Suzuki SX4 S-Cross

To samochód stosunkowo nowy, ale nieprzekombinowany konstrukcyjnie, przez co w miarę niezawodny. Oto opinie na temat używanego Suzuki SX4 S-Cross.

Suzuki nie ułatwia rozeznania w gamie swoich uterenowionych modeli. Określenie „SX4” po raz pierwszy pojawiło się w 2006 r. przy okazji debiutu miejskiego crossovera opracowanego wspólnie z Fiatem (Suzuki SX4 i Fiat Sedici). W 2013 r. pojawił się opisywany model – też SX4, ale nie kolejna generacja, a samochód pozycjonowany o segment wyżej, z dopiskiem „S-Cross”. Pierwszego SX4 zastąpiła z kolei nowa Vitara (od 2015 r.). Reasumując, Suzuki SX4 S-Cross jest kompaktowym SUV-em podejmującym rywalizację chociażby z Nissanem Qashqaiem II. Dzięki kompaktowym rozmiarom (4,3 m długości) nie utrudnia eksploatacji w mieście, a w środku oferuje przystępną ilość miejsca włącznie z bagażnikiem o pojemności 430 l. W 2016 r. samochód przeszedł rozległy lifting wizualny, który przyniósł dużo świeżości nie tylko w przedniej części nadwozia, ale i w gamie silnikowej – pojawiły się benzynowe jednostki Boosterjet (bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie). W 2020 r. ofertę zasiliła odmiana Mild Hybrid z elektrycznym „wspomagaczem” (generatorem ISG) o mocy 14 KM. Auto wycofano z rynku pod koniec 2021 roku i tym samym nastąpił kres obecności Suzuki SX4 na rynku: nowy model nazywa się po prostu S-Cross.

Suzuki SX4 S-Cross 06
Napęd 4×4 można było zestawić z niemal każdym silnikiem w Suzuki SX4 S-Crossie (poza 1.0 Boosterjet). Prześwit auta ustalono na 18 cm.

SX4 S-Crossa w większości porównań z innymi SUV-ami rekomendowano osobom nie oczekującym od auta przesadnej nowoczesności, a raczej stawiającym na uproszczone rozwiązania konstrukcyjne dające większe nadzieje na znikomą późniejszą awaryjność. Jak ten model zniósł 8-letni staż na rynku? Oto opinie o używanych Suzuki SX4 S-Crossach.

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid AllGrip Elegance Sun – nasz test

Suzuki SX4 S-Cross 06
Tak wygląda przednia część nadwozia po modernizacji z 2016 r. Pociągnęła za sobą sporo zmian w gamie silnikowej – wycofano diesla, a wolnossącego 1.6 zastąpiono 1.0/1.4 Boosterjet.

Używane Suzuki SX4 S-Cross – wnętrze

Suzuki opracowało kokpit idący w parze ze stonowaną sylwetką nadwozia S-Crossa. Deska wykorzystuje analogowe, okrągłe wskaźniki z niewielkim wyświetlaczem pomiędzy nimi, pokładowe multimedia obsługuje się zaś fizycznymi przyciskami lub dotykowym ekranem w bogatszych wersjach. W samochodach sprzed liftingu wyglądał on jak dorobiony we własnym zakresie: słabe wrażenie robi niewykorzystany niczym plastik dookoła niego. Dość powiedzieć, że zwykły panel z guzikami jest zwyczajnie ładniejszy. Niektóre rozwiązania w S-Crossie „trącają myszką” i niezbyt pasują do tego bądź co bądź nowoczesnego samochodu. Mowa chociażby o „patyczkach” (wystających pokrętłach) do obsługi komputera pokładowego czy też kiepskiej grafiki czarno-białego wyświetlacza pomiędzy zegarami (nawet w autach z końca produkcji). Dobrze że przynajmniej czytelność nie budzi zastrzeżeń. Suzuki nigdy nie rozpieszczało klasą materiałów wykończeniowych, ale w SX4 S-Crossie zastosowano kilka o miękkiej fakturze. Jest pod tym względem lepiej niż chociażby w Swifcie.

SX4 S-Cross to tak naprawdę podwyższone auto kompaktowe (158 cm wysokości), stąd okazuje się wystarczająco przestronne dla czwórki nawet rosłych pasażerów. Przednie fotele nie grzeszą podparciem bocznym, lecz ustawiono je w bardzo naturalnej pozycji. O komfort jazdy dba rozkładany podłokietnik. Z tyłu może zabraknąć miejsca na szerokość dla trzeciej osoby: będzie jej tez przeszkadzać przebiegający przez podłogę tunel środkowy. Plus za regulację oparcia kanapy i możliwość wysunięcia pośrodku podłokietnika (z części środkowego oparcia). Bagażnik mieści rozsądne 430 l. Wyposażono go w wiele udogodnień przydatnych na co dzień, takie jak haczyki na torby z zakupami, gniazdo do ładowania np. lodówki turystycznej, czy podwójną podłogę. W konfiguracji 2-osobowej S-Cross zabierze na pokład 1269 l.

Używane Suzuki SX4 S-Cross – silnik

Przedliftowe S-Crossy z silnikami benzynowymi to wyłącznie wolnossące 1.6 ze zmiennymi fazami rozrządu (VVT), rozwijające 120 KM. To jednostka stosowana również w poprzednim SX4, jak i w Swiftach Sport (IV/V). Jako jedyna wykorzystuje wielopunktowy wtrysk paliwa i w teorii nadaje się do LPG, ale w praktyce głowica przeciętnie znosi zasilanie alternatywnym paliwem. Po liftingu wycofano ten silnik na rzecz dwóch turbodoładowanych, z wtryskiem bezpośrednim1.0 Boosterjet (111 KM) i 1.4 Boosterjet (140 KM). Moc drugiego z nich zmalała pod koniec produkcji do 129 KM, ale występował już jako mikrohybryda wspomagana elektrycznym „zastrzykiem” mocy (14 KM). Jedynego turbodiesla, kupowanego od Fiata 1.6 DDiS (czyli MultiJet) rozwijającego 120 KM, oferowano w latach 2013-2018. Tylko on opcjonalnie łączył się z dwusprzęgłową skrzynią biegów, podczas gdy w jednostkach Boosterjet stosowano klasyczną przekładnię automatyczną, a w 1.6 VVT – bezstopniową (CVT). Napęd 4×4 przewidywano dla wszystkich silników poza 1.0 Boosterjet.

Suzuki SX4 S-Cross silnik
1.0 Boosterjet jest jedyną 3-cylindrową konstrukcją w ofercie S-Crossa. Nie czyni z niego „zawalidrogi”, ale o wiele lepiej sprawuje się m.in. w Swifcie.
Suzuki SX4 S-Cross silnik
Wolnossącego 1.6 przejęto wprost z poprzednika. To żywotna, ale niezbyt dynamiczna jednostka Suzuki.

Używane Suzuki SX4 S-Cross – opinie użytkowników

 Zalety 

„1.4 Boosterjet punktuje umiarkowanym spalaniem. Rzadko przekracza 7 l/100 km, czy to miasto, czy to trasa”

„Spory prześwit daje pewien margines bezpieczeństwa przed połamaniem zderzaka na wysokim progu”

„Przydatny tryb Sport. Zauważalnie wyostrza temperament samochodu”

„S-Cross pozytywnie zaskakuje ilością miejsca w środku. Dużo przestrzeni na nogi i głowę”

 Wady 

„W moim Suzuki (1.6) doskwiera brak szóstego biegu. Wsteczny nie zawsze wchodzi za pierwszym razem”

„Kiepskie spasowanie materiałów wykończeniowych. Brakuje solidności, wszystko wydaje się delikatne”

„Przeciętna ergonomia. W tak młodym aucie słabe wrażenie robią patyczki do zmiany ustawień komputera”

„Oszczędności w wyciszeniu dają o sobie znać już powyżej 100 km/h”

Używane Suzuki SX4 S-Cross – awaryjność, typowe usterki

Silniki montowane w S-Crossie okazały się bardzo udanymi konstrukcjami. W benzynowych nie trzeba nawet pamiętać o wymianie rozrządu (jest tam łańcuch, tylko w turbodieslu pracuje pasek). O częstej wymianie oleju – już tak, by nie zaszkodzić stosowanej w prawie wszystkich jednostkach turbosprężarce. Zwolennikom zakładania LPG do silnika 1.6 VVT przypominamy o mechanicznej regulacji w niej luzu zaworowego. Właściciele Suzuki skarżą się bardziej na usterki natury elektrycznej. Jak wynika z opinii, wiele aut zmaga się z fabryczną wadą elektrycznego wspomagania kierownicy – układ nadmiernie ją usztywnia w pozycji „na wprost” i podczas niewielkich przekręceń w obie strony. Ponadto zdarzają się awarie czujników pasów bezpieczeństwa i czujników parkowania. Zawieszenie w niektórych autach postukiwało już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, a winne temu zazwyczaj były zużyte łączniki stabilizatora. Pojawiają się doniesienia o piszczących hamulcach, porysowanym lakierze karoseryjnym oraz skrzypieniu dochodzącym z kokpitu.

Suzuki SX4 S-Cross skrzynia biegów
Część użytkowników skarży się na utrudnione wybieranie biegu wstecznego. W skrzyniach 5-biegowych wrzuca się go jak „szóstkę”, czyli bez żadnej blokady.

Używane Suzuki SX4 S-Cross – gdzie jest VIN?

Numer VIN znajduje się w obudowie deski rozdzielczej z lewej strony.

Suzuki SX4 S-Cross numer VIN

Używane Suzuki SX4 S-Cross – sytuacja rynkowa

SX4 S-Crossy staniały do 35 tys. zł, z tym że realny budżet na godne zaufania auto raczej rozpoczyna kwota 40-45 tys. zł: tyle wystarczy na diesla z przebiegiem ok. 150 tys. km. Benzynowe auta kosztują minimum 48 tys. zł, z kolei poliftowe – od 60 tys. zł. Za 65-70 tys. zł wystawiane są kilkuletnie Suzuki, które przejechały kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. W chwili pisania tego artykułu dostępne były ostatnie fabrycznie nowe sztuki SX4 S-Crossa dostępne za 85-90 tys. zł, czyli sporo taniej od nowego modelu S-Cross.

Używane Suzuki SX4 S-Cross – podsumowanie

Suzuki SX4 S-Cross należy do grona mało absorbujących aut – zarówno w kwestii designu, jak i przeprowadzania ewentualnych napraw. Większe przebiegi wykażą, czy równie dobrze sprawują się silniki. Warto chwilę poczekać z zakupem, aż na rynku pierwotnym „rozwinie skrzydła” nowe Suzuki S-Cross: wtedy ceny opisywanego modelu pójdą trochę w dół (a przynajmniej powinny).

Polecamy nasze artykuły o innych używanych Suzuki:

Używane Suzuki SX4 i Suzuki SX4 S-Cross – którego wybrać?

Używane Suzuki SX4 (2006-2014) – opinie użytkowników

Używane Suzuki Grand Vitara II (2005-2014) – opinie użytkowników

Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-Cross – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys.430/177/158 cm
Rozstaw osi260 cm
Pojemność bagażnika430-1269 l
Suzuki SX4 S-Cross – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik1.0 Boosterjet1.4 Boosterjet1.4 Boosterjet1.6 VVT1.6 DDiS
Pojemność998 cm³1373 cm³1373 cm³1586 cm³1598 cm³
Paliwobenz., turbobenz., turbobenz., turbobenz.turbodiesel
Maks. moc111 KM129 KM140 KM120 KM120 KM
Maks. moment170 Nm235 Nm220 Nm156 Nm320 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s9,5 s9,5 s11,0 s13,0 s
Prędkość maks.180 km/h190 km/h200 km/h180 km/h180 km/h
Śr. zużycie paliwa5,0 l/100 km4,6 l/100 km5,4 l/100 km5,4 l/100 km4,3 l/100 km

Używane Suzuki SX4 S-Cross – galeria

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here