążącej oba modele nazwy, nowszy samochód to zgoła inna konstrukcja. Wymiarami zbliżyła się do kompaktowych SUV-ów (430 cm długości), stała się niższa i bardziej proporcjonalna. Obszerniejsze wnętrze S-Crossa wykończono z większą pieczołowitością niż w poprzedniku, na plus wypada ocenić jego bagażnik (430 l względem wcześniejszych 270 l). Ten samochód z powodzeniem pełni rolę pojazdu rodzinnego. Nie zdołał się jednak przebić przez silnie obstawioną konkurencję, pośród której nie zabrakło prawdziwych rynkowych hitów. Czy warto go rozważać jako zakup z drugiej ręki? Zestawmy S-Crossa ze „zwykłym” SX4 i wybierzmy ciekawszą opcję z rynku wtórnego.
Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – deska rozdzielcza
W obydwu Suzuki SX4 można liczyć na poprawne rozmieszczenie wszelkich instrumentów i niezłą widoczność z miejsca kierowcy. Obsługa nie nastręcza problemów, a czytelność można uznać za wzorową. W starszym SX4 pewne zastrzeżenia płyną w kierunku spasowania przeciętnych jakościowo tworzyw. W S-Crossie pod tym względem wykonano postęp, ale nadal nie jest idealnie. Z reguły można liczyć na przystępne wyposażenie, obejmujące klimatyzację oraz wielofunkcyjną kierownicę. Uboższe specyfikacje posiadają niewielki, dwukolorowy wyświetlacz radia, bogatsze – duży, kolorowy wyświetlacz z multimediami i nawigacją.
Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – przestrzeń w środku
Z przodu panują co najmniej przyzwoite warunki podróżowania. Miejsca jest sporo, szczególnie w obrębie głów. Pewne zastrzeżenia płyną w kierunku wyprofilowania foteli starszego SX4: w S-Crossie postarano się o dobór bardziej komfortowych siedzisk. Wyraźna różnica panuje z tyłu, bowiem nowszy model posiada wydłużony od 9 cm rozstaw osi i sam jest o 16 cm dłuższy. Bez większych problemów wygodnie ulokują się tam dwójka wysokich pasażerów, co nie jest takie oczywiste w przypadku starszego SX4 (kolanami obijają o oparcia przednich foteli).
Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – bagażniki
Suzuki SX4 z lat 2006-2014 dysponuje niewielkim, bo zaledwie 270-litrowym, skromnie wykończonym bagażnikiem. Pochwalić należy z kolei dość regularny kształt i szeroki otwór załadunkowy. Dzięki opcji pochylenia całej kanapy do przodu można w nim przewieźć naprawdę spore przedmioty, mimo że maksymalna pojemność wynosi tylko 1045 l. S-Cross zabierze na pokład 430 l, czyli tyle co większość kompaktowych SUV-ów. Złożenie tylnych oparć tworzy idealnie płaską powierzchnię o pojemności 1269 l. Niestety, również w nim poskromiono na wykończeniu: boki pokryto sprawiającym kiepskie wrażenie plastikiem.
Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – silniki
W odróżnieniu od Fiata Sedici, do Suzuki SX4 trafiały aż trzy jednostki benzynowe wolnossące: 1.5 (100 KM), 1.6 (107/120 KM) i 2.0 (146/152 KM). Dwie skrajne wyjątkowo rzadko pojawiają się na rynku wtórnym, dlatego trzeba się nastawić na niezbyt dynamicznego, ale trwałego 1.6. Trafił on również do S-Crossa (w wersji 120-konnej), ale w 2016 r. ustąpił miejsca turbodoładowanym jednostkom Boosterjet: 1.0 (111 KM) i 1.4 (130-140 KM). Jeśli chodzi o turbodiesle, Suzuki najpierw „pożyczało” je od koncernu PSA (1.6 DDiS/90 KM) oraz Fiata (1.9 DDiS/120 KM i 2.0 DDiS/135 KM). Pod maskami SX4 S-Crossów ulokowano już tylko jeden silnik wysokoprężny – 1.6 DDiS/120 KM, którego również skonstruował Fiat (tam nazywał się MultiJet). Zdecydowaną większość odmian, poza 1.5 w SX4 i 1.0 Boosterjet w S-Crossie, można było zestawić z napędem 4×4.
Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – co się w nich psuje?
Spory staż rynkowy Suzuki SX4 ujawnił kilka defektów silników wysokoprężnych. Z francuskich 1.6 DDiS systematycznie wycieka olej, włoskie 2.0 DDiS cierpią z kolei na awarie tzw. klapek w kolektorze dolotowym (urywają się i wpadają do cylindrów) i twardnieje w nich uszczelka smoka olejowego, ograniczając smarowanie i w skrajnych przypadkach doprowadzając do zatarcia jednostki napędowej. Problemowi zaradzi kontrola uszczelki i jej profilaktyczna wymiana. Usterki silnikowe na razie nie dopadają SX4 S-Crossa, ale już odzywają się pierwsze niedomagania układu kierowniczego (postukuje) i szybko rysuje się lakier. Te przypadłości dotykają zresztą i starszy model. W nim dodatkowo trzeba się nastawić na wymianę sprzęgła oraz diagnostykę niedziałającego napędu 4×4: najczęściej winny jest kabel odpowiedzialny za sterowanie sprzęgłem wielopłytkowym.
Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – za ile można go kupić?
W przypadku SX4 można mówić o jasnym podziale: poniżej 10 tys. zł za auto do doinwestowania, ok. 20 tys. zł za zadbany egzemplarz, powyżej 30 tys. zł za samochód z końcówki produkcji i niewielkim przebiegiem. Wystarczy mieć 35 tys. zł, by stać się właścicielem SX4 S-Crossa, lecz dopiero budżet przekraczający 40 tys. zł pozwoli rozejrzeć się wśród szerszym spektrum egzemplarzy. Jednocześnie to absolutne maksimum na starszego SX4.
Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – którego wybrać?
Obydwa są solidne, poręczne i użyteczne w mieście oraz poza nim. Nie trzeba za wszelką cenę dopłacać do S-Crossa, choć powinny to zrobić osoby poszukujące nowoczesnego i jednocześnie nieskomplikowanego auta dla rodziny. Starszego SX4 docenią mieszkańcy terenów górzystych i kierowcy sporadycznie wykorzystujący samochód do pracy. W takim wypadku koniecznie trzeba poszukać wariantu z napędem na 4 koła.
Suzuki SX4 – plusy i minusy
+ znikoma awaryjność, skuteczny napęd 4×4, paleta udanych jednostek napędowych
– ciasny drugi rząd siedzeń, niewielki bagażnik, niedoróbki wykończeniowe
Suzuki SX4 S-Cross – plusy i minusy
+ wystarczające wnętrze dla 4 dorosłych osób, nowoczesne wyposażenie, ogólna solidność konstrukcji
– skromna na tle rywali gama silników, auto poza zasięgiem finansowym wielu osób, przeciętne prowadzenie
Suzuki SX4 | Suzuki SX4 S-Cross | |
---|---|---|
Lata produkcji | 2006-2014 | Od 2013 r. |
Dł./szer./wys. | 414-449/173/160 cm | 430/177/158 cm |
Rozstaw osi | 250 cm | 260 cm |
Pojemność bagażnika | htb 270-1045 l, sed 515 l | 430-1269 l |
Silniki benzynowe | 1.5-2.0 (100-152 KM) | 1.0-1.6 (110-140 KM) |
Silniki Diesla | 1.6-2.0 (90-135 KM) | 1.6 (120 KM) |
Silnik | 1.5 16V | 1.6 16V | 1.6 16V | 1.9 DDiS | 2.0 DDiS |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1490 cm³ | 1586 cm³ | 1586 cm³ | 1910 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 100 KM | 107 KM | 120 KM | 120 KM | 135 KM |
Maks. moment | 133 Nm | 145 Nm | 156 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 10,7 s | 10,1 s | 10,5 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 180 km/h | 185 km/h | 190 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,8 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Silnik | 1.0 Boosterjet | 1.4 Boosterjet | 1.4 Boosterjet | 1.6 | 1.6 DDiS |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 998 cm³ | 1373 cm³ | 1373 cm³ | 1586 cm³ | 1598 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo | benz. | turbodiesel |
Maks. moc | 110 KM | 130 KM | 140 KM | 120 KM | 120 KM |
Maks. moment | 170 Nm | 235 Nm | 220 Nm | 156 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 9,5 s | 9,5 s | 11,0 s | 13,0 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 190 km/h | 200 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,2 l/100 km | 4,6 l/100 km | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km | 4,3 l/100 km |
Aby dowiedzieć się więcej na temat Suzuki SX4/SX4 S-Cross, odsyłamy do poniższych materiałów: