Leciwe już SX4 dobrze trafia w potrzeby wielu grup kierowców. Z jakim silnikiem warto kupić używanego Suzuki SX4?
W pierwszej dekadzie XXI wieku Suzuki podjął współpracę z Fiatem i jej efektem były dwa bliźniacze crossovery – Suzuki SX4 i Fiat Sedici. O ile włoski producent porzucił tą nazwę na rzecz modelu z linii „500-tki” (500X), tak Suzuki produkował SX4 (z dopiskiem S-Cross) aż do 2021 roku, gdy wprowadził model nazwany po prostu S-Cross. Pierwsza generacja SX4 na dobrą sprawę była podwyższonym samochodem plasującym się między segmentem B i C. Przy długości lekko ponad 4 metrów udało się wygospodarować spore wnętrze z wygodnymi, wysoko usytuowanymi fotelami. Gorzej wypadał zaledwie 270-litrowy bagażnik, lecz swój epizod w gamie miał… sedan, który mieścił aż 515 l (choć daleko mu do lekkości i zwartości hatchbacka). SX4 może się pochwalić niezłym, 17,5-centymetrowym prześwitem, który przydaje się na gorszych jakościowo drogach i na krawężnikach. Niektóre auta zestawiano z dołączanym napędem 4×4 wykorzystującym sprzęgło wielopłytkowe.
Wbrew pozorom, pod maską Suzuki SX4 montowano sporo silników. Realnie jednak łatwo kupić tylko kilka z nich. Na jaką jednostkę napędową warto się zdecydować?
Używane Suzuki SX4 – silniki benzynowe
- 1.5 16V (100 KM)
- 1.6 16V (107 KM, 120 KM)
- 2.0 16V (146 KM, 152 KM)
W SX4 montowano trzy wolnossące silniki benzynowe – 1.5 16V (100 KM), 1.6 16V (107 KM; po liftingu 120 KM) i 2.0 16V (152 KM; niektóre źródła mówią też o wersji 146-konnej). O ile ta ostatnia trafia się niesłychanie rzadko, tak odmiany 1.5 i 1.6 można znaleźć bez problemu (zwłaszcza 1.6). Obydwa mają wtrysk wielopunktowy i łańcuch rozrządu, a także system zmiennych faz rozrządu. Średnie spalanie wg użytkowników mieści się w okolicach 7-8 l/100 km w cyklu mieszanym (jedynie 2.0 potrafią spalić więcej niż 10 l/100 km). Zamontowanie LPG zwiększa zużycie do ok. 9 l/100 km autogazu. W silnikach Suzuki trzeba mieć na uwadze konieczność regulowania luzów zaworowych do każde 20-30 tys. km. Zaniedbania w tym zakresie skutkują uszkodzeniem głowicy silnika. W zasadzie poza przypadłościami typowymi dla instalacji LPG, benzynowe jednostki nie wykazują innych wad. Warto oczywiście kontrolować poziom oleju (przy dużych przebiegach może go ubywać drogą wycieków lub spalania przez silnik) i nie zwlekać z wymianami płynów eksploatacyjnych. Z napędem 4×4 łączono (opcjonalnie) jedynie wersje 1.6 i 2.0. Wszystkie SX4 1.5 są przednionapędowe.
Silnik | 1.5 16V | 1.6 16V | 1.6 16V | 2.0 16V |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1490 cm³ | 1586 cm³ | 1586 cm³ | 1995 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 100 KM | 107 KM | 120 KM | 152 KM |
Maks. moment | 133 Nm | 145 Nm | 156 Nm | 190 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 10,7 s | 10,1 s | b.d. |
Prędkość maks. | 175 km/h | 180 km/h | 185 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,8 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Używane Suzuki SX4 – silniki Diesla
- 1.6 DDiS (90 KM)
- 1.9 DDiS (120 KM)
- 2.0 DDiS (135 KM)
Suzuki nie przewidywało w SX4 autorskich turbodiesli. Bazowego 1.6 DDiS „pożyczano” od PSA (to po prostu 1.6 HDi), a w tym modelu występował tylko w odmianie 90-konnej bez koła dwumasowego i zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. To bez wątpienia silnik świetnie obeznany przez mechaników i dość trwały. Cierpi jednak na przypadłość zapychającego się sitka przewodu smarowania turbiny, które doprowadzało do awarii turbo. Możliwe są też w nim nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami. Mocniejsze silniki wysokoprężne opracował Fiat. To 120-konny 1.9 DDiS i 135-konny 2.0 DDiS z budzącym respekt momentem obrotowym (320 Nm). Obydwa świetnie napędzają niewielkiego SX4 na drogach szybkiego ruchu, choć palą zauważalnie więcej od najsłabszej odmiany (6,5-7 l/100 km, podczas gdy 1.6 DDiS ok. 5,5 l/100 km). We włoskich turbodieslach zawodzą głównie zawory EGR i koła dwumasowe. W 2.0 DDiS trzeba się nastawić na usterki klap wirowych w kolektorze dolotowym i systematyczną wymianę uszczelki smoka pompy olejowej (najlepiej co drugą wymianę oleju silnikowego). Napęd 4×4 spotkamy głównie w odmianach 1.9 i 2.0 DDiS.
Silnik | 1.6 DDiS | 1.9 DDiS | 2.0 DDiS |
---|---|---|---|
Pojemność | 1560 cm³ | 1910 cm³ | 1956 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 90 KM | 120 KM | 135 KM |
Maks. moment | 215 Nm | 280 Nm | 320 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s | 10,5 s | 10,1 s |
Prędkość maks. | 175 km/h | 190 km/h | 195 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,5 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,9 l/100 km |
Używane Suzuki SX4 – który silnik wybrać?
Najlepiej wybrać to, co oferuje rynek wtórny – czyli benzynowy silnik 1.6 lub turbodiesla 1.9 DDiS. Tak naprawdę w SX4 nie można jednak skreślać żadnej jednostki, dlatego jeśli się trafi jakiś inny silnik, bez obaw można go rozważyć. Wątpliwości budzi jedynie dostępność części i koszty napraw topowej wersji benzynowej 2.0 16V.
Przeczytaj więcej na temat używanego Suzuki SX4:
Używane Suzuki SX4 (2006-2014) – opinie użytkowników