ElektromobilnośćNajmocniejszy Ford Fiesta w historii. 613 KM, 1100 Nm i 240 km/h!

Najmocniejszy Ford Fiesta w historii. 613 KM, 1100 Nm i 240 km/h!

Jak mocny może być Ford Fiesta? Okazuje się, że poprzeczka stale wędruje w górę. Austriacka firma STARD zaprezentowała właśnie Fiestę o piekielnej mocy.

Rallycross jest wyjątkową dyscypliną motosportu. Liberalny regulamin dopuszcza do startów niemal wszystkie samochody, pozwalając również na wymienianie silników czy dokładanie napędu na cztery koła, nawet gdy nie występował w seryjnie produkowanym modelu.

Ogromne, bo aż 45-milimetrowe zwężki w układzie dolotowym pozwalają na uzyskiwanie z dwulitrowych silników blisko 600 KM i ponad 600 Nm (niektóre zespoły deklarują prawie 900 Nm).W przyszłym roku mistrzostwa świata w rallycrossie zaczną się zmieniać. Na torach mają zacząć pojawiać się samochody z napędem elektrycznym. Czego możemy spodziewać się po ich rywalizacji? Przedsmak daje właśnie zaprezentowany STARD Ford Fiesta ELECTRX, czyli wyczynowa Fiesta na prąd.Konstruktorzy ogłosili, że napęd o nazwie REVelution zapewnia 613 KM i 1100 Nm. Prędkość maksymalna samochodu, osiągana przy wirnikach silników kręcących się w tempie 14000 obr./min, wynosi 240 km/h. Największe wrażenie robi jednak sposób oddawania sił napędowych. Przejście od 0 do 90% maksymalnego momentu obrotowego zajmuje tylko 32 milisekund. Wszelkie reakcje na gaz są więc ostre i szybkie.

Jak jeździ rallycrossowa Fiesta? Próbkę możliwości auta dał Manfred Stohl podczas rundy mistrzostw świata na Łotwie. Samochód cicho i błyskawicznie nabiera prędkości, wydając przy tym dźwięki dotychczas znane miłośnikom zdalnie sterowanych samochodów. Miłośnicy rallycrossu zwrócili uwagę, że podczas premiery auta kierowca starał się jechać „na okrągło”, szybko tłumił poślizgi i nie prowokował ich zaciąganiem hamulca ręcznego, co w rallycrossie zwykle nie ma miejsca.

Redakcja poleca: Samochody elektryczne i hybrydy plug-in. Rzeczywisty zasięg na jednym ładowaniu

Powodu raczej należy upatrywać w ewentualnym niedopracowaniu zespołu napędowego pod kątem jazdy w poślizgach niż w braku umiejętności – Manfred Stohl ma w życiorysie starty w WRC w zespołach fabrycznych oraz wygrane odcinki specjalne. Układ napędowy REVelution składa się z dwóch silników, a rozdział momentu pomiędzy osiami jest regulowany elektronicznie.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji