UżywaneUżywany Volkswagen Touran I (2003-2015) - który silnik wybrać?

Używany Volkswagen Touran I (2003-2015) – który silnik wybrać?

Touran to dla wielu najbardziej pakowny kompaktowy minivan. Z jakim silnikiem warto rozważyć używanego Volkswagena Tourana I?

Volkswagen Touran to naprawdę ciekawy przypadek. Przez 20 lat produkcji powstały zaledwie dwie generacje, z czego pierwszą produkowano rekordowe 12 lat. W międzyczasie przeszła jednak dwa liftingi (w 2006 i 2010 roku), które na bieżąco dostosowywały stylistykę przedniej części nadwozia do aktualnych trendów marki. Z kolei Touran II miał swoją premierę w czasach dominacji SUV-ów (w 2015 r.) i w dniu pisania artykułu (pod koniec 2023 r.) był jednym z nielicznych nadal wytwarzanych kompaktowych minivanów. Co by nie mówić, mało które auto oferuje tak ogromne możliwości transportowe w tak krótkim nadwoziu. Przypominamy, że Touran I mierzy niewiele więcej od auta kompaktowego (4,4 m długości), ale ma spory rozstaw osi (268 cm) i funkcjonalne, „pudełkowate” nadwozie. Samochód w świetnych warunkach przewiezie 5 osób, a awaryjne także dodatkowe dwie w 3. rzędzie foteli (o ile jest). Bagażnik to absolutna klasowa czołówka. W konfiguracji 5-osobowej zmieści aż 695 l, a przy 2. osobach – rekordowe 1989 l.

Na przestrzeni lat sporo zmian miało też miejsce w gamie silnikowej Tourana. Z jakim napędem warto go wybrać z drugiej ręki?

Używany Volkswagen Touran I – silniki benzynowe

  • 1.2 TSI (105 KM)
  • 1.4 TSI (140 KM, 150 KM, 170 KM)
  • 1.6 8V (102 KM)
  • 1.6 FSI (115 KM)
  • 2.0 FSI (150 KM)
  • 2.0 EcoFuel (109 KM)

W Touranie montowano zarówno uproszczone silniki bez turbo i wtrysku bezpośredniego, jak i wolnossące odmiany z wtryskiem bezpośrednim i w pełni downsizingowe konstrukcje. Przełom w gamie silników benzynowych nastał w 2010 r., gdy na dobre wycofano silniki bez turbo. Był to bazowy 1.6 8V (102 KM), natomiast jeszcze wcześniej, bo w 2006 r. zrezygnowano z dwóch jednostek FSI (bez turbo, ale z wtryskiem bezpośrednim): 1.6 FSI (115 KM) i 2.0 FSI (150 KM). Tego drugiego przez pewien czas oferowano z zasilaniem CNG (109-konna odmiana EcoFuel). Mimo względnie prostej konstrukcji, nawet te silniki nękają awarie. 1.6 8V „bierze” olej i sprawia problemy z sondami lambda, przepustnicami i cewkami zapłonowymi, 1.6 FSI ma podatny na rozciąganie łańcuch rozrządu, a 2.0 FSI – nietrwałe wałki rozrządu. Wspólnym problemem odmian FSI jest zbieranie się nagaru w kolektorach ssących. W przypadku wolnossących Touranów trzeba się liczyć ze spalaniem rzędu 8-9 l/100 km w cyklu mieszanym.

Już w 2006 r. rozpoczęto montaż pierwszych silników TSI (turbo + bezpośredni wtrysk). Mowa o 1.4 TSI w wersji 140- i 170-konnej, a od 2009 r. także 150-konnej. To silniki z wadliwej serii EA111 z łańcuchem rozrządu, w dodatku obligatoryjnie wyposażone we wspomagający turbosprężarkę kompresor. Co istotne, Volkswagen nie wycofał ich nawet po głębokiej modernizacji Tourana w 2010 r. (a co poczynił w innych modelach). W 1.4 TSI trzeba się nastawić na wiele usterek. Rozciągają się łańcuchy rozrządu (wskutek awarii napinacza), nie załącza się wspomniany kompresor, powszechne jest też ponadprzeciętne zużywanie oleju (to wina niedopracowanych fabrycznych pierścieni). W 2010 r. wprowadzono pochodzącego z tej samej rodziny 1.2 TSI (105 KM), który również ma awaryjny rozrząd. Ponadto sprawia kłopoty z turbosprężarkami i niektórzy musieli dokonywać w nim wymiany uszczelki pod głowicą. Wszystkie silniki, poza 1.6 8V i 2.0 EcoFuel, zestawiano z 6-biegowymi skrzyniami biegów. Większość mogła być konfigurowana z 6- lub 7-biegową przekładnią DSG.

Volkswagen Touran I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. wolnossące)
Silnik 1.6 8V 1.6 FSI 2.0 FSI
Pojemność 1595 cm³ 1598 cm³ 1984 cm³
Paliwo benz. benz. benz.
Maks. moc 102 KM 115 KM 150 KM
Maks. moment 148 Nm 155 Nm 200 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s 11,9 s 10,4 s
Prędkość maks. 179 km/h 186 km/h 201 km/h
Śr. zużycie paliwa 7,9 l/100 km 7,4 l/100 km 7,9 l/100 km
Volkswagen Touran I – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benz. turbodoł.)
Silnik 1.2 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI
Pojemność 1197 cm³ 1390 cm³ 1390 cm³ 1390 cm³
Paliwo benz., turbo benz., turbo + kompr. benz., turbo + kompr. benz., turbo + kompr.
Maks. moc 105 KM 140 KM 150 KM 170 KM
Maks. moment 175 Nm 220 Nm 220 Nm 240 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,9 s 9,8 s 10,1 s 8,5 s
Prędkość maks. 188 km/h 200 km/h 203 km/h 212 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,9 l/100 km 7,4 l/100 km 6,9 l/100 km 7,6 l/100 km
Volkswagen Touran I 1.4 TSI
W zasadzie jedyną zaletą oferowanych w Touranie wariantów TSI jest nieco niższe spalanie niż w odmianach wolnossących – wynosi ok. 7-8 l/100 km. Więcej palą jedynie 170-konne 1.4 TSI.

Używany Volkswagen Touran I – silniki Diesla

  • 1.6 TDI (90 KM, 105 KM)
  • 1.9 TDI (90 KM, 100 KM, 105 KM)
  • 2.0 TDI (105 KM, 136 KM, 140 KM, 170 KM, 177 KM)

Do 2010 r. Volkswagen stosował silniki wysokoprężne z pompowtryskiwaczami – 1.9 TDI (90/100/105 KM) oraz 2.0 TDI (105/136/140/170 KM). W późniejszych latach wprowadzono diesle z common rail – 1.6 TDI (90/105 KM) oraz zmodernizowanego 2.0 TDI CR (140/170/177 KM). Co ciekawe, wczesne 2.0 TDI w wersji 140-konnej mogły mieć zarówno głowicę 16-zaworową, jak i 8-zaworową (oznaczenie BMM). Dla porządku – wszystkie 1.9 TDI są 8-zaworowe, a wszystkie 1.6 TDI – 16-zaworowe. Za najtrwalsze diesle w gamie uchodzą 1.9 TDI, choć z uwagi na wiek i często ogromne przebiegi ciężko po nich spodziewać się wzorowej niezawodności: prędzej czy później trzeba będzie zregenerować turbo albo wymienić dwumasę (co można z góry także powiedzieć o pozostałych turbodieslach). Jedynie odmiany BXE (niektóre 105-konne) posiadają wadę fabryczną w postaci nietrwałych panewek. Z kolei w 1.6 TDI seryjnie montowano nieregenerowalne wtryskiwacze piezoelektryczne. W ogólnym rozrachunku to jednak najpewniejsze jednostki wysokoprężne w Touranie. Niezłe też są 2.0 TDI z common rail (lata 2010-2015). Starsze (zwłaszcza 16-zaworowe) miały podatne na pękania głowice i awaryjne pompowtryskiwacze, sprawiały też kłopoty z zaworami EGR. Wszystkie diesle łączono z 6-biegowymi skrzyniami ręcznymi, a wybrane konfiguracje także z przekładniami DSG (6- lub 7-biegowymi).

Volkswagen Touran I – dane techniczne, osiągi, spalanie (słabsze silniki Diesla)
Silnik 1.6 TDI 1.6 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI
Pojemność 1598 cm³ 1598 cm³ 1896 cm³ 1896 cm³ 1896 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 90 KM 105 KM 90 KM 100 KM 105 KM
Maks. moment 230 Nm 250 Nm 210 Nm 250 Nm 250 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,7 s 12,8 s 14,9 s 13,5 s 13,2 s
Prędkość maks. 174 km/h 186 km/h 171 km/h 177 km/h 179 km/h
Śr. zużycie paliwa 5,1 l/100 km 4,6 l/100 km 5,9 l/100 km 5,9 l/100 km 6,0 l/100 km
Volkswagen Touran I – dane techniczne, osiągi, spalanie (mocniejsze silniki Diesla)
Silnik 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Pojemność 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Maks. moc 136 KM 140 KM 170 KM 177 KM
Maks. moment 320 Nm 320 Nm 350 Nm 380 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s 10,2 s 9,0 s 8,8 s
Prędkość maks. 197 km/h 200 km/h 214 km/h 214 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,0 l/100 km 6,1 l/100 km 6,6 l/100 km 5,7 l/100 km
Volkswagen Touran I 1.9 TDI
Faktem jest, że leciwy 1.9 TDI jest udaną konstrukcją, lecz w tak intensywnie użytkowanym aucie i on może sprawiać problemy.
Volkswagen Touran I 2.0 TDI
Oferowane do 2010 r. diesle 2.0 TDI PD nękały serie spektakularnych awarii. Wyraźna poprawa nastała w odmianach 2.0 TDI CR (od 2010 r.).

Używany Volkswagen Touran I – który silnik wybrać?

W bogatej palecie wersji silnikowych Tourana nie można niestety polecić wielu jednostek. Najbezpieczniejsze są odmiany wolnossące (z naciskiem na 1.6 8V), a jak komuś brakuje w nich mocy (co wcale nie dziwi), może rozejrzeć się za jak najmłodszymi odmianami 1.4 TSI, które nie zdołały jeszcze dużo pojechać. Spośród diesli najlepiej wybrać 1.6 TDI lub 2.0 TDI CR, ewentualnie doinwestowanego 1.9 TDI.

Przeczytaj więcej na temat używanego Volkswagena Tourana I:

Używany Volkswagen Touran I (2003-2015) – opinie użytkowników

Volkswagen Touran I

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji