Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross

Łączy je nazwa, ale wbrew pozorom to dwa różne auta. Ale czy nowszy SX4 S-Cross przewyższa poprzednika pod każdym względem? Porównajmy obie generacje Suzuki SX4.

Suzuki SX4, wraz z bliźniaczym Fiatem Sedici, w 2006 r. wnieśli sporo świeżości do segmentu miejskich crossoverów. Na długość tylko niewiele różnili się od aut klasy B (414 cm długości), punktowali za to pokaźną wysokością (160 cm), zwiększonym do 17,5 cm prześwitem i opcjonalnym napędem na 4 koła, opartym na sprzęgle wielopłytkowym załączającym w razie potrzeby tylną oś. SX4 przypadło do gustu wielu grupom użytkowników: potrzebujących auta wyłącznie do miasta, mieszkających z dala od dobrych jakościowo dróg, pragnących namiastki „terenówki” w cenie samochodu kompaktowego. Nic dziwnego, że Suzuki SX4 wraz z Fiatem Sedici dość często byli widywani na polskich drogach.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 04
Prześwit Suzuki SX4 wynosi 17,5 cm. Tyle wystarczy, by sprawnie pokonywać wysokie krawężniki i w jak najmniejszym stopniu uszkodzić podwozie na słabych jakościowo drogach.

W 2013 r. świat ujrzał nowego Suzuki SX4 z dodatkiem „S-Cross”. Pomimo wiążącej oba modele nazwy, nowszy samochód to zgoła inna konstrukcja. Wymiarami zbliżyła się do kompaktowych SUV-ów (430 cm długości), stała się niższa i bardziej proporcjonalna. Obszerniejsze wnętrze S-Crossa wykończono z większą pieczołowitością niż w poprzedniku, na plus wypada ocenić jego bagażnik (430 l względem wcześniejszych 270 l). Ten samochód z powodzeniem pełni rolę pojazdu rodzinnego. Nie zdołał się jednak przebić przez silnie obstawioną konkurencję, pośród której nie zabrakło prawdziwych rynkowych hitów. Czy warto go rozważać jako zakup z drugiej ręki? Zestawmy S-Crossa ze „zwykłym” SX4 i wybierzmy ciekawszą opcję z rynku wtórnego.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 19
Suzuki SX4 S-Cross nie został oficjalnym następcą SX4 – „pałeczkę” po nim przejęła nowa Vitara (od 2015 r.). S-Crossa pozycjonowano o segment wyżej: do kompaktowych SUV-ów, podczas gdy poprzedni SX4 był miejskim crossoverem.

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – deska rozdzielcza

W obydwu Suzuki SX4 można liczyć na poprawne rozmieszczenie wszelkich instrumentów i niezłą widoczność z miejsca kierowcy. Obsługa nie nastręcza problemów, a czytelność można uznać za wzorową. W starszym SX4 pewne zastrzeżenia płyną w kierunku spasowania przeciętnych jakościowo tworzyw. W S-Crossie pod tym względem wykonano postęp, ale nadal nie jest idealnie. Z reguły można liczyć na przystępne wyposażenie, obejmujące klimatyzację oraz wielofunkcyjną kierownicę. Uboższe specyfikacje posiadają niewielki, dwukolorowy wyświetlacz radia, bogatsze – duży, kolorowy wyświetlacz z multimediami i nawigacją.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 01
Dodatkowe okienko między przednią a boczną szybą daje świetny ogląd na otoczenie samochodu.
Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 01
SX4 S-Cross to jeden z niewielu nowoczesnych samochodów, za którego sterami właściwie od razu można się odnaleźć.

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – przestrzeń w środku

Z przodu panują co najmniej przyzwoite warunki podróżowania. Miejsca jest sporo, szczególnie w obrębie głów. Pewne zastrzeżenia płyną w kierunku wyprofilowania foteli starszego SX4: w S-Crossie postarano się o dobór bardziej komfortowych siedzisk. Wyraźna różnica panuje z tyłu, bowiem nowszy model posiada wydłużony od 9 cm rozstaw osi i sam jest o 16 cm dłuższy. Bez większych problemów wygodnie ulokują się tam dwójka wysokich pasażerów, co nie jest takie oczywiste w przypadku starszego SX4 (kolanami obijają o oparcia przednich foteli).

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – bagażniki

Suzuki SX4 z lat 2006-2014 dysponuje niewielkim, bo zaledwie 270-litrowym, skromnie wykończonym bagażnikiem. Pochwalić należy z kolei dość regularny kształt i szeroki otwór załadunkowy. Dzięki opcji pochylenia całej kanapy do przodu można w nim przewieźć naprawdę spore przedmioty, mimo że maksymalna pojemność wynosi tylko 1045 l. S-Cross zabierze na pokład 430 l, czyli tyle co większość kompaktowych SUV-ów. Złożenie tylnych oparć tworzy idealnie płaską powierzchnię o pojemności 1269 l. Niestety, również w nim poskromiono na wykończeniu: boki pokryto sprawiającym kiepskie wrażenie plastikiem.

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – silniki

W odróżnieniu od Fiata Sedici, do Suzuki SX4 trafiały aż trzy jednostki benzynowe wolnossące: 1.5 (100 KM), 1.6 (107/120 KM) i 2.0 (146/152 KM). Dwie skrajne wyjątkowo rzadko pojawiają się na rynku wtórnym, dlatego trzeba się nastawić na niezbyt dynamicznego, ale trwałego 1.6. Trafił on również do S-Crossa (w wersji 120-konnej), ale w 2016 r. ustąpił miejsca turbodoładowanym jednostkom Boosterjet: 1.0 (111 KM) i 1.4 (130-140 KM). Jeśli chodzi o turbodiesle, Suzuki najpierw „pożyczało” je od koncernu PSA (1.6 DDiS/90 KM) oraz Fiata (1.9 DDiS/120 KM i 2.0 DDiS/135 KM). Pod maskami SX4 S-Crossów ulokowano już tylko jeden silnik wysokoprężny – 1.6 DDiS/120 KM, którego również skonstruował Fiat (tam nazywał się MultiJet). Zdecydowaną większość odmian, poza 1.5 w SX4 i 1.0 Boosterjet w S-Crossie, można było zestawić z napędem 4×4.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 08
Włoskie turbodiesle 1.9 i 2.0 doskonale pasują do SX4. Możliwe usterki rekompensuje obeznanie mechaników w tych silnikach i świetna dostępność zamienników.
Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 05
Wolnossący 1.6 w SX4 i SX4 S-Crossie ma pośredni wtrysk paliwa otwierający furtkę do montażu instalacji gazowej. Wiąże się to z częstą kontrolą luzu zaworowego (reguluje się go mechanicznie).

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – co się w nich psuje?

Spory staż rynkowy Suzuki SX4 ujawnił kilka defektów silników wysokoprężnych. Z francuskich 1.6 DDiS systematycznie wycieka olej, włoskie 2.0 DDiS cierpią z kolei na awarie tzw. klapek w kolektorze dolotowym (urywają się i wpadają do cylindrów) i twardnieje w nich uszczelka smoka olejowego, ograniczając smarowanie i w skrajnych przypadkach doprowadzając do zatarcia jednostki napędowej. Problemowi zaradzi kontrola uszczelki i jej profilaktyczna wymiana. Usterki silnikowe na razie nie dopadają SX4 S-Crossa, ale już odzywają się pierwsze niedomagania układu kierowniczego (postukuje) i szybko rysuje się lakier. Te przypadłości dotykają zresztą i starszy model. W nim dodatkowo trzeba się nastawić na wymianę sprzęgła oraz diagnostykę niedziałającego napędu 4×4: najczęściej winny jest kabel odpowiedzialny za sterowanie sprzęgłem wielopłytkowym.

FIAT Sedici I 1.9MultiJet 120KM 6MT 4x4 SB89057 06-2009
Fiat Sedici występuje rzadziej w ogłoszeniach, ale częściej konfigurowano go z napędem na 4 koła. Montowano w nim tylko część jednostek napędowych z Suzuki SX4.

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – za ile można go kupić?

W przypadku SX4 można mówić o jasnym podziale: poniżej 10 tys. zł za auto do doinwestowania, ok. 20 tys. zł za zadbany egzemplarz, powyżej 30 tys. zł za samochód z końcówki produkcji i niewielkim przebiegiem. Wystarczy mieć 35 tys. zł, by stać się właścicielem SX4 S-Crossa, lecz dopiero budżet przekraczający 40 tys. zł pozwoli rozejrzeć się wśród szerszym spektrum egzemplarzy. Jednocześnie to absolutne maksimum na starszego SX4.

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 11
Lifting z 2016 r. objął głównie przednią część nadwozia SX4 S-Crossa. Pojawiły się także zupełnie nowe silniki Boosterjet (1.0 i 1.4).

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – którego wybrać?

Obydwa są solidne, poręczne i użyteczne w mieście oraz poza nim. Nie trzeba za wszelką cenę dopłacać do S-Crossa, choć powinny to zrobić osoby poszukujące nowoczesnego i jednocześnie nieskomplikowanego auta dla rodziny. Starszego SX4 docenią mieszkańcy terenów górzystych i kierowcy sporadycznie wykorzystujący samochód do pracy. W takim wypadku koniecznie trzeba poszukać wariantu z napędem na 4 koła.

Suzuki SX4 – plusy i minusy

 +  znikoma awaryjność, skuteczny napęd 4×4, paleta udanych jednostek napędowych
 –  ciasny drugi rząd siedzeń, niewielki bagażnik, niedoróbki wykończeniowe

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 02

Suzuki SX4 S-Cross – plusy i minusy

 +  wystarczające wnętrze dla 4 dorosłych osób, nowoczesne wyposażenie, ogólna solidność konstrukcji
 –  skromna na tle rywali gama silników, auto poza zasięgiem finansowym wielu osób, przeciętne prowadzenie

Suzuki SX4 Suzuki SX4 S-Cross 17

Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – podstawowe dane techniczne
Suzuki SX4Suzuki SX4 S-Cross
Lata produkcji2006-2014Od 2013 r.
Dł./szer./wys.414-449/173/160 cm430/177/158 cm
Rozstaw osi250 cm260 cm
Pojemność bagażnikahtb 270-1045 l, sed 515 l430-1269 l
Silniki benzynowe1.5-2.0 (100-152 KM)1.0-1.6 (110-140 KM)
Silniki Diesla1.6-2.0 (90-135 KM)1.6 (120 KM)
Suzuki SX4 – dane techniczne, osiągi, spalanie (wybrane silniki)
Silnik1.5 16V1.6 16V1.6 16V1.9 DDiS2.0 DDiS
Pojemność1490 cm³1586 cm³1586 cm³1910 cm³1956 cm³
Paliwobenz.benz.benz.turbodieselturbodiesel
Maks. moc100 KM107 KM120 KM120 KM135 KM
Maks. moment133 Nm145 Nm156 Nm280 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s10,7 s10,1 s10,5 s10,1 s
Prędkość maks.175 km/h180 km/h185 km/h190 km/h195 km/h
Śr. zużycie paliwa6,8 l/100 km6,2 l/100 km6,8 l/100 km5,3 l/100 km5,9 l/100 km
Suzuki SX4 S-Cross – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.0 Boosterjet1.4 Boosterjet1.4 Boosterjet1.61.6 DDiS
Pojemność998 cm³1373 cm³1373 cm³1586 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.turbodiesel
Maks. moc110 KM130 KM140 KM120 KM120 KM
Maks. moment170 Nm235 Nm220 Nm156 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s9,5 s9,5 s11,0 s13,0 s
Prędkość maks.180 km/h190 km/h200 km/h180 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa5,2 l/100 km4,6 l/100 km5,4 l/100 km5,4 l/100 km4,3 l/100 km

Aby dowiedzieć się więcej na temat Suzuki SX4/SX4 S-Cross, odsyłamy do poniższych materiałów:

Używany Suzuki SX4 (2006-2014) – opinie użytkowników

Porównanie Suzuki SX4 S-Crossa z Renault Kadjarem

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here