Citroen C4 X - przód

Wczoraj swoją premierę miał całkowicie nowy Citroen C4 X, który łączy w sobie cechy modeli z różnych klas. Dowiedz się więcej na temat tego auta.

W ostatnich latach Citroen zaskakuje nas nietypowymi samochodami, które trudno przypisać do konkretnego segmentu rynku. Po premierze C4 oraz C5 X przyszła kolej na C4 X, który w gamie francuskiej marki będzie pozycjonowany między dwoma wcześniejszymi modelami, a jednocześnie poniżej przedstawionego tydzień temu Peugeota 408, od którego jest mniejszy.

Citroen C4 X - tył

Sam producent opisuje swoje najnowsze dzieło jako połączenie „elegancji fastbacka, wyrafinowania przestronnego sedana z atrakcyjnym wyglądem SUV-a”. Natomiast od strony technicznej Citroenowi C4 X najbliżej do modelu C4 – oba auta korzystają z platformy CMP, a ich gamy silnikowe obejmują zarówno silniki spalinowe, jak i wersję z napędem elektrycznym.

Citroen C4 X (2023) – nadwozie, wymiary

Nowy Citroen C4 X mierzy 460,0 cm długości, 180,0 cm szerokości (203,2 cm z lusterkami) i 152,5 cm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 267,0 cm. Opisywany model jest zatem o 24 cm dłuższy od C4 (szerokość i wysokość nadwozia oraz odległość między osiami są identyczne), ale za to o 20,5 cm krótszy od C5 X (który ma też o 1,5 cm szersze i o 4 cm niższe nadwozie oraz o 11,5 cm większy rozstaw osi).

Citroen C4 X - bok

Ze względu na rodzaj nadwozia C4 X można traktować jako awangardowego następcę C-Elysee, jednak pod względem ogólnej koncepcji najbardziej przypomina on… Volvo S60 Cross Country poprzedniej generacji. Jeśli natomiast chodzi o stylistykę, to prezentowany model stanowi mieszankę rozwiązań stylistycznych znanych już C4 (przód) oraz C5 X (tył).

Citroen C4 X (2023) – wnętrze, bagażnik

W materiałach prasowych dotyczących Citroena C4 X producent podkreśla, że nowy model oferuje rekordową ilość miejsca na tylnej kanapie na wysokości kolan, a szerokość kabiny jest wystarczająca, aby zapewnić trzem dorosłym osobom wygodne warunki podróży. Narzekać nie powinni również kierowca i pasażer siedzący z przodu, ponieważ dla nich przygotowano dostępne także w innych autach marki fotele Advanced Comfort. Ponadto o wygodę podróżujących zadba stanowiące znak rozpoznawczy Citroena zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi.

Na pokładzie C4 X znajdziemy też najnowszy system multimedialny My Citroen Drive Plus z 10-calowym ekranem dotykowym HD, który zadebiutował już w C5 X i zachwyca możliwościami personalizacji ustawień. Do tego dochodzą zaawansowane układy dbające o bezpieczeństwo (m.in. Highway Driver Assist pozwalający na jazdę półautonomiczną) oraz poprawę komfortu i obniżenie stresu (m.in. kolorowy wyświetlacz head-up czy system kamer 360 stopni).

Citroen C4 X - deska rozdzielcza

Bagażnik Citroena C4 X zapewnia solidne 510 litrów pojemności, czyli o 130 l więcej niż C4 i tylko 35 l mniej od C5 X. Wysoko podnoszona pokrywa ułatwia dostęp do kufra, jednak szkoda, że zamiast siłowników zastosowano tutaj klasyczne zawiasy, które wnikają do środka. Na plus należy z kolei zaliczyć składane oparcie kanapy, co pozwoli na przewożenie dłuższych przedmiotów.

Citroen C4 X - bagażnik

Citroen C4 X (2023) – silniki

Polscy klienci mogą czuć się uprzywilejowani – otrzymają do wyboru pełną paletę jednostek napędowych, podczas gdy na niektórych zachodnich rynkach do oferty trafi wyłącznie wariant elektryczny.

Citroen e-C4 X - gniazdo ładowania
Na wybranych rynkach sprzedawany będzie wyłącznie Citroen e-C4 X z napędem elektrycznym.

Silniki benzynowe:

  • PureTech 100 (1.2 R3; 102 KM, 205 Nm) z 6-biegową skrzynią manualną, przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 s, prędkość maksymalna: 184 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,4-5,6 l/100 km
  • PureTech 130 (1.2 R3; 131 KM, 230 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną EAT8, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s, prędkość maksymalna: 200 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,8-5,9 l/100 km

Silnik wysokoprężny:

  • BlueHDi 130 (1.5 R4; 131 KM, 300 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną EAT8, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, prędkość maksymalna: 206 km/h, średnie zużycie paliwa: 4,6-4,7 l/100 km

Napęd elektryczny:

  • e (136 KM, 260 Nm) z akumulatorem o pojemności 50 kWh, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,5 s, prędkość maksymalna: 150 km/h, zasięg: do 360 km

Citroen C4 X (2023) – cena

Nowy Citroen C4 X powinien zadebiutować w salonach sprzedaży jesienią bieżącego roku. Francuski producent nie ujawnił jeszcze cen opisywanego modelu, ale można się spodziewać, że jego cennik będzie startować z okolic 120 000 zł. Mniejsze C4 w najtańszej wersji jest bowiem aktualnie wyceniane na 88 350 zł, natomiast większe C5 X – na 143 800 zł.

Citroen C4 X - tył

1 KOMENTARZ

  1. Gdyby zrobić z niego liftbacka i nieco obniżyć, byłaby to świetna alternatywa dla paskudnego C4.

    Ba! Zrobić liftbacka, ale dodać pare nakładek – ładniejsza wersja C4. W tym momencie to auto w Europie nie ma szans. Przyciąga wzrok, ale jest w nim minimum praktyczności.

    Zawiasy wnikające do wnętrza? Oby grał w lidze C-Elysee, którego zapewne zastępuje, to może taksówkarzy zainteresuje. Ale jeśli jedzie dużo droższy to jaki w tym sens? Gdyby ta klapa podnosiła się na teleskopach bez tych gigantycznych podpórek, zabierających masę przestrzeni – a i otwór byłby pewnie łatwiej dostępny.

    Citroen chce być modny i ekstrawagancki, ale prawda jest taka, że wymyślili nic. To samo z C4 i C5X. Pierwszy to brzydsza wersja Arkany, drugi napompowane kombi, które wielu producentów dumnie nazwało „shooting brake”. Kurde… Nawet C3 Picasso na rynkach Ameryki łacińskiej dostępny był jako podniesiony Aircross, a w Europie nowa generacja została okrzyknięta SUV-em. Brawa za lanie wody 😀

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj