Około 10-letni samochód kompaktowy – tak mniej więcej prezentuje się większość używanych aut sprowadzanych do Polski. Oto zestawienie najlepszych kompaktów z rocznika 2008 według raportu niemieckiego ADAC.
W polskich statystykach importu używanych aut królują samochody kompaktowe i klasy średniej – w 2018 r. najczęściej sprowadzanym do Polski samochodem zostało Audi A4 B7. Dwa kolejne miejsca należą do kompaktów: Volkswagena Golfa i Opla Astry. O pierwszą 10. zahaczyły również dwa auta miejskie – Opel Corsa i Volkswagen Polo. Biorąc pod uwagę średni wiek importowanych pojazdów (11 lat i 10 miesięcy), przeważnie pochodzą one z roczników 2006/2007/2008. Na podstawie statystyk przeprowadzanych przez niemiecki automobilklub ADAC przedstawiamy najmniej awaryjne kompakty w wieku około 11 lat, czyli z rocznika 2008.
Zestawienia ADAC powstają ze sporządzanych na bieżąco raportów z wyjazdów swoich samochodów pomocy drogowej. Ten ranking niezawodności, w odróżnieniu od innych (np. GTU, Dekra, TUV) opiera się zatem na statystykach pochodzących z prawdziwych interwencji. Automobilklub regularnie publikuje ogólnodostępne rankingi najlepszych i najbardziej awaryjnych modeli w poszczególnych klasach. Nie uwzględnia jednak generacji, stąd trzeba ją samemu określić w oparciu o podane lata produkcji. ADAC dla każdego rocznika wylicza osobny współczynnik niezawodności. Jest to stosunek liczby stwierdzonych usterek do 1000 egzemplarzy aut z konkretnego rocznika (im mniejszy, tym samochód bardziej niezawodny). Tutaj odsyłamy do pełnego raportu z podziałem na segmenty.
Najlepsze samochody kompaktowe według ADAC
Sprawdziliśmy, jak prezentują się statystyki kompaktów z rocznika 2008 i wyłoniliśmy 10 najmniej awaryjnych modeli. Znalazły się nim, rzecz jasna, auta marek niemieckich, ale i samochody japońskie, francuskie oraz… Dacia Logan na trzecim miejscu.
Marka/model | Współczynnik niezawodności |
BMW serii 1 E87 | 23,5 |
Toyota Auris I | 29,9 |
Dacia Logan I | 32,2 |
Audi A3 II | 32,8 |
Volkswagen Golf V | 34,0 |
Seat Leon II | 35,3 |
Mazda 3 I | 40,0 |
Opel Astra H | 46,9 |
Honda Civic VIII | 49,4 |
Renault Megane II | 50,1 |