Chrysler Voyager IV dla wielu miłośników amerykańskiej motoryzacji jest synonimem wygodnego, komfortowego auta rodzinnego. Jakie są opinie o tym modelu?
Ten samochód nie jest szybki, ze sportowymi osiągami i prowadzeniem nie ma zupełnie nic wspólnego, jazda nim przypomina pływanie pontonem, a wystrój przypomina wnętrza mieszkań z seriali kryminalnych z lat 90-tych. Czy to zestaw wad, który eliminuje ten samochód już na starcie? Wręcz przeciwnie, bowiem jestem pewny, że jest wielu fanów właśnie takiego, nieco przestarzałego, amerykańskiego charakteru. Tutaj liczy się coś zupełnie innego, a mianowicie komfort jazdy, przestronne i przemyślane wnętrze oraz mnóstwo przestrzeni dla całej rodziny i w tej roli Voyager i Grand Voyager IV spełnia się idealnie.

Używany Chrysler Voyager IV – wymiary, nadwozie
Sylwetka Chryslera Voyagera IV jest nie do pomylenia z żadnym innym modelem w tym segmencie. Niby wizualnie to ta sama koncepcja co u konkurencji, tj. wysokie nadwozie, pudełkowaty kształt, dość krótka i pochylona maska, ale łagodne linie, kilka charakterystycznych przetłoczeń i stylistycznych zabiegów, sporo chromu z przodu i tradycyjne dla tego modelu listwy na drzwiach budują niepowtarzalny klimat amerykańskiego, rodzinnego krążownika szos. Jeśli auto będzie zadbane i w odpowiedniej wersji bez dziwnych przeróbek (niektórzy montują orurowanie z przodu i halogeny…), Voyager i większy Grand Voyager mogą prezentować się całkiem dobrze i elegancko. Przesuwane drzwi z tyłu to dla wielu użytkowników najważniejsza zaleta tego auta, która pozwala w spokoju rozwozić dzieci do szkoły i korzystać nawet z ciasnych parkingów. Jeśli chodzi o gabaryty, Chrysler Voyager IV mierzy 4805 mm długości, 1995 mm szerokości i 1750 mm wysokości. Rozstaw osi to 2880 mm. Wersja Grand jest oczywiście o wiele dłuższa i ma 5094 mm długości, a rozstaw osi to 3030 mm.

Używany Chrysler Voyager IV – wnętrze, bagażnik
O ile model Town & Country wydaje się dość ekskluzywny, Voyager i Grand Voyager mają prostszy, bardziej rodzinny charakter, choć nie brakuje im wyposażenia i komfortu. Wnętrze jest oczywiście do bólu proste i ergonomiczne, nie ma miejsca na gadżety i atrakcyjne dodatki, a imitacja drewna na konsoli środkowej może wydawać się po prostu tanim zabiegiem stylistycznym. Stylistyka opiera się na krągłościach i łagodnych liniach, tunelu środkowego w zasadzie nie ma, więc wszystko przeniesiono na deskę rozdzielczą, wraz z niewielkimi schowkami i półeczkami. Producent nie szczędził przycisków i pokręteł, więc obsługa wszystkiego będzie prosta i bezproblemowa. Warto jednak pamiętać, że ze względu na zastosowanie dużej dźwigni skrzyni biegów za kierownicą, niektóre funkcje (np. sterowanie wycieraczkami), przeniesiono na panel centralny.
Miejsca na pewno nie brakuje, a liczne schowki, skrytki i ciekawe rozwiązania pozwalają zaaranżować wnętrze według różnych potrzeb. Po złożeniu wszystkich foteli, podłoga bagażnika jest płaska i auto przypomina pojazd dostawczy z ogromną powierzchnią bagażową i otwieranymi na bok drzwiami dla pasażerów. Pojemność bagażnika do dachu po złożeniu foteli w wersji krótszej to aż 4080 litrów (minimalnie 445 litrów), a w odmianie Grand jest to imponujące 4130 litrów (minimalnie 920 litrów). Co ciekawe, po rozłożeniu wszystkich siedzeń pod podłogą zostaje mnóstwo miejsca na dodatkowy bagaż np. walizkę kabinową. Mimo niewielkiego bagażnika w krótszej wersji, pojemność schowków pod podłogą nadrabia zaległości. Jeśli jednak komuś zależy na sporym bagażniku nawet przy komplecie pasażerów, Chrysler Grand Voyager będzie lepszym rozwiązaniem.
Używany Chrysler Voyager IV – silniki
Chrysler Voyager IV może mieć pod maską jeden z kilku silników benzynowych oraz jeden z dwóch wysokoprężnych. Wybór jest więc dość spory, a podstawą w gamie benzynowych jednostek był motor 2.4 16V o mocy 147 lub 152 KM. Alternatywą jest silnik 3.3 V6 o mocy 174 KM lub 3.8 V6 o mocy 218 KM. Możemy również zdecydować się na napęd AWD, co w połączeniu z automatem i dość dużym autem daje nie tylko komfort, ale i pewność nawet w trudnych warunkach. Najmocniejsza wersja 218-konna oferuje 332 Nm momentu obrotowego i w połączeniu z napędem na cztery koła oraz automatem rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10 sekund osiągając maksymalnie 180 km/h. Spalanie? To oczywiście największa wada Voyagera, bowiem w tej konfiguracji jest to średnio około 14 l/100 km.

W gamie silników Diesla znajdziemy jednostkę 2.5 CRD o mocy 143 KM oraz 2.8 CRD generującą 150 KM oraz 360 Nm. Napęd trafia tutaj na przednią oś, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12 sekund. Osiągi i dynamika nie zasługują na szczególną uwagę, ale zużycie paliwa jest o wiele skromniejsze, niż w większych silnikach benzynowych – jest to średnio 8,3 l/100 km. Wciąż nie można mówić o oszczędnym aucie, ale amerykańskie rodzinne krążowniki niestety mają spory apetyt na paliwo.
Używany Chrysler Voyager IV – opinie użytkowników
Zalety
„Klasyczna stylistyka spodoba się miłośnikom amerykańskich samochodów”.
„W odpowiedniej wersji i konfiguracji auto prezentuje się bardzo dobrze”.
„Bardzo dobrze zaprojektowane, funkcjonalne wnętrze”.
„Mnóstwo ciekawych rozwiązań m.in. ogromne schowki w podłodze.”.
Wady
„Wnętrze jest wykonane z kiepskiej jakości materiałów”.
„Stylistyka w środku jest mocno przestarzała i pozbawiona elektronicznych dodatków”
„Osiągi mimo dużych silników są skromne, a spalanie bardzo wysokie”.
„Trudno znaleźć zadbany egzemplarz na rynku wtórnym”.
Używany Chrysler Voyager IV – awaryjność, typowe usterki
Po pierwsze należy się upewnić, którą generację Voyagera wybieramy, bo dość podobna wizualnie poprzednia generacja (1997-2001) to auto o bardzo kiepskiej reputacji, szczególnie pod względem bezpieczeństwa. W czwartej generacji problemem stała się skrzynia biegów, szczególnie w wersjach z silnikiem Diesla. Wiele z nich zostało wymienionych w ramach trzyletniej gwarancji Chryslera bez limitu kilometrów, ale niektóre egzemplarze prześlizgnęły się przez sieć i uniknęły wymiany (być może straciły wcześniej gwarancję), co może prowadzić do szybkich problemów. Należy również dokładnie sprawdzić hamulce i zawieszenie. To duży i ciężki pojazd, nawet „na pusto”, co odbija się na elementach mechanicznych. Podobnie należy sprawdzić kabinę pod kątem oznak zużycia, zaplamienia i zaniedbania, zwłaszcza jeśli auto było używane jako rodzinny „krążownik”. Ogólnie rzecz biorąc, Voyager i Grand Voyager są solidnie zbudowane i nie sprawiają żadnych problemów, jeśli się o nie dba – dlatego warto nalegać na pełną historię serwisową.

Używany Chrysler Voyager IV – gdzie jest numer VIIN?
Numer VIN w Chryslerze Voyager IV znajduje się pod szybą w jej lewym dolnym rogu. Oprócz tego numer VIN znajduje się na naklejce na prawych drzwiach przednich oraz pod maską na pasie wzmocnienia z przodu.
Używany Chrysler Voyager IV – sytuacja rynkowa, ceny
W dniu publikacji na serwisie OTOMOTO.pl umieszczonych było około 30 ogłoszeń dotyczących używanego Chryslera Voyagera. Przykładowo egzemplarz z 2007 roku z silnikiem wysokoprężnym 2.8 CRD i przebiegiem 293 000 kilometrów to koszt około 14 000 złotych. Za około 10 000 złotych znajdziemy egzemplarz z 2004 roku z silnikiem 2.4 i z przebiegiem 213 000 kilometrów.
Używany Chrysler Voyager IV – podsumowanie
Chrysler Voyager IV to wymierający gatunek aut, które łączą w sobie cechy amerykańskich krążowników szos z niezwykle komfortowymi, przestronnymi samochodami rodzinnymi. Nie są szybkie, sportowe czy reprezentacyjne, sporo palą i nie prowadzą się najlepiej, ale trudno o lepsze auto na długą, spokojną podróż z całą rodziną.
Polecamy inne nasze artykuły o używanych Chryslerach:
Używany Chrysler Grand Voyager V (2008-2016) – opinie użytkowników
Używany Chrysler PT Cruiser (2000-2010) – opinie użytkowników
Dł./szer./wys. | 480-510/199/175 cm |
Rozstaw osi | 288-303 cm |
Pojemność bagażnika | 445-4080 l, Grand 920-4130 l |
Silnik | 2.4 16V | 3.3 V6 | 3.8 V6 | 2.5 CRD | 2.8 CRD |
---|---|---|---|---|---|
Pojemność | 2429 cm³ | 3301 cm³ | 3778 cm³ | 2499 cm³ | 2776 cm³ |
Paliwo | benz. | benz. | benz. | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 152 KM | 174 KM | 218 KM | 143 KM | 150 KM |
Maks. moment | 226 Nm | 278 Nm | 332 Nm | 320 Nm | 360 Nm |
0-100 km/h | 15,4 s | 14,2 s | 10 s | 11,9 s | 12 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 180 km/h | 189 km/h | 185 km/h | 180 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 11 l/100 km | 13 l/100 km | 14,3 l/100 km | 7,7 l/100 km | 8,3 l/100 km |
14 l /100 km ? żart chyba ,mam Grand Voyagera 2001 3.3 AWD , spalanie 14l/50 km na miescie a na trasie można mówić o 14 l/100km przy spokojnej jeździe , chodź można bez problemu zrobić 25 l/100 km, lepszego vana nie ma oprócz toyoty sienny , Europa jest daleko z tyłu nawet mówiąc bardzo daleko , automatyka drzwi ,komfort, niezawodność kasuje resztę konkurencji , pozdrawiam
Chrysler Grand Voyager Limited super auto już dwa razy zmusiło mnie do powrotu z trasy na lawecie raz zawiniła uszczelka która nie wytrzymała i cały olej znalazł się na asfalcie unieruchamiając auto na środku drogi, drugi raz kiedy łożysko rolki alternatora przestało spełniać swoją funkcję i pasek ślizgając się na rolce nie lądował akumulatora.