Mercedes ML przypomina, jak bezkompromisowo kiedyś budowano luksusowe auta. Czy warto jeszcze kupić używanego Mercedesa ML W164?
Niejeden miłośnik motoryzacji po spojrzeniu na Mercedesa ML-a z rozrzewnieniem przypomni sobie, jak kiedyś projektowano samochody mające dawać dużo radości z komfortowej jazdy. Wtedy nie brano pod uwagę tylu restrykcji dotyczących emisji spalin i pozwalano sobie na montowanie mocnych silników o ogromnej pojemności. W środku zaś królowały naprawdę szlachetne materiały wykończeniowe (prawdziwa „skóra” czy drewno nie były niczym nadzwyczajnym). Jednocześnie w drugiej połowie pierwszej dekady XXI wieku drogie auta otrzymywały nowinki technologiczne rozpowszechniane później w tańszych modelach. Właśnie w zgodzie z taką szkołą opracowano drugie wcielenie Mercedesa ML. Pod maską nie montowano jednostek 4-cylindrowych (tylko V6 i V8), oferowano wyłącznie stały napęd 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym i po raz pierwszy pojawiła się w nim 7-biegowa skrzynia automatyczna (7G-Tronic). Mercedes wyraźnie poprawił główny mankament poprzednika, czyli układ elektryczny i elektronikę pokładową. W 2008 roku przeprowadził modernizację, a 3 lata później pokazał następcę – ML-a W166. W 2015 roku, przy okazji liftingu, zmieniono mu nazwę na GLE i tym samym model ML zszedł z motoryzacyjnej sceny.
Używany Mercedes ML W164 – wymiary, nadwozie
Mercedes ML to spory SUV, ale nie przesadzony. Na długość mierzy 4,78 m, czyli mniej więcej tyle co nieduży samochód klasy średniej. Jest jednak dość szeroki (1,91 m) i wysoki (1,82 m). Odległość między osiami wynosi 2,92 m. Daje to obraz całkiem zbilansowanego uterenowionego auta luksusowego, mogącego się pochwalić przestronnym wnętrzem i dużym bagażnikiem. Dla osób poszukujących jeszcze większego SUV-a Mercedes w 2006 roku przedstawił ponad 5-metrowego GL-a, technicznie bazującego właśnie na ML-u. Opisywany model przejął z poprzednika charakterystycznie podcięte ostatnie okienka, lecz zyskał nieco bardziej przysadzistą sylwetkę. Po liftingu pojawiły się stosowane także w innych Mercedesach reflektory z „łezkami”.
Używany Mercedes ML W164 – wnętrze, bagażnik
Kokpit ML-a stawia na umiejętny balans między nowoczesnymi liniami a eleganckim wystrojem. Do dyspozycji użytkownika jest obsiana przyciskami konsola środkowa z niewielkim, jak na dzisiejsze czasy, kolorowym wyświetlaczem. Rozpracowanie wszystkich funkcji zajmuje trochę czasu, niemniej po przyzwyczajeniu obsługa nie nastręcza trudności. Mercedesa ML oferowano wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów, którą steruje się niewielką „wajchą” za kierownicą. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się wygospodarować więcej schowków w konsoli środkowej (jest jeszcze spory w podłokietniku). Jakość materiałów nie budzi wątpliwości. Wnętrza ML-i potrafią dobrze się prezentować nawet po tak wielu latach od zakończenia produkcji, a po samochodach nie zawsze widać słuszne przebiegi.
Jeśli chodzi o przestrzeń w środku, ML zdobywa praktycznie same plusy. Na każdą część ciała wszystkich podróżnych nie brakuje miejsca, bardzo dobrze jest zwłaszcza z tyłu na głowy i nogi. Jedynie piąta osoba (pośrodku na kanapie) może się poczuć trochę jak intruz, gdyż ma do dyspozycji krótszą część siedziska i musi siedzieć okrakiem przy tunelu środkowym. Mercedes nigdy nie oferował ML-a W164 z trzecim rzędem siedzeń: chętni na dodatkowe miejsca musieli sięgnąć po GL-a. W zamian zaproponował obszerny, ustawny i świetnie wykończony bagażnik o pojemności 550 l. Złożenie oparć kanapy skutkuje zwiększeniem go do pokaźnych 2050 l przy uzyskaniu płaskiej podłogi. Już wtedy można było liczyć na przydatne gadżety typu gniazda 12V do podładowania m.in. urządzeń turystycznych (lodówek).
Używany Mercedes ML W164 – silniki
Zarówno benzynowe jednostki, jak i wysokoprężne, to konstrukcje 6- lub 8-cylindrowe w układzie widlastym. We wszystkich stosowano łańcuchy rozrządu. Silniki benzynowe mają wtrysk wielopunktowy, a turbodiesle – bezpośredni common rail. Po stronie odmian z zapłonem iskrowym oferowano jednostki 3.5 V6 (272 KM; ML 350) oraz dwie „V8-ki” (ML 500): 5.0 (306 KM) i 5.5 (388 KM, od 2007 r.). Paletę uzupełniał wariant AMG napędzany 6,2-litrowym V8 o mocy 510 KM. Według opinii użytkowników benzynowe ML-e z reguły palą ok. 13-15 l/100 km w cyklu mieszanym, a AMG potrafi „podejść” nawet pod 20 l/100 km. Na szczęście nie ma przeciwwskazań do zamontowania LPG (wtedy trzeba się liczyć ze wzrostem spalania o 1-2 l/100 km autogazu). Po stronie odmian wysokoprężnych stosowano jednostki 3.0 V6, rozwijające 190, 204, 211, 224 lub 231 KM (ML 280/ML 300/ML 320/ML 350 CDI). Do topowych wariantów ML 420/450 CDI przewidziano diesla 4.0 V8 o mocy 306 KM. Przeważnie palą one 11-12 l/100 km, podczas gdy diesle V6 ok. 9-10 l/10 km. We wszystkich ML-ach znajdziemy automatyczne skrzynie 7G-Tronic oraz napęd 4×4.
Używany Mercedes ML W164 – opinie użytkowników
Zalety:
„Bardzo wygodny system bezkluczykowy oraz elektrycznie otwierany i zamykany bagażnik”
„Mam egzemplarz z pneumatyką. Różnica między trybem sportowym i komfortem jest ogromna, a oba są świetne”
„Naprawdę wielki bagażnik o regularnym kształcie. Szkoda, że nie było wersji 7-osobowej”
„Auto nie wygląda, ale jest sprawne w terenie. Po podniesieniu prześwit to nawet 30 cm”
Wady:
„Na drogach szybkiego ruchu słychać głośne wycie wiatru. Od Mercedesa oczekiwałem lepszego wyciszenia”
„Przełącznik trybów skrzyni automatycznej przy kierownicy myli się z włącznikiem wycieraczek”
„Już po 100 tys. km musiałem wymieniać elementy zawieszenia pneumatycznego za kilka tys. zł”
„3-litrowy diesel wymagał rozbiórki z powodu wycieków oleju. Zapłaciłem ponad 10 tys. zł”
Używany Mercedes ML W164 – awaryjność, typowe usterki
Mimo znacznej poprawy jakości względem poprzednika (W163), generację W164 i tak trapi sporo problemów. Za niezbyt udane uchodzą 3-litrowe turbodiesle, w których zawodzą chłodnice oleju, zawory EGR, filtry cząstek stałych (rozrzedzają olej paliwem), klapki w kolektorze ssącym (zacierają się) i nastawniki zmiennej geometrii łopatek turbosprężarki. 4-litrowe diesle z kolei szybko „rozprawiają się” ze skrzyniami biegów (mają ogromny moment obrotowy). Trwałością nie grzeszą w nich łańcuchy rozrządu. Benzynowe jednostki uchodzą za solidniejsze: trzeba się jedynie liczyć z awariami koła zębatego wałka wyrównoważającego w 3.5 V6. Kupując ML-a warto sprawdzić historię serwisowania i napraw zawieszenia pneumatycznego. Jeśli auto nisko „siedzi”, z pewnością trzeba wymienić miechy układu Airmatic. Właściciele zgłaszają sporo niedomagań elektroniki pokładowej pokazującej losowe, nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością błędy. Często awarii ulega system elektrycznego otwierania klapy bagażnika i układ poziomujący reflektory.
Używany Mercedes ML W164 – gdzie jest nr VIN?
Numer VIN w Mercedesie ML W164 znajduje się pod prawym siedziskiem kanapy (trzeba je podnieść i odchylić kawałek materiału kryjącego numer identyfikacyjny).
Używany Mercedes ML W164 – sytuacja rynkowa, ceny
Najtańsze przedliftowe ML-e z przebiegami powyżej 250 tys. km kosztują 20-40 tys. zł. Mniej „zjeżdżone” auta, w tym poliftowe, wystawiane są za 40-60 tys. zł. Droższe są w zasadzie tylko samochody z niewielkimi przebiegami i wersje AMG. Zdecydowana większość ofert dotyczy 3-litrowych diesli. Spośród sporadycznie spotykanych aut benzynowych łatwiej o jednostkę V8.
Używany Mercedes ML W164 – podsumowanie
Mercedes ML W164 to już auto nie pierwszej świeżości, ale nadal potrafiące dać mnóstwo komfortu i przyjemności z „majestatycznej” jazdy. Może jednak generować znaczne koszty eksploatacji, i mówimy tu nie tylko o paliwie. Najlepiej poszukać samochodu od miłośnika marki, który nie szczędził na serwisie. Unikajmy aut podejrzanie tanich (a takich w ogłoszeniach nie brakuje).
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Mercedesach:
Używany Mercedes ML W166 (2011-2015) – opinie użytkowników
Używany Mercedes GL X164 (2006-2012) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 478/191/182 cm |
Rozstaw osi | 292 cm |
Pojemność bagażnika | 550-2050 l |
Silnik | 3.5 V6 (ML 350) | 5.0 V8 (ML 500) | 5.5 V8 (ML 500) | 6.2 V8 (ML 63 AMG) |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 3498 cm³ | 4966 cm³ | 5461 cm³ | 6208 cm³ |
Paliwo | PB | PB | PB | PB |
Maks. moc | 272 KM | 306 KM | 388 KM | 510 KM |
Maks. moment | 350 Nm | 460 Nm | 530 Nm | 630 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,4 s | 6,9 s | 5,8 s | 5,0 s |
Prędkość maks. | 225 km/h | 240 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 11,4 l/100 km | 13,4 l/100 km | 13,1 l/100 km | 16,5 l/100 km |
Silnik | 3.0 V6 (280 CDI) | 3.0 V6 (300 CDI) | 3.0 V6 (350 BlueTEC) |
---|---|---|---|
Pojemność | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 2987 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 190 KM | 204 KM | 211 KM |
Maks. moment | 440 Nm | 500 Nm | 540 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 8,2 s | 8,7 s |
Prędkość maks. | 205 km/h | 210 km/h | 210 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,6 l/100 km | 8,4 l/100 km | 8,7 l/100 km |
Silnik | 3.0 V6 (320 CDI) | 3.0 V6 (350 CDI) | 4.0 V8 (420 CDI) |
---|---|---|---|
Pojemność | 2987 cm³ | 2987 cm³ | 3996 cm³ |
Paliwo | ON | ON | ON |
Maks. moc | 224 KM | 231 KM | 306 KM |
Maks. moment | 510 Nm | 540 Nm | 700 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s | 7,3 s | 6,5 s |
Prędkość maks. | 215 km/h | 220 km/h | 235 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 9,6 l/100 km | 8,9 l/100 km | 11,2 l/100 km |
Używany Mercedes ML W164 – galeria