Wiele modeli, z generacji na generację, zmieniło nie tylko swój charakter, ale nawet przynależność do segmentu. Przykładem jest Peugeot 5008 II, który z kompaktowego MPV zmienił się w średniej wielkości crossovera. Jakie są opinie o tym modelu?
Pierwsza generacja Peugeota 5008 zadebiutowała w 2009 roku i była przedstawicielem aut z segmentu MPV lub minivan. Wtedy jeszcze nikt nie dążył do tego, aby w każdym segmencie stosować dodatki, które upodobnią auto do „terenówki”. To była klasyczna linia, obszerne nadwozie oferujące bardzo funkcjonalne, przestronne wnętrze. W 2017 roku zadebiutowało drugie wcielenie tego modelu i bardzo wyraźnie zmieniło nie tylko stylistykę, ale i charakter auta. To wciąż duży, przestronny i opcjonalnie nawet 7-osobowy samochód, ale nadwozie zostało wizualnie podniesione i uterenowione, tym samym podążając nową modą na crossovery wszelkiej maści. W sumie trudno jednoznacznie sklasyfikować to auto, ale sam producent wspomina, że jest to średniej wielkości SUV, więc przy tym pozostańmy.
Producent pozostał również przy ciekawym wyglądzie, który nawiązuje do reszty modeli wydanych w tamtym czasie. Szczególnie po liftingu w 2020 roku samochód prezentuje się dynamicznie, nieco agresywnie i sportowo, mimo swoich typowo rodzinnych proporcji i gabarytów. Przed liftingiem również nie można było narzekać na nudę, szczególnie w przedniej i tylnej części nadwozia. Z przodu uwagę zwracają dzielone na dwie części smukłe klosze lamp z „kłem” wbijającym się jak klin w ich centralnej, dolnej części. Oprócz tego duży grill z dużą ilością chromu oraz zderzak z ostrymi liniami, dużymi wlotami powietrza i nakładką w dolnej części. Po liftingu pojawiły się słynne „kły” nachodzące na zderzak, zmienił się również grill, który dostał trójwymiarowy styl. Tył to przede wszystkim szeroka, czarna listwa z ciekawą sygnaturą przypominającą pazury. Dookoła jest bardzo dużo czarnych nakładek i dodatków, a z boku uwagę zwraca również szeroka chromowana listwa. Sylwetka z profilu prezentuje się bardzo dobrze, ma kształt klina i niemal poziomo poprowadzoną linię dachu aż do samego końca, przedłużonego przez spojler dachowy. Peugeot 5008 II mierzy 4641 mm długości, 1844 mm szerokości, 1646 mm wysokości, a rozstaw osi to 2840 mm.
Używany Peugeot 5008 II – wnętrze, bagażnik
Peugeot 5008 II nawet z początków produkcji wygląda świeżo i atrakcyjnie, szczególnie w odpowiednio skonfigurowanej wersji. O ile z zewnątrz samochód jest po prostu atrakcyjny i estetyczny, tak wnętrze to dość mocne uderzenie, które odbiega od tradycyjnej koncepcji i niektórym może nie przypaść do gustu. Chodzi przede wszystkim o bardzo specyficzny układ kierownica-panel zegarów. Otóż wieniec kierownicy jest bardzo mały, o spłaszczonych górnej i dolnej części, jak również opuszczony niżej, dzięki czemu panel wskaźników obserwujemy znad kierownicy, a nie jak w innych autach, przez kierownicę. Czy to jest wygodne? Wielokrotnie jeździłem różnymi modelami Peugeota, również 5008, i pierwsze chwile są bardzo dziwne, ale już po pokonaniu kilkunastu kilometrów prowadzenie auta staje się proste i bardzo przyjemne. Manewrowanie na parkingach lub ciasnych osiedlowych uliczkach to czysta przyjemność. Warto się przełamać i w miarę możliwości odbyć nieco dłuższą podróż, bo pierwsze wrażenia mogą być mylne.
Przestrzeni w tym samochodzie nie brakuje. Z przodu jest bardzo dużo miejsca, również na szerokość, choć większym użytkownikom może odrobinę przeszkadzać wysoko poprowadzona konsola środkowa, która dodatkowo jest dość szeroka. Fotele w wyższych odmianach wyposażenia nie dość, że wyglądają świetnie, mają gustowne przeszycia, to na dodatek są bardzo wygodne, mogą być również wyposażone w masaż. Ogromną zaletą auta jest drugi rząd siedzeń. Nie jest to kanapa, a trzy indywidualne fotele, które można niezależnie przesuwać i składać. Co więcej, każdy z foteli ma swoje mocowanie ISOFIX, więc można zamontować nawet trzy foteliki. Do tego całkowicie płaska podłoga, nawiewy, a nawet rozkładane stoliki w oparciach przednich foteli. Co prawda dwójka pasażerów nie będzie miała do dyspozycji wygodnego podłokietnika, a jedynie złożone środkowe oparcie, ale miejsca na pewno nie zabraknie! Stosunkowo dużo miejsca jest także na opcjonalnych, dwóch dodatkowych siedzeniach w trzecim rzędzie. Dorośli może nie będą nimi zachwyceni, ale dwójka dzieci – jak najbardziej. Pojemność bagażnika w konfiguracji 7-miejscowej jest symboliczna, ale po złożeniu siedzeń trzeciego rzędu jest to przyzwoite 780 litrów. Po złożeniu oparć drugiego rzędu (dzięki specjalnym nakładkom – praktycznie na płasko) jest to pojemność 2150 litrów. Oparcie przedniego fotela pasażera również można złożyć, aby przewieźć wyjątkowo długie przedmioty.
Używany Peugeot 5008 II – silniki
Pod względem silników, Peugeot 5008 nie zachwyca obszernym wyborem, ale każdy powinien znaleźć coś dla siebie. W początkowych latach produkcji wybór był nieco większy niż po liftingu w 2020 roku. Bazą był i wciąż jest silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM i momencie obrotowym 230 Nm. Jednostka ta świetnie sprawdza się w Peugeocie 208 lub 308, jest wystarczająca podczas samotnych podróży bez bagażu, ale po zabraniu na pokład kompletu pasażerów z bagażem, dynamika jest na bardzo niskim poziomie, a spalanie drastycznie wzrasta. Do 2020 roku alternatywą był silnik 1.6 THP o mocy 165 KM, a od 2018 roku w ofercie jest także jednostka o mocy 180 KM i momencie obrotowym 250 Nm. Tutaj dynamiki nie brakuje, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,3 sekundy.
Przed liftingiem w ofercie było kilka jednostek wysokoprężnych m.in. bazowy 1.5 BlueHDi o mocy 130 KM oraz – tylko na początku produkcji – 1.6 BlueHDi o mocy 100 oraz 120 KM. Lepiej odpuścić sobie te dwie jednostki i zdecydować się od razu na 2.0 BlueHDi o mocy 150 lub 180 KM. Nawet ta słabsza zapewni odpowiednią mobilność, a mocniejsza nawet namiastkę sportowych doznań. Taka moc i aż 400 Nm momentu obrotowego przekładają się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy, a średnie spalanie to zadowalające 4,9 l/100 km. Po liftingu w ofercie pozostały tylko dwie jednostki – 1.5 BlueHDi/130 KM oraz 2.0 BlueHDi/177 KM.
Używany Peugeot 5008 II – opinie użytkowników
Zalety
„Odważna i bardzo miła dla oka stylistyka, która zwraca na siebie uwagę”.
„Bardzo obszerne wnętrze, niezależne fotele z tyłu i spory bagażnik”.
„Trzeci rząd siedzeń, który nie jest dołożony na siłę i pomieści dwójkę większych dzieci”.
„Bardzo dobre wyposażenie i świetnie zaprojektowane wnętrze. Bardzo wygodne fotele”.
Wady
„Raczej skromna oferta jednostek napędowych, a bazowe są po prostu za wolne”.
„Na początku przyzwyczajenie się do specyficznego wnętrza może być trudne”.
„Nawet po liftingu i w topowej wersji brakuje takich elementów, jak podgrzewana kierownica”.
„W wersji z oknem dachowym zdecydowanie mniej miejsca nad głową”.
Używany Peugeot 5008 II – awaryjność, typowe usterki
Jeśli spytamy kierowców, które marki są najbardziej awaryjne, na pewno pojawią się głównie te francuskie. Sęk w tym, że w opiniach użytkowników Peugeot 5008 II wypada bardzo pozytywnie. Poza tym auto bazuje na podzespołach, które zostały wykorzystane w kilku innych modelach ówczesnej grupy PSA, w tym mniejszego Peugeota 3008. Znane problemy? Modele z pierwszych lat produkcji miały akcje serwisowe m.in. polegające na wymianie okablowania rozrusznika, które mogło się przecierać i unieruchomić auto. Było również kilka akcji serwisowych modeli z silnikiem Diesla, polegające m.in. na skontrolowaniu filtrów cząstek stałych. Niektórzy użytkownicy narzekali na hałas dobywających się z okolic drzwi/uszczelek przy wyższych prędkościach, jak również na sporadyczne problemy z fabrycznymi akumulatorami. Ze względu na fakt, że jest to auto rodzinne i wiele czasu spędza w mieście, warto sprawdzić stan zawieszenia, lakier pod kątem szkód parkingowych i wnętrze, które może być mocno zużyte lub poplamione.
Używany Peugeot 5008 II – gdzie jest numer VIN?
Numer VIN w Peugeocie 5008 II znajduje się między innymi za szybą w lewym dolnym rogu, po stronie kierowcy, jak również pod maską, na ścianie grodziowej, w okolicy mocowania prawego amortyzatora.
Używany Peugeot 5008 II – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 150 ogłoszeń dotyczących Peugeota 5008 II. Przykładowo model z 2017 roku z przebiegiem 170 000 kilometrów, w odmianie Allure z silnikiem 1.6 BlueHDi to koszt 85 000 złotych. Za około 110 000 złotych z kolei znajdziemy egzemplarz z 2018 roku, z przebiegiem około 100 000 kilometrów oraz silnikiem 1.6 THP z automatyczną skrzynią biegów. Jak widać, ceny nie są niskie i za zadbany egzemplarz trzeba wydać ponad 80 000 złotych.
Używany Peugeot 5008 II – podsumowanie
Peugeot 5008 drugiej generacji to bardzo funkcjonalny i praktyczny samochód rodzinny, który prezentuje się bardzo dobrze i nieźle wpisuje się w nową modę na crossovery. Ma bardzo przestronne i praktyczne wnętrze, jest nieźle wyposażony i bardzo komfortowy. Układ wnętrza może niektórych przerażać, ale po chwili wszystko staje się wygodne i intuicyjne. Warto unikać najsłabszych silników, jeśli ktoś planuje dalekie podróże z całą rodziną.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Peugeotach:
Używany Peugeot 5008 I (2009-2016) – opinie użytkowników
Używany Peugeot 308 II (2013-2021) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 462/184/167 cm |
Rozstaw osi | 284 cm |
Pojemność bagażnika | 780-2150 l |
Silnik | 1.2 PureTech | 1.6 THP | 1.6 THP |
---|---|---|---|
Pojemność | 1199 cm³ | 1598 cm³ | 1597 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo |
Maks. moc | 130 KM | 165 KM | 180 KM |
Maks. moment | 230 Nm | 240 Nm | 240 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10.9 s | 9,2 s | 9,0 s |
Prędkość maks. | 188 km/h | 206 km/h | 212 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 5,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Silnik | 1.5 BlueHDi | 1.6 BlueHDi | 1.6 BlueHDi | 2.0 BlueHDi | 2.0 BlueHDi |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 1499 cm³ | 1560 cm³ | 1560 cm³ | 1997 cm³ | 1997 cm³ |
Paliwo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 130 KM | 100 KM | 120 KM | 150 KM | 180 KM |
Maks. moment | 300 Nm | 254 Nm | 300 Nm | 370 Nm | 400 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,1 s | 13,6 s | 11,4 s | 9,6 s | 9,2 s |
Prędkość maks. | 191 km/h | 174 km/h | 188 km/h | 206 km/h | 208 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 4,2 l/100 km | 4,2 l/100 km | 4,3 l/100 km | 4,7 l/100 km | 4,9 l/100 km |