UżywaneOpinieUżywane Suzuki Jimny IV (od 2018 r.) - opinie, dane techniczne, typowe...

Używane Suzuki Jimny IV (od 2018 r.) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Suzuki Jimny jest w zasadzie bezkonkurencyjne – świetnie spisuje się w mieście, ale najlepiej czujące się w terenie. Jakie są opinie o czwartej generacji Suzuki Jimny?

Pierwsza generacja Suzuki Jimny zadebiutowała w 1970 roku i od razu podbiła serca miłośników jazdy w terenie. Był to samochód mały, niepozorny, ale niezwykle sprawny nawet w ciężkim terenie, a do tego prosty konstrukcyjnie i niedrogi w zakupie i eksploatacji. Auto idealne? Oczywiście prostota i niska cena mają swoje bolączki, bowiem Jimny nigdy nie był i nie jest technologicznym liderem, jest trochę staroświecki, zacofany, z komfortem, osiągami czy jakością wykończenia również mu nie po drodze, ale czy to jest istotne? Czwarta generacja nie straciła swojego niesamowitego uroku, który potrafi przysłonić wszystkie wady. Kiepsko spisuje się w trasie, jest dość ciasny i mało komfortowy, ale co z tego, skoro gdy tylko zjedziemy z twardego asfaltu, daje kierowcy mnóstwo frajdy i przyjemności z jazdy.

Suzuki Jimny IV - tył
Tak niewielkie nadwozie, a charakteru więcej niż niejeden duży SUV!

Używane Suzuki Jimny IV – wymiary, nadwozie

Gdy zapowiadano nadejście czwartej generacji, każdy obawiał się, że Suzuki popłynie z nurtem i stworzy kolejnego, łagodnego, miejskiego crossovera licząc na falę popularności nazwy. Na szczęście tak się nie stało i Suzuki Jimny IV to wciąż surowy, trochę staroświecki, ale niezwykle ciekawy samochód terenowy, którego można plasować w segmencie A. Jest malutki, ciasny, ma jedną parę drzwi i nadwozie, które można bez problemów wpisać nazwać jeżdżącym kioskiem. Te kwadratowe kształty, niemal brak obłości (pomijając nadkola), surowe elementy i dość słuszne porównywanie do Mercedesa Klasy G, dodają Jimny ogromnego uroku. Moim zdaniem jest to najładniej wyglądająca generacja, która w dużym stopniu nawiązuje do swoich korzeni, tj. I i II wersji. Trzecia generacja również była ciekawa, choć tam postawiono na łagodne kształty. Jimny IV, z odpowiednio dobranym lakierem np. jaskrawym żółto-zielonym, z czarnymi dodatkami prezentuje się świetnie i mimo skromnych gabarytów, nie pozostanie niezauważonym. Auto mierzy 3480 mm długości, 1645 mm szerokości i 1720 mm wysokości. Rozstaw osi to 2250 mm.

Suzuki Jimny IV - przód
Jaskrawa limonka, a może wojskowa zieleń? W wielu kolorach Jimny prezentuje się świetnie.

Używane Suzuki Jimny IV – wnętrze, bagażnik

Wnętrze Suzuki Jimny jest jeszcze bardziej spartańskie i oryginalne, niż nadwozie. Jest oczywiście bardzo ciasno i jeśli ktoś kiedyś jeździł Fiatem 126p, w Jimny może poczuć się podobnie. Nad głową miejsca jest pod dostatkiem, na nogi również nie jest źle, ale na szerokość już niekoniecznie. Nie jest bardzo ciasno i w sumie w tym aucie niespecjalnie to przeszkadza, ale warto mieć to na uwadze. Warto również pamiętać, że obecność kanapy jest raczej iluzoryczna i miejsca jest na niej naprawdę mało. To raczej ławka dla dwóch osób i tylko na krótki dystans. Najlepiej od razu złożyć oparcie lub wymontować kanapę, aby powiększyć symboliczny bagażnik. W ogóle Suzuki Jimny warto traktować jako auto dwuosobowe, wtedy nie będzie rozczarowań, jeśli chodzi o brak przestrzeni. W standardowym ułożeniu kanapy pojemność bagażnika to 85 litrów. Tak – 85 litrów! Maksymalna pojemność bagażnika do dachu to przyzwoite 830 litrów. Warto również pamiętać, że Suzuki po wycofaniu auta z większości rynków europejskich (problemy z normami emisji spalin oraz wysokie koszty przekroczenia limitów) przywróciło Jimny do oferty, ale jako dwuosobowe auto ciężarowe z homologacją N1 bez kanapy i z kratą oddzielającą przestrzeń bagażową, które pojemność wzrosła do 863 litrów.

Suzuki Jimny IV - deska rozdzielcza
Jeśli ktoś szuka luksusów, to zdecydowanie nie ten adres. Tu ma być solidnie, prosto, choć ciekawego klimatu nie brakuje.

Wracając do wnętrza, nie warto również oczekiwać wygody, nowoczesnych rozwiązań czy dobrej jakości materiałów. W Jimny jest trochę jak w starym Jeepie Wranglerze – surowo, twardo, spartańsko i staroświecko. Jeśli ktoś szuka lepszej jakości materiałów i wygód, niech sięgnie po łagodnego miejskiego crossovera. Tutaj liczy się solidność i ergonomia, jak również prostota obsługi i bezproblemowe utrzymanie w czystości. Jeśli ktoś używa Jimny’ego zgodnie z przeznaczeniem, tj. często opuszcza utwardzone drogi, czeka na opady deszczu tylko po to, aby pobawić się w błocie lub często wybiera się do lasu lub po prostu mieszka za miastem, na pewno doceni twarde materiały i prostotę wnętrza. Coś się porysuje, pobrudzi? To tylko kolejny ślad do wspomnień. Poza tym bez problemu można coś wymienić i nie zapłacić za to koszmarnej kwoty.

Używane Suzuki Jimny IV – silniki

Jeśli chodzi o ofertę silnikową, ta praktycznie nie istnieje, bowiem od samego początku Jimny występował z jedną jednostką napędową – 1.5 VVT o mocy 102 KM i momencie obrotowym 130 Nm. To czterocylindrowa wolnossąca jednostka o prostej konstrukcji, która przekazuje napęd na cztery koła za pośrednictwem 5-biegowej manualnej lub 4-stopniowej automatycznej skrzyni. Nie jest to auto dynamiczne i nastawione na osiągi, bowiem sprint od 0 do 100 km/h zajmuje około 13 sekund, a prędkość maksymalna to 145 km/h. Średnie spalanie również nie jest atrakcyjne – około 7,7 l/100 km. Ale największą zaletą tego auta, oprócz imponującej zwrotności i sprawności w mieście, są rewelacyjne właściwości terenowe i po zjechaniu z twardego asfaltu, Jimny pokazuje to, na co go stać. Wyposażony w reduktor napęd pozwoli zajechać dalej niż większością dużych SUV-ów z napędem na cztery koła, o miejskich crossoverach nie wspominając.

Suzuki Jimny IV - silnik
Pod maską pracuje prosty silnik wolnossący o mocy 102 KM, który niespecjalnie sobie radzi w trasie, ale poza tym dość dobrze pasuje to tego małego auta.

Używane Suzuki Jimny IV – opinie użytkowników

 Zalety 

„Surowa, prosta, ale w swej prostocie rewelacyjna stylistyka”.

„Do bólu proste i mocno analogowe wnętrze”.

„Rewelacyjne właściwości terenowe”.

„Bardzo kompaktowe wymiary i zwinność w każdych warunkach”.

 Wady 

„Nieprecyzyjny układ kierowniczy i kiepskie prowadzenie”.

„Bardzo spartańskie, dość ciasne wnętrze i mikroskopijny bagażnik”.

„Paliwożerny i głośny silnik”.

„Wysoka cena zakupu zadbanego egzemplarza”.

Używane Suzuki Jimny IV – awaryjność, typowe usterki

Suzuki Jimny IV to małe, ale bardzo wytrzymałe auto, które zapewne większość swojego motoryzacyjnego życia spędza w obszarach miejskich, dlatego też należy dokładnie sprawdzić karoserię pod kątem lekkich rys i wgnieceń. Warto również upewnić się, że elementy elektryczne wewnątrz działają tak, jak powinny, a tylne siedzenia składają się bez oporów. Również tylne drzwi otwierane na bok wymagają kontroli i sprawdzenia, czy nie ma na nich zbyt wielu obić czy nadmiernego zużycia. Rzecz jasna Jimny to również auto terenowe, więc należy dokładnie sprawdzić działanie napędów oraz stan podwozia pod kątem uszkodzeń, pęknięć, wgnieceń itp. W wersjach z automatyczną skrzynią biegów warto sprawdzić jej działanie, czy nie szarpie, nie zacina się itp. Poza tym Jimny to proste auto, które nie cierpi na powtarzające się, poważne awarie.

Suzuki Jimny IV - reduktor
Podczas oględzin auta warto sprawdzić działanie reduktora. Intensywna jazda w terenie lub nieumiejętna obsługa mogły go uszkodzić.

Używane Suzuki Jimny IV – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Suzuki Jimny znajduje się na podłużnicy ramy obok przedniego prawego koła, jak również na ścianie grodziowej po prawej stronie, na tabliczce znamionowej, która jest widoczna po podniesieniu maski.

Suzuki Jimny IV - numer VIN

Używane Suzuki Jimny IV – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było zaledwie kilka ogłoszeń dotyczących używanego Suzuki Jimny. Przykładowo model z 2020 roku w topowej konfiguracji i z przebiegiem 20 000 kilometrów to koszt 110 000 złotych.

Używane Suzuki Jimny IV – podsumowanie

Czy Suzuki Jimny może pełnić rolę auta miejskiego? Owszem, choć będzie to bardzo nieoczywisty wybór. Trzeba jednak przyznać, że potencjał tego auta można wykorzystać nie tylko w mieście, dzięki kompaktowym wymiarom i świetnej zwrotności, ale przede wszystkim w terenie. Tam świetnie spisze się napęd, wysoki prześwit i rewelacyjne właściwości jezdne. Auto jest drogie, a wybór niewielki, ale bezproblemowa eksploatacja oraz przyjemność z jazdy w trudnych warunkach wynagradzają wszelkie braki.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Suzuki:

Używane Suzuki Ignis III (od 2016 r.) – opinie użytkowników

Używane Suzuki Vitara (od 2015 r.) – opinie użytkowników

Suzuki Jimny IV - bok

Suzuki Jimny IV – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 364/164/172 cm
Rozstaw osi 225 cm
Pojemność bagażnika 85-863 l
Suzuki Jimny IV – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.5 VVT
Pojemność 1462 cm³
Paliwo benzynowy
Maks. moc 102 KM
Maks. moment 130 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,0 s
Prędkość maks. 145 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,7 l/100 km

Używane Suzuki Jimny IV – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji