Lamborghini Diablo 6.0 SE (2001)

W latach 90. Lamborghini Diablo gościło na plakatach w pokoju niejednego nastolatka. Niedawno ten model skończył 30 lat. Poznaj historię włoskiego supersamochodu.

W tym roku minęło 30 lat od rynkowego debiutu Lamborghini Diablo. Jednak prace nad następcą legendarnego Countacha rozpoczęto kilka lat wcześniej – w 1985 roku. Za projekt nadwozia nowego modelu odpowiadał Marcello Gandini, ale ostateczny wygląd auta to zasługa zespołu stylistów Chryslera (ówczesnego właściciela włoskiej marki).

Lamborghini Diablo 6.0 SE (2001)

Lamborghini Diablo trafiło do sprzedaży w styczniu 1990 roku. Umieszczony centralnie silnik V12 o pojemności 5,7 litra dostarcza 485 KM i 570 Nm oraz pozwala rozpędzić się maksymalnie do 325 km/h. To wystarczyło, aby w momencie premiery włoskie superauto zostało najszybszym samochodem produkcyjnym na świecie.

W swoim pierwszym wydaniu Diablo było bardzo surowe. Co prawda na jego pokładzie znalazły się takie udogodnienia, jak skórzana tapicerka, elektryczne szyby czy klimatyzacja, ale np. wspomaganie kierownicy pojawiło się w ofercie dopiero w 1993 roku. Do tego czasu kierowca musiał radzić sobie bez jakichkolwiek elektronicznych pomocników, a nietrudno się domyślić, że było wymagające zadanie. W końcu cała moc trafiła na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej ręcznej skrzyni.

Lamborghini Diablo 6.0 SE (2001)

W 1993 r. zadebiutowało Diablo VT – pierwszy supersamochód z napędem na cztery koła w historii Lamborghini. W tym samym roku przedstawiono także limitowane Diablo SE30, które powstało z okazji 30-lecia marki.

Dwa lata później na salonie samochodowym w Genewie pokazano tylnonapędowe Diablo SV, które otrzymało regulowane tylne skrzydło, a jego 12-cylindrowy silnik podkręcono do 510 KM. W grudniu 1995 r. wypuszczono na rynek Diablo VT Roadster, czyli pierwsze seryjnie produkowane Lamborghini „bez dachu” z centralnie zamontowanym V12 i napędem na obie osie.

Lamborghini Diablo (1991) vs Diablo 6.0 SE (2001)
Lamborghini Diablo z 1991 r. (z przodu, po lewej) oraz Diablo 6.0 SE z 2001 r. (z tyłu, po prawej)

Kolejny przełomowy moment w historii nie tylko opisywanego modelu, ale i całej marki nastąpił w 1998 roku, kiedy to Lamborghini zostało przejęte przez Audi. Odświeżone Diablo z roku modelowego 1999 straciło charakterystyczne chowane reflektory, które zastąpiono nowymi światłami, zapożyczonymi z Nissana 300ZX. Wśród nowości pojawił się także m.in. system ABS.

Lamborghini Diablo 6.0 SE (2001)

Po liftingu gama obejmowała trzy wersje: Diablo SV, Diablo VT oraz Diablo VT Roadster. Wolnossąca jednostka 5.7 V12 otrzymała zmienne fazy rozrządu, a jej moc i moment obrotowy wzrosły odpowiednio do 530 KM i 605 Nm. Nieco później do oferty wprowadzono jeszcze mocniejsze odmiany, napędzane przez 6-litrowe V12 (560-585 KM).

Lamborghini Diablo 6.0 SE (2001)

Produkcję Lamborghini Diablo zakończono w 2001 roku. W ciągu 12 lat z zakładów Sant’Agata Bolognese wyjechało 2903 egzemplarzy tego modelu.

Przeczytaj także:

Lamborghini Urraco kończy 50 lat – historia modelu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here