Fiat 500e to wyjątkowo estetycznie zaprojektowany samochód miejski, który z jednej strony jest nowoczesny, ma napęd elektryczny i ciekawe rozwiązania, z drugiej zaś pełnymi garściami czerpie inspiracje z przeszłości. Jakie są opinie na temat tego modelu?
Są auta, które zawsze budzą sympatię i zainteresowanie. Nawet Fiat 500 poprzedniej generacji z początku produkcji, jeśli jest zadbany i w ładnej wersji, wzbudzi uznanie na ulicy. A jak jest z najnowszą generacją, która w chwili obecnej jest dostępna tylko w elektrycznej odmianie? Wizualnie auto wciąż jest urocze, estetyczne, ma wiele nawiązań do kultowego modelu sprzed lat, ale i sprytnie przemyca nowoczesne akcenty jak np. dzielone światła LED czy ukryte klamki. Czy napęd elektryczny w czymś przeszkadza? W zasadzie nie, bowiem Fiat 500e to na wskroś miejskie auto i nie wypada wymagać od niego ponadprzeciętnych zasięgów czy sportowych osiągów. To auto miejskie i w tej roli spełnia się wyśmienicie. Czym jeszcze charakteryzuje się Fiat 500e?

Używany Fiat 500e – wymiary, nadwozie
Fiat 500e jest filigranowy, ale wnętrze zupełnie tego nie odzwierciedla! O tym opowiem za chwilę. Na razie skoncentrujmy się na nadwoziu, które w sposób oczywisty nawiązuje do swojego poprzednika, zachowując jednocześnie wiele nowoczesnych akcentów. To doskonałe połączenie, w którym żaden z tych światów – klasyczny i nowoczesny – nie dominuje. Wręcz przeciwnie! Te dwa style znakomicie się uzupełniają. Mamy tu klasyczną, delikatną linię nadwozia z przyjemnymi przetłoczeniami, które współgrają z nowoczesnymi lampami zarówno z przodu, jak i z tyłu. Te przednie szczególnie przyciągają wzrok; podzielone na dwie części, dodają autu dynamiki i subtelnej ostrości. Mimo kompaktowych rozmiarów nadwozia, znajdziemy tu wiele detali stylizacyjnych. Kasetowe klamki nie wystają poza obrys nadwozia, natomiast kierunkowskazy w okolicach przednich nadkoli wyróżniają się na tle łagodnych. Również przedni grill w dolnej części zderzaka prezentuje się ciekawie, drobna kratownica nadaje przedniej części lekkości i elegancji. Co ciekawe, nie znajdziemy tutaj logotypów Fiata, a jedynie emblematy „500”. Jeśli chodzi o gabaryty, elektryczna 500-tka mierzy 3632 mm długości, 1683 mm szerokości i 1527 mm wysokości. Rozstaw osi to 2322 mm.

Używany Fiat 500e – wnętrze, bagażnik
Najwięcej dzieje się wewnątrz samochodu. Przykładowo wersja o nazwie RED wyróżnia się nie tylko okolicznościowymi plakietkami, ale również bogactwem czerwonych akcentów. Kolor czerwony dominuje na desce rozdzielczej, w przeszyciach fotela pasażera, a co więcej, cały fotel kierowcy jest utrzymany w tym intensywnym kolorze. Taka nietypowa asymetria kolorystyczna we wnętrzu jest rzadko spotykana, ale prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie. Akurat w tej popularnej wersji nie ma podłokietnika, ten znajdziemy w wyższych wariantach, jednak tunel środkowy został dobrze wykorzystany, z miejscem na rozkładany uchwyt na kubek włącznie. W konsoli nad przyciskami do zmiany kierunku jazdy znajduje się półka na smartfona. Powyżej półki umieszczone są podstawowe przyciski do sterowania klimatyzacją, a nad nimi zastosowano panoramiczny ekran działającego bardzo sprawnie systemu rozrywki.

Kierownica ma nietypowy kształt, przypominający te w nowych modelach Skody, ale świetnie leży w dłoniach. Miejsca z przodu naprawdę nie brakuje i co prawda pozycja za kierownicą jest dość specyficzna (choć o wiele lepsza, niż w starszej 500-tce), ale bardzo wysocy kierowcy nie znajdą za wiele miejsca nad głową. Mimo to, jak na tak miniaturowe gabaryty, trudno z przodu oczekiwać czegoś więcej. Z tyłu zmieszczą się dwie niewysokie osoby, a w bagażniku przewieziemy niewielki bagaż. Pojemność „kufra” to symboliczne 185 litrów, a po złożeniu oparć – 550 litrów. Warto również dodać, że to auto zostało zbudowane na zupełnie nowej platformie dedykowanej pojazdom elektrycznym i jest produkowane we włoskiej fabryce w Turynie. Dodatkowo, warto wspomnieć, że ten model występuje w trzech różnych wersjach nadwozia: klasycznej 3-drzwiowej, wersji 3+1, która posiada dodatkowe, niewielkie drzwi otwierane „pod prąd” po lewej stronie, ułatwiające dostęp do kanapy. Istnieje również wersja cabrio z otwieranym dachem materiałowym.
Używany Fiat 500e – silniki
Fiat 500 drugiej generacji dostępny jest z dwoma układami napędowymi. Oczywiście oba są elektryczne, a ten słabszy posiada moc 95 KM oraz baterię trakcyjną o pojemności 23,8 kWh (zasięg około 190 KM). Mocniejsza wersja dysponuje mocą 118 KM, momentem obrotowym 220 Nm i baterią o pojemności 42 kWh z deklarowanym zasięgiem 321 km. Czy to realne wartości? Z tym bywa różnie, a wiele zależy od temperatury, warunków drogowych etc. A jak z dynamiką? Autko ważące 1290 kilogramów przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sekund osiągając maksymalnie 150 km/h. Te 9 sekund jest niezłym wynikiem, ale to sprint do 50-60 km/h jest imponujący i pozwala zostawić większość oponentów na światłach daleko w tyle.

Używany Fiat 500e – opinie użytkowników
Zalety
„Fantastyczna stylistyka pełna miłych dla oka dodatków i akcentów”.
„Świetna dynamika w mieście i przyjemne prowadzenie”.
„Bardzo dobrze zaprojektowane, funkcjonalne wnętrze”.
„Spory wybór wersji, wariantów, w tym ładne cabrio”.
Wady
„Jak przystało na 500-tkę, brak miejsca z tyłu i malutki bagażnik”.
„Pozycja za kierownicą jest dość wysoka (niewiele miejsca nad głową)”
„Wersja z mniejszą baterią ma bardzo skromny zasięg”.
„W porównaniu do spalinowych konkurentów – bardzo drogi”.
Używany Fiat 500e – awaryjność, typowe usterki
Fiat 500e to w zasadzie nowe auto, które wciąż jest (a przynajmniej powinno – warto to sprawdzić!) na gwarancji, więc wszelkie poważniejsze problemy będą usuwane w ramach jej zakresu. Warto jednak pamiętać, że interwały pomiędzy serwisami są dość krótkie, więc należy koniecznie sprawdzić, czy poprzedni właściciel na pewno ich przestrzegał. Poza tym trudno mówić o powtarzających się problemach, a podczas oględzin warto dokładnie obejrzeć nadwozie oraz sprawdzić działanie wszystkich funkcji oraz układów wewnętrznych auta.

Używany Fiat 500e – gdzie jest numer VIIN?
Numer VIN w Fiacie 500e znajduje się pod szybą w jej lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajduje się na podłodze pod wykładziną pod fotelem pasażera.
Używany Fiat 500e – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 30 ogłoszeń dotyczących używanego Fiata 500e. Przykładowo egzemplarz z 2021 roku, z większą baterią i z przebiegiem 37 000 kilometrów to koszt około 85 000 złotych. Za około 110 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2022 roku i z przebiegiem 13 000 kilometrów.
Używany Fiat 500e – podsumowanie
Fiat 500e to jedna z najciekawszych propozycji na rynku miejskich samochodów elektrycznych. Auto jest drogie, ma mały bagażnik i z tyłu pomieści tylko dwie niewysokie osoby, ale daje mnóstwo frajdy z jazdy i cieszy oko.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Fiatach:
Używany Fiat 500 (od 2007 r.) – opinie użytkowników
Używany Fiat Panda III (od 2011 r.) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 363/168/152 cm |
Rozstaw osi | 232 cm |
Pojemność bagażnika | 185-550 l |
Silnik | elektryczny | elektryczny |
---|---|---|
Pojemność bat. | 23,8 kWh | 42 kWh |
Rodzaj napędu | elektr. | elektr. |
Maks. moc | 95 KM | 118 KM |
Maks. moment | 220 Nm | 220 Nm |
0-100 km/h | 9,5 s | 9 s |
Prędkość maks. | 135 km/h | 150 km/h |
Deklarowany zasięg | 190 km | 322 km |