UżywaneOpinieUżywany Hyundai Veloster I (2011-2018) - opinie, dane techniczne, typowe usterki

Używany Hyundai Veloster I (2011-2018) – opinie, dane techniczne, typowe usterki

Veloster to zupełny outsider rynku wtórnego. Przemawia za nim oryginalna stylizacja i znikoma awaryjność, ale na sportowe osiągi nie ma co liczyć. Przejrzyjmy opinie o używanym Hyundaiu Velosterze I.

Hyundai wszystkich zaskoczył, gdy pokazał Velostera. Już z daleka auto przyciąga wzrok linią nadwozia plasującą się gdzieś pomiędzy coupe a zwykłym hatchbackiem. Za tym pierwszym miała przemawiać opadająca ku tyłowi linia dachu, za drugim – unoszona wraz z szybą tylna klapa, sięgająca aż do głów pasażerów siedzących z tyłu. Auto zachowało kompaktowe wymiary (ponad 4,2 m długości), ale wcale nie było zbyt niskie (1,4 m), przez co nie wymagało większych wyrzeczeń w codziennej eksploatacji. Najciekawsze były w nim jednak… drzwi. Veloster jest bowiem 4-drzwiowym hatchbackiem, z czego po stronie kierowcy umieszczono tylko jeden otwór wejściowy, a od strony pasażera (czyli tam, skąd można kogoś zabrać z chodnika) – już dwoje drzwi, plus czwarte dające dostęp do bagażnika (320 l). Na rynku wtórnym, przynajmniej w Polsce, próżno szukać innego typowo osobowego modelu z podobnym rozwiązaniem. Trzeba je traktować bardziej jako efektowny gadżet, ale dodatkowe drzwi w zupełności wystarczają do okazjonalnego zabierania dodatkowych pasażerów. Teoretycznie Veloster jest samochodem sportowym, ale podczas jazdy niezbyt to czuć: karoserię umocowano na nieskomplikowanym podwoziu z prostym zawieszeniem, większość zaś napędza wolnossący silnik o mocy 140 KM. Oferowano co prawda odmiany Turbo (186 KM), ale nie zdobyły popularności przez zaporowe ceny i krótki okres sprzedaży (Velostera wycofano z Polski w okolicach 2014-2015 r.).

HYUNDAI Veloster Style 1.6GDI 140KM 6MT WN7120C 08-2011
Velosterowi precyzją prowadzenia daleko do pełnoprawnych samochodów sportowych. Częściej spotykana odmiana GDi rozwija 140 KM i nie zapewnia „piorunujących” osiągów (9,7 s do 100 km/h, 201 km/h prędkości maksymalnej).

Czego spodziewać się po tak „egzotycznym” modelu jak Hyundai Veloster? Tak naprawdę nie zalicza się on do grona aut mocno zaawansowanych konstrukcyjnie, wykorzystuje również silniki doskonale znane z drugiej generacji Hyundaia i30. Czy warto zaryzykować zakup? A jak z późniejszą odsprzedażą? Zobaczmy, co o Velosterze sądzą nieliczni użytkownicy.

HYUNDAI Veloster Premium 1.6GDI 140KM 6MT WN7421C 09-2011
W porównaniu do drzwi pasażera z przodu, te od strony kierowcy są nieco dłuższe. Odmiany GDi (fot.) i Turbo (zdjęcie główne) różniły się stylizacją przedniego zderzaka.

Używany Hyundai Veloster I – wnętrze

Hyundaie z tych lat zdecydowanie nie są już „nudnymi” samochodami w środku, niemniej w przypadku Velostera nawet tak śmiała stylizacja pozostawia pewien niedosyt. Producent mógł chociaż pokusić się o większe możliwości personalizacji kokpitu lub więcej kolorowych wstawek (zwłaszcza, że model przyciągał paletą żywych barw karoserii). W Velosterze poczujemy się wobec tego podobnie jak w innych Hyundaiach. Deska sprawia jednak wrażenie solidniej wykonanej, a jakość tworzyw w jej górnej części wywołuje wyrazy uznania. W topowych wersjach Executive znajdziemy więcej niż niezbędne wyposażenie, obejmujące automatyczną klimatyzację, 6 poduszek powietrznych, gniazdo USB czy nawigację. Jak z widocznością z miejsca kierowcy? Do przodu – wystarczająca, do tyłu w zasadzie nie istnieje z uwagi na podzieloną tylną szybę i skąpe oszklenie drugiego rzędu (zupełnie jak w Hondzie CR-Z).

HYUNDAI Veloster Executive 1.6T-GDI 186KM 6MT WE345FY 09-2013
W tak awangardowym aucie jak Veloster nawet tak ciekawie narysowany kokpit to trochę za mało. Za obsługę i jakość wykonania należy się mocna „czwórka”.

Kierowca ma zapewniony swobodny dostęp na fotel przez powiększone, względem tych po drugiej stronie, drzwi. Odpowiedniki u pasażera trzeba było zmniejszyć, by zmieścić tam dodatkowy otwór, przez którego można się dostać na kanapę. O ile w pierwszym rzędzie miejsca może brakować co najwyżej na głowę u rosłych osób, z tyłu bez jej pochylania pojadą w zasadzie tylko dzieci. Mało tego: wioząc na kanapie pasażerów powyżej 180 cm wzrostu trzeba pamiętać o ostrożnym zamykaniu klapy bagażnika, ponieważ… z impetem uderzy ich w głowę! Wysiadanie z miejsca „bez własnych drzwi” nie ułatwia tunel biegnący przez środek wnętrza. Dzięki sięgającej daleko wgłąb dachu klapie dostęp do bagażnika jest przyzwoity, ale próg załadunkowy – rekordowo wysoki. Pojemność 320 l brzmi jednak całkiem rozsądnie.

Używany Hyundai Veloster I – silniki

Na polski rynek trafiły Velostery z silnikami 1.6 wyposażonymi w bezpośredni wtrysk paliwa (GDi). Wolnossąca odmiana generuje 140 KM, turbodoładowana186 KM (na rynku amerykańskim: 204 KM). Niektóre źródła podają, że auto oferowano również z odmianą wyposażoną we wtrysk pośredni (wtedy ma 130 KM). Wymienione jednostki  z powodzeniem montowano do drugiej generacji kompaktowego i30. W Velosterze są co najwyżej wystarczające: w tak oryginalnym aucie aż chciałoby się dysponować pod maską „stajnią” grubo ponad 200 KM. Z drugiej jednak strony wersje Turbo są tak narowiste, że w trudnych warunkach pogodowych trudno nad nimi zapanować (zawieszenie ma problem z przeniesieniem tak dużego momentu obrotowego). Do codziennej jazdy wersja GDi powinna wystarczyć, a przy łagodnym traktowaniu spali ok. 7-8 l/100 km. Napęd 4×4 nigdy nie trafił do Velostera, ale istniała możliwość konfiguracji z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną.

HYUNDAI Veloster Premium 1.6GDI 140KM 6MT WN7421C 09-2011
Auta z polskich salonów niemal na pewno mają pod maską jednostkę GDi. Nie oszałamia mocą i poprzez niski moment obrotowy zapewnia przeciętną elastyczność, ale nie powinno być problemów z jej serwisowaniem (występuje w wielu Hyundaiach i Kiach).
HYUNDAI Veloster Executive 1.6T-GDI 186KM 6MT WE345FY 09-2013
Odmiana T-GDi tchnęła w Velostera choć trochę sportowego ducha. Ma dość porywczą naturę, na co trzeba uważać w przednionapędowym aucie.

Używany Hyundai Veloster I – wnętrze

 Zalety 

„W 1. rzędzie siedzeń panują dogodne warunki podróżowania: sporo miejsca i komfortowe fotele”

„Nieszablonowy wybór dla młodego kierowcy. Mało prawdopodobne, że w najbliższym otoczeniu ktoś ma drugiego Velostera”

„Łatwo znaleźć auto w dobrym stanie. Nie trzeba tyle szukać co niemieckich konkurentów”

„Auto ma już 9 lat, a nadal każdy się za nim ogląda na ulicy”

 Wady 

„Pojedyncze tylne drzwi dają niewielki otwór wejściowy. Ale dobrze, że w ogóle są”

„Podzielona tylna szyba skutecznie pogarsza widoczność podczas cofania”

„Mało funkcjonalny. Zamykając klapę można uderzyć w głowę pasażera”

„Velostera wycofali z polskiej oferty w 2015 r. Ciekawe, jak odbije się to na dostępności części”

Używany Hyundai Veloster I – awaryjność, typowe usterki

Względnie prosta budowa i pokrewieństwo z innymi Hyundaiami/Kiami stawia eksploatację Velostera w pozytywnym świetle. W silnikach GDi warto zwrócić uwagę na problemy zgłaszane przez użytkowników m.in Hyundaiów i30 II/i40/ix35 czy Kii Cee’d II/Sportage III, czyli niską żywotność sprzęgła (ok. 400-500 zł), którą dodatkowo skraca przedostający się do niego olej ze skrzyni biegów. Wymiana uszczelniacza skrzyni wymaga jej demontażu, co winduje koszt naprawy do ok. 600 zł. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa istnieje ryzyko nadmiernego osadzania nagaru w układzie dolotowym, stąd warto zlecić mechanikowi kontrolę stanu kolektora ssącego. Ten typ wtrysku bywa też wyczulony na jakość tankowanego paliwa. W agresywnie użytkowanych Velosterach (prowokuje do tego zwłaszcza odmiana Turbo) interwencji mogą wymagać półosie napędowe lub zawieszenie. O części mechaniczne właściciele nietypowych Hyundaiów przeważnie nie muszą się martwić. Trochę więcej czasu może upłynąć, nim znajdziemy konkretny element blacharski.

HYUNDAI Veloster Executive 1.6T-GDI 186KM 6MT WE345FY 09-2013
Dodatkowe drzwi zwiększają praktyczność Velostera na co dzień, ale nie czynią go samochodem funkcjonalnym. Poza autami dostawczymi próżno szukać podobnych modeli z inną liczbą drzwi z jednej i drugiej strony.

Używany Hyundai Veloster I – gdzie jest nr VIN?

Numer VIN znajduje się za oszkloną wnęką w zasłoniętej części przedniej szyby (fot.). Umieszczono go również na naklejce w słupku przy drzwiach kierowcy.

HYUNDAI Veloster Executive 1.6T-GDI 186KM 6MT WE345FY 09-2013

Używany Hyundai Veloster I – sytuacja rynkowa

By kupić Velostera, trzeba uzbroić się w cierpliwość: wystawionych jest bowiem zaledwie kilkanaście aut w całej Polsce. Na ten nietuzinkowy samochód trzeba wydać ok. 25-35 tys. zł. Sporo pochodzi z polskich salonów (głównie wersja 1.6 GDi), część sprowadzono ze Stanów Zjednoczonych (Velostery Turbo, często po wypadkach). Krajowe samochody przeważnie nie wymagają natychmiastowych inwestycji w stan techniczny, a i tak długo czekają na odbiorców. Nie każdemu odpowiada oryginalność tego modelu.

Używany Hyundai Veloster I – podsumowanie

Jeśli komuś Veloster zwyczajnie się podoba i nie przeszkadzają mu wszelkie wyrzeczenia wynikające z jego nieszablonowego charakteru, nie powinien się go obawiać i szukać jak najlepiej utrzymanego samochodu z polskiego salonu. Z doświadczenia jednak wiemy, że tak rzadkie auta miesiącami czekają na nowego nabywcę, dlatego z zakupem trzeba wybiec trochę w przyszłość. Model sam w sobie jest niezawodny, dobrze wykończony i ciekawie wyposażony.

Polecamy uwadze inne nasze materiały o używanych Hyundaiach:

Używany Hyundai i10 I (2007-2013) – opinie

Używany Hyundai i20 I (2009-2014) – opinie

Używany Hyundai i30 I (2007-2012) – opinie

Używany Hyundai i30 II (2012-2017) – opinie

Używany Hyundai i40 (od 2011 r.) – opinie

Używany Hyundai ix35 (2010-2016) – opinie

Używany Hyundai Tucson I (2004-2010) – opinie

HYUNDAI Veloster Executive 1.6T-GDI 186KM 6MT WE345FY 09-2013

Hyundai Veloster I – wymiary, pojemność bagażnika
Dł./szer./wys. 422-425/178-180/140 cm
Rozstaw osi 265 cm
Pojemność bagażnika 320-1015 l
Hyundai Veloster I – dane techniczne, osiągi, spalanie
Silnik 1.6 GDI 1.6 T-GDI 1.6 T-GDI
Pojemność 1591 cm³ 1591 cm³ 1591 cm³
Paliwo benz. benz., turbo benz., turbo
Maks. moc 140 KM 186 KM 204 KM
Maks. moment 167 Nm 265 Nm 265 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s 8,4 s 7,3 s
Prędkość maks. 201 km/h 214 km/h 225 km/h
Śr. zużycie paliwa 6,5 l/100 km 6,9 l/100 km 7,0 l/100 km

Używany Hyundai Veloster I – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji