Cykl pomiarowy WLTP stopniowo wypiera przestarzały NEDC, tym samym przedstawiając bardziej realne wyniki średniego zużycia paliwa nowych aut.
Od jakiegoś czasu katalogowe dane dotyczące średniego spalania znacznie odbiegały od rezultatów możliwych do osiągnięcia podczas normalnej jazdy. Wszystko przez przestarzałe metody pomiaru zużycia paliwa, a dokładniej cykl pomiarowy NEDC, mający swoje korzenie jeszcze w latach 60. i nie odpowiadający dzisiejszym warunkom na drogach. Od 1 września 2017 roku każdy nowo wprowadzony model samochodu musi już mieć przeprowadzone nowe badanie spalania, czyli cykl WLTP (Worldwide Harmonized Light Wehicle Test Procedure). Dokładnie rok później (1 września 2018) wszystkie nowe pojazdy będą mieć wyniki podawane według cyklu WLTP, a od 1 stycznia 2019 nowe dane o spalaniu trafią do aut sprzedawanych przez dealerów.
Szereg zmian
Nowy cykl pomiarowy powstał w oparciu o wiele tysięcy kilometrów pomiarów w autach uczestniczących w normalnym ruchu drogowym, dzięki czemu udało się stworzyć pomiar odpowiadający rzeczywistym warunkom na drodze. Badania nadal odbywają się na hamowni, ale zmieniono szereg kryteriów składających się na schemat cyklu. Zwiększył się jego czas, dystans, średnia prędkość, udział postojów i maksymalna prędkość w pomiarze. Nowy cykl zawiera cztery fazy o różnej dynamice i ujednolicono w nim udział jazdy miejskiej i w trasie. Samochody bada się teraz w oparciu o masę rzeczywistą, a nie własną z doliczeniem 100 kilogramów. Potwierdzenie testu WLTP ma znaleźć się w badaniach drogowych RDE (Real Driving Emissions), tym samym eliminując ewentualne przekłamania.
Więcej rzetelności
Przez najbliższy rok w danych technicznych znajdziemy wyniki spalania zarówno według normy NEDC, jak i WLTP. Z czasem nowy cykl całkowicie wyprze stary. Rezultaty będą co prawda wyższe (nawet o 25%), ale zdecydowanie bliżej im do faktycznych wyników spalania.
Zmiany w testach zużycia paliwa
Cykl | NEDC | WLTP |
Czas trwania | 20 min. | 30 min. |
Średnia prędkość | 34 km/h | 46,5 km/h |
Temperatura pomiaru | 20-30*C | 23*C |
Udział postojów | 25% | 13% |
Maksymalna prędkość | 120 km/h | 131,5 km/h |
Korekcja wyników | brak | do 14*C |
Dystans cyklu | 11 km | 23,25 km |
Fazy miasto/trasa | 66/34% | 48,52% |
Masa auta | masa własna + 100 kg | masa rzeczywista |
Jak bardzo zmienią się fabryczne wyniki zużycia paliwa
Samochód | BMW X6 | Opel Mokka X | Peugeot 308 SW | Volvo XC60 | Volvo XC90 |
Silnik | 3.0d xDrive | 1.6 Ecotec 115 | 1.2 PureTech 130 | 2.0 D4 AWD | 2.0 D5 AWD Geartronic |
NEDC | 5,9 l/100 km | 6,6 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,0 l/100 km | 5,6 l/100 km |
WLTP | 6,9 l/100 km | 8,2 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,4 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Różnica | 17% | 24% | 12% | 8% | 16% |