Range Rover Evoque - dynamiczne

Po ośmiu latach produkcji Range Rover Evoque doczekał się następcy. W Polskich salonach auto pojawi się w marcu przyszłego roku.

Powiedzieć o Range Roverze Evoque’u, że odniósł sukces, to nie powiedzieć nic. O tym, jak bardzo jest lubiany niech świadczy to, że w ósmym roku produkcji nadal jest w Europie najchętniej kupowanym samochodem koncernu Jaguar Land Rover. W ciągu 9 miesięcy wybrało go ponad 30 tys. osób, co daje 17% całości sprzedaży (drugi w kolejności jest znacznie nowszy Land Rover Discovery Sport – 26 tys. szt.; dane Jato Dynamics)

Range Rover Evoque
Na zdjęciu auto z pakietem stylizacyjnym R-Dynamic, z charakterystycznymi podwójnymi listwami we wlotach powietrza.

Choć wydaje się, że nowy model Evoque’a prawie się nie zmienił, z poprzednika zostały w zasadzie tylko nazwa i zawiasy drzwi. Auto zbudowano na nowej, sztywniejszej platformie PTA (Premium Transverse Architecture), na której oparty jest także pochodzący z tego samego koncernu kompaktowy SUV Jaguara – E-Pace. Rozmiary zewnętrzne są w zasadzie identyczne jak dotąd. Wzrósł jednak rozstaw osi, co przekłada się na przestronniejszą kabinę z tyłu. Nowa architektura jest przystosowana do zastosowania napędów tradycyjnych i hybrydowych. Na początku będą oferowane samochody wyposażone w silniki benzynowe 2.0 R4 (200, 249 i 300 KM) oraz turbodiesle 2.0 R4 (150, 180, 240 KM). We wszystkich odmianach zastosowano technologię mikrohybrydową. Układ składa się z 48-woltowej instalacji elektrycznej, odzyskującego energię rozrusznika-generatora i niewielkiej baterii. W przyszłym roku pojawi się Evoque w odmianie hybrydowej plug-in (silniki benzynowy 1.5 R3 o mocy 200 KM i umieszczony z tyłu 108-konny elektryczny, akumulatory o pojemności 11,3 kWh).

Range Rover Evoque - tył (2)
Evoque ma obręcze o rozmiarach 17, 18, 20 oraz 21 cali.

Evoque będzie oferowany z napędem przednim (jedyna wersja: 2.0d 150 KM z manualną skrzynią biegów, bez układu mikrohybrydowego) lub 4×4 (standardowa, 9-biegowa skrzynia automatyczna). W tym drugim przypadku moment obrotowy jest płynnie rozdzielany między osie i koła. Gdy tylko warunki to umożliwiają napęd na tył zostaje całkowicie odłączony, by zminimalizować opory i ograniczyć zużycie paliwa. Standardem jest też system Terrain Response 2, który pozwala na wybór jednego z czterech trybów zmieniających pracę m.in. układu napędowego. Nowością jest piąty tryb automatycznie dostosowujący działanie systemów auta do warunków.

Evoque ma z przodu zawieszenie typu McPherson (ciekawostka: zastosowano tuleje wypełnione płynem, by zminimalizować wibracje) i wielowahaczowe z tyłu. Felgi są 17-, 18-, 20- lub 21-calowe, a za dopłatą oferowane będzie zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej charakterystyce pracy (Adaptive Dynamics).

Range Rover Evoque - deska rozdzielcza
Ten egzemplarz wyposażono w dwa ekrany dotykowe w konsoli centralnej (Touch Pro Duo) i 12,3-calowy wyświetlacz zamiast tradycyjnych wskaźników. System multimedialny obsługuje Apple CarPlay i AndroidAuto.

W Evoque’u zastosowano dwa nowe, bardzo ciekawe rozwiązania. Pierwszym jest system ClearSight Ground View. Dzięki kamerom w grillu i lusterkach na ekranie centralnym wyświetlany jest obraz w taki sposób, jakby maska i komora silnika były zupełnie przezroczyste. Drugą nowością jest lusterko wsteczne, które po naciśnięciu przycisku zmienia się w wyświetlacz i przekazuje obraz z szerokokątnej kamery umieszczonej z tyłu.

Oceny czytelników
[Głosów: 0 Średnia: 0]