Nowa odsłona Suzuki Jimny to jedna z najbardziej intrygujących premier tego roku. Ta oryginalna terenówka kryje wiele interesujących szczegółów. Wybraliśmy dla Was 15 ciekawostek o Suzuki Jimny.

Suzuki Jimny to samochód wyjątkowy. Gdy w 1969 r. debiutowała jego pierwsza generacja, w sprzedaży była też pierwsza odsłona Toyoty Corolli. W 2018 roku kompaktowa Toyota doczekała się dwunastego wydania, tymczasem Suzuki kończyło sprzedaż… trzeciej generacji Jimny’ego. Łatwo obliczyć, że każde wydanie było na rynku przez kilkanaście lat (ostatnie aż dwie dekady). Dlaczego terenowe Suzuki wciąż znajdywało nabywców? To w głównej mierze zasługa niepowtarzalnego charakteru tego auta, który zapewnił mu brak konkurentów – od wielu lat poszukujący prawdziwego samochodu terenowego o bardzo niewielkich rozmiarach mieli do wyboru Suzuki Jimny i… na tym wybór się kończył. Dlatego kiedy nadszedł czas na kolejną, czwartą odsłonę japońskiej terenówki, oczekiwania były bardzo duże. Mieliśmy już okazję pojeździć nowy modelem i możemy uspokoić wszystkich zainteresowanych – Jimny nie stracił nic ze swoich ogromnych zdolności terenowych, a do tego zyskał jeszcze więcej charakteru. Poniżej przedstawiamy 15 najciekawszych faktów na temat nowego Suzuki Jimny.

1. Współczesne wyposażenie

Mamy 2018 rok i wymagania klientów są dziś zupełnie inne niż pod koniec ubiegłego tysiąclecia. Dlatego nowe Suzuki Jimny musiało zyskać współczesne wyposażenie. Nabywcy topowej odmiany otrzymają zatem m.in. 6 poduszek powietrznych (poprzednik miał tylko dwie), asystenta pasa ruchu, system pomagający zapobiec najechaniu na poprzedzający pojazd, diodowe światła, nawigację, Bluetooth, wielofunkcyjną kierownicę czy automatyczną klimatyzację.

Nowe Suzuki Jimny - światła
Klasyczne okrągłe reflektory nawiązują do poprzedników, ale kryją diody LED.
2. Powrót do rynienek

Pierwsze generacje terenowego Suzuki miały typowe dla tamtych czasów rynienki dachowe, ale w sprzedawanej do tego roku trzeciej odsłonie rynienki zniknęły, a pojawiły się relingi. Wraz z nowym Suzuki Jimny klasyczne rynienki powróciły. Czy to źle? Absolutnie nie – to tradycyjne rozwiązanie bardzo pasuje do tego samochodu.

Nowe Suzuki Jimny - bagażnik dachowy
Choć rynienki dachowe są już dość przestarzałym rozwiązaniem, tutaj zupełnie nie przeszkadzają.
3. Ciekawy kokpit

Kanciasty kokpit nowego Suzuki Jimny bardzo pasuje do jego pudełkowatego nadwozia. Uwagę zwracają solidne uchwyty w drzwiach i przed pasażerem oraz spore rozmiary podstawowych przełączników, pozwalające na korzystanie z nich nawet w zimowych rękawicach. Obsługę ułatwia też wysoko zamontowany ekran centralny. Niemal pionowo ustawiona przednia szyba, niezbyt szerokie słupki dachowe oraz wielkie boczne lusterka zapewniają świetną widoczność we wszystkich kierunkach.

Nowe Suzuki Jimny - deska rozdzielcza
Kanty i krągłości – kokpit jest dopasowany stylem do nadwozia Jimny’ego.
4. Śrubki na wierzchu

Aby podkreślić surowy, a jednocześnie solidny charakter nowego Suzuki Jimny, konstruktorzy pozostawili na widoku śrubki na desce rozdzielczej, przy wskaźnikach i na drzwiach. W „normalnym” samochodzie uznalibyśmy to za wadę, tutaj są kolejnym elementem dodającym japońskiej terenówce stylu.

Nowe Suzuki Jimny - plastik
Widoczne śrubki nie są niedopatrzeniem – są tu, by podkreślić charakter auta.
5. Automatyczna klimatyzacja

Mamy XXI wiek, więc nawet ta prosta i tania terenówka musiała się doczekać współczesnego wyposażenia. Na przykład automatycznej klimatyzacji z ciekawym okrągłym wyświetlaczem. Układ jest bardzo sprawny i mimo znacznego przeszklenia kabiny nie ma problemów ze schłodzeniem jej nawet gdy temperatura sięga 30 stopni Celsjusza.

Nowe Suzuki Jimny - klimatyzacja
Topowa wersja ma automatyczną klimatyzację. Poniżej przełączniki elektrycznie sterowanych szyb, ESP i asystenta zjazdu, a jeszcze niżej – gniazda USB i 12 V.
6. Klasyczne dźwignie biegów i napędu

Jak przed laty – na obitym wykładziną tunelu centralnym znajdziemy dwie dźwignie z tradycyjnymi „harmonijkowymi” osłonami z gumy. Większą obsługuje się pięciostopniową skrzynię biegów, mniejszą wybiera rodzaj napędu. Do wyboru są ustawienia 2H (napęd na tylne koła), 4H (napęd 4×4) i 4L (napęd 4×4 z reduktorem).

Nowe Suzuki Jimny - dźwignie
Dwie dźwignie z gumowymi harmonijkami – jak za dawnych lat.
7. Pierwszorzędne miejsca

W pierwszym rzędzie na podróżnych czekają dwa dość wysoko zamocowane fotele. Są wystarczająco duże i wygodne, a miejsca na nich wystarczy nawet wysokim osobom. Gorzej z ustawieniami – nie da się zmienić wysokości foteli ani pasów bezpieczeństwa, brakuje też regulacji podparcia lędźwiowego, a kierownicę przestawia się tylko w pionie.

Nowe Suzuki Jimny - fotel kierowcy
Fotele mają ograniczony zakres regulacji, ale wygodnie „ugoszczą” nawet wysokie osoby.
8. Miejsca w drugiej klasie

Jadący z tyłu nie mogą liczyć na nadmiar komfortu. Kanapa jest zupełnie płaska i ma niskie oparcie, a siedzących na niej otacza niezasłonięta blacha. Miejsca nad głowami i na szerokość jest sporo, ale przestrzeń na nogi trzeba negocjować z siedzącymi z przodu. Pozytywną zmianą w stosunku do poprzednika są chowane tylne zagłówki, które nie zasłaniają kierowcy widoku w tył.

Nowe Suzuki Jimny - kanapa
Z tyłu nie podróżuje się zbyt komfortowo, a dostęp tam utrudnia fakt, że tylko prawy fotel przesuwa się w przód po złożeniu oparcia.
9. Bagażnik? Praktycznie nie istnieje.

Gdy podróżni zajmą wszystkie cztery miejsca, właściwie nie mają gdzie schować bagażu – przestrzeń bagażowa ma wtedy pojemność zaledwie 85 l i za kanapą zmieszczą się co najwyżej damskie torebki. Kiedy oparcie kanapy ustawi się pionowo, za nim uda się zmieścić dwa albo trzy nieduże plecaki… ale w takiej pozycji w drugim rzędzie właściwie nie da się podróżować.

Nowe Suzuki Jimny - bagażnik
Bagażnik wykończono trudnym do zarysowania tworzywem. Choć „bagażnik” jest tu określeniem nieco na wyrost.
10. Złożenie kanapy zapewnia miejsce na bagaż

Jeśli ktoś zechce przewieźć nowym Suzuki Jimny jakiekolwiek torby podróżne albo zakupy, powinien potraktować japońską terenówkę jako auto dwumiejscowe. Po złożeniu tylnych siedzeń bagażnik Jimny’ego ma pojemność 377 l (do szyb) lub 830 l (do dachu).

Nowe Suzuki Jimny - powiększony bagażnik
Wypad nowym Suzuki na weekend za miastem? Tylko we dwójkę.
11. Drzwi bagażnika otwierane na prawą stronę

Drzwi bagażnika Jimny’ego otwierają się „po japońsku”, czyli na prawą stronę. Oznacza to, że gdy samochód jest zaparkowany przy chodniku, równolegle do krawędzi jezdni, osoba rozpakowująca bagażnik musi za każdym razem obchodzić otwarte drzwi.

Nowe Suzuki Jimny - tylna klapa
Jak to w japońskich samochodach – klapa bagażnika otwiera się na prawą stronę.
12. Hamulce bębnowe

Nowe Suzuki Jimny na przedniej osi ma hamulce tarczowe (z niewentylowanymi tarczami), a na tylnej osi – bębnowe. Nie ma co liczyć na rekordowe wyniki prób hamowania, ale układ ten całkiem skutecznie radzi sobie z zatrzymywaniem tego lekkiego samochodu (masa własna, w zależności od wersji, wynosi 1090-1135 kg).

Nowe Suzuki Jimny - koło
Z tyłu – hamulce bębnowe. Opony o dość wysokim profilu (195/80 R15) pomagają w walce z wybojami.
13. Bogata oferta akcesoriów

Aby podkreślić modny charakter nowego Suzuki Jimny, producent przygotował katalog akcesoriów poprawiających wygląd tej terenówki oraz podnoszących jej odporność na przeszkody terenowe. Do wyboru są m.in. chlapacze, osłony zderzaków i progów, pokrywy koła zapasowego czy owiewki bocznych szyb.

Nowe Suzuki Jimny - tył
Zestaw akcesoriów pozwala właścicielowi wyróżnić swoje Jimny.
14. Opcjonalny grill

Charakterystyczny dla tego modelu pięcioszczelinowy grill można zastąpić akcesoryjnym elementem z jednym dużym wlotem powietrza i sporych rozmiarów napisem SUZUKI zamiast firmowego logo.

Nowe Suzuki Jimny - przód
Wśród akcesoriów znajdziemy też inny niż seryjny grill wykonany z błyszczącego tworzywa.
15. Terenowe osłony

Katalog dodatków do nowego Suzuki Jimny nie ogranicza się do tych zmieniających wygląd japońskiej terenówki. Są i takie, które poprawiają odporność auta na uszkodzenia podczas jazdy w terenie. Na przykład bardzo solidne osłony wykonane z aluminium, które chronią mosty napędowe małego Suzuki.

Nowe Suzuki Jimny - podwozie
Z solidnymi osłonami progów nie trzeba się bać przejeżdżania nad dużymi kamieniami.
Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here