Niewiele jest symboli, które stają się znakiem rozpoznawczym konkretnego segmentu produktów. Takim jest z pewnością Jeep oraz jego proste logo. Jak wygląda i co oznacza?
Adidasy kojarzą się z butami sportowymi, aspiryna ze środkiem przeciwbólowym, pampersy z pieluchami, a Jeep bezsprzecznie z samochodami terenowymi. Jeep to jeden z przykładów pospolicenia nazw marketingowych, czyli procesu stopniowego przekształcania się nazw własnych produktu lub firmy w pospolite, używane jako synonimy nazw całej grupy produktów.
Krótka historia marki Jeep
Co prawda logo marki Jeep zmieniało się wielokrotnie, ale większość kojarzy markę po prostu z tym jednym słowem. Ojcami założycielami samochodów, które później nazwano Jeep, byli amerykański inżynier Arthur Herrington, który pracował we Francji, norweski inżynier Karl Probst i wielu innych specjalistów z różnych firm, którzy w 1940 roku pracowali nad stworzeniem lekkiego pojazdu terenowego. Willys MA, Bantam BRC i Ford GPW są czasami określane jako prototypy kolejnych samochodów Jeep. Z powodu tych nieporozumień i roszczeń do marki, firmy spotkały się nawet w sądzie. W rezultacie w pierwszych latach samochody firmy Jeep były produkowane pod marką Willys. Jeśli chodzi o niezależną markę i logo, zostały one zarejestrowane w 1950 roku. Sama nazwa pochodzi od fonetycznej wersji skrótu GP (General Purpose), czyli pojazdu „wszechstronnego zastosowania”. Jest to jedna z najbardziej prawdopodobnych wersji powstania ostatecznej i nadal używanej nazwy.
Jak zmieniało się logo Jeep?
Początkowo logo Jeep zostało wykonane w czerwono-czarnej palecie kolorów i składało się z dwóch linii tekstowych – górnej z czerwonymi wielkimi literami „Jeep”, z pierwszym „J” powiększonym i czarnym „Bantam.Willys.Ford” z trzema częściami oddzielonymi czarnymi kropkami. Dolna linia została również napisana pogrubioną czcionką bezszeryfową, ale prostszą i czystszą niż „Jeep”.
Przeprojektowanie z 1945 roku wprowadziło monochromatyczny logotyp „Jeep” wykonanym w wyjątkowo odważnej czcionce szeryfowej z gładkimi eleganckimi liniami, którym towarzyszą cienkie wydłużone geometryczne szeryfy z prostymi wyraźnymi krawędziami. Logotyp został zamknięty pomiędzy dwoma delikatnymi symbolami cytatów, co dodało nietypowego akcentu.
W 1963 roku powstała najbardziej kolorowa plakietka Jeepa. Była to błyszcząca okrągła odznaka w grubej srebrnej ramie. Korpus logo został podzielony na cztery równe segmenty w kolorze czerwonym i ciemnożółtym, ze srebrnymi liniami oddzielającymi. Logotyp umieszczono w centralnej części, na jasnokremowym tle, dzieląc segmenty poziomo na dwie „strefy”.
Logo Jeepa z 1970 roku zawierało ciekawy geometryczny emblemat, utworzony przez czerwony trójkąt, dotykający pionowo umieszczonego jasnoniebieskiego prostokąta w prawym górnym rogu. Czarny napis tytułowy został wykonany w pełnym kształcie pogrubionym bezszeryfowym kroju pisma z czystymi konturami. Logo, jak na ówczesne czasy, wyglądało bardzo nowocześnie i stylowo.
Kultowy Chrysler Pentastar pojawił się na logo Jeepa w 1987 roku. Był to solidny czarny kwadrat z zaokrąglonymi kątami, biały pogrubiony bezszeryfowy napis napisany wzdłuż dolnej części logo i biały pięciokąt z cienkimi czarnymi promieniami dochodzącymi od środka do rogów, tworząc gwiazdę.
W 1993 roku wszystkie elementy oprócz logotypu zostały usunięte z logo Jeepa, tworząc bardzo minimalistyczną koncepcję. Istnieją dwie oficjalne palety kolorów logo: khaki-zielony napis bezszeryfowy na prostym tle lub ten sam styl i kształty, ale w monochromatycznym wydaniu.
Przez prawie całą swoją historię logo Jeepa zawierało czarny kolor. To klasyczne rozwiązanie kolorystyczne wynikało najprawdopodobniej z faktu, że właściciele marek po prostu nie chcieli myśleć o głębszej strategii wizualnej (w tym kolorowej). Jednak to minimalizm wyróżniał wszystkie samochody tej marki. W końcu najważniejsze nie był ani luksus, ani dodatkowy komfort. Liczyły się aspekty techniczne – użyteczność, moc i sprawność w terenie.