UżywaneOpinieUżywany Citroen C1 II (2014-2022) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Citroen C1 II (2014-2022) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Citroen od zawsze potrafił robić ciekawe auta miejskie i z modelem C1 drugiej generacji jest podobnie. Ładna stylistyka, interesujące rozwiązania, komfort i francuski charakter. Jakie są opnie o tym modelu?

Citroen C1 został zaprezentowany w marcu 2014 roku, więc modele z początku produkcji mają już swoje lata i mogą być bardzo ciekawym kąskiem dla osób poszukujących nietuzinkowego auta miejskiego. Kompaktowe wymiary, ciekawa stylistyka i niskie ceny na rynku wtórnym to jedne z największych zalet. Ten schludnie wyglądający samochód wyróżnia się w tłumie i jest tani w eksploatacji, choć konkurenci mają nieco więcej do powiedzenia w tym segmencie. Ale jak prezentuje się druga generacja Citroena C1 i czy warto rozważyć jego zakup?

Citroen C1 II - tył
Ciekawy wygląd nie jest domeną wszystkich miejskich aut. C1 prezentuje się naprawdę ciekawie.

Używany Citroen C1 II – wymiary, nadwozie

Francuscy producenci od zawsze wykazywali się zdolnością do tworzenia doskonałych samochodów rodzinnych oraz miejskich. Charakteryzują się oni niezwykłym zasobem pomysłów oraz umiejętnością optymalnego wykorzystania przestrzeni w kompaktowych nadwoziach, zachowując przy tym przyjemną dla oka stylistykę. Ich osiągnięcia stanowiły wzór, z którego inni czerpali inspirację, a ta tendencja utrzymuje się do dzisiaj, choć granice pomiędzy różnymi markami stopniowo się zacierają. W dużej mierze dzieje się to za sprawą powszechnie występujących szerokich współprac między różnymi producentami. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku modelu Citroen C1, który powstał dzięki współpracy ówczesnego PSA z firmą Toyota. Efektem tej owocnej kooperacji były również dwa inne modele: Peugeot 108 oraz Toyota Aygo II.

Citroen C1 II - przód
Charakterystyczne światła pozwalają bezproblemowo odróżnić C1 w miejskim zgiełku.

Wszystkie trzy modele wykazują znaczące różnice w aspekcie wizualnym. Citroen C1 wyróżnia się najbardziej „okrągłym” stylem wśród nich. Pojazd emanuje łagodnym wyglądem, obfituje w interesujące detale stylistyczne, jest również dostępny w różnorodnych kombinacjach kolorystycznych. Przykładem może być srebrny lakier z czerwonym dachem i obudowami lusterek. Charakterystycznym elementem jest przede wszystkim przedni pas z okrągłymi reflektorami głównymi i subtelnie podkreślonymi „brwiami” nad nimi, co przywodzi na myśl pewne podobieństwo do rozwiązania zastosowanego w pierwszej generacji Nissana Juke’a. Z tyłu pojazdu dominuje czarna klapa bagażnika, harmonijnie komponująca się z lampami o zgrabnej grafice, otoczonymi czarnym obramowaniem. Zderzak zdobi szerokie przetłoczenie o kształcie zbliżonym do odwróconego trapezu, dodając subtelnej sportowej dynamiki sylwetce. Na początku oferowano również wariant 3-drzwiowy oraz model z rozkładanym dachem wykonanym z materiału. Citroen C1 II mierzy 3465 mm długości, 1615 mm szerokości i 1460 mm wysokości. Rozstaw osi to 2340 mm.

Używany Citroen C1 II – wnętrze, bagażnik

Wnętrze prezentuje się stosunkowo minimalistycznie, widać w nim także dążenie do zachowania oszczędności – cecha typowa dla większości aut z segmentu A. Zostało ono zaprojektowane z naciskiem na ergonomię i czytelność, unikając nadmiernych ozdobników. Ta cecha również jest powszechna w tej klasie pojazdów. W niektórych wersjach zastosowano kontrastowe panele – zarówno centralny panel na desce rozdzielczej, jak i na tunelu środkowym – co dodaje wnętrzu pewnej dynamiki i kolorytu. Dodatkowo, dostępne były tapicerki z kolorowymi wstawkami, które wprowadzały odrobinę różnorodności. Na szczęście w tym minimalizmie jest nieco szaleństwa, a panel centralny z nietypowym zestawem przycisków sterujących najważniejszymi funkcjami klimatyzacji wygląda jak… maska Dartha Vadera.

Citroen C1 II - kokpit
Z jednej strony kokpit jest minimalistyczny i ergonomiczny, z drugiej wyróżniający się spośród konkurencji w tym segmencie.

Interesującym elementem jest także duży, zintegrowany zegar wraz z komputerem pokładowym umieszczony przed kierowcą. Pozycjonowanie tego zegara stanowi nie tylko ciekawą cechę wnętrza, ale i jest zaskakująco czytelne. Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, w standardowym układzie siedzeń wynosi ona 196 litrów, jednak po złożeniu oparć kanapy zwiększa się do akceptowalnych 750 litrów. Miejsca z tyłu jest niewiele, ale chyba nikt nie będzie miał o to pretensji w samochodzie segmentu A. Warto również podkreślić, że w teście Euro NCAP samochód uzyskał ocenę czterech gwiazdek.

Używany Citroen C1 II – silniki

Jak to często ma miejsce w tym segmencie, oferta jednostek napędowych jest dość ograniczona. W okresie od 2014 do 2018 roku (do momentu faceliftingu), dostępne były dwie opcje silnikowe: 1.0 VTi o mocy 68 KM oraz 1.2 PureTech o mocy 82 KM. Po modernizacji w 2018 roku, pozostał jedynie silnik 1.0 VTi, ale moc została podniesiona do 72 KM. Pomimo tej umiarkowanej mocy, doskonale radzi sobie z napędzaniem tego filigranowego samochodu. Silnik generujący 72 KM i moment obrotowy wynoszący 93 Nm pozwala na rozpędzenie Citroena C1 od 0 do 100 km/h w czasie 14,3 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi niewiele ponad 4 l/100 km, zgodnie z danymi producenta. Natomiast 82-konny silnik z okresu przed modernizacją zapewnia prawdziwie „sportowe” osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11 sekund, a maksymalna prędkość to 171 km/h.

Citroen C1 II - silnik
Jednostka 1.0 VTi jest najczęściej spotkana i warto ją rozważyć, gdyż legitymuje się bardzo umiarkowanym apetytem na paliwo.

Należy pamiętać, że samochód jest niezwykle lekki; w wersji z 1.2 PureTech waży zaledwie około 900 kilogramów. To oczywiście przekłada się na doskonałą zwrotność i łatwość prowadzenia w miejskiej dżungli. Na przedniej osi zastosowano tarczowe hamulce, podczas gdy na tylnej wystarczające okazały się hamulce bębnowe. Napęd przekazywany jest naturalnie na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej manualnej skrzyni biegów, choć na rynku wtórnym dostępne są także warianty z automatyczną skrzynią.

Citroen C1 II - silnik
Silnik 1.2 PureTech ma więcej wigoru przy niewiele wyższym zużyciu paliwa.

Używany Citroen C1 II – opinie użytkowników

 Zalety 

„Bardzo żwawa i zadowalająco oszczędna wersja 82-konna”.

„Całkiem przestronne wnętrze jak na ten segment auta”.

„Bardzo ciekawa stylistyka, szczególnie w topowych wariantach”.

„Spory wybór na rynku wtórnym”.

 Wady 

„Raczej kiepskiej jakości materiały, choć w tym segmencie to norma”.

„Niewielki wybór jednostek napędowych”.

„Irytujący system Start/Stop i kiepska skrzynia manualna”.

„Nie jest to auto dla lubiących prowadzić”.

Używany Citroen C1 II – awaryjność, typowe usterki

Citroen C1 jest pojazdem o prostym charakterze, co przekłada się na krótką listę potencjalnie awaryjnych komponentów. W niektórych egzemplarzach mogą pojawić się problemy z uszczelnieniem drzwi, zwłaszcza jeśli samochód był narażony na jakieś kolizje. Zdarzają się również przypadki opadających szyb oraz niesprawnej pompy wodnej. Warto być świadomym, że układ wydechowy może ulec korozji w dość szybkim tempie, a wersje z automatyczną skrzynią biegów mogą stwarzać pewne problemy – dlatego lepiej wybrać model z manualną przekładnią. Naturalnie, wnętrze nie odbiega od typowych cech aut klasy A, co oznacza obecność twardych tworzyw sztucznych, które przy dłuższym użytkowaniu mogą emitować nieprzyjemne dźwięki. To niestety charakterystyczny urok pojazdów z tego segmentu.

Citroen C1 II - tył
Warto sprawdzić szczelność i sprawność mechanizmów wszystkich okien.

Używany Citroen C1 II – gdzie jest numer VIN?

Numer VIN w Citroenie C1 II znajduje się pod fotelem pasażera, w okolicy regulacji wzdłużnej.

Citroen C1 II numer VIN

Używany Citroen C1 II – sytuacja rynkowa, ceny

W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 50 ogłoszeń dotyczących używanego Citroena C1 II. Przykładowo egzemplarz z 2015 roku z silnikiem 1.0 VTi i z przebiegiem 50 000 kilometrów to koszt około 26 000 złotych. Za około 35 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2020 roku z tym samym silnikiem i z przebiegiem 55 000 kilometrów.

Używany Citroen C1 II – podsumowanie

Citroen C1 to miejski samochód, który cechuje się prostotą konstrukcji oraz niezawodnością, dostępnym w przystępnej cenie. Model ten oferuje doskonałą zwrotność i dynamiczne osiągi w miejskich warunkach, a przy tym zachowuje niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Warto jednak zachować ostrożność wobec mocno zużytych egzemplarzy, które mogą kryć pewne pułapki. Niemniej jednak, modele sprzed modernizacji z umiarkowanym przebiegiem stanowią dobrą opcję dla kierowców poszukujących zwinności w miejskim ruchu.

Polecamy inne nasze artykuły o używanych Citroenach:

Używany Citroen C1 I (2005-2014) – opinie użytkowników

Używany Citroen C3 II (2009-2017) – opinie użytkowników

Citroen C1 II - bok

Citroen C1 II – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 346/161/146 cm
Rozstaw osi 234 cm
Pojemność bagażnika 196-780 l
Citroen C1 II- dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.0 VTi 1.0 VTi 1.2 PureTech
Pojemność 998 cm³ 998 cm³ 1199 cm³
Paliwo benzynowy benzynowy benzynowy
Maks. moc 68 KM 72 KM 82 KM
Maks. moment 96 Nm 93 Nm 116 Nm
0-100 km/h 14,3 s 14,3 s 11 s
Prędkość maks. 159 km/h 160 km/h 171 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,1 l/100 km 4,1 l/100 km 4,3 l/100 km

Używany Citroen C1 II – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji