UżywaneUżywane BMW X1 E84 (2008-2015) - który silnik wybrać?

Używane BMW X1 E84 (2008-2015) – który silnik wybrać?

Najmniejszy SUV BMW z powodzeniem pełni rolę dynamicznego i przestronnego samochodu rodzinnego. Z jakim silnikiem warto kupić używane BMW X1 E84?

W porównaniu do większych X3 i X5, BMW X1 zadebiutowało stosunkowo późno, bo w 2008 roku. Szybko zyskało wielu zwolenników, ponieważ producent wcale nie potraktował tego modelu „po macoszemu”. Pod karoserią o zbilansowanych rozmiarach (4,45 m długości) wygospodarowano pokaźny przedział pasażerski z powodzeniem mieszczący 5 osób: jedyna wada to wysoki tunel pośrodku podłogi przy kanapie, pod którym biegnie wał napędowy (BMW X1 ma napęd na tył lub 4×4). To głównie zasługa imponującego rozstawu osi (276 cm). Jak na SUV-a, samochód jest dość przysadzisty (zaledwie 1,55 m wysokości), choć prześwit ustalono na całkiem niezłe 19 cm.

Przemyślana koncepcja i dopracowanie od strony technicznej sprawiły, że na X1 zdecydowało się sporo osób pierwotnie rozważających zakup większego X3. Za mniejszym modelem przemawiały też mocne silniki (już te bazowe zapewniały świetne osiągi). Z jaką jednostką napędową rozważyć używanego BMW X1 E84? Oto przegląd palety silników.

Używane BMW X1 E84 – silniki benzynowe

  • 2.0/150 KM (sDrive18i)
  • 2.0/184 KM (sDrive20i/xDrive20i)
  • 2.0/245 KM (xDrive28i)
  • 3.0/218 KM (xDrive25i)
  • 3.0/258 KM (xDrive28i)
  • 3.0/306 KM (xDrive35i)

Przez cały okres produkcji BMW stosowało dwa silniki 2-litrowe (4-cylindrowe) i dwa 3-litrowe R6. Do tych pierwszych zalicza się wolnossący, 150-konny 2.0 N46 (1995 cm³), łączony tylko z tylnym napędem (takie wersje nazywają się sDrive; 4×4 to xDrive). Mocniejsze odmiany 184/245 KM (N20; 1997 cm³) mają już turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Opcjonalnie łączyły się też z napędem 4×4. Obydwa są dość przewidywalne w eksploatacji. W słabszym należy mieć na względzie możliwe spalanie oleju, natomiast w jednostkach N20 kłopoty sprawiają drogie wtryskiwacze piezoelektryczne. Nie można wykluczać konieczności wymiany łańcuchów rozrządu (nie służą im zmiany oleju w trybie long-life).

Nieco lepszą reputacją cieszą się silniki 3-litrowe. Najpierw montowano jednostki z rodziny N52 (2996 cm³) o mocy 218 lub 258 KM, natomiast w późniejszych latach wyparła je 306-konna wersja z turbodoładowaniem (2979 cm³), pochodząca już z innej serii N55. Rzędowe silniki 6-cylindrowe w X1 to gwarancja aksamitnej pracy, świetnej dynamiki i, przeważnie, wysokiej niezawodności. Zdarzają się co prawda awarie pompy cieczy (N52) lub osprzętu elektronicznego (N55), ale nie mają charakteru plagi. Niektórzy mogą jednak skreślić te silniki z uwagi na ponadprzeciętne spalanie (swobodnie przekraczają 10 l/100 km w cyklu mieszanym) i obligatoryjną konfigurację z napędem xDrive. W BMW nie grzeszy on trwałością – szczególnie skrzynia rozdzielcza i nastawnik.

BMW X1 E84 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki benzynowe)
Silnik 2.0 (18i) 2.0 (20i) 2.0 (28i) 3.0 (25i) 3.0 (28i) 3.0 (35i)
Pojemność 1995 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³ 2996 cm³ 2996 cm³ 2979 cm³
Paliwo benz. benz, turbo benz., turbo benz. benz. benz., turbo
Maks. moc 150 KM 184 KM 245 KM 218 KM 258 KM 306 KM
Maks. moment 200 Nm 270 Nm 350 Nm 277 Nm 310 Nm 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 7,8 s 6,1 s 7,9 s 6,8 s 5,6 s
Prędkość maks. 202 km/h 215 km/h 240 km/h 223 km/h 230 km/h 250 km/h
Śr. zużycie paliwa 8,2 l/100 km 7,7 l/100 km 7,9 l/100 km 9,3 l/100 km 9,4 l/100 km 9,6 l/100 km
BMW X1 E84 3.0
Niełatwo znaleźć BMW X1 z benzynowymi silnikami 3.0. Klienci rzadko się na nie decydowali z uwagi na paliwożerność i wysoką cenę. Mają zresztą podobne osiągi jak turbodoładowane 2.0.

Używane BMW X1 E84 – silniki Diesla

  • 2.0/116 KM (sDrive16d)
  • 2.0/143 KM (sDrive18d/xDrive18d)
  • 2.0/163 KM (sDrive20d)
  • 2.0/177 KM (sDrive20d/xDrive20d)
  • 2.0/184 KM (sDrive20d/xDrive20d)
  • 2.0/204 KM (xDrive23d)
  • 2.0/218 KM (xDrive25d)

BMW stosowało tylko jednego diesla (2.0 N47) w aż 7 wersjach mocy. Odmiany z pojedynczym turbodoładowaniem generują 116, 143, 163, 177 lub 184 KM, natomiast warianty biturbo 204 lub 218 KM. Z pewnością nie są to bezawaryjne silniki, a im większa moc, tym rosną koszty usuwania potencjalnych usterek. Do najpopularniejszych należą rozciągnięcia łańcuchów rozrządu wskutek awarii nietrwałych napinaczy i ślizgów. Wpływ na kondycję rozrządu bez wątpienia ma częstotliwość wymian oleju (skraca się, gdy środek smarny był zmieniany co 30 tys. km). Turbodiesle nie są też wolne od usterek turbosprężarek, wtryskiwaczy (nieregenerowalne piezoelektryczne w mocniejszych wersjach, tj. powyżej 170 KM), kół dwumasowych i klap wirowych kolektora dolotowego (urywają się i wpadają do cylindrów). Kupno BMW z zaniedbanym dieslem wiąże się wobec tego z ryzykiem poniesienia wysokich kosztów w przyszłości. Z drugiej strony to bardzo popularne silniki, spotykane m.in. w serii 1, serii 3, serii 5 i X3, stąd mechanicy doskonale je znają i potrafią umiejętnie naprawiać. Nie brakuje też dostępu do części zamiennych.

BMW X1 E84 – dane techniczne, osiągi, spalanie (silniki Diesla)
Silnik 2.0 (16d) 2.0 (18d) 2.0 (20d) 2.0 (20d) 2.0 (20d) 2.0 (23d) 2.0 (25d)
Pojemność 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³ 1995 cm³
Paliwo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel diesel biturbo diesel biturbo
Maks. moc 116 KM 143 KM 163 KM 177 KM 184 KM 204 KM 218 KM
Maks. moment 260 Nm 320 Nm 380 Nm 350 Nm 380 Nm 400 Nm 450 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s 10,1 s 8,3 s 8,4 s 8,1 s 7,3 s 6,8 s
Prędkość maks. 190 km/h 195 km/h 215 km/h 213 km/h 215 km/h 223 km/h 230 km/h
Śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km 5,7 l/100 km 4,5 l/100 km 5,8 l/100 km 5,5 l/100 km 6,0 l/100 km 5,9 l/100 km
BMW X1 E84 2.0d
2-litrowy diesel ma swoje przypadłości, dlatego lepiej odpuścić zakup egzemplarza bez potwierdzonej historii serwisowej (zwłaszcza z napędem xDrive).

Używane BMW X1 E84 – który silnik wybrać?

Realia rynkowe niemal skazują na zakup BMW X1 z dieslem. Można go rozważyć pod warunkiem weryfikacji dokonanych napraw (jeśli nie było nic robione, naprawami będzie musiał się zająć nowy właściciel), najlepiej w niewysilonej wersji 143 KM z tylnym napędem. Większą trwałością odznaczają się wersje benzynowe (zwłaszcza 3.0), ale trzeba się sporo naszukać, by znaleźć egzemplarz godny zainwestowania pieniędzy.

Przeczytaj więcej na temat używanego BMW X1 E84:

Używane BMW X1 E84 (2008-2015) – opinie użytkowników

BMW X1 E84

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji